Mikä olisi oikea pistelaskutapa?

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Mossi Superstar sanoi:
Berniellä se taitaa jo muisti pätkiä pahemman kerran, muutama vuosi sitten kun otettiin käyttöön nykyinen pistelasku järjestelmä Bernie suosi tasaisuutta, mutta silloin kyllä ajoikin viellä Bernien kultapoika Ferraria;)
Siis tuo muutos pistelaskuunhan tehtiin kauden 2002 jälkeen nimenomaan siksi, ettei tämä "Bernien kultapoika" pystyisi enää varmistamaan mestaruutta kauden puolivälissä Magny-Coursissa.

Mielestäni voittajalle voisi antaa 12 pistettä, muuten nykyinen systeemi on ok.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
wallu13 sanoi:
Nykyään saa liian helposti ja moni pisteitä.
Jep! vain voittajalle pisteitä ja muut jääköön ilman:doubtful:

Kyllä niitä pisteitä saisi kaikille antaa, mutta voiton merkitystä pitää korostaa.
 
Viimeksi muokattu:

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Mielestäni tärkeää on nimenomaan ykkösen ja kakkosen välinen suhteellinen ero. Nyt kakkonen saa 80 % voittajan pisteistä, ja olen samaa mieltä Bernien kanssa siitä, että tämä on liikaa. Vanhan systeemin 60 % on mielestäni parempi. 8 pistettä 12 pisteestähän on 67 %, joten tämä olisi aika lähellä tuota vanhaa suhdetta, mutta toisaalta on mielestäni luonnollista ja helposti ymmärrettävää, että voittaja saa "täyden kympin" eli 10 (eikä esim. 12,13,14..) pistettä. Keskeistä on jokatapauksessa tarjota kannustimia voiton tavoittelulle, mihin kaikki huomio ensisijassa keskittyy. Toisaalta on tärkeää tarjota ajoittaisia pistemahdollisuuksia myös keskikastin ja jopa keskikastin alapuolella oleville talleille, jolloin pistesijoituksien supistaminen kuuteen ei olisi toivottavaa. Vaikea yhtälöhän tuo on loppujen lopuksi.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
10 6 5 4 3 2 1

kisan voittajalle vielä 500000-1000000 dollaria kouraan niin johan voitto kiinnostais.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
12 8 7 6 5 4 3 2 1

Yhdeksälle kuljettajalle pisteitä, ykköstilalle enemmän arvoa. Kakkosen ja kolmosen välinen ero umpeen. :alppu:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
25 17 12 9 6 4 2 1

1. 100%
2. 68%
3. 48%
4. 36%
5. 24%
6. 16%
7. 8%
8. 4%
----
Tällä hetkellä:
1. 100%
2. 80%
3. 60%
4. 50%
5. 40%
6. 30%
7. 20%
8. 10%
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Alkuluvut olis kuulit, kymmenelle parhaalle. Siis näin:

1. 29
2. 23
3. 19
4. 17
5. 13
6. 11
7. 7
8. 5
9. 3
10. 2
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Mr Natural sanoi:
Alkuluvut olis kuulit, kymmenelle parhaalle. Siis näin:

1. 29
2. 23
3. 19
4. 17
5. 13
6. 11
7. 7
8. 5
9. 3
10. 2
:D

MotoGP:n ja Formulan yhdistelmä, top-12 pisteet.
25-20-16-13-10-8-6-5-4-3-2-1

Se ei ole mikään itseisarvo, että voittajan pitää saada tasan 10p. 15p tai 25p voittajalle ovat ihan yhtä hyviä lukuja, ja antavat enemmän pelivaraa muotoilla pistesijojen arvostuksia. Kunhan nyt ei mennä osakilpailupisteissä satoihin ja kausipisteissä tuhansiin.
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Itse saattaisin mieltyä tähän:

12-8-7 - 5-4-3-2-1

Korostaisi voittoa mukavasti. Kakkossijat ovat häviäjille. Kolmossijaan kannustettaisiin podiumin lisäksi parilla lisäpisteellä. Kolmossija kummiskin yleensä voitetaan, aina on pari dominoivaa kuskia, jonka jäljessä muut tulevat. Loput pisteet luovat sitten keskikastin keskinäisen kilpailun. Loput tallit ovat siellä vaan köröttelemässä muutenkin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
10-6-4-3-2-1 mielestäni paras. Ja kyllä tallien pisteiden ulkopuolisistakin sijoista kannattaisi taistella kun niiden perusteella tarvittaessa määräytyvät nollakerholaisten loppusijoitukset/sijoitusrahat.
 

tankkeri

Well-known member
Liittynyt
14.1.2007
Viestit
57
Mielestäni voitto on tämänhetkisen pistelaskujärjestelmän ansiosta todellakin aliarvostettu. 10-6-4-3-2-1 -järjestelmässä voitoista sai toiseen sijaan verrattuna todella paljon hyötyä verrattuna esim. toinen sija suhteen kolmanteen sijaan. Nykyisellä pistejärjestelmällä voittaja saa 2 pistettä enemmän kuin toinen, ja samoin toiseksi tullut 2 pistettä enemmän kuin kolmas. Sitä paitsi tuo uusi pistelaskujärjestelmä tehtiin Schumin ja Ferrarin ylivoiman takia, mikä on väärin. Kyllä laji hoitaa itse tollaset ylivoimat itse pois ja vuorot vaihtuvat, niin kuin nähtiin Renault voitti tuplat, ja nyt taas on sen suoritustaso hieman kenties laskenut vaikkei mitään erikoisia sääntömuutoksia ole tullut. Sääntömuutoksilla jonkin tahon menestyksen tuhoaminen (tai sen yrittäminen) on paitsi urheilun hