Minun tietojeni mukaan Super Saloonit ajaa SM-arvosta myös ensi kaudella, joten ihan tuostakaan ei ilmeisesti ole kysymys.Originally posted by v10:
Eiköhän tarkoituksena ole siirtää kilpailijoiden huomiota yhä enemmän virallisiin SM-luokkiin. Tämä on sääli koska näyttävimmät vehkeet on juuri salooneisa.
Tarkennetaas hieman: siis SS:lla on SM-arvo ainakin vielä ensikaudella- jatkosta ei ole luvattu yhtään mitään...paitsi se, että 2003 joulukuussa loppuu näillä näkymin ajaminen nykymuotoisella "silhuetti" kalustolla. Tosin sitäkin varten on jo olemassa "suunnitelma B"...Originally posted by Jmt:
Minun tietojeni mukaan Super Saloonit ajaa SM-arvosta myös ensi kaudella, joten ihan tuostakaan ei ilmeisesti ole kysymys.
Herään nyt jo... Eihän ex-Hietamäki,ex-Ruohorinne voittaja-autolla ole mitään tekemistä LMS:n kanssa. Ja Hietamäki ajaa ensikaudellakin tän hetken tietojen mukaan samalla A4:lla kuin tähänkin asti. Lempon paikka on vapaa, kun mies suuntaa Audin (Abt:in) tehdaskuljettajaksi DTM-luokkaan. Ja tämä nimen omaan SuperSalooneissa annettujen näyttöjen perusteella. Ainoa tehdassopimuksen saanut S2K kuski on tähän päivään asti ollut Rasse Ruokonen, ja Rasse sitä paitsi pisteli jo aikanaan 16-satasella Civicillä päihin S2K "tähtien" Bemuja ja Golffeja 100 - 0. Todennäköisesti Suomen paras kuski, mutta kun jätkällä on pituutta enemmän kuin keskiverto koripalloilijalla, niin ei oikeen missään vaiheessa ole ollut tarvis mennä noihin Formula-pulkkiin kärvistelemään.Originally posted by kik:
Joo, miltäkähän Super saloonit ensi vuonna näyttää (näyttäis) kun pois jää ainakin Mäkäräinen ja Ruohorinne (siirtyvät sport 2000 luokkaan). Ei juuri miltään. Ainoat autot, jotka on johonkin liikkunut ovat LMS:n audit ja niitälään ei olisi montaa enää ensi kaudella mukana (siirtynevät panostamaan sport 2000 -luokkaan?).
Sulla varmaan on niin paljon hynkkyä pers'taskun pohjalla, että voit koska tahansa ostaa tuollaisen Audin kuin mitä LMS:llä oli... eihän ne maksa kuin millin ketale... köyhät kyykkyyn KIK rules.Ei SM-sarjassa tarvita enää yhtään vanhaa opelin kadettia ym. vai onko "niillä" muka jotain tekemistä nykyaikaisten rata-autojen kanssa?
Mielestäni muuten rata-SM on menossa oikeaan suuntaan. Kunhan vain suomalaiset hoksaisivat miten mielenkiintoisia kisoja suomessa ajetaan. Kokonaisuutena radan varrella ja varikoilla pyörii aika isot rahat ja kalusto on näyttävää. Suomalaisten kiinnostusta syönee hiukan tuo perinteinen ralli-innostus, mikä sinäänsä ei ole mitenkään tuomittavaa. Odotellaan tässä pari vuotta niin uskon, että rata-SM kerää jo aika isot joukot katsojia, toivoa ainakin sopii!
kik
Tuon on hyvin pitkälle subjektiivinen kysymys: Joillekin se näyttävyys lähtee kilpailullisesta tasosta - joillekin muille siitä kalustosta. Itse en koe periaatteessa N3-luokan kalustoa millään muotoa "näyttäväksi" olkoonkin että kilpailut on suht. tasaväkisiä.Originally posted by Arto Salmenautio:
Hyvä DonVito!
Ensinnäkin luokkaan saadaan näyttävyyttä ainoastaan sillä, että siellä on yleensäkin autoja riittävä määrä ja nekin ovat vielä suhteellisen tasaväkisiä (n.15 autoa sekunnin sisällä).
Kausi 96: Rasse varmisti mestaruuden 16-satasella Hondalla isompiensa nenän edestä jo ennen kahta viimeistä kisaa... kertonee jotain... Ensikaudella Rasse ilmeisesti ajaa BTCC sarjassa - toivottavasti myös menestyyVäitänpä, että yhtä tasaista luokkaa ei kovin montaa Euroopasta löydy. Eri kuljettajien vastuksesta aikanaan Civic/Ruokoselle en kommentoi, sen voit itse katsoa historiatiedoista (löytyy helposti).
Muistan... ja ihmettelen suuresti, että A-ryhmälle kävi miten kävi. Vähän arvelen että Berniellä oli siinäkin kuperkeikassa sormensa pelissä, sittemmin kun ei enemmän tai vähemmän vakioautojen virallisista EM/MM titteleistä ole ajettu. A-ryhmä (ja sittemmin DTM/ITC ja SuperTouring) oli sentään jollain lailla kilpa-autoa muistuttava luokka.Aina löytyy parannettavaa, kommentoitavaa eri luokista, mutta toivottavasti muistat edellisen vuosikymmenen alussa rata-autoilun tilan.
Missä onkin suurin syy poikkeaviin näkökantoihin. Paria poikkeusta lukuunottamatta muut kuin S2K kuskit ajavat omalla rahapussillaan (kai niitä Sporteissakin on?) kun taas S2K luokka porskuttaa menemään lähinnä ns. yhteistyökumppaneiden rahoilla. Kaikki eivät katso kovin hyvällä näitä VIP-telttakyliä yms. oheistoimintaa. Eikä käytännössä koettu Sport2000-luokkien saama muut syrjään työntävä julkisuuskaan mitään hurraa huutoja herätä SS, F3 ja FFord tiimeissä.Itse en ymmärrä kommenttiasi "älyvapaasta hypetyksestä?". Ilman näkyvyyttä TV:ssä /lehdistössä autoja olisi aika paljon vähemmän radalla. Näillä näkyvyysasioilla voidaan antaa riittävästi perusteluja yhteistyökumppaneille olemaan mukana rata-autoilussa. Yhteistyökumppanit haluavat vastinetta rahoilleen, ja me taas tarvitaan rahoitusta ajamiseen. Näin se vaan toimii.
Tiedän toki (ainakin pääpiirteittäin) kilpailuhistoriasi, enkä todellakaan lue sinua niihin "kädettömiin" kuskeihin. Näytöt etenkin A-ryhmässä puhuvat puolestaan. Mutta ihmetellä kai sopii kuinka kylmiltään S2K Golfin ratin taakse istahtava Lempinen kepittää liki näytös tyyliin suurimman osan porukasta kun ei tuon Golfinkaan pitäisi mitenkään suvereeni laite olla.Itse olen ajanut sekä tehokasta A-ryhmän autoa usean vuoden, että sportteja 3 vuotta. Tehoja on tietenkin vähemmän, mutta ajettavuus on erinomainen.
Hyvää syksynjatkoa,
Arto
Vaan kun ei ollut. LMS:n pilttuussa olivat 2kpl Audi A4:a (Hietamäki ja Rytsölä), pari S2K Golffia sekä Peter Lindströmillä vuokralla ollut tiimin vara-auto Audi 80 Competition. Jos viitsisit edes opetella tunnistamaan nuo autot ennenkuin avaat suusi....Originally posted by kik:
Kyllä se Ruohiksen auto siellä LMS:n pilttuussa makaili ainakin Ahveniston päätöskisassa...
Parhaimmillaan 5 Audi Quattroa (tosin Lindströmin oma S2 oli vielä pahasti keskeneräinen ja viime kausi olikin lähinnä testikausi), Esan Ferrari (mikä oli pahasti ylipainoinen kun oli täysin siviilikuntoinen)Yllättävän kärkevästi kehut super salooneja oikein näyttäväksi ja kalliiksi huippuluokaksi, kun siellä ajaa vain muutama hieno auto (2-3) ja loput on aivan vastaantulijoita.
