Mika Häkkinen vs. M.Schumacher

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
pmv sanoi:
ai että sadekelin hallitseminen ei olisi kilpa-ajajalle ollenkaan tärkeä ominaisuus?
Ave !!

Joo sadekelintaidot kertoo sadekelin taidoista, kuivalla kelillä ainakin mikäli kuljettajiin on uskominen on kyse miltei eri lajista.

Sadekelintaidoista vehtaaminen, koska se kuulemma tasottaa autojen välisiä eroja ja settaa kuskit yleisellä tasolla paremmin samalle viivalle on enmmän tai vähemmän hölmöläisen hommaa. Yksi systemaattisen virheen lähde, erilaiset autot, korvataan toisella, olosuhteilla jotka painottavat eri taitoja kuin kuivalla ajaminen.

- Oho -
 
Viimeksi muokattu:

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Valde sanoi:
Ace 17:

Kannattaa vähän muistella sitäkin, että useina kausina David Coulthard niminen formulakeskinkertaisuus pisti Mikaa ahtaalle. Vain parhaina vuosinaan Mika pystyi ottamaan Davidista täydellisen yliotteen "Schumi tyyliin".

Ave !!

No ei oikeastaan, vain 2001 Coulthard ajoi Mikaa paremmin, kun Mika oli jo de fakto lopettanut, muina kausina hän oli melkoinen vastaantulija vaikka 97 enemmän pisteitä keräsikin.

Coulthard on perin aliarvostettu, luultavimmin juri Häkkisen takia: keskinkertainen Häkkinen oli parempi kuin Coulthard, Coulthardin täytyi olla keskivertoa heikompi. Ei kannata paljoa kehäpäätelmistä musuttaa.

No Schumacher on vain parempi kuin vastustajansa, siis Schumacher on korkeintaan vähän parempi kuin keskinkertainen Häkkinen, eikö totta.

- Oho -
 
Viimeksi muokattu:

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
pmv sanoi:
No ei niitä f3 kisoja kannata liikaa muistella. Sieltä löytyy sellainen kausi kuin 1989, jolloin ainakin Häkkinen ei ollut mitenkään erinomainen. Paitsi kai tästäkin voidaan vääntää sellainen tilasto missä Häkkiseltä otetaan parhaat kisat ja Schumacherilta huonoimmat ja tehdään niistä päätelmä että Mika oli parempi.
Aina F3 -kisoja muistellessa muistetaan kyllä mainita tuo Hokken kisa, mutta lahjakkaasti unohdetaan esim. Fujin kisa, josta Häkkinen karsiutui ja jonka voitti Michael Schumacher.

Vuonna 1990 Häkä kävi ajamassa neljä Mika-Mika-sarjan ulkopuolista kisaa, joista voitti Saksassa ja Italiassa. Italiassa taakse jäi mm. Jacques Villenneuve. Macaossa Häkä voitti ensimmäisen lähdön, mutta keskeytti toisen lähdön kolaroituaan Schumin kanssa, joka voitti kilpailun. Fujin kisa oli sitten se neljäs.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Yksi iso ero Schumilla ja Mikalla on.. Mikaa kaivataan aina takaisin, mutta Schumia tuskin kukaan sitten enää kaipaa hänen (vihdoin) lopetettuaan.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Karpow sanoi:
Damonilla ei ollut mitään syytä laskea Michaelia ohi. Mies taisteli sijoituksestaan sekä takana tulevan Michaelin, että edessä ajavan Villeneuven kanssa. Ja miksi Eddie olisi käskenyt Damonia päästämään Michaelin ohi, kun miehet olivat samalla kierroksella? Jos jollekin on mestaruus katkolla ei se tarkoita sitä, että kyseinen kuski pitäisi päästää suosiolla ohitse. Kilpaa ne muutkin ajavat...

Ja eipä se Herberttikään päästänyt Mikaa suosiolla oli vuotta myöhemmin Malesiassa, mikä oli ihan oikein.

Vaikuttaminen mestaruustaisteluun oli Damonin päätarkoitus, ei pelkästään puhdas kilpailu.Johan mies sitä mediassa hehkuttelikin, kyllä tuon mielestäni voi kostoksi luokitella.
Ja Eddie Jordan todella itse myönsi pyytäneensä Hilliä päästämään, pariinkiin otteeseen Schumin ohitse.Damon ei vain voinut sitä tehdä :jaska:

Pääsana on siis olla ratkaisevasti vaikuttamatta tai sekoittamatta mestaruustaistelua.Aivan kuten Dennis oli vuotta aikaisemmin Jerezissä luvannut Williamsille, etteivät Häkä ja Coultti sotke mestaruustaistelua=ohita, hidasta tai painosta Villeneuvea.

