Mika Häkkinen vs. M.Schumacher

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Ilmari sanoi:
Hienoa kuulla lopultakin ammattilaisen mielipiteitä :thumbup:
No en nyt sanoisi ammattilainen mutta aktiivi harrastaja 15 vuoden ajalta...

Vielä haluisin lisätä sen, että jokaisen karting kuskin takaa löytyy loistava mekaanikko. Karting autot ovat melko yksinkertaisia laitoksia, mutta silti sieltä löytyy miljoona ja yksi tapaa saada "kymppi" pois.

Kuulostaa oikeesti typereltä, että täällä monet arvostavat kuskit turhan korkeelle tässä yhtälössä. Tuskin tiimistä löytyy edes yhtä henkilöä, joka yksin tajuaisi mita kaikkea autossa tapahtuu ja on. Ja jos löytyy niin ei se ainakaan ole kuski. Sen verran monimutkaisia modernit F1 autot on. Niin kuin kaikissa nykyaikaisessa high-tech aloissa, yksi on selvä ykkönen ja muut tulevat perästä. Nokia kännyissä, MS käyttiksissä, jne.

Sama on ikävä kyllä tapahtunut myös Formula 1 autoissa. Yksi tulee aina dominoimaan niin kauan kuin autot ovat lentäviä tietokoneita.

Jos me halutaan oikeita kisoja, niin meidän pitäisi viestittää päättäjille yksi asia:

OTTAKAA NYT HERRAN JESTAS KAIKKI ELETRONIIKKA NIISTÄ VEKKA!

Mutta sitten Formula 1 ei olisi Formula 1. Kattokaa sanakirjasta mitä Formula tarkoittaa jos, ette ymmärrä mitä tarkoitan... :wink:

Onke se sitten enään autourheilua, vai konseptien kehitys kilpailua? 20% autourheilua 80% konseptien kehittelyä jos multa kysytään... :thumbdown
 

Siankarlo

Well-known member
Liittynyt
10.3.2002
Viestit
314
Sijainti
Finland
Kylä häkä hyvänä päivänä voittaisi shumin 6-0.Ei muuta kuin uudestaan kilparadoille ja hanaa:thumbup:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Schumifani sanoi:
Häkkinen: 1994-1997. Ei mitään erikoista.
Hohhoijaa... Eikö se, että tullessaan maaliin, on yleensä palkintokorokkella, ole mitään erikoista?!?

Kaudella 1997 olisi tullut todennäköisesti 3 voittoa lisää, jos auto per*ele olisi kestänyt. (Silverstone, Nürburgring, A1 Ring)
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Black Leopard sanoi:
Vaikuttaminen mestaruustaisteluun oli Damonin päätarkoitus, ei pelkästään puhdas kilpailu.Johan mies sitä mediassa hehkuttelikin, kyllä tuon mielestäni voi kostoksi luokitella.
Ja Eddie Jordan todella itse myönsi pyytäneensä Hilliä päästämään, pariinkiin otteeseen Schumin ohitse.Damon ei vain voinut sitä tehdä :jaska:
Eddie:"Damon, let Michael pass for championship!"
Damon:"HAHAHAHAHAHA..."

Kattopas kisa uudestaan nauhalta. Damonin päätarkoitus ei ollut estää Michaelin nousua, vaan ohittaa edessä ajanut Villeneuve! Täysillä Damon siinä kisaa ajoi, eikä ketään tahallisesti estellyt... Toki Damon oli varmasti tyytyväinen myös siitä, että Schumi pysyi takana. Jos kyse oli "kostosta" Adelaiden tapahtumien takia, niin varsin kiltti kosto oli. Ei Damon sentään torpannut Schumilta eturipustuksia rikki ja päättänyt tämän kisaa... :D

Malesia 1999 oli sitten rehti kisa vai mitä? Siinä jos missä ketään ei tahallisesti hidastettu? On se Ferrari-tiimi sitten niin ihana. Rehti ja rehellinen kisan alusta loppuun... :yuck:

Tässä on muuten taas yksi eroavaisuus Mikan ja Michaelin kesken:
Siinä missä Michael ruikutti Suzukan kisan jälkeen Damonin "epäreiluudesta", Mika kehui Ferrarin taktikointia Malesiassa. Herrasmies on aina herrasmies. Ruikuttaja on ruikuttaja ja näköjään pysyy sellaisena loppuun asti (muistuu vain mieleen Schumin kommentit Satosta kauden 2003 päätöskisan jälkeen).
 
Viimeksi muokattu:

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Karpow sanoi:
Tässä on muuten taas yksi eroavaisuus Mikan ja Michaelin kesken:
Siinä missä Michael ruikutti Suzukan kisan jälkeen Damonin "epäreiluudesta", Mika kehui Ferrarin taktikointia Malesiassa. Herrasmies on aina herrasmies. Ruikuttaja on ruikuttaja ja näköjään pysyy sellaisena loppuun asti (muistuu vain mieleen Schumin kommentit Satosta kauden 2003 päätöskisan jälkeen).
Toinen hyvä esimerkki Schumin ja Häkän käyttäytymisestä on tappiotilanteet Suzukan kisojen jälkeen vuosina 1999 ja 2000. '99 Schumacher väitti Coulthardin hidastaneen häntä 10 sekunnilla ja jos tämä olisi pitänyt paikkaansa, olisi Schumacher rikkonut kierrosennätyksen seitsemällä sekunnilla. Arvostelipa myös McLarenia tälläisen taktiikan käyttämisestä, vaikka sääntöjen mukaanhan David ajoi, vaikkakin tottakai epäreilusti. Häkkinen taas menetti Suzukassa 2000 kilpailun lopullisesti de la Rosan hidasteltua Häkkisen edellä juuri ennen ratkaisevaa varikkostoppia ja kun lehdistötilaisuudessa Häkkiseltä kysyttiin tilanteesta, Häkä totesi vain: "siitä voidaan keskustella myöhemmin, nyt on Ferrarin ja Schumacherin vuoro juhlia mestaruutta".
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Karpow sanoi:
Eddie:"Damon, let Michael pass for championship!"
Damon:"HAHAHAHAHAHA..."

Kattopas kisa uudestaan nauhalta. Damonin päätarkoitus ei ollut estää Michaelin nousua, vaan ohittaa edessä ajanut Villeneuve! Täysillä Damon siinä kisaa ajoi, eikä ketään tahallisesti estellyt... Toki Damon oli varmasti tyytyväinen myös siitä, että Schumi pysyi takana. Jos kyse oli "kostosta" Adelaiden tapahtumien takia, niin varsin kiltti kosto oli. Ei Damon sentään torpannut Schumilta eturipustuksia rikki ja päättänyt tämän kisaa... :D

Malesia 1999 oli sitten rehti kisa vai mitä? Siinä jos missä ketään ei tahallisesti hidastettu? On se Ferrari-tiimi sitten niin ihana. Rehti ja rehellinen kisan alusta loppuun... :yuck:

Tässä on muuten taas yksi eroavaisuus Mikan ja Michaelin kesken:
Siinä missä Michael ruikutti Suzukan kisan jälkeen Damonin "epäreiluudesta", Mika kehui Ferrarin taktikointia Malesiassa. Herrasmies on aina herrasmies. Ruikuttaja on ruikuttaja ja näköjään pysyy sellaisena loppuun asti (muistuu vain mieleen Schumin kommentit Satosta kauden 2003 päätöskisan jälkeen).

Ilahduttavaa nähdä että tilanne poikii keskustelua :wink:

Damonin tahallisesta estelystä voi olla montaa mieltä,mutta kun tietää mikä Schumin ja Hillin yhteinen historia ykkösissä oli/on, ei
tilanne jäänyt kovin epäselväksi.

J.Villeneuve ei muistellut Suzukassa vuoden ´97 Jerezin tapahtumia, vaan oli Schumin ohittaessa reilu.Eniten tuosta
Hillin toiminnasta kärsi kilpailu mestaruudesta.Jollei Britti olisi edessä hidastanut, olisi Suzukassa ajettu mestaruudesta kilpailun loppuun asti.....

Malesian kisa ´99 ja myös Suzuka ´97 olivat melkoisia taidonnäytteitä Ferrarilta (kyllä, ensiimäinen monessakin mielessä :wink: ) Mutta Hillin toimintaa ei voi tuohon verrata, Jordan tai Hill eivät taistelleet mestaruuksista.Ajoi kilpaa ok, mutta niin ajoivat radalla kaikki muutkin kuten edellä mainittu Villeneuve eivätkä silti taistelleet väkisin nopeampaa vastaan.
Ja miksi Eddie olisi pyytänyt Damonia päästämään Michaelin ohitseen mikäli ei nähnyt siihen mitään syytä? Muulloin kauden aikana tuota ei pidäkään tapahtua

Tuon Hillin toiminnan olisi ymmärtänyt jos miehen paikalla olisi ajanut Coulthard hidastamassa.Eli ei niinkään Ferrari ja Schumi-faniutta mutta mestaruustaistelun kariutumista......

Tuo Schumin ´99 heittämä kommentti oli tarkoitettu mitä ilmeisemmin hätäiseksi (ja huonoksi) verukkeeksi häviölle.Kuulosti lähinnä vitsiltä.Mutta tuossa tilanteessa jotain oli pakko keksiä, tifosit kun eivät suoranaisesti riemuinneet häviötä mestaruudesta.... Ja rankimmin tulilijalle joutui juuri M.Schumacher
Sinänsä huvittavaa etteivät taktiikan mestarit manarellossa osanneet hyödyntää Irvineä taistelussa mestaruudesta, pienellä hidastelulla mies olisi joutunut Häkkisen ohittamaksi kierroksella ja tuossa tilanteessahan olisi ollut tilaisuus hidastaa Häkkistä sen verran että Schumi olisi saanut Mikan kiinni.Ja ennenkuin joku alkaa syyttämään epäurheilijamaisuudesta, tuota teoriaa en ole kehittänyt :rolleyes:


Vuoden 2003 Suzuka taas on hyvin lähellä Schumin huonointa maaliinajettua kilpailua koko urallaan.Paineet kun kävivät melkein liian koviksi ajettaessa 6 mestaruudesta.Ja totta puhut, en minäkään saanut Satoa tuossa kilpailussa mistään syylliseksi.Paitsi Japanilaisen todella loistavasta Comebackistä kisoihin :thumbup: :thumbup:

Ja Mikalle todellakin hehkutus urheilullisesta käytöksestä ja hienoista mestaruuksista :thumbup: :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
99 Suzukan kisasta ei minun mielestä kannata edes keskustella. Jos siellä on joku pidätellyt Schumia niin mitä sitten? Muistaakseni Schumilla ei ollut minkään valtakunnan mahdollisuuksia mestaruuteen... ;) :D
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Finn75 sanoi:
99 Suzukan kisasta ei minun mielestä kannata edes keskustella. Jos siellä on joku pidätellyt Schumia niin mitä sitten? Muistaakseni Schumilla ei ollut minkään valtakunnan mahdollisuuksia mestaruuteen... ;) :D
No ei sillä ollut defacto edellytyksiä edes voittaa kisaa ilman selkeää mokaa Häkältä tai tallilta.

Schumacher oli, ainakin toisen stopin ajankohdasta päätelleen, liikkeellä keveämmällä autolla, noin kuuden sekunnin päässä Mikasta ja oikestaan ollenkaan nopeampi, niillä eväillä Häkää ei ois ohitettu oikasematta....

Selitykset oli kyllä Schumcaherilla ja faneilla valmiina, hävisi tahallaan, Coulthard peitteli, jos lehmällä ois pyörät se ois maitoauto.

- Oho -
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Black Leopard sanoi:
Vaikuttaminen mestaruustaisteluun oli Damonin päätarkoitus, ei pelkästään puhdas kilpailu.Johan mies sitä mediassa hehkuttelikin, kyllä tuon mielestäni voi kostoksi luokitella.
Ja Eddie Jordan todella itse myönsi pyytäneensä Hilliä päästämään, pariinkiin otteeseen Schumin ohitse.Damon ei vain voinut sitä tehdä :jaska:
Asia on pikeminkin niin, että tekemällä tilaa Hill olisi pyrkinyt keinotekoisesti vaikuttamaan mestaruustaisteluun.

Oletusarvoisesti kuskit ajavat sijoituksista kilpaa ja siitä lipeäminen on anomalia.

Siis Hillin tarkoituksista voi olla montaa mieltä mutta ilman epäilyksen häivääkään tilan tekeminen ja helpolla ohi laskeminen olisi ollut keinotekoista vaikuttamista mestaruustaisteluun.

Suzukassa 98 sitä oli ilmassa aika runasaasti, vähintäänkin samalla mitalla tai oikestaan enemmän kuin Jerzissä 97 McLarenin ja Williamsin välillä.

- Oho -
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Oho sanoi:
Asia on pikeminkin niin, että tekemällä tilaa Hill olisi pyrkinyt keinotekoisesti vaikuttamaan mestaruustaisteluun.
Asia on juurikin näin. Esim. Alesi oli julkisesti sanovat auttavansa Schumacheri jos tarve vaatii ja Alesi päästi alkukierroksilla Schumin kiltisti ohi neulansilmämutkan jälkeisessä kiihdytyksessä. Wurzikin päästi Schumin todella helposti ohitseen viimeisessä s-mutkassa, joten kyllä Schumacher aivan tarpeeksi sai apua muiden tallien kuljettajilta. Ei Hilli kuitenkaan mitään törkeitä blokkauksia tyyliin Schumi ja Spa00 todellakaan tehnyt. Schumacher ei vaan päässyt tarpeeksi lähelle, jotta olisi voinut ohitusta yrittää. Tietenkin se seikka, että juuri Damon oli edessä, saattoi pistää Schumacherin epävarmaksi.

edit: Ja Jordani taisteli kisassa kaiken lisäksi valmistajien nelossijasta.
 
Viimeksi muokattu:

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Black Leopard sanoi:
Jollei Britti olisi edessä hidastanut, olisi Suzukassa ajettu mestaruudesta kilpailun loppuun asti.....
Mestaruudesta olis ajettu kilpailun loppuun asti mikäli Schumacher ei olisi sammuttanut autoaan lähtöruutuun.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Rossi sanoi:
Häkä:
mm-pisteet: 420
paalut: 26
nopeet kierrokset: 24
GP-voittoja: 20
MM-tittelit: 2

Schumi:
mm-pisteet: 1128
paalut: 60
nopeet kierrokset: 63
GP-voittoja: 79
MM-tittelit: 6
Paineen alla pään hajoamisia:
Häkkinen: 1-2
Schumacher: Lukuisia. :D
 

Rossi

Member
Liittynyt
27.1.2004
Viestit
64
Dominic sanoi:
Paineen alla pään hajoamisia:
Häkkinen: 1-2
Schumacher: Lukuisia. :D

No juu ei onneksi näy noissa sumin, ööh esim GP voittojen määrässä...tai MM titteleissä. Että se siitä sun trollista. :yuck:
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Rossi sanoi:
No juu ei onneksi näy noissa sumin, ööh esim GP voittojen määrässä...tai MM titteleissä. Että se siitä sun trollista. :yuck:
Siitä nyt ei näy montaa muutakaan oleellista asiaa. :thumbup:
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Rossi sanoi:
No juu ei onneksi näy noissa sumin, ööh esim GP voittojen määrässä...tai MM titteleissä. Että se siitä sun trollista. :yuck:
Näkyy ainakin vuodelta '97 pään hajoaminen. Eikä se kaukana ollut viime vuonnakaan saatikka sitten Adelaidessa '94. Auton sammutus Suzukassa '98 saattoi olla myös Schumin vika, mutta siitähän ei varmaa tietoa tulla koskaan saamaan.
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
Olisi mielenkiintoista nähdä tilasto, kuinka monta kertaa kaveruksilta on käytännössä varma voitto lipunut käsistä ilman omaa syytä. Eli tähän laskettaisiin muun muassa tekniset viat selkeässä johtoasemassa ja muut outoudet, kuten esimerkiksi Häkkisen osalta Hockenheim 2000 kuuluisan sadeviittapellen kera.
Tapahtumista voi tietenkin olla montaa mieltä, mutta semmoinen suuntaa-antava olisi paikallaan. Mikäli maailmassa on oikeudenmukaisuutta, näitä olisi Schumilla, samoin kuin voittoja, nelisen kertaa enemmän kuin Häkällä.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Juuh. Onhan noita varmoja/potentiaalisia voittoja mennyt Häkältä "muutama".

1997:
* Silverstone (Moottori)
* A1 Ring (Moottori)
* Nurburing (Moottori)

1998:

* Silverstone (Tuomarisekoilu) - Schumi voitti
* Hungaroring (Jousitus) - Schumi voitti
* Spa (Kolari uusintalähdössä)

Lisäksi Monzassa oltiin hyvää vauhtia ottamassa Schumia
kiinni, kunnes jarrut hajosivat.

1999:

* Silverstone (Pyörä irtosi)
* Hockenheim (Pyörä räjähti) - Irvine "voitti"
* A1 Ring (Taavi puski pihalle) - Irvine voitti

2000:

* Melbourne (Moottori) - Schumi voitti
* Brasilia (Moottori) - Schumi voitti
* San Marino (Moottori) - Schumi voitti
* Hockenheim (Sadetakkimies)

Lisäksi Indyssä Mika otti Schumia kiinni kovaa vauhtia, kunnes moottori petti. Schumi voitti.

2001:

* Espanja (Kytkin) - Schumi voitti.

Lisäksi Melbournessa olisi ollut taktiikka, jolla Schumi olisi voitu lyödä varikkostoppien aikana ja Monacossa Häkä oli koko ajan Schumin takasiivessä kiinni, kunnes ohjaus petti. Molemmissa Schumi voitti.

Montakos kertaa Mika on perinyt voiton Schumilta tämän tekniikan petettyä??

Öööö... Kanadassa 1999 taitaa olla ainut? :dunno:
 
Ylös