Mielipiteitä uudesta SM-luokkien kahtiajaosta

Jamppe

New member
Liittynyt
25.3.2000
Viestit
1
Sijainti
LOPPI

Säälihän se on että Superit näiltä viikonlopuilta jäävät pois mutta tuleehan tilalle näyttävin ja kilpailevin luokka Mini Tonni. Luokassahan kilpillaan todella paljon sijoituksia vaihdellen. Vaikka autot ovat vanhoja niin kilpailu on kuiteskin tallella.

------------------
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Originally posted by kik:
Muuten, onko kenelläkään tietoa (edes alustavia huhuja) ensi kauden kilpailukalnterista?
Uutissivuilta löytyy nyt tuo ensi kauden alustava kilpailukalenteri ja aikataulu.
 

Olli Helminen

Member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
24
Sijainti
Hämeenlinna
Laitanpa oman lusikkani myös tähän soppaan.

Ensinnäkin tuossa edellä arvuuteltiin sitä kenen piti ajaa Ahveniston viimeisessä kisassa ja missä luokassa. Olin itse siinä hommassa mukana. Ahveniston radalle saadaan ottaa 32 autoa/lähtö. Sportteihin oli ilmoittautunut 29 sarjaan ilmoittautunutta kuljettajaa ja kuusi sarjan ulkopuolista (joista yksi olin minä). Rytsölä ei ollut ilmoittautunut mihinkään luokkaan. Lempinen ilmoittautui SM-sarjaan Sport 2000 luokkaan ennen Alastaroa ja Ahvenistolle hän ilmoittautui myös Sportteihin. Sarjan ulkopuolisista hyväksyttiin erinäisistä syistä Mustonen, Aaltonen ja Olander. Minut otettiin ensimmäiseksi varamieheksi jos joku jää kisasta pois.

Perjantaina aamupäivällä LMS:n porukka halusi vaihtaa Lempisen paikalle Rytsölän ja Aaltonen itsensä paikalle henkilön jonka nimeä en nyt muista. Aaltosella oli jopa lääkärintodistus ettei hän pysty ajamaan. Tuomaristo ei kuitenkaan hyväksynyt näitä kuljettajan vaihtoja, koska kisaan oli varamieskin odottamassa pääsyä. Tino Aaltonen koki sitten ihmeparannuksen ja LMS päätti sitten ajattaa Rytsölää Supereissa. Itse pääsin kisaan mukaan kun Joensuun Meganesta poksahti vaihdelaatikko perjantain iltapäivän harjoituksessa. Tulihan siinä vähän kiire saada auto kilpailupaikalle ja sitten tuli vielä vähän ongelmia auton kanssa, mutta ehdittiin nippanappa aika-ajoon ja hyvinhän se sitten menikin. Sellainen tarina se.

Sitten noista muista jutuista. Sehän on jokaisen oma mielipide mistä luokista pitää ja mistä ei. Mutta se sanottava, että jos ei silloin vuonna 1995 olisi alettu tehdä jotain rata-autoilun eteen, niin eipä nyt voitaisi paljoa keskustella suomalaisesta rata-autoilusta. Itse olen ajanut vuodesta 1986 ja kyllä se oli aika köyhää touhua alussa. Ei juuri kehdannut mennä sponsorirahoista keskustelemaan kun ei ollut tarjota mitään vastiketta. Tällä markkinahumulle ei nykyaikana voi mitään, se on mukana joka paikassa. Tietysti voidaan harrastaa omalla rahalla ihan itsekseen, sitähän voi nytkin tehdä merkkiluokissa, kestävyyskisoissa jne.

Itse ajoin Sporteissa kolme vuotta koko sarjan ja tänä vuonna kaksi kisaa. Täytyy sanoa, että ne olivat rankkoja vuosia, kun kilpailemisen lisäksi piti hoitaa rahan hankinta, pitää sponsorit tyytyväisenä, tiedotus, vip-tilaisuudet, pr-tilaisuudet. Sen lisänä vielä siviilityö ja perhe. Mutta oli ne myös antoisia vuosia. Itsekin taidan siirtyä ensi vuonna harrastuspuolelle. Enkä kaipaa sinne AKK:lta mitään tiedotus tai muuta vastaavaa panostusta.