Eli tästä on kysymys :rolleyes:

Malesiassa muuten ei ´99 ollut kyseessä mestaruuden ratkaiseva päätöskisa :wink:
 
Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Black Leopard sanoi:
Vaikuttaminen mestaruustaisteluun oli Damonin päätarkoitus, ei pelkästään puhdas kilpailu.Johan mies sitä mediassa hehkuttelikin, kyllä tuon mielestäni voi kostoksi luokitella.
Ja Eddie Jordan todella itse myönsi pyytäneensä Hilliä päästämään, pariinkiin otteeseen Schumin ohitse.Damon ei vain voinut sitä tehdä :jaska:

Pääsana on siis olla ratkaisevasti vaikuttamatta tai sekoittamatta mestaruustaistelua.Aivan kuten Dennis oli vuotta aikaisemmin Jerezissä luvannut Williamsille, etteivät Häkä ja Coultti sotke mestaruustaistelua=ohita, hidasta tai painosta Villeneuvea.

Eli tästä on kysymys :rolleyes:

Malesiassa muuten ei ´99 ollut kyseessä mestaruuden ratkaiseva päätöskisa :wink:
Täh? Ne oli samlla kierroksella, sillon ajetaan kilpaa. Kyllä se MM-titteli pitää ansaita, jos oman mogan virheen takia tiput jonon vikaksi, sillon sieltä pitää ansaita tie ylöspäin, muuten saat MM:n lahjaks. Tosin kilpailujen lahjavoittaminen on Schumille normaalia!
Ett silleen!!!!!!!!!!!
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Juhis sanoi:
Aina F3 -kisoja muistellessa muistetaan kyllä mainita tuo Hokken kisa, mutta lahjakkaasti unohdetaan esim. Fujin kisa, josta Häkkinen karsiutui ja jonka voitti Michael Schumacher.
Ave !!

Mun käsittääkseni Häkkisen autoa ei edes saatu korjattua kunnolla Fujin kisaan mennessä kun Schumacher oli niin taidokkaasti tuonut mulkun luontonsa esiin edellisessä tapaamisessa.

- Oho -
 

Arcanum

Jonkin kakkosnikki
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
577
Sijainti
Hämeenlinna
Schumifani sanoi:
Taito voittaa huonollakin autolla:

Häkkinen: 1994-1997. Ei mitään erikoista.
Schumi: 1996-1997. Aika hyvin pärjäsi auton huonoudesta huolimatta.

Kaikki lienee kovin suhteellista. McLaren oli aika selkeästi vasta 4. paras auto noina kausina, kun taas Ferrari oli -97 melkolailla selkeästi 2. paras auto. -96 se oli todennäköisesti vasta kolmanneksi paras Williamsin ja Benettonin jälkeen. Loppukaudesta varmastikin melkolailla tasoissa Benettonin kanssa.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Sehän on hyvä muistaa kun jaksetaan tuota Schumacherin Japanin GP:n 1998 suoritusta ihmetellä että Hilliin asti kaikki muut ajoivat suurinpiirtein ulos radalta että saivat annettua Schumacherille tietä. Hill oli ensimmäinen joka ajoi kisaa normaalisti ja sen jälkeen ei Schumacher enää mennytkään heittämällä ohi.
 

Rossi

Member
Liittynyt
27.1.2004
Viestit
64
Häkä:
mm-pisteet: 420
paalut: 26
nopeet kierrokset: 24
GP-voittoja: 20
MM-tittelit: 2

Schumi:
mm-pisteet: 1128
paalut: 60
nopeet kierrokset: 63
GP-voittoja: 79
MM-tittelit: 6
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Kilpailukykyinen auto!

Schumi 1993-1995, 1997-2004

Häkkinen 1998-2000
 

Schumifani

Well-known member
Liittynyt
23.3.2004
Viestit
157
Sijainti
Helsinki, Finland
patriot sanoi:
Kilpailukykyinen auto!

Schumi 1993-1995, 1997-2004

Häkkinen 1998-2000
Kertoo jotain Schumin autonkehitystaidoista, eikö niin... ;-)

Schumi tarvitsee vuoden uudessa tallissa saadakseen auton kilpailukykyiseksi.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Schumifani sanoi:
Kertoo jotain Schumin autonkehitystaidoista, eikö niin... ;-)

Schumi tarvitsee vuoden uudessa tallissa saadakseen auton kilpailukykyiseksi.
Joo ja kaksi, että saisi lehmän lentämään. Schumi voi olla loistava auton säätäjä ja kehittäjä, mutta noilla ominaisuuksilla ei tee paskaakaan ilman loistavaa muuta tiimiä. Kaikki ei kato usko, että Schumi suunnittelee ja kasaa ne autot Maranellossa ajokeikkojen jälkeen.:D
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
patriot sanoi:
Kaikki ei kato usko, että Schumi suunnittelee ja kasaa ne autot Maranellossa ajokeikkojen jälkeen.:D
Onko sillä ylipäätään edes ajokorttia :confused:
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
patriot sanoi:
Joo ja kaksi, että saisi lehmän lentämään. Schumi voi olla loistava auton säätäjä ja kehittäjä, mutta noilla ominaisuuksilla ei tee paskaakaan ilman loistavaa muuta tiimiä. Kaikki ei kato usko, että Schumi suunnittelee ja kasaa ne autot Maranellossa ajokeikkojen jälkeen.:D
Samaa mieltä!

