Midland MF1 Toyota M16

Dnada21

Well-known member
Liittynyt
14.3.2004
Viestit
68
Sijainti
Nargothrond
WebSlave sanoi:
Mites nuo siipimuotoillut ylätukivarret (?). Eiväkö ne heilu renkaiden liikkuessa (vaikkapa kanttarin ylityksessä)? Tekeekö se niistä liikkuvia aerodynaamisia osia?
Niinkuin minulle on tällä samaisella palstalla opetettu, tukivarsissa saa olla siipimuotoiluja, kunhan ne eivät tuota downforcea. Kukaan ei vieläkään ole kertonut miten tuota kontrolloidaan...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Dnada21 sanoi:
Niinkuin minulle on tällä samaisella palstalla opetettu, tukivarsissa saa olla siipimuotoiluja, kunhan ne eivät tuota downforcea. Kukaan ei vieläkään ole kertonut miten tuota kontrolloidaan...
Aa, aivan totta. Ihan tarpeellinen tarkennus. Mikäli sen kontrollointi kiinnostaa, niin FIA:n nettisivuilta löytyy sarjan tekniset säännöt, joissa asia mahdollisimman valkeaselkoisesti selitetään.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903


Tainnu sama mies, joka suunnitteli tsäx vilnööffin kypärän värityksen, suunnitella myös noitten haalarien värityksen. Hyh.
 
Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
aikamoinen puusilmä... ihan ihmekommenttia tulee ... oikein 2autoekspertti"
- Ensimmäinen vaikutelma uudesta autosta on valtava pettymys. Midland tuo radalle lähes täsmälleen saman auton kuin viime kauden puolivälissä. Vain väritys näyttää erilaiselta. Muuten lähes jokainen yksityiskohta näyttää samalta kuin EJ15B -autossa, joka kieltämättä olikin viime vuonna uusi auto, sanoo TS:n autoekspertti Paolo Filisetti.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Ohos, olikin erikoinen ilmestys. Ponttoonit on edestä leveät, mutta todella lyhyet. Yllättävän paljon on tehty aerodynamiikan kanssa töitä ottaen huomioon tallin resulssit.
 

Dnada21

Well-known member
Liittynyt
14.3.2004
Viestit
68
Sijainti
Nargothrond
Kuinka kauas eteenpäin nuo jäähdytinilmanottoaukko-ohjainlevyt saa mennä? Nehän on kohta kiinni etupyörissä... Joku on luultavasti nähnyt tähän sopivan pykälän?
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Kyllä noilla ponttoonin aukoilla jäähtyy vaikka v10.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Dnada21 sanoi:
Kuinka kauas eteenpäin nuo jäähdytinilmanottoaukko-ohjainlevyt saa mennä? Nehän on kohta kiinni etupyörissä... Joku on luultavasti nähnyt tähän sopivan pykälän?
Nuo ohjaimet luetaan sivuponttooniksi ja niiden alapuolella on oltava tasainen pohjalevy. Jossain kohdassa kyllä menee raja miten eteen noita saa viedä, sillä keulan leveyskin on rajoitettu.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
910
Kyl toi piristävämmän näkönen ilmestys on kuin parin viimeisen vuoden jordanit.
Tyylikäs, mutta hieman kookkaan olonen peli.
 

Dnada21

Well-known member
Liittynyt
14.3.2004
Viestit
68
Sijainti
Nargothrond
J.Heldenview sanoi:
Nuo ohjaimet luetaan sivuponttooniksi ja niiden alapuolella on oltava tasainen pohjalevy. Jossain kohdassa kyllä menee raja miten eteen noita saa viedä, sillä keulan leveyskin on rajoitettu.
Jos selittää ne barge boardeiksi. :tongue: Silloinhan ne voidaan venyttää aina etupyöriin asti. :ahem:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mitä tulee noihin siipimäisiin tukivarsiin, niin tämä tuntuu olevan tyypillistä autourheilulle ja erityistä F1:sille: Jotain teknillistä kehitystä rajoitetaan säännöillä, jonka jälkeen seuraavat kymmenen vuotta etsitään keinoa kiertää sääntöä... Se taisi olla 90-luvun puolen välin jälkeen kuin FIA alkoi kiinnittämään huomiota tukivarsien muotoon ja teki tuon rajauksen. Nyt aletaan varmasti olemaan taas rajoilla. Katsokaahan uuden Mäkin tukivarsien kiinnityspisteitä. Olikohan ylin joka oli muotoiltu tosi pitkäksi.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Midlandin uusi väritys on juuri sellainen, millaiseen suuntaan McLareninkin olisi suunnattava, kun tukijaksi tulee punainen Vodafone.
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
mmjj sanoi:
Midlandin uusi väritys on juuri sellainen, millaiseen suuntaan McLareninkin olisi suunnattava, kun tukijaksi tulee punainen Vodafone.
Vaikka en muodista mitään ymmärräkään, niin Macin tiimivaatteet (hirvittävä oranssi-musta-harmaa väritys) voisi olla uudistuslistan kärkipäässä. Räikkönenhän jossain myönsi, että hirveäthän nämä ovat, mutta pakkohan niitä on pitää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
J.Heldenview sanoi:
aikamoinen puusilmä... ihan ihmekommenttia tulee ... oikein 2autoekspertti"
No jaa, ei tuo ainakaan sivuponttooneista niin hirvittävästi ole muuttunut. Etusiipikin näyttäisi olevan viimevuotista mallia. Onko mitään muuta oikeastaan muuttunut kuin keulan, ponttoonin edessä olevan härpäkkeen ja takasiiven muotoilu. Takasiipikin näyttää pikemmin paluulta vanhempaan malliin kuin uudelta innovaatiolta.

