Neurolingvistinen ohjelmointi
Ohjattu sivulta NLP
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Neurolingvistinen ohjelmointi (NLP; engl. neuro-linguistic programming[1]) on soveltavan psykologian suuntaus, jonka tarkoituksena on parantaa ihmisten välistä kommunikaatiota ja oppimista. NLP:llä ei nimestään huolimatta ole neurotieteisiin perustuvaa pohjaa vaan se luokitellaan näkökulmasta riippuen new ageksi tai näennäistieteeksi.[2]
NLP:llä ei ole yhtenäistä teoreettista pohjaa, vaan siihen on otettu mukaan useita toimivia tekniikoita tutkimalla ja videoimalla menestyksekkäitä terapeutteja. Se pohjautuu kielitieteen professori John Grinderin ja psykologi Richard Bandlerin 1970-luvun alussa tekemiin tutkimuksiin, minkä jälkeen siihen on lisätty uusia tekniikoita, ja NLP-liike on jakautunut useisiin eri suuntauksiin. Käytännössä monien nykyterapeuttien käyttämä NLP on eri psykologian osa-alueiden soveltamista käytäntöön, eikä enää noudata puhtaasti alkuperäistä NLP-filosofiaa.[3]
NLP:tä soveltaa myös moni koulutusyhteisö ja kouluttaja, auttaen henkilöitä nopeuttamaan kehittymistään one-on-one. Suomessa on toiminut vuodesta 1990 alkaen. Suomen NLP-yhdistys, joka on 20 vuotta tutkinut, kehittänyt ja kouluttanut NLP:tä Suomessa. Jäseniä yhdistyksessä oli helmikuussa 2010 n. 830. Suomen NLP-yhdistys julkaisee sivustollaan kansainvälisen käytännön mukaisia NLP-koulutuksia (NLP Practitioner, NLP Master Practitioner, NLP Trainer) jotka täyttävät kriteerit niin kouluttajan, keston (perustasolla 132h) kuin koulutuksen sisällön osalta. Lisäksi alkuperäisen NLP-suuntauksen edustaja on Society of NLP. Vastaavia koulutusyhteisöja maailmalla on useita mm. NLPU, IANLP, IANLPt jne.
Suomessa NLP:n käyttäminen opetuksessa on lisääntynyt niin lukioissa kuin koulun erityisopetuksessa, jossa opetuksen ohella arvioidaan esimerkiksi käyttääkö oppilas oppimisessaan kinesteettistä, auditiivista vai visuaalista oppimistyyliä. Uudessa tieteellisissä tutkimuksessa ajatus eri oppimistyyleistä on kuitenkin kyseenalaistettu.[4]