Ruokonen on erittäin hyvä kuski, mutta ei ne Civicit silloin mitään altavastaajia olleet vaikka olivat vain 1600 kuutioisia. Pärjättiin niillä silloin muuallakin kuin Suomessa.

Olli Helminen, kädetön rata-autoilija
 

Jukkoja

Member
Liittynyt
31.7.2000
Viestit
5
Sijainti
Tampere
Tiedoksi teille jotka olette huolissanne Audien määrän vähenemisestä, Ruohiksen Audi on nykyään uudella omistajalla, joka tulee sillä radoille ensi vuonna. Ko. autosta sen verran, auto on alunperin Risto Burin/LMS:n rakentama ja kulketui Hietamäen käsien kautta Ruohorinteelle ja nyt siis uudelle omistajalle.

Eri luokkien vertailu on tarpeetonta. Ennemmin pitäisi keskustella siitä miten kaikki luokat saataisiin tasaväkisiksi ja runsasautoisiksi luokiksi kuten Sport 2000 on tällä hetkellä.
Joka tapauksessa Sport 2000 on saanut mielestäni "liikaa" huomiota AKK:n suunnalta verrattuna muihin luokkiin. Kyllä katsomoissa käy jo nyt ne jotka haluavat nähdä Sportit. Mielestäni AKK:n pitäisi keskittyä Superien ja Formula Fordien "nostamiseen" samalla tavalla mikä on tehty Sporteille.
Kuten A.Salmenautio totesi: "Ilman näkyvyyttä TV:ssä /lehdistössä autoja olisi aika paljon vähem........haluavat vastinetta rahoilleen, ja me taas tarvitaan rahoitusta ajamiseen".
Olen asiasta aivan samaa mieltä mutta valitettavasti näkyvyyttä on ainoastaan Sporteilla, siksi ko. autoja radalla onkin paljon. Jos esim. Supereilla olisi edes puolet siitä näkyvyydestä joka Sporteilla on nykyään, nähtäisiin myös Supereissa enemmän ja tasokkaampia autoja sekä tiukempia kilpailuja kuin nyt.

Kyllä Sporteissakin on suuria eroja, mutta kun autoja on paljon niin ensimmäisen ja viimesen auton väliin mahtuu monta autoa. Se taas aiheuttaa pienet välit edessä ja takana ajavaan jolloin kisa näyttää tasaväkiseltä.
Kuinka monessa kisassa tänä vuonna esim. A.Salmenautio ohitti kierroksella jonkun??????

T: Sponsseja yrittänyt!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Olli Helminen:

Rytsölä ei ollut ilmoittautunut mihinkään luokkaan. Lempinen ilmoittautui SM-sarjaan Sport 2000 luokkaan ennen Alastaroa ja Ahvenistolle hän ilmoittautui myös Sportteihin. Sarjan ulkopuolisista hyväksyttiin erinäisistä syistä Mustonen, Aaltonen ja Olander. Minut otettiin ensimmäiseksi varamieheksi jos joku jää kisasta pois.
Tuo oli uusi tieto, sillä LMS:n virallisen varikkotiedotteen mukaan Rytsölä oli maksanut "tallipaikkansa" jo hyvissä ajoin mutta AKK:n päätöksestä johtuen häntä jouduttiin ajattamaan orig. suunnitelmasta poiketen Salooneissa.. Ja Lempo sai luvan tehdä tilaa vaikka taisteli mestaruudesta... Ilmeisesti oli LMS:lle ensiarvoisen tärkeää ajattaa Haapalainen Sporttien mestariksi vaikka sitten Lempoa apuna käyttäen...

