Mika ja Kimi

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Saattaa nyt tulla aika paljon p*skaa niskaan, MUTTA:
Samaan mieltä ja valitettavasti kaikki muut suomalaiset F1-kuskit, ehkä Kovalaista lukuunottamatta, ovat olleet Häkkistä vahvempia kisakuskeina. Tai sanottakoon näin, että muilla vahvuudet F1-kuskina ovat olleet juuri kisanopeudessa kun taas Häkkisen menestys on enemmän nojannut hyviin aika-ajosuorituksiin.

Häkkisellä toki oli hetkensä, mutta oli myös heikot hetkensä. Tärkeää itseluottamustahan Mikalla ei useinkaan puuttunut, paitsi märällä radalla. -Jossa taas hiukan "epäsuomalainen".

TÄSSÄ tapauksessa en laske Leksa Kinnusta F1-kuskiksi.. ;)
Mikan sadetaidot oli mun mielestä mainettaan paremmat, mutta luulen McLarenin auton olleen aika kehno niissä oloissa vuosina -94-97, joilta se maine käsittääkseni pitkälti tulee. -95 onnettomuus toki vei sitä itseluottamusta kans, mutta sitten voittojen myötä se tuli takas. Noilta vuosilta kun kattoo Häkän tallikaverien suorituksia sateella niin voi tehdä sellaisen huomion, että jokseenkin aina, kun ne oli Mikaa nopeempia märällä niin ne veti hetikohta pihalle. Näin teki Brundle, Mansell, Blundell kuin Coulthardkin. Tosta otoksesta vois jo tehdä sellaisen johtopäätelmän, että Mika ajoi sen mitä kalusto anto myötä. Muut yritti sellaista mitä sillä ei voinut tehdä.

Kisakuskin vahvuuteen pitää mun mielestä ottaa huomioon tuon ajan autot ja sen, että kaikki ajoi samoilla renkailla. Siinä vaiheessa kun tuli toinen rengasvalmistaja niin ohitukset ja kisailu lisäänty huomattavasti.

Kimin ja Keken nostasin kisakuskina Mikan yli, JJ:tä en nosta, kun se lopullinen näyttäminen jäi ymmärrettävistä syistä näkemättä. Ois svoinu olla parempi, jopa Kimin tasoinen. Vähän sama Salon kans ja muiden kans.

Huikein aika-ajaja Mika oli ehdottomasti. Mitä oliskaan nähty ilman sitä -95 onnettomuutta? -96 puoli kautta meni tuntumaa hakiessa ja -97 se käsittämätön Mikan/McLarenin? kämmi siirtyä oikean jalan jarrutukseen. Silverstonessa käytti taas vasenta ja lensi, kuten koko loppukauden!
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18208
Sano sitten milloin Kimi on keskeyttänyt ylivoimaisesta johdosta omaan virheeseen?
En väittänyt, että näin olis käynyt. Kommentoin vain väitettä, ettei Kimille olis sattunut yhtä pahoja mokia. Haluatsä että mä käyn niitä läpi, vai käviskö se liikaa sun uskolle? Niitä mokia on jo tänne laitettu.
 

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
Tuntuu vähän, että nyt tämä comeback on turruttanut porukan muistot tai jotain. Oma mielikuva Kimistä vol 1 kun ei tosiaankaan ollut mikään täydellinen prost joka maagisesti välttää virheet ja kolarit, minkä takia tämänvuotiset kypsemmät suoritukset mut niin kovasti on positiivisesti yllättäneetkin.
Kuten sanottu, nämä mielikuvat ovat todennäköisesti suurimmalla osalla jälkeään kaudesta 2008, joka on mahdollisesti kokonaisuutena Kimin huonoin kausi koko uralla (silti 3. MM-tilastossa/(vrt. Heikki 2008 samantasoisella autolla). 2007 mestaruuden jälkeen varsinkin suomalaiset uskoivat, että 2008 on Kimin heiniä. Jo Melbournessa tuli Kimin siihen astisen uran epävarmin suoritus noustessaan häntäpäästä kohti kärkeä. Kokonaisuutena epäonni ja Ferrarin huonot päätökset auton kehityksessä johtivat Kimin aseman laskevan kuljettajana. Tämäkin olisi voinut olla korjattavissa ilman sadetta Spa:ssa, jonka jälkeen Kimi olisi ollut vielä tiiviisti mukana MM-taistossa (Ham 78p, Mas 70p ja Kimi 67p., 5 kisaa jäljellä).
 
