Mikä olisi oikea pistelaskutapa?

wallu13

Well-known member
Liittynyt
18.8.2006
Viestit
93
Mikä olisi mielestänne F-ykkösiin parhaiten sopiva pistelaskujärjestelmä? Bernie-setähän sanoi haluavansa muuttaa pistelaskua ohitusten lisäämiseksi. Olen sitä mieltä, että vormuloissa pitäisi palata pistelaskuun joka oli käytössä vuosina 1991-2002. Eli kuudelle parhaalle pisteitä sarjan 10-6-4-3-2-1 mukaan.:wink:
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
wallu13 sanoi:
Mikä olisi mielestänne F-ykkösiin parhaiten sopiva pistelaskujärjestelmä? Bernie-setähän sanoi haluavansa muuttaa pistelaskua ohitusten lisäämiseksi. Olen sitä mieltä, että vormuloissa pitäisi palata pistelaskuun joka oli käytössä vuosina 1991-2002. Eli kuudelle parhaalle pisteitä sarjan 10-6-4-3-2-1 mukaan.:wink:

ei mielummin voittajalle 12 muuten sama mut ei tota 6 parhaan systeemiä
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
wallu13 sanoi:
Mikä olisi mielestänne F-ykkösiin parhaiten sopiva pistelaskujärjestelmä? Bernie-setähän sanoi haluavansa muuttaa pistelaskua ohitusten lisäämiseksi. Olen sitä mieltä, että vormuloissa pitäisi palata pistelaskuun joka oli käytössä vuosina 1991-2002. Eli kuudelle parhaalle pisteitä sarjan 10-6-4-3-2-1 mukaan.:wink:

Berniellä se taitaa jo muisti pätkiä pahemman kerran, muutama vuosi sitten kun otettiin käyttöön nykyinen pistelasku järjestelmä Bernie suosi tasaisuutta, mutta silloin kyllä ajoikin viellä Bernien kultapoika Ferraria;) Se on nyt loppupeleissä ihan yksi ja sama miten pisteet lasketaan, kun se tehdään Ojalan laskuoppia käyttäen;)
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
tommii sanoi:
Ehdottomasti 10-6-4-3-2-1
Sama. Tällä pistelaskutavalla voittolla on enemmän merkitystä ja pisteet säilyttävät arvonsa. Nykyään mestaruuden voittaminen yli 100 pisteellä on enemmän sääntö kuin poikkeus :nope:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Hmm... toimisikohan tämä järjestelmä:

Voittaja: 12p
Toinen: 8p
Kolmas: 6p
Neljäs: 5p
Viides: 4p
Kuudes: 3p
Seitsemäs: 2p
Kahdeksas: 1p

Bonus
Aika-ajon nopein: 1p :alppu:
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Searchilla löytyy asiasta sellaiset väännöt että oksat pois. Kannattaa kokeilla. :thumbup:
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Eniten radalla ajamalla tapahtuneita ohituksia kisan aikana (kierroksella ohitetut lasketaan mukaan?) 1p.
 

Chip^

Well-known member
Liittynyt
21.10.2006
Viestit
656
Oiskohan tuo pistejärjestelmä hyvä, että kuljettajan 11 parhaan kisan sijoitukset lasketaan mukaan MM-sarjan yhteispisteisiin

Prost ois muuten voittanut kaudella 1988 mestaruuden kaikista kilpailuista saamillaan pisteillä (105), kun Sennalla niitä oli jokaisesta kisasta 94.
Mutta kun otettiin vain 11 parhaimman kilpailun sijoitukset, Senna voitti mestaruuden pistein 90-87.
Jos laskin äsken oikein, Kimi olisi voittanut Schumin kaudella 2003 tuon pistejärjestelmän mukaisesti, kun keskeytyksiä ei tarvinnut huomioida ;)

Tuollainen olisi kyllä hyvä sen vuoksi, ettei kuljettajien, jotka taistelevat mestaruudesta, tarvitsisi joka kisassa pelätä jäämättä pisteittä.

10-8-6-5-4-3-2-1 pisteiden jako kisoissa on kyllä sopiva.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
tommii sanoi:
Ehdottomasti 10-6-4-3-2-1
tällä kaavalla sijoista 7 eteenpäin ei taistella tosissaan, keskikastin tallit määrävät kuskinsa säästämään autoa seuraavaan kisaan:nope:

mutta voiton merkitystä kyllä pitää korostaa, jos pistesysteemiä muutetaan!
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
1 10 000 000 pistettä
2 1 000 000 p.
3 100 000 p.
4 10 000 p.
5 1 000 p.
6 100 p.
7 10 p.
8 1 p.

Melko varmasti voittais se, joka sais eniten osakilpailuvoittoja.
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Shoemaker sanoi:
Voitosta 100 pistettä niin saataisiin Schumin piste-ennätys rivakasti rikki :idea: :yuck:
Vanhat pisteet voisi kertoa kymmenellä, jos noin tekisi.

Mutta nyt fiilispohjalta heitän tällaisen. Myötäilee sitä mitä ennenkin olen ehdotellut.

Kisasta: (1.)20-14-12-10-8-6-5-4-3-(10.)2 ja lopuille tuloksiin lasketuille 1.
Aika-ajoista: 3-2-1.
Nopein kierros: 1.
Eniten johtokierroksia: 1.

Maksimisuorituksella paras vetäisisi siis viikonloppuna 25 pistettä, kun 2. ja 3. saisivat vähintään 26 (enintään 29). Näin ollen yhden auton ajattaminen ei riittäisi, mutta kärki olisi totaalisen dominoiville kuskeille paljon jyrkempi. Kumpaakaan MM-titteliä ei voisi voittaa ilman yhdenkään kisan voittamista.

Tallipisteisiin laskettaisiin pisteet siten, että jokaisesta kisasta tallin pussiin pisteitä tuo vain toinen kuljettaja, mutta kumpikin kuljettaja toisi pisteitä puolesta kisoista. Jos on pariton määrä, sallitaan paremmalle kuskille yksi kisa enemmän.

Jos tuloksiin laskettaisiin esim. N-2 tai N-3 kisaa (N on kisojen kokonaismäärä), saattaisi kausi ratketa oikeasti vähän myöhemminkin kuin Imolassa.

Edit: lievää viilausta.
 
Viimeksi muokattu:

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Onhan nykyinen järjestelmä sentään parempi kuin vanha koska peräti kahdeksan saa pisteitä, mutta kuten Marcus Grönholm asian ilmaisi: Voittoa ei arvosteta. Eli ykkösen ja kakkosen ero isommaksi, ja vaikka pisteitä kaikille maaliin tulleille. Olisko ihan tyhmää että jälkipään porukka saisi kaikki yhden pisteen jos edes tulisi maaliin asti, tai niin että pisteet vähenisi karvattujen kierrosten perusteellä. Esim.

1. 100
2. 60
3. 40
4. 35
5. 35
6. 30
7. 25
8. 20
9. 15
10. 10

Tästä eteenpäin 9, 8, 7, 6, 5... (pisteitä jaettaisiin tässä esimerkkiteoriassa kahdellekymmenelle)

Ja jos olisi jäänyt yhdellä kierroksella miinus 1p. kahdella miinus 2p. Viimeiset tosin saattaisivat jo jäädä ilman pisteitä, mutta mitäs siitä :D

Esimerkki: Kalle Kalastaja tulee maalin sijalle 15. kaksi kierrosta jääneenä. Pisteet sijasta 15. =5 -2 karvatuista kierroksista = 3.

Erittäin monimutkaista mutta konehan ne laskee ja monimutkaisuus sopisi formuloihin.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Partsi sanoi:
Esimerkki: Kalle Kalastaja tulee maalin sijalle 15. kaksi kierrosta jääneenä. Pisteet sijasta 15. =5 -2 karvatuista kierroksista = 3.

Erittäin monimutkaista mutta konehan ne laskee ja monimutkaisuus sopisi formuloihin.
Kannattaisi tuupata kilpakaveri ulos ennen kisan loppua, jotta tulee safety car ja saa ajettua kierrokset kiinni uusien sääntöjen mukaisesti.

Nykyinen pistesysteemi on ihan hyvä, vaikka voiton merkitys voisi olla suurempi, ja pisteitä voisi jakaa useammalle. Ei ainakaan tuollaisia 10-6-4-3-2-1 tuuripistejärjestelmiä kiitos, joissa yksittäisten onnistumisten rooli nousee liian suureksi. Pisteitä on jaettava laajalle joukolle ja sopivalla progressiolla. Tuo vanha olisi käypä, jos kisoissa ajaisi maaliin alle 10 kuskia. Niitä vaan tuppaa olemaan yleensä sellaiset 15.
 
Viimeksi muokattu:

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Kompromissi vanhan ja uuden systeemin välillä + loistava oivallus (mikä ennen oli käytössä) missä x parasta kisaa otetaan huomioon:

10,7,5,4,3,2,1

16 kisan kaudessa vaikkapa 14 parasta kisaa huomioon.
 

Mäcci

Well-known member
Liittynyt
24.1.2005
Viestit
214
wallu13 sanoi:
Nykyään saa liian helposti ja moni pisteitä.
Totta. F1 on ihan väärä paikka s-demokratialle (& ilmastonmuutos jeesusteluille)

10-6-4-3-2-1
 
Ylös