Mietelmiä lihavuudesta

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Eilen taas kotimatkalla aloin oikein pohtia, että mikä saa ihmisen syömään itsensä suoraan sanottuna possuksi.
Kaupan kassajonossa edelläni oli nainen, jonka pituus oli ehkäpä noin 160 cm ja 150 kg ei varmasti riitä mitä se ihminen painoi. Vatsa roikkui puolessavälissä reittä ja kaulaa ei erottanut. Pää jatkui yhtensä läskipötkömassana rintakehaan, josta alkoivat valtaisat riipputissit jotka ulottuivat ehkä napaan asti. Kaiken kruunasi iholla lelluva härskiintynyt ihon erittämä, kiiltävä rasvakerros. Sellainen ihminen on oikeasti oksettavaa katseltavaa. Kesähelteellä myös oksettavaa haisteltavaa.
Mikä ihme se on joka saa ihmisen syömään itsensä tuollaiseksi epäinhimilliseksi läskipalloksi?

Nyt joku tietenkin vetoaa siihen, että on aineenvaihdunnallisia häiriöitä, joissa ihminen kärsii sairaalloisesta ylipainosta.
Totta. Mutta ne eivät ole ollenkaan niin yleisiä kuin lihavat ihmiset haluavat uskotella.
Olen joskus aikoja sitten kun huomattava ylipaino oli isäni ongelma, keskustellut asiasta lääkärin kanssa ja hän sanoi että lähes 100% tapauksista käyttää kuviteltua aineenvaihduntaongelmaa tekosyynä lihavuuteensa.
Kuten oli isänikin tapauksessa. Hän väitti pokkana, ettei syö juuri mitään ja silti lihoo. Lähipiiri tiesi kuitenkin, että ateriat liikkuivat siinä jopa 4-5 kilon välillä per kerta. Sokerilimppareita saattoi mennä pullollinen, jopa kaksikin joka ainut päivä.
Normaalipaino hänellä on noin 85-90 ja painoa oli siinä puolentoistasadan kieppillä, joskus varmasti ylikin. Hän ei vaan aina suostunut kertomaan punnitustuolksia sekä myös kaunisteli niitä. Lääkäri lisäsi, että "Tosin sellaisen, jolla kyseessä on ihan oikea lääketieteellinen syy ylipainoon, erottaa muistakin ulkosista seikoista". Harmi vaan etten silloin älynnyt kysyä, että mitä ne muut ulkoiset seikat ovat.
Kuitenkin, hänen mukaansa on todella harvinaista että Suomessa kävelisi vastaan sellainen lihava ihminen, jolla oikeasti on kyse sairaudesta. Ja jos on kyseessä sairaus, niissäkin pystytään nykyisin ihminen "parantamaan" sekä erilaisilla lääketieteellisillä toimenpiteillä, kuten lääkityksellä, ääritapauksessa leikkauksella sekä tietty myös ruokavaliolla.

Kenenkään ei siis ole PAKKO olla lihava. On sairaus tai ei.

Tähän väliin vielä semmonen huomautus ennenkuin joku forumin tukevista ihmisistä ihmisistä ottaa nokkiinsa, että en tarkoita sellaista "normaalia" ylipainoa ja pulskuutta kuten on esim. hahmoilla Jaska ja Jonkki. Ja Jacqueskin lähes oli ennen, kuin hänestä tuli sorjakroppainen, sportti-jacques <3
Ei, mun mielestä tollanen lihavuus on lähes normaalin rajoissa. Jos haluaa tuon verran olla ylipainoinen ja pullea niin ei siinä mitään. Joitain ihmisiä lievähkö ylipaino jopa pukee paremmin kuin yletön laihuus. Usein vielä ton kaltainen ylipaino hiipii pikkuhiljaa ja henkilö ei välttämättä itse edes tajua olevansa lihava.

Tarkoitan siis sellaista ihan yletöntä lihavuutta joka haittaa jo elämää. Sellaista, jonka kyseinen henkilö varmasti tietää ja tiedostaa.