 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kyllä se vähän taitaa kuitenkin erota vanhasta...



Keula on ainakin leveempi kuin vanha... Ja eiköhän se etusiipi muutu vielä.
Onhan ferrarillakin vanha etusiipi...

Ja mielestäni on ihan mielenkiintoista, että yhdellä tallilla on hieman erilainen näkemys ponttooneista...Tai siis onhan noita näkemyksiä tähänkin asti ollu useempia... Mut nyt on yksi erilainen lisää.. Eli siis ilmeisen lyhyet mutta edestä "pulleet" pontoonit... :D


Takasiipi ei minusta näytä vanhentuneelta..


Pontooneista vielä yks kuva:


Ai niin ja köli on tainnu hävitä...erona viime vuoteen.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Tyhmä kysymys:

Jos MF1 syyttää Toro Rossoa siitä, että se saa etua käyttäessään V10-moottoreita, miksei se itse käytä niitä? Tai muut tallit, mikseivät Williams tai Ferrari tai muut käytä veekymppejä, jos ne moottorit kerran ovat parempia mutkissa ja lähdöissä niin kuin sanotaan?

Jos vastauksenne kuuluu "ei muiden tallien kannata vaihtaa enää, kun ovat jo siirtyneet V8-moottoreihin", niin eivätkös ne veekympit kuitenkin jossain vaiheessa hintansa haukkuisi, kun ovat parempia?

Jos vastauksenne kuuluu "eivät muut tallit saa käytää niitä", niin mikä tekee Toro Rossosta sellaisen, että se saa?

Jos vastauksenne sen sijaan kuuluu "ei se V10 kuitenkaan loppujen lopuksi ole parempi", niin miksi se MF1 sitten valittaa?

Voin olla, että kyselen tyhmiä, en oikein ymmärrä tätä moottorisotaa MF1 vs. Toro Rosso... :confused:
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
Jos MF1 syyttää Toro Rossoa siitä, että se saa etua käyttäessään V10-moottoreita, miksei se itse käytä niitä? Tai muut tallit, mikseivät Williams tai Ferrari tai muut käytä veekymppejä, jos ne moottorit kerran ovat parempia mutkissa ja lähdöissä niin kuin sanotaan?
Minardille annettiin erikoislupa käyttää rajoitettua V10 moottoria taloudellisten syiden takia. Sen takia onkin väärin, että vakavarainen Toro Rosso saa sitä käyttää.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
poko sanoi:
Minardille annettiin erikoislupa käyttää rajoitettua V10 moottoria taloudellisten syiden takia. Sen takia onkin väärin, että vakavarainen Toro Rosso saa sitä käyttää.
Minardi ei saanut mitään erityislupaa, vaan mahdollisuus oli kaikilla pikkutalleilla. Midland käyttää V8:aa myös siksi, että Toyota toimittaa heille sellaisen mielummin kuin V10:n. Toro Rosso -kauppa varmistui sen verran myöhään, että niin uuden moottorisopimuksen neuvottelu kuin auton muuttaminen sitä varten olisi ollut sanotaanko haastavaa. Toki talli saa nyt jossain määrin epäreilua etua kun auto on käytännössä RB01.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Minardi ei saanut mitään erityislupaa, vaan mahdollisuus oli kaikilla pikkutalleilla.
Pyytäisin tarkennusta. Antoiko FIA mitään rajoitusta siitä, kuka V10:ä saa käyttää? Olen sellaisessa - joskin hämärässä - käsityksessä, että suuret tallit olisivat keskenään sopineet, etteivät ne vanhoja moottoreita käytä.

Tietysti FIA ilmoitti, että se aikoo rajoittaa V10-moottoreita niin, ettei niillä pitäisi pärjätä uusille V8:lle, joten vanhassa moottorissa pitäytyminen olisi sikälikin ollut riski. FIA tietääkseni varasi oikeuden tiukentaa rajoituksia tarrvittaessa kesken kauden.
 
Ylös