Mutta se sanottava, että jos ei silloin vuonna 1995 olisi alettu tehdä jotain rata-autoilun eteen, niin eipä nyt voitaisi paljoa keskustella suomalaisesta rata-autoilusta. Itse olen ajanut vuodesta 1986 ja kyllä se oli aika köyhää touhua alussa. Ei juuri kehdannut mennä sponsorirahoista keskustelemaan kun ei ollut tarjota mitään vastiketta. Tällä markkinahumulle ei nykyaikana voi mitään, se on mukana joka paikassa. Tietysti voidaan harrastaa omalla rahalla ihan itsekseen, sitähän voi nytkin tehdä merkkiluokissa, kestävyyskisoissa jne.
Pitkältihän asiat on juuri noin. Sillä sivuhuomautuksella, että mikäli et omaa erittäin hyviä sisäpiirisuhteita, niin muuhun kuin Sportteihin on kovin hankala saada merkittävässä määrin sponsorirahaa. Ja suuri syy siihen on näiden muiden luokkien syrjäyttäminen mediassa. Tosin eräs ei-S2K kuljettaja totesi ihmeteltäessä sponsoritarrojen puuttumista, jotta "ei hänellä ole aikaa juosta kaikenkarvaisten lypsykonefirmojen pr-tilaisuuksissa, kun on omakin yritys hoidettavana...". Sillä asenteella saattoi pärjätä 80-luvulla, mutta niistä päivistä on kustannustietoisuus yrityksissä lisääntynyt exponentiaalisesti.

Itse ajoin Sporteissa kolme vuotta koko sarjan ja tänä vuonna kaksi kisaa. Täytyy sanoa, että ne olivat rankkoja vuosia, kun kilpailemisen lisäksi piti hoitaa rahan hankinta, pitää sponsorit tyytyväisenä, tiedotus, vip-tilaisuudet, pr-tilaisuudet. Sen lisänä vielä siviilityö ja perhe. Mutta oli ne myös antoisia vuosia. Itsekin taidan siirtyä ensi vuonna harrastuspuolelle. Enkä kaipaa sinne AKK:lta mitään tiedotus tai muuta vastaavaa panostusta.
Siinähän se ongelma juuri onkin. Kun valtaosa SS-kuskeista pitää SM-arvoa kynnyskysymyksenä, mutta vain Team F40:llä ja SRT:llä on todellinen tiimiorganisaatio joka pystyy hommia hoitamaan. Muiden kohdalla kaiken tuon mainitsemasi + vielä auton rakentamisen joutuu kuski itse hoitamaan - ainakin melkein yksin. Käsitykseni mukaan aika harvassa ovat ne Sport2000 "tiimit" joissa kuljettaja itse hoitaa auton rakentamisen/kehitystyön (sikäli kuin säännöt millekään kehitystyölle tilaa antavat). Lähinnä ostetaan joko auto valmiina viivalle tai vaihtoehtoisesti vain tallipaikka (kuten Lempinen & Hietamäki SS:n puolella) eikä sen kummemmin stressata itseään auton ylläpidolla. Joidenkin mielestä juuri se on "ammattimaista" toimintaa, mutta SuperSalooneissa perusajatus on tähän asti ollut juuri se, että tiimit(lue: kuskit) itse rakentavat sen auton omien mieltymystensä mukaan eivätkä tekniset säänöt ole turhan kahlitsevia. Esimerkkinä Kämäräisen Lancia, joka lähinnä vain ulkoisesti muistuttaa Lancia 037:aa.

Ruokonen on erittäin hyvä kuski, mutta ei ne Civicit silloin mitään altavastaajia olleet vaikka olivat vain 1600 kuutioisia. Pärjättiin niillä silloin muuallakin kuin Suomessa.
Honda olikin altavastaaja lähinnä paperilla Golffia, Astraa ja Bemaria vastaan, mutta osaavissa käsissä se oli jos ei aivan ylivoimainen niin ainakin erittäin kilpailukykyinen. Tosin muistelen, että niitä 16-satasia oli parilla muullakin kuljettajalla, mutta tulokset eivät olleet likikään samaa tasoa kuin Rassella. Ja eikös Integrakin ole "alimittainen" koneensa puolesta ?
Toisekseen mitä vielä tulee tuohon S2K:n SM-sarjaan, niin kovin vähälle on kutistunut maahantuojienkin into sarjaa kohtaan. Mm. ainoa uusikorinen BMW oli Aivis Ohtlalla, vaikka faceliftistä on aikaa jo muutama vuosi. Samoin Golffeista osa oli vielä III-korisia, vaikka niidenkin tuotanto on jo päättynyt hyvän aikaa sitten. Alunperinhän idea oli, että maahantuojat kisaisivat merkkimestaruudesta ja ajettaisiin mahdollisimman tuoreilla korimalleilla - idea tais toimia pari ekaa vuotta, mutta sittemmin tilanne on ollut Status Quo jo jonkin aikaa. Merkkimestaruudesta ei tänävuonna edes tullut kisaa, kun VW oli ainoa kilpailija.
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
Jos huippuauto Sportteihin maksaa n. 1 000 000 mk, on luokka mielestäni aivan liian kallis Suomeen. Johtunee varmaankin lisäpainoista että luokka on niinkin tasaväkinen. Tulevalla kaudella erot tulevat varmaankin sääntömuutosten myötä kasvamaan.

Yhden Sportin hinnalla saisi ostettua koko varikolla olevan esim. F3 luokan kaluston, tai ainakin kahden.
 

Olli Helminen

Member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
24
Sijainti
Hämeenlinna
En tiedä koska Rytsölä oli tallipaikkansa maksanut, mutta kilpailuun hän ei ollut ajoissa ilmoittautunut se on varma.

Sekin oli muuten outoa tuossa Ahveniston ilmoittaumisjutussa, että ilmoittautuminenhan on pätevä vasta kun ilmoittautumismaksu on suoritettu. Sehän pitää olla järjestäjän tilillä ennen ilmoittautumisajan päättymistä. Ahvenistolle otettiin kuitenkin Sportteihin kaksi sarjan ulkopuolista kuljettajaa, jotka eivät olleet ajoissa maksuansa maksaneet. Ja pykälien mukaan asiansa hoitaneita jätettiin rannalle.

Oma teamini on kyllä ihan alusta saakka itse rakentanut autoni. Suunnittelijana ja toteuttajana veljeni Markku. Kyllä siinä yritettiin kaikki tehdä niin pienellä rahalla kuin mahdollista. Niitä paljon puhuttuja suuria rahoja kun ei ole koskaan näkynyt. Auton kehitystyötä on tehty koko neljän vuoden ajan. Se kehitystyö ei vaan ole niin näkyvää kuin Supereissa. Meillä kun ei voi laittaa isompaa turboa jolla saa 200 hv lisää tehoa. Mutta pyöräntuenta ja jousitusosia on piirrelty CAD-sovelluksissa ja teetetty konepajoissa. Moottoripuolelle Meganeen on saatu vuosien kuluessa on 10-15 heppaa lisää tehoa ja vääntöäkin vähän lisää.

Olen muuten sitä mieltä, että ei Suomessa voi olla kuin yksi pääluokka jota pusketaan julkisuuteen tosissaan. Aikanaan siihen valittiin Sportit varmaankin siksi, että se oli kaupallisesti mielenkiintoisin ja kansainvälinen luokka. Eipä sillä kansainvälisyydellä ole kyllä paljon merkitystä ollut.

Ja Hondista ja Ruokosesta. Rassehan on tosi hyvä kuski. On Sporteissa kyllä muitakin hyviä nuoria, esim. Sami Haaparanta tekee pienellä budjetilla tosi hyvää tulosta.

Olli Helminen, kädetön rata-autoilija
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Hohhoijjaa....on se huolestuttavaa tämä suomen rata-autoilun taso näin katsojan näkökulmasta SM tasolla varsinkin ensi vuonna.
Sport 2000 autot ajelevat vanhoilla malleilla tönivät kuin Rallicrossissa (tosin Muka Tahattomasti..)
Ja eivät sitten suorilla mene mihinkään..no millä mennä kun on Ns Ännälläinen....

Nämä vastaavat autot ei ikinä ole ainakaan minua katsojana kiinnostanut kun ei myöskään noi Mini tonnit eli jos ei Viimeistä ripettä isoista ja voimakkaista autoista näy tarvinee suunnata katselemaan pari reissua vuodessa ulkomaille esim ruotsiin kyttäämään GTR seriestä ja Camaro Cupia...

Salooneissa on ihmetyttänyt nuo "suomalaistuneet" säännöt aina ....esim tilavuusraja 6.8 L kun ruotsissa jo 8 L ja Viper GTS-R viivalla..sekä monta GT3 Porschea....etc etc....

Myös yhteistyöhalukkuutta olisi ruotsalaisilla mutta kun suomalaiset tyrii sopivasti kaiken ..esim Camaro cupin aikoinaan...eikä ajotaidolla vaan säännöillä...Muistan hyvin ajan jolloin esim isot A:t ja Camarot taistelivat näyttävästi ja se oli näky joka on jäänyt mieleen..Esim Jolly Clubin Alfa GTV6, Toivosen Henkan Porsche 962 etc etc...
Neiti2000 autoja taasen en voi muistaa edes Alastaron kisaa kunnolla (paitsi Lempon suoritukset)vaikka olisi kuinka tasaväkinen.Tylsää silti.

Median hypetys on tosin OK sitä tarvitaan mutta liiaksi on tullut siitäkin luokasta ns Putte Possujen leikkikenttä missä muutamat mittailee Rolexiaan ja vyötärön ympäryystä...
Ja toisi on että mitään ei osaa autoileen tehdä muuta kuin maksaa...tosin on kuskeja kun ihan oikeasti osaa ajaaakin ja ruuvata mutta näyttävyydessä jäädään jo kiihdytyspelienkin jalkoihin pahasti...sieltä kannattaisi otta sponssimalleja budjetteihin.

Tämä Sport2000 on mielestäni todella väkisin ängetty suomen ykkösrataluokaksi..jos se olisi todellinen niin kait siellä todellisia tähtiäkin ajaisia välillä (muitakin kuin kiekko ja viulusolisteja)
Esim Missä on Jokke Kallio ?

Jos sama meno jatkuu niin voin taata että yhtään SM kisaa ei vastaisuudessa tule olemaan minun kalenterissa.
Koska itseäni vain Voimakkaat autot kiinnostaa Pilluralli pelit saavat mielestäni pöristä yksistään....
Noh yleisökatoa on turha ihmetellä ne pysyvät esim kiihdytyspuolella koska uusia ei tule näillä näkymin...enkä ole kannassani yksin.Moni esim USA ja mobiiliauto harrastajakin on kyllästynyt kiihdytykseen ja kokoontumisajoihin ja haluisi tulla katsomaan kunnon autoja radalla on ne sitten euroja tai mitä ovatkin mutta tehoja pitää olla enemmän kuin omassa parkkipaikalla.

Ja kuskeista sen verran että ollakseen huippu-urheilija voisi tuo ulkoinen olemuskin olla sen näjköinen jos ei esim talvella edes autoaan itse ruuvaa ja siten pysyy laihana....

Se voisi jopa tuoda muitakin kuin perheiden isiä radan ääreen ..esim pareja ja perheitä...

Get Profiled guys...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Olli Helminen:
En tiedä koska Rytsölä oli tallipaikkansa maksanut, mutta kilpailuun hän ei ollut ajoissa ilmoittautunut se on varma.

Sekin oli muuten outoa tuossa Ahveniston ilmoittaumisjutussa, että ilmoittautuminenhan on pätevä vasta kun ilmoittautumismaksu on suoritettu. Sehän pitää olla järjestäjän tilillä ennen ilmoittautumisajan päättymistä. Ahvenistolle otettiin kuitenkin Sportteihin kaksi sarjan ulkopuolista kuljettajaa, jotka eivät olleet ajoissa maksuansa maksaneet. Ja pykälien mukaan asiansa hoitaneita jätettiin rannalle.
Eipä tuossa taida mitään uutta olla... näin on tietääkseni tehty ennenkin kun vaan on sopivat suhteet..

Oma teamini on kyllä ihan alusta saakka itse rakentanut autoni. Suunnittelijana ja toteuttajana veljeni Markku. Kyllä siinä yritettiin kaikki tehdä niin pienellä rahalla kuin mahdollista. Niitä paljon puhuttuja suuria rahoja kun ei ole koskaan näkynyt. Auton kehitystyötä on tehty koko neljän vuoden ajan. Se kehitystyö ei vaan ole niin näkyvää kuin Supereissa. Meillä kun ei voi laittaa isompaa turboa jolla saa 200 hv lisää tehoa. Mutta pyöräntuenta ja jousitusosia on piirrelty CAD-sovelluksissa ja teetetty konepajoissa. Moottoripuolelle Meganeen on saatu vuosien kuluessa on 10-15 heppaa lisää tehoa ja vääntöäkin vähän lisää.
Se on hyvä jos näin on. Lähestymistapoja on monia, mutta henk.koht. en niin hirveästi innostu tyylistä, jossa kuski heittää radalta tultuaan kovat kaulaan sponsorikravatin kera ja siirtyy syömään sisäfileitä VIP-vieraidensa kera ja kallistelemaan shampanja laseja pikkusormi trendikkäästi pystyssä (okei.. vähän karrikoitua). Oon liikunut Super Saloonin ja Touring Saloonin kuvioissa rata-varikoilla ja katsomoissa kymmenkunta vuotta enemmän tai vähemmän aktiivisesti ja tälle kaudelle oli aikomus ryhtyä ajohommiinkin, mutta kun AKK otti ja tappoi tuon Touring Saloonin lopullisesti...(Vaikka olihan se pahasti henkitoreissaan jo siitä lähtien kun ne häädettiin B-luokan tapahtumiin, joista ei vahingossakaan kuullut puolta sanaa tiedotusvälineistä.) SS-ympyröissä on perinteisesti ollut tärkeintä sen auton rakentaminen itse ja kilpaileminen sillä radalla sillä nopeudella kuin oma rahapussi antaa myöden, eikä kukaan ole nähnyt tarpeelliseksi pystytellä mitään VIP-telttoja varikolle.


Olen muuten sitä mieltä, että ei Suomessa voi olla kuin yksi pääluokka jota pusketaan julkisuuteen tosissaan. Aikanaan siihen valittiin Sportit varmaankin siksi, että se oli kaupallisesti mielenkiintoisin ja kansainvälinen luokka. Eipä sillä kansainvälisyydellä ole kyllä paljon merkitystä ollut.
No ei oo juuri sitä kansainvälisyyttä näkynyt. Mitä nyt Team Honda Finlandilla joku Rassen tiimikaveri (oletetusti) englannista ja sitten kaks hemmoo Eestistä, joista kaiketi vain Seppiä voi pitää Kuskina isolla K:lla. Vodka-mies kun kuulemma ei ole ajanut kilpaa lainkaan ennen Sportteihin sekoomistaan.. Ja kuinkas paljon S2K:lla on ollut kv. kisoja ulkomailla ?? SuperSaloonit sentään ajoivat PM-sarjaa, johon on parin välivuoden jälkeen (kiitos ruotsalaisten?) jälleen kiinnostusta tuolta Tanskan maalta. AFAIK vain AKK jarruttaa...


Ja Hondista ja Ruokosesta. Rassehan on tosi hyvä kuski. On Sporteissa kyllä muitakin hyviä nuoria, esim. Sami Haaparanta tekee pienellä budjetilla tosi hyvää tulosta.
Haaparanta on noteerattu, SRT on laittanut sitruunan hyvään vireeseen... Mutta taitaa Rasse silti olla ainut Sporteista kv.menestykseen ponnistanut kuljettaja tähän asti. Joskaan National Saloon Cup ei ole ihan BTCC:n veroinen, mutta ensi kaudella Rasse ajaneekin "isojen poikien luokassa". Porsche Super Cupista en uskalla sanoo mitään, mutta ei sen(kään) julkisuusarvo taida niitä parhaita olla ainakaan Suomessa ja Ruutulipussa
Saa sitten nähdä joko Haapalaisen Opalla alkais tehdä mieli kv. ympyröihin kun se mestaruus sieltä kirjahyllyyn napsahti...
Saloonien osalta Lempo taitaa olla ainoa, jolla on ollut edes haaveita kv.urasta - muut ajelee enempi vähempi omaksi ilokseen.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349


itse en voi todellakaan olla vähemmän ihmettelemättä näitä kuskeja jotka heti kisan jälkeen haalrait veke ja kraka kaulassa pyörii?
Ja missä niitä on?
en itse ole huomannut pannu merkille eli sekin että niitä ei huomaa kertoo jo jotain....
toisaalta jos verrataan näitä Pr juttuja kaantaa tsekata ruostin GTR-seriesin teltta....katolla vino katsomo ja katsomon alla baari sekä luonge jossa on kilpuri näytillä vip vireaille..ovet pysyy kiinni ja Vippien ei tarvii turhaan näkyä eikä poukkoilla himean pöhnässä kuten suomalaisilla sioilla on tapana.
Viina ja Moottoriurheilu ei käy käsi kädessä muuta kuin saunailloissa ja sielläkin tyylillä ei pikkurilli pystyssä ja kravatti soosissa :)

Itse arvostan suuresti niitä jotka pitävät kisaasut päällään kuskit auliita juttelemaan vaikka on kiire...(itse teen myös niin silloin harvoin kun ajan).Täytyy muistaa että se joka lähestyy on lähinnä kiinnostunut autosta vähemmän kuskista...