Kuulin (ja itseasiassa viime kesänä vilaukselta näinkin vilaukselta kyseisen ihmisen) entisestä avopuolisostani. Hän painoi 56-60 kiloa kun asuimme yhdessä siinä vuoden 1995 kieppeillä. Tutustuessamme hän oli kuvankaunis, erittäin kauniskroppainen ja kauniskasvoinen, tumma nainen, korpinmustine hiuksineen. Ulkonäöltään n. 1000% yli minun tasoni.
Nykytilanne on se, että painoa on varmastikin tuo 150-160 kiloa ja se on muuttanut ihmistä niin, että erään ystäväni meiliä suoraan lainatakseni kyseessä on nykysin: "sellainen hieman liikaa meikattu, musta tukkainen, liian tiukkoihin vaatteisiin ahdettu nainen. Tämä nainen painaa arvoilta sellaiset
150-160 kg ! (ihan todella), että sen verran on painoa, jotta polvetkin
ovat jo kääntyneet sisäänpäin ja kantapäät osoittavat ulospäin....."

Oisko teorioita siitä, miksi ihminen vartavasten syö itsensä tollaseksi vastenmieliseksi siaksi?

Ja sitten siihen ehkä pääasiaan: Miksi lihavuus on tabu?
Olin itse aikanaan kuolla erääseen suolistosairauteen ja painoni laski lähes puoleen normaalipainosta. Olin kuolla siihen sairauteen ja mm. silloinen avokumppanini valvoi sänkyni vieressä pitkät tovit koska oli varma että mulla on lähtö käsillä. Olin kuin luuranko ja sairaalasta päästyänikin useita kuukausia riuduin todella pahassa alipainossa, kunnes (lääkärin määräämät, nandroloni, Stanozol) anaboliset steroidit alkoivat purra ja muutos kohti normaalipainoa alkoi rajun kuntoilun kera.

Miksi sellaisessa tilanteessa, jossa ihminen on aivan liian laiha, siitä on ihan "asiallista" huomautella ja nälviä...mutta annas olla kun menet sanomaan samantyylisiä asioita läskille niin johan olet täysin paskapää joka pilkkaa ihmistä "asiasta jolle tämä ei itse mahda mitään".
Millä ihmeen logiikalla asia on väännetty noin päin; alipainosta joka suuremmalla todennäköisyydellä on sairauden aiheuttamaa saa vittuilla ja "mukaleikkimilisesti" nälviä ihan vapaasti, mutta lihavuudesta joka johtuu ihmisen omasta saamattomuudesta ja ruoan ahtamisesta kitaan ei saisi sanoa mitään?

Ihmistä ei vaan vielä ole evoluutiopsykologisesti ohjelmoitu elämään liian ja vääränlaisen ravinnon keskellä. Ei varsinkaan kun ärsykkeitä tulee jatkuvalla syötöllä joka tuutista. Ihmisen genomissa on vielä bugi, joka saa aikaan ylensyömistä.

Toki voi ajatella että lihavuus on ruuan ominaisuus siinä kuin alkoholismi on alkoholin ominaisuus- siinä kuin humalakin. Viitteitä tästähän on muun muassa rottakokeista: riittävä ylensyönti johtaa aina riippuvuuteen samoin kuin riittävä ylenjuonti alkoholismiin.

Mutta todellisuus lienee monisyisempi. Liikaa ruokaa, liikaa (mainos)ärsykkeitä, liikaa huonoa ravintoa, liian vähän liikkumista, väärä ihmiskuva, väärä kulttuuri, väärät mielihyvän hakemisen kohteet yms.

En ole muuten koskaan kuullut että voiko kasvis- tai sen tapaisella ravinnolla sairastua lihavuuteen? Sen tiedän että rikkaiden länsimaiden tauti lihavuus on ja luulen, että ei ole kyse pelkästään yltäkylläisyydestä vaan kyse on perustavimmista asioista.

Ja totta helvetissä laihoilta saa aina udella että miten sitä noin laihoja ollaan. Samoin kuin sinkuilta että miten se seura (lue seksielämä) sujuu. Kyselyt muuten loppuu kun tekee vastakysymyksen että mitenkäs ne isäntäparin paneskelut ja rakkaus on viime aikoina. Kysytty on ja loppui, lihavalle en oo vastaavaa vielä kehdannut tokaista. Mutta seuraavalla kerralla en epäröi.

