Originally posted by Olli Helminen:
Rytsölä ei ollut ilmoittautunut mihinkään luokkaan. Lempinen ilmoittautui SM-sarjaan Sport 2000 luokkaan ennen Alastaroa ja Ahvenistolle hän ilmoittautui myös Sportteihin. Sarjan ulkopuolisista hyväksyttiin erinäisistä syistä Mustonen, Aaltonen ja Olander. Minut otettiin ensimmäiseksi varamieheksi jos joku jää kisasta pois.
Tuo oli uusi tieto, sillä LMS:n virallisen varikkotiedotteen mukaan Rytsölä oli maksanut "tallipaikkansa" jo hyvissä ajoin mutta AKK:n päätöksestä johtuen häntä jouduttiin ajattamaan orig. suunnitelmasta poiketen Salooneissa.. Ja Lempo sai luvan tehdä tilaa vaikka taisteli mestaruudesta... Ilmeisesti oli LMS:lle ensiarvoisen tärkeää ajattaa Haapalainen Sporttien mestariksi vaikka sitten Lempoa apuna käyttäen...
Mutta se sanottava, että jos ei silloin vuonna 1995 olisi alettu tehdä jotain rata-autoilun eteen, niin eipä nyt voitaisi paljoa keskustella suomalaisesta rata-autoilusta. Itse olen ajanut vuodesta 1986 ja kyllä se oli aika köyhää touhua alussa. Ei juuri kehdannut mennä sponsorirahoista keskustelemaan kun ei ollut tarjota mitään vastiketta. Tällä markkinahumulle ei nykyaikana voi mitään, se on mukana joka paikassa. Tietysti voidaan harrastaa omalla rahalla ihan itsekseen, sitähän voi nytkin tehdä merkkiluokissa, kestävyyskisoissa jne.
Pitkältihän asiat on juuri noin. Sillä sivuhuomautuksella, että mikäli et omaa erittäin hyviä sisäpiirisuhteita, niin muuhun kuin Sportteihin on kovin hankala saada merkittävässä määrin sponsorirahaa. Ja suuri syy siihen on näiden muiden luokkien syrjäyttäminen mediassa. Tosin eräs ei-S2K kuljettaja totesi ihmeteltäessä sponsoritarrojen puuttumista, jotta "ei hänellä ole aikaa juosta kaikenkarvaisten lypsykonefirmojen pr-tilaisuuksissa, kun on omakin yritys hoidettavana...". Sillä asenteella saattoi pärjätä 80-luvulla, mutta niistä päivistä on kustannustietoisuus yrityksissä lisääntynyt exponentiaalisesti.
Itse ajoin Sporteissa kolme vuotta koko sarjan ja tänä vuonna kaksi kisaa. Täytyy sanoa, että ne olivat rankkoja vuosia, kun kilpailemisen lisäksi piti hoitaa rahan hankinta, pitää sponsorit tyytyväisenä, tiedotus, vip-tilaisuudet, pr-tilaisuudet. Sen lisänä vielä siviilityö ja perhe. Mutta oli ne myös antoisia vuosia. Itsekin taidan siirtyä ensi vuonna harrastuspuolelle. Enkä kaipaa sinne AKK:lta mitään tiedotus tai muuta vastaavaa panostusta.
Siinähän se ongelma juuri onkin. Kun valtaosa SS-kuskeista pitää SM-arvoa kynnyskysymyksenä, mutta vain Team F40:llä ja SRT:llä on todellinen tiimiorganisaatio joka pystyy hommia hoitamaan. Muiden kohdalla kaiken tuon mainitsemasi + vielä auton rakentamisen joutuu kuski itse hoitamaan - ainakin melkein yksin. Käsitykseni mukaan aika harvassa ovat ne Sport2000 "tiimit" joissa kuljettaja itse hoitaa auton rakentamisen/kehitystyön (sikäli kuin säännöt millekään kehitystyölle tilaa antavat). Lähinnä ostetaan joko auto valmiina viivalle tai vaihtoehtoisesti vain tallipaikka (kuten Lempinen & Hietamäki SS:n puolella) eikä sen kummemmin stressata itseään auton ylläpidolla. Joidenkin mielestä juuri se on "ammattimaista" toimintaa, mutta SuperSalooneissa perusajatus on tähän asti ollut juuri se, että tiimit(lue: kuskit) itse rakentavat sen auton omien mieltymystensä mukaan eivätkä tekniset säänöt ole turhan kahlitsevia. Esimerkkinä Kämäräisen Lancia, joka lähinnä vain ulkoisesti muistuttaa Lancia 037:aa.
Ruokonen on erittäin hyvä kuski, mutta ei ne Civicit silloin mitään altavastaajia olleet vaikka olivat vain 1600 kuutioisia. Pärjättiin niillä silloin muuallakin kuin Suomessa.
Honda olikin altavastaaja lähinnä paperilla Golffia, Astraa ja Bemaria vastaan, mutta osaavissa käsissä se oli jos ei aivan ylivoimainen niin ainakin erittäin kilpailukykyinen. Tosin muistelen, että niitä 16-satasia oli parilla muullakin kuljettajalla, mutta tulokset eivät olleet likikään samaa tasoa kuin Rassella. Ja eikös Integrakin ole "alimittainen" koneensa puolesta ?
Toisekseen mitä vielä tulee tuohon S2K:n SM-sarjaan, niin kovin vähälle on kutistunut maahantuojienkin into sarjaa kohtaan. Mm. ainoa uusikorinen BMW oli Aivis Ohtlalla, vaikka faceliftistä on aikaa jo muutama vuosi. Samoin Golffeista osa oli vielä III-korisia, vaikka niidenkin tuotanto on jo päättynyt hyvän aikaa sitten. Alunperinhän idea oli, että maahantuojat kisaisivat merkkimestaruudesta ja ajettaisiin mahdollisimman tuoreilla korimalleilla - idea tais toimia pari ekaa vuotta, mutta sittemmin tilanne on ollut Status Quo jo jonkin aikaa. Merkkimestaruudesta ei tänävuonna edes tullut kisaa, kun VW oli ainoa kilpailija.