Arrrgh.Lisää turhaa sirkushuveja.... Et varmaankaan koskaan käynyt katsomassa Kemora500-kilpailuja.. Siellä oli nähtävää, mm. Robert Lappalaisen SCCA TransAm sarjan JPS-Mustang, millä Roope itse ajoi Ameriikassa ynnä monia muita hienoja ja näyttäviä kilpa-autoja...Miten AKK voisi panostaa enemmän sport2000:n näkyvyyteen? Minusta olisi turhaa ainakaan lisätä TV näkyvyyttä, kun siellä nyt jo on jokaisesta kisasta hyvät koosteet (tärkeintä olisi laskea lippujen hintaa ja järjestää jotain näytöksiä väliajalle, esim. suomalaista F1-ajoa ex. JJ Dallaralla jne?).
Rytsölä nyt sattuu olemaan niitä mainitsemiasi rahamiehiä ja käytännössä osti Ruohikselle Suomen Mestaruuden. Tokihan Ruohis olis sen tod.näk. ajamallakin ottanut, mutta nyt se tuli hopeatarjottimella. Rytsölä näet defacto osti itselleen Lempisen paikan viimeiseen kisaan. Oli alunperin tarkoitus, että Rytsölä ajaisi Sporteissa ja Lempo SS:sa, mutta AKK ei huolinut finaaliin enää SM-sarjan ulkopuolisia kuljettajia joten homma hoidettiin toisin päin ja LMS sai ison kasan hynkkyä SunPointilta. En tiedä sen tarkemmin Rytsölän ajotaidoista, mutta päätellen siitä, että herralla on käskettävänään Lamborghini Diablo (johon KIK:lla tuskin koskaan on varaa) niin ei tuo ihan vappuhanska voi olla. Vappuhanskoilta se Peto nääs lähtis kintaasta jokseenkin vikkelään. Ja vielä siitä Audista. Jos autolla on voitettu Saksan ST-mestaruus (Frank Biela) niin ei sillä oikein voi olla pärjäämättä Suomen SuperSaloon kuvioissa jos vähänkään on ajajanlahjoja (mitä Lempolla on, kuten tuleva DTM pesti todistaa)Toisaalta en kyllä ylistäisi kenenkään super saloon luokan kuskinkaan ajotaitoja mitenkään hirveästi (miten Rytsölä pystyikään ajamaan niin kovaa Ahvenistolla). Ensi kaudellahan se nähdään miten kovaa Ruohis ja Mäkäräinen sekä Rytsölä sporteissa menee. Epäilenpä, ettei kukaan em. henkilöistä pääse kolmen parhaan joukkoon yhdessäkään kisassa! Jos olen väärässä niin hyvä heille...
kik
Joo tuli tuosta Lempon tapauksesta keskusteltua enemmänkin tuolla Alastaron varikolla muiden lehdistön edustajien kanssa. Osin vika on AKK:n sillä lopultahan (Ahvenistolla) Lempon case tulkittiin niin, että hän ei ole "SM-sarjan ulkopuolinen kilpailija" kuten esim. Jaakko Rytsölä. Olkoonkin että Lempo ilmoittautui SS-luokkaan eikä Sportteihin.Originally posted by Arto Salmenautio:
Moi vielä.
Mitenkään väheksymättä Lempisen suorituksia Alastarolla (Ahvenisto ei mennyt niin hyvin), hänellä ei ollut vaadittavia lisäpainoja Golfissa, esim. muilla oli (kuten minullakin). Sen takia hänet hylättiin. Lisäpaino 60kg, mikä olisi vaadittu Lempisen autoon, vaikuttaa noin sekunnin verran / kierros. Tästä voit päätellä, oliko ylivoimaa vai ei.
On hyvä, että löytyy useita mielipiteitä. Ei tämä muuten niin antoisaa olisikaan.
Terveisin,
Arto