Runar ja Kyllikki sanoi:
Kuten oli isänikin tapauksessa. Hän väitti pokkana, ettei syö juuri mitään ja silti lihoo. Lähipiiri tiesi kuitenkin, että ateriat liikkuivat siinä jopa 4-5 kilon välillä per kerta. Sokerilimppareita saattoi mennä pullollinen, jopa kaksikin joka ainut päivä.
Miten tuo on mahdollista? Onko todella kyse kiloista - ei kilokaloreista?

Sairaus ei varmaan olekaan suoranaisesti syy lihavuuteen. Mutta sairaus (erityisesti mielenterveyssairaukset) varmasti välillisesti saattaa aiheuttaa sitä, että ihminen syö itsensä possuksi? Ehkä voisi sanoa jopa, että tuollainen epäinhimillinen liikalihavuus on jo mielenterveyssairaus itsessään..

Ja mutta siis se että liikalihavalla yleensä on mielenterveysongelmia taustalla, vaikuttaa varmaan myös siihen, että aiheesta vittuilu on arkaluonteisempaa.. Voihan olla että sen seurauksena lihava laittaa ittensä jojoon, jos löytää sellaisen köyden ja puun, joka kestää..

Viimeksi muokattu:
Itsensä arviointi on maailman vaikein homma. Oli kyse liikakiloista, kilojen vähyydestä, liikatreenistä, liikajuonnista tai mistä tahansa.

Mutta se mun pakko myöntää, että mulla on selkee ennakkoasenne lihavia ihmisiä kohtaa, tai tarkennettakoon lihavia naisia kohtaan. Mä en vaan tuu toimeen sellasen lihavan, äänekkään (humalaisen), pirteän naisen ja vielä pahempaa akkaporukan kans. Sellasilla pirtsakoilla pullukoilla kun on omasta mielestään oikeus arvostella kaikki- ja isoon ääneen. Eikä itte siedetä mitään.

Se Hanna Partasen ohjelma on aika hyvä. Eilenkin taas yhdenlainen tapaus.

Jenkit muuten käyttää laihduttamiseen niin paljon rahaa että sillä voitais poistaa nälänhätä maailmasta.

KnowHow sanoi:
En ole muuten koskaan kuullut että voiko kasvis- tai sen tapaisella ravinnolla sairastua lihavuuteen? Sen tiedän että rikkaiden länsimaiden tauti lihavuus on ja luulen, että ei ole kyse pelkästään yltäkylläisyydestä vaan kyse on perustavimmista asioista.
Tarpeeksi kermaa, rasvoja ja sokeria kasvisruoan sekaan/lisäksi, niin ylipainoa tulee. Varma tieto.

Suomalaiset syövät väärin. Johtuu varmaankin paljon sotavuosista ja niiden jälkeisistä pulavuosista. Se sukupolvi oppi sen, että kun ruokaa on tarjolla, pitää syödä, koska ei välttämättä ole tietoa, milloin saa seuraavan kerran. Ja peruna. Perunaa sai omasta maasta, joten sitä opittiin syömään paljon. Se pitää nälkää. Siitä johtuu nykyään se, että perunaa ja yleensäkin hiilihydraatteja vedetään liikaa. Perunassa kun on tärkkelystä, eli käytännössä sokeria, joka yhdessä lihan kanssa saa aikaan sen maha täysi -olon. Mutta se sokeri alkaa käymään siellä vatsassa ja aiheuttaa ne närästykset ym. Ja plussana eräistä muista insuliinituotannollisista syistä, joita en nyt tähän muista, aiheuttaa läskiä vyötärölle.