Viimeksi muokattu:

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
En väittänyt, että näin olis käynyt. Kommentoin vain väitettä, ettei Kimille olis sattunut yhtä pahoja mokia. Haluatsä että mä käyn niitä läpi, vai käviskö se liikaa sun uskolle? Niitä mokia on jo tänne laitettu.
Kirjoitin viestissäni, ettei Kimille ole sattunut samanlaista tilannetta kuin Mikalle Monzassa, mikä käsittääkseni pitää paikkansa.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Yhtä hyvin vois verrata JJ:tä ja Heikki Kovalaista?

JJ Benettonin uhri ja puolikuntoinen. Silti menetti kaikki tsäänssit 1994 jälkeen!
Kovalainen sentään sai mahdollisuuden.

Ja ottipa 4-5 palkintosijaa huippuautolla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Häkkisellä oli uransa alkuvaiheessa Lotusilla myös muutama sellainen kilpailu missä olisi voinut tulla parempia sijoituksia, mutta kieltäytyminen varikolle menemisestä ja hirveän raju yliyrittäminen pilasi ainakin Silverstonessa mahdollisuudet parempaan.

Toinen kisa oli myös Unkarissa missä koko homman pelasti vain radan syherö luonne ja Martin Brundlen seikkailut vielä Häkkistäkin kuluneemmilla renkailla. Kimin moottoririkkoja muistuttava kausi Mikalla oli ainakin 1994.

Mikalla oli ennen Adelaiden toista onnettomuutta varsin rämäpäinen asenne etenkin välillä ja sehän johti lopulta myös kilpailukieltoonkin vaikka vaikutti siihen myös tuomaristolle huomauttaminen asiasta.

Onnettomuuden jälkeen Mika kyllä kasvoi todella omalla tavallaan uudelle tasolle ja hyvä niin. Vaikka sitten toki nämä menestyksen vuodet ja myös FIA:n munattomuuteen käyttää tätä kisan järjestelysääntöä vaikuttivat arvosteluun niin kyllä Mika edelleen on menestynein suomalaiskuljettaja f1:ssä.

Kimillä tosin on Keken tyyliin voittoja myös ilman erityisempiä järjestelyjä ja Kimi on erittäin harvoin mekaanisia vikoja lukuunottamatta keskeyttänyt mihinkään ajovirheeseen vaikka niitäkin matkan varrella on ollut. Puhumattakaan mistään toisen kisan pilaamisesta mitä nyt Sutilin kanssa oli ongelmia sen Monacon lisäksi myös muutamassa muussa kisassa.
 
Viimeksi muokattu:

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Häkkisellä oli uransa alkuvaiheessa Lotusilla myös muutama sellainen kilpailu missä olisi voinut tulla parempia sijoituksia, mutta kieltäytyminen varikolle menemisestä ja hirveän raju yliyrittäminen pilasi ainakin Silverstonessa mahdollisuudet parempaan.

Toinen kisa oli myös Unkarissa missä koko homman pelasti vain radan syherö luonne ja Martin Brundlen seikkailut vielä Häkkistäkin kuluneemmilla renkailla. Kimin moottoririkkoja muistuttava kausi Mikalla oli ainakin 1994.

Mikalla oli ennen Adelaiden toista onnettomuutta varsin rämäpäinen asenne etenkin välillä ja sehän johti lopulta myös kilpailukieltoonkin vaikka vaikutti siihen myös tuomaristolle huomauttaminen asiasta.

Onnettomuuden jälkeen Mika kyllä kasvoi todella omalla tavallaan uudelle tasolle ja hyvä niin. Vaikka sitten toki nämä menestyksen vuodet ja myös FIA:n munattomuuteen käyttää tätä kisan järjestelysääntöä vaikuttivat arvosteluun niin kyllä Mika edelleen on menestynein suomalaiskuljettaja f1:ssä.