Kuskin info on täydentävää siihen infoon mitä telemetriasta saadaan. Muistakaa se! Kuski voi sanoa että yliohjaa tuossa mutkassa mutta aliohjaa seuraavassa. Tämä sama tietohan saadaan telemetriasta. Insinöörit sitten miettivät miten ko ominaisuudet poistetaan autosta.... Ei sumi uutta siipeä eteen rupee suunnittelemaan vaan antaa feedbackia ainoastaan, niin kuin muutkin kuskit.

Kartingissa oon tavannut sellasia huippu hyviä kuskeja, jotka ei osaa sanoa juuta eikä jaata autosta ja silloin on paha säätää, kun ei ole telemetriaakaan. Aivan yliarvostettua amatöörien puhetta puhua kuskista säätäjänä/auton kehittäjänä...
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Finn75 sanoi:
Aivan yliarvostettua amatöörien puhetta puhua kuskista säätäjänä/auton kehittäjänä...
Hienoa kuulla lopultakin ammattilaisen mielipiteitä :thumbup:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Jaahas. Heti kuin puheet MPH:n paluusta F1:siin alkavat, syntyy taas yksi topikki Häkkinen versus Schumacher... :D

Kun nyt yritetään saada kaikenlaisia eroavaisuuksia näille rataketuille, niin otetaanpa esille yksi yhteneväisyys: Toinen nousi F1:siin Mallun rahoilla ja toinen Mersun. Lähes kymmenen vuoden päästä kaverit toivat edelleen kunniakkaasti näiden sponsoreiden värejä esille maailmanmestaruuksista taistellessaan. Panostus nuoriin kannattaa? Muuten kyllä, mutta osat vaan olivat vaihtuneet, eikä kumpikaan rahansyytäjä saanut ehkä koskaan rahojaan "takaisin"...

On kyllä kovin lyhytnäköistä Kyllönismiä väittää Häkkistä sadekelin kuskiksi. Kylmä fakta nimittäin on, että MPH on lähestulkoon ainoa suomalainen F1-kuski, jonka suoritustaso heikentyy radan kastuessa. Siinä missä muut suomalaiset ovat saavuttaneet kuuluisuutta vaikeissa olosuhteissa, on MPH se jonka kustannuksella esim. Schumi on hankkinut mainetta regenmeisterinä. Tosin McLarenin vähintäänkin erikoisilla testausmetodeilla lienee hiukan vaikutusta kyseiseen seikkaan. Nähtiinhän se taas Ranskassakin kuinka McLaren pysyttelee pilttuussa kun taivaalta tulee vettä. Hae siinä sitten rajoja... Ihme homma kuinka englantilaistalli voi olla noin sokerista tehty. :D
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Zep sanoi:
Jaahas. Heti kuin puheet MPH:n paluusta F1:siin alkavat, syntyy taas yksi topikki Häkkinen versus Schumacher... :D

Kun nyt yritetään saada kaikenlaisia eroavaisuuksia näille rataketuille, niin otetaanpa esille yksi yhteneväisyys: Toinen nousi F1:siin Mallun rahoilla ja toinen Mersun. Lähes kymmenen vuoden päästä kaverit toivat edelleen kunniakkaasti näiden sponsoreiden värejä esille maailmanmestaruuksista taistellessaan. Panostus nuoriin kannattaa? Muuten kyllä, mutta osat vaan olivat vaihtuneet, eikä kumpikaan rahansyytäjä saanut ehkä koskaan rahojaan "takaisin"...

On kyllä kovin lyhytnäköistä Kyllönismiä väittää Häkkistä sadekelin kuskiksi. Kylmä fakta nimittäin on, että MPH on lähestulkoon ainoa suomalainen F1-kuski, jonka suoritustaso heikentyy radan kastuessa. Siinä missä muut suomalaiset ovat saavuttaneet kuuluisuutta vaikeissa olosuhteissa, on MPH se jonka kustannuksella esim. Schumi on hankkinut mainetta regenmeisterinä. Tosin McLarenin vähintäänkin erikoisilla testausmetodeilla lienee hiukan vaikutusta kyseiseen seikkaan. Nähtiinhän se taas Ranskassakin kuinka McLaren pysyttelee pilttuussa kun taivaalta tulee vettä. Hae siinä sitten rajoja... Ihme homma kuinka englantilaistalli voi olla noin sokerista tehty. :D
Mielenkiintoinen faktahan on se että Häkä nousi Mallun rahoilla ja Schumi mesen. Junnuille tiedoksi...
 
Ylös