Itse muutin ruokavaliota n. vuosi sitten. Jätin perunan käytänössä pois ja yritän syödä muutenkin reilusti vähemmän sokeria ja piilosokeria. Ja miten kävi? OLO PARANI: ei närästä, olen pirteämpi ja energisempi. Painoon se ei vaikuttanut, mutta ei mulla ollutkaan painon kanssa mitään juttua. Periaatteessa ruokavalioni vastaa jollain lailla ns. karppausta tai Atkinsia, mutten pidä kirjaa syömisistäni tai noudata orjallisesti mitään dieettiä. Vältän vain hiilihydraattien 'ylensyömistä'.

Toimii.

P.S. niin ja rasvaa syön ihan yhtä paljon kuin ennenkin. En syö mitään kevytlevitteitä vaan (V)oivariinia ja paljon salaattien yhteydessä oliiviöljyjä. En siis vältä rasvaa. Samoin iltaisin syön paljon rahkoja tai sitä partaäijäjogurttia. Hyvää, eikä tule raskasta oloa. Niin ja tietenkin kuituja saa sitten vihanneksista ja joskus ruisleivästä.

Viimeksi muokattu:
Captain Howdy sanoi:
. Ja peruna. Perunaa sai omasta maasta, joten sitä opittiin syömään paljon. Se pitää nälkää. Siitä johtuu nykyään se, että perunaa ja yleensäkin hiilihydraatteja vedetään liikaa. Perunassa kun on tärkkelystä, eli käytännössä sokeria, joka yhdessä lihan kanssa saa aikaan sen maha täysi -olon.

Itse muutin ruokavaliota n. vuosi sitten. Jätin perunan käytänössä pois j

Mutku noi uudet perunat on niiin perskeleen hyviä, ei niitä malta olla syömättä.

Ja silläkin, milloin syö mitäkin on väliä.
Pähkinänkuoressa:
Hiilihydraatit=polttoaine
Proteiini=rakennusaine
Rasva=voiteluaine

Aamulla ja päivällä ihminen tarvitsee polttoainetta, että jaksaa päivän touhuta ja illalla rakennusainetta, koska yöllä ihminen ei kuluta ja lihas kasvaa levossa. Rasva voitelee 'koneen', jotta se käy kunnolla.

Eli illalla ei saa syödä mitään herkkuvoileipiä, muuten ainakin mulle tulee hirveä närästys ja painajaisia.

Captain Howdy sanoi:
Itse muutin ruokavaliota n. vuosi sitten. Jätin perunan käytänössä pois ja yritän syödä muutenkin reilusti vähemmän sokeria ja piilosokeria. Ja miten kävi? OLO PARANI: ei närästä, olen pirteämpi ja energisempi. Painoon se ei vaikuttanut, mutta ei mulla ollutkaan painon kanssa mitään juttua. Periaatteessa ruokavalioni vastaa jollain lailla ns. karppausta tai Atkinsia, mutten pidä kirjaa syömisistäni tai noudata orjallisesti mitään dieettiä. Vältän vain hiilihydraattien 'ylensyömistä'.

Toimii.

P.S. niin ja rasvaa syön ihan yhtä paljon kuin ennenkin. En syö mitään kevytlevitteitä vaan (V)oivariinia ja paljon salaattien yhteydessä oliiviöljyjä. En siis vältä rasvaa. Samoin iltaisin syön paljon rahkoja tai sitä partaäijäjogurttia. Hyvää, eikä tule raskasta oloa. Niin ja tietenkin kuituja saa sitten vihanneksista ja joskus ruisleivästä.

Sama perunan suhteen. Ei toimi mulla treenitankkaukseen ollenkaan, mutta muuten suomalainen peruna on mainettaan parempaa. Hyvä peruna sisältää paljon hyödyllisiä kuituja ja hivenaineita. Ei sitä voi verratakkaan pilalle jalostettuihin teollisuusperunoihin.

Parhaat juoksut saa hernekeitolla, hyvänä kakkosena ruismakaronilaatikko ja sekaleipä. Öljyissä olen siirtynyt kylmäpuristettuun rypsiöljyyn, sopii mulle maun puolesta paremmin kuin oliiviöljy.

KnowHow sanoi:
Sama perunan suhteen. Ei toimi mulla treenitankkaukseen ollenkaan, mutta muuten suomalainen peruna on mainettaan parempaa. Hyvä peruna sisältää paljon hyödyllisiä kuituja ja hivenaineita. Ei sitä voi verratakkaan pilalle jalostettuihin teollisuusperunoihin.