Kimillä tosin on Keken tyyliin voittoja myös ilman erityisempiä järjestelyjä ja Kimi on erittäin harvoin mekaanisia vikoja lukuunottamatta keskeyttänyt mihinkään ajovirheeseen vaikka niitäkin matkan varrella on ollut. Puhumattakaan mistään toisen kisan pilaamisesta mitä nyt Sutilin kanssa oli ongelmia sen Monacon lisäksi myös muutamassa muussa kisassa.
No ainakin spinnailuillaan Alesin jäähyväiskisan päätti varsin nolosti.. Toki tuokin taidettiin lopulta pistää teknisen vian piikkiin, kuten myös nuo Sutilin kanssa törmäilyt ja oikeastaan kaikki muutkin omilta mokilta näyttäneet tapaukset.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Suzukassa 2001 auton takaripustus petti. Asian voi helposti todeta, jos vain vaivautuu etsimään aiheesta videon. Mutta kieltämättä täällä voi välillä huomata Kimin olevan melko virheetön yksilö..
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Tuo CCMK:n väittämä Sutilin kisan pilaaminen ei ole ihan noin mustavalkoinen juttu. Sutilille oli tulossa rangaistus keltaisten lippujen huomiotta jättämisestä, joten olisi muutenkin pudonnut joukon hännille siltä neljänneltä sijaltaan.

Ihan käsittämätöntä juttua taas myös saman herran ja IWE:n (yllätys) väite Kimin syyllisyydestä Suzukan '01 kolariin Alesin kanssa. Asian on voinut tarkistaa Youtubesta vuosia: Kimiltä hajoaa selvästi auton perästä jotain ennen kolaria.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Tuo CCMK:n väittämä Sutilin kisan pilaaminen ei ole ihan noin mustavalkoinen juttu. Sutilille oli tulossa rangaistus keltaisten lippujen huomiotta jättämisestä, joten olisi muutenkin pudonnut joukon hännille siltä neljänneltä sijaltaan.
Jaa, et tuon takia on ihan ok kolaroida se ulos?
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Jaa, et tuon takia on ihan ok kolaroida se ulos?
Autokilpailussa voi tapahtua aina kolareita. Eipä Kimille tuosta kolarista heristelty sormea eikä annettu rangaistusta joten miksi rienata asiasta jälkeenpäin ja varsinkin lähes puoli vuosikymmentä myöhemmin?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
No Kimi kyllä keskeytti ripustuksen pettämiseen ennen kolariaan Alesin kanssa ja en kyllä mitenkään ehdottomasti olisi Kimiä missään vaiheessa syyttänyt. Korkeintaan ennen hidastusta ja vähän tunnekuohuissa ehkä, mutta en muuten.

Ja mitä tulee Sutilin ja Kimin välisiin kolarointeihin niin ehkä tällä foorumilla ei ymmärrettävästi Kimiä mitenkään hirveän syyllisenä olisi missään tapauksessa pidetty paitsi aivan selvässä tahallisessa kolaritilanteessa. Sen sijaan ulkomaan foorumeilla kyllä oltiin vähän aikaa aika käärmeissään Kimin touhuista. Kimillä kun alkoi silloin muutamien foorumien mukaan olla motivaatiovaikeuksia.:D

Muutaman muun kerran kyseisesten herrojen taisteluissa kävi niin, että Kimi pyörähti radalla Sutilin osuttua häneen tai toisin päin. Ja mitä muistelemiseen tulee niin tuntuu tuo Alonson ja Kimin vääntäminen kohta olevan myös noin puolikkaan vuosikymmenen mittainen ja Sutilin ja Kimin kolarien muisteleminenko on vanha juttu?:eek: Kyllä tällä foorumilla mieluummin varmasti muistellaan enemmän vuotta 2008 kuin vaikka näitä Keken aikoja.

Erään futisforumilla toimivan vanhan parran mukaan hänkään ei juuri muistele vuoden 1966 jalkapallon mm-kisoja tai ei välttämättä edes vuoden 1978 Argentiinan palloiluja ja uskomatonta paperisilppua kun lukijakunta on turhan nuorta ja tuntuu ottavan kierroksia välillä turhan paljon. Sama juttu tuntuu aina välillä olevan myös näiden omien juttujenikin suhteen.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
En tiedä tasokkuudesta, mutta Häkkinen parhaassa vedossaan oli kyllä Kimiä nopeampi. Aika-ajossa, ja kisassa tyhjällä radalla latoessaan A-A kierroksia toisensa perään. Toisaalta Grosjeanmaisia lipsahduksia sitten sattuikin Kimiä enemmän. Häkkistä auttoi myös yleinen huippukuljettajien puute tuona aikakautena, ja ylivoimainen auto.
No kyllä Kimiltä onnistuu nopeat kisakierrokset vähintään yhtä hyvin kuin Häkältä aikoinaan. Eiköhän viimeisin näyttö ole Abu Dhabista, mutta Monaco 2005 tulee myös mieleen, ja onhan noita jos viitsii muistella. Ei Häkä eikä kukaan muukaan todellisuudessa vedä kisassa oikeaita aika-ajokierroksia toisensa perään, se vaan ei ole mahdollista. Tai sitten voidaan sanoa että aika-ajoissa on paljon petrattavaa.

Ei jaksa alkaa luettelemaan mitään yksityiskohtia, mutta siitä perspektiivistä että olin aikoinani Keke-fani, sitten Häkä-fani, nyt Kimi-fani, oli jo 2001 selvää että Kimistä tulee kaikkien aikojen suomalaiskuski, ja tulikin melko selvällä marginaalilla. Tilastoja ei F1-kuskien osalta kannata paljoakaan tuijottaa, niihin vaikuttaa liikaa talli, auto ja muut kuskit joita radalla pyörii.

Jos kokonaiskyvyn (jossa Keke ja Häkä pärjäävät hyvin) sijaan tarkastellaan pelkkää lahjakkuutta, on Kimi täysin omassa luokassaan tänä päivänä. Kimi on kaikkien aikojen top 3:ssa Sennan ja Clarkin kanssa, tarkkaa järjestystä ei voi sanoa, mutta muut eivät pääse oikeasti lähellekään näitä, oli nimi sitten Prost, Schumacher, Vettel, Alonso, Hamilton, tai kuka hyvänsä muu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Ihan aivan kaikkien aikojen tilastoja mittaamalla en Kimiä kolmen parhaan joukkoon välttämättä äänestäisi, mutta kyllä top 10 joukkoon Kimillä olisi sijansa ehdottomasti. Kotimaisista kuljettajista puheenollen Kimi on kyllä varmasti kaikkien aikojen lahjakkain ollut. Toki jo JJ:n ja Häkkisen ajaessa itse Kekekin sanoi että jokainen tuleva ajajapolvi tulee olemaan häntä tai hänen aikansa kilpakumppaneita parempi joka tapauksessa.

Kekenkin suhteen ura jäi suhteellisen lyhyeksi huipputasolla ja vuotta 1982 lukuunottamatta aika paljon oli niitä keskeytyksiä mitkä sitten vaikeuttavat myös Rosbergin uran ajajallisesti parhaan vuoden hahmottamista. Vuosien 1983-1985 välillä Kekellä varmaan oli ne parhaimmat ajovuodet ja viimeinenkin kausi olisi voinut mennä paremmin kuin meni.

Mikalla taas vuodeksi 1993 pääsy Williamsille olisi todennäköisesti muuttanut f1-historian kulun suomalaisittain yhtä mullistavasti kuin Leo Kinnusen siirtyminen Lotusille vuodesta 1971 eteenpäin. Sitten varmaan Mika olisi ehdottomasti lahjakkain kuljettaja.

Tosin Mikakin toimi semmoisena Kimin mentorina vaikka välillä Mikakin on vähän sanonut totuuksiaan Räikkösen Ferrarille menosta peruen kuitenkin menestyksen tultua sanansa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kimi ajoi myös kierroksella ohitettavan Liuzzin takakonttiin (Unkarissa 2006). Katsoi peiliin juuri kun Liuzzi hidasti päästääkseen Kimin ohi.

Monzassa 2002 oli vähän kiilaamisen makua.
 
Viimeksi muokattu:

Weksi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2012
Viestit
609
Sijainti
Finland
Kimin ja Mikan aika-ajoja vertaillessa pitää muistaa, että systeemit ovat olleet hyvinkin erilaiset. Pääsikö Kimi ajamaan ollenkaan tällä perinteisen tunnin systeemillä?
 
Ylös