Se että touring Saloon on mudissa on sääli myös se että Toivottavasti Superit myös näillä tempuilla mutta siitä ei voi syyttää kuin sitä järjestöä joka ei yhteistyötä naapurimaiden kanssa ole 30 vuoteen kunnolla enään tehnyt..ehkä Herrasmies Curt Lincolnin kielitaidoilla oli joku osuus ja suhteilla...

Myös radoissa on parantamisen varaa jos meinataan muita kuin SM luokkia ajaa sen ovat esim Rekkakuskit tuoneet hyvin esille...nähdäänkö ensi vuonna?

Maailmalla jos liikku ja historiaa lukee niin huomaa että aina nämä Isot Luokta tyyliin Super Saloon...GT luokat,Can Am Trans Am,IMSA,Protot,Interserie,BelCar ja DTM
ovat ollet suosittuja siitä ei käy kieltäminen ja yleensäkin suomessa kävijät ihmettelevät sääntöjemme ns nurkkakuntaisuutta....miksi on pakko nyhvätä omia sääntöjä kun FIAkin niitä laatii ja toimivia...kun säännöt on samat voi ajaa missä haluaa vai onko se idea juuri tässä kansalliset säännöt pitää kuskit suomessa?


------------------
Mika Tamminen
Persaukinen harrastaja.
 
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
15
Terve Henkka.
Eiköhän Mad-Mikella löydy noihin kysymyksiisi sopiva kommentti / vastaus.

Terv, Arto
 

Mestari

Active member
Liittynyt
16.10.2000
Viestit
43
Niin, onhan sporteista maailmalle ponnistanut Rassen lisäksi myös Markus Palttala!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Mestari:
Niin, onhan sporteista maailmalle ponnistanut Rassen lisäksi myös Markus Palttala!
No joo.. tosin on noilla meriiteillä vielä aika huima ero - niin kotimaisilla kuin ulkomaisillakin. Tuosta Porsche SuperCupista kun ei täällä härmässä juurikaan mitään kuule. Meinaan jotta ajetaanko siellä ihan oikeasti kilpaa, vai onko se samaa sarjaa kuin tämä HelsinkiThunderissa esiintynyt Maserati Challenge ??
 

Mestari

Active member
Liittynyt
16.10.2000
Viestit
43
Onhan sitä ikäeroakin Rassen ja Palttalan välillä kymmenkunta vuotta, että on Palttalalla aikaa noita meriittejä saalistaa.

Ja on niitä muitakin eurooppaan ajamaan päässeitä kuin nämä kaksi. Sporttien ansiosta euroopan radoille on päässeet myös Haapalainen, Aaltonen ja Nuoramo. Ja lisäksi muitakin ajamaan ns euro finaali kisoja. Esimerkiksi Nuoramo ei ole ikinä ajanut ennen kilpaa muussa kuin Sporteissa ja niin vain sai kutsun beetle cuppiin, samoin kuin Haapalainen joka niissä kisoissa oli musertavan ylivoimainen!! Ja Aaltonen sai Sporttien ansiosta oman tallin eurooppaan, mikä on todella harvinaista herkkua. Lisäksi voidaan vielä mainita Matti Alamäki joka sai kuljettajan paikan BelCariin Sport2000 näytöillä.

Tässä nyt vähän alkuun tuota osoitusta luokan arvostuksesta. Joko myönnätte?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Mestari:
voidaan vielä mainita Matti Alamäki joka sai kuljettajan paikan BelCariin Sport2000 näytöillä.
[/B]
Kröhöm...Severi Kusimasen tiimin edustaja totes tuon olevan vähän toisin. Alamäki valittiin lähinnä syistä että hänellä oli kokemusta vähän tehokkaammankin auton käskemisestä (RC-Pössykkä) JA että Alamäen mukana tuli muutama hyvä sponssi (mm. Jokerit Oy). Kenellekään ei kai enää tarvi taivuttaa rautalangasta mikä on linkki Hjarryn ja Mr.Downhillin välillä...

Ja mitä Tinoon tulee, niin kai sinne Saksan sarjaan kuka tahansa voi tallin pykätä pystyyn jos hynkkyä riittää. DTC on kaiketi Euroopan tasokkain "Sport2000-sarja" mutta Saksassa kuitenkin selkeästi B-tason sarja DTM:n rinnalla.

Millaiset on olleet Tinon saavutukset Saksassa ? Ruutulipun uutiskynnystä eivät ainakaan ole ylittäneet (toisin kuin nämä ADAC ja F3-sählärit)
 

mercuryblues

Well-known member
Liittynyt
14.11.1999
Viestit
325
Sijainti
Skavabööööööle
Hyvä vaihtoehto jos ahluaa kuulla moottoreiden ääntä, lue veekasi, on mennä katsomaan noita Historic-ajoja sekä noita Sportsmans kisoja.

Siellä on Dalton Bros Vetteä ja Ford Falconia. Kuuluupi moottorin ääntä eikä tehosekoittimen surinaa.

Toisaalta nämähän ovat iloisempien äijien kisoja. Hauskanpitoa!
 

LARE AARNIO

New member
Liittynyt
27.11.2000
Viestit
1
Sijainti
HAUTJÄRVI FINLAND
NYTHÄN ON MAHDOLLISTA NÄHDÄ SPORT 2000 JA HISTORICIT SAMANA VIIKONLOPPUNA AHVENISTOLLA.
HIEMAN OUTOA KUN AKK ON PUHUNUT SS KALUSTON UUSIMIS TARPEESTA JA TILALLE OTETAAN MINI-TONNIT JA HISTORIC AUTOT.
 

Mestari

Active member
Liittynyt
16.10.2000
Viestit
43
Hjalliksen ja Alamäen yhteys on toki tiedossa. Epäilen kuitenkin että tuo näyttö Sporteissa oli ratkaisevampi kun Severi kuskia valitsi. Tuskin sinne olisi crossi kuskia noin vain valittu ilman ratakokemusta.
Ja se että Alamäki pystyi tuomaan rahaa tiimiin on myös Sporttien saaman näkyvyyden ansiota. Sillä ei Hjalliskaan rahojaan sijoita paikkaan jossa ei saa näkyvyyttä, vaikka kuinka olisi vaimon veli kyseessä.

Tästä Tinon tiimistä sanoisin ettei DTC sarjaan noin vain mennä. Sarjaan kun on ylitarjontaa ja tarkka seula ketä sinne huolitaan. Uusia paikkoja irtoaa lähinnä kun joku entisistä sarjasta luopuu.

Se on totta että DTM on nykyisin Saksan ykkössarja, suurten autotehtaiden jättisatsauksien ansiosta. Katsotaan nyt kuinka kauan DTM tällä kertaa jaksaa, ennen kuin kuolla kupsahtaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Mestari:
Se on totta että DTM on nykyisin Saksan ykkössarja, suurten autotehtaiden jättisatsauksien ansiosta. Katsotaan nyt kuinka kauan DTM tällä kertaa jaksaa, ennen kuin kuolla kupsahtaa.[/B]
Eipä Mersua ja Audia ole tähänkään asti DTC isommin kiinnostanut, joten sen puoleen DTM.n tulevaisuus näyttää hyvältä. Tosin Audi on välillisesti edustettuna VW:n nimellä DTC-sarjassa. Bemarilla taasen on ollut kiinnostusta enemmän juuri DTC:n kuin DTM/ITC:n suuntaan. En edes lähde arvailemaan syitä tähän. Porschella taasen ei isommin välitetä kummastakaan sarjasta. DTC ei sovi merkin imagoon kenkälusikallakaan ja DTM:n nykysääntöihin ei taida Porschen tuotanto-ohjelmassa sopivaa mallia olla. Porschen suurin mielenkiinto kohdistuukin GT2 ja GT3 luokkiin.
 
Ylös