Parhaat juoksut saa hernekeitolla, hyvänä kakkosena ruismakaronilaatikko ja sekaleipä. Öljyissä olen siirtynyt kylmäpuristettuun rypsiöljyyn, sopii mulle maun puolesta paremmin kuin oliiviöljy.

Joo kyllähän peruna on hyvää ja sisältää paljon kaikkea hyvää, mutta puhe olikin siitä pulavuosien aiheuttamasta perunan YLENSYÖNNISTÄ ja siitä tulevasta älyttömästä piilosokerin vetämisestä.

Eli VÄHENSIN perunan syöntiä: aiemmin jos otin 3-4 perunaa liharuoan kanssa, niin nyt otan yhden perunan ja korvaan ne perunat lisäämällä salaattia.

Captain Howdy sanoi:
Joo kyllähän peruna on hyvää ja sisältää paljon kaikkea hyvää, mutta puhe olikin siitä pulavuosien aiheuttamasta perunan YLENSYÖNNISTÄ ja siitä tulevasta älyttömästä piilosokerin vetämisestä.

Eli VÄHENSIN perunan syöntiä: aiemmin jos otin 3-4 perunaa liharuoan kanssa, niin nyt otan yhden perunan ja korvaan ne perunat lisäämällä salaattia.

Mä vähensin tuohon 3-4 perunaan 5-6 perunasta! No nyt kun saa taas kotimaisia hyviä kasviksia niin en syö kuin ehkä 1-2 pottuakaan.

Uudet potut on taas sellasta herkkua että söisin niitä vaikka oisivat pelkkää rasvaa. :ahem:

Ruokavalio on kokonaisuus, jossa kaikkea tulisi saada oikeassa suhteessa. Ei pelkkä rasva lihota, vaan se, ettei liikuta ja samalla syödään sellaista suokavaliota, jossa suhteet proteiinin, hiilihydraattien ja rasvan suhteen on vitullaan. Se on siis kokonaisuus, eikä mikään 'älä syö rasvaa, niin laihdut' -juttu.

Jos siis haluat laihduttaa:
1. Liiku
2. Syö oikein
3. LIIKU!

Syö vähemmän (kuitenkin kaikkea oikeassa suhteessa) kuin kulutat ja kun olet tavoitepainossa, syö saman verran kuin kulutat. Simppeliä.

Captain Howdy sanoi:
1. Liiku
2. Syö oikein
3. LIIKU!

Ja aina välillä kannattaa juopotella pari päivää Kalliossa! Sellanen reissu lisää kummasti motivaatiota ja arjen arvostusta! Ts. maksaa itsensä takaisin fyysisesti ja henkisesti.

Työkaveri tuppaa sanomaan niille, että johtuu perimästä tms. ylipaino, eikä syö juuri mitään, niin että: Ei keskitysleireilläkään ollut läskejä.:rolleyes:

Mulla on ton syömisen kanssa pieniä vaikeuksia, kun en oikein osaa suhteuttaa sitä kulutuksen kanssa vaan syön joka päivä about saman verran. Arkena varmaankin saman verran kuin kulutan, mutta sitten viikonloppunahan kulutukseni tuplaantuu tai jopa triplaantuu 5-6 tuntisten pyörälenkkien ansiosta. Ravinnossa se näkyy vain energiajuomien muodossa.

Jacques sanoi:
Mulla on ton syömisen kanssa pieniä vaikeuksia, kun en oikein osaa suhteuttaa sitä kulutuksen kanssa vaan syön joka päivä about saman verran. Arkena varmaankin saman verran kuin kulutan, mutta sitten viikonloppunahan kulutukseni tuplaantuu tai jopa triplaantuu 5-6 tuntisten pyörälenkkien ansiosta. Ravinnossa se näkyy vain energiajuomien muodossa.
Toi onkin just vaikeeta. Kun on kova kulutus, on aliravitsemustilassa ja sitten kun on treenitaukoa, on ylensyönnyt olo.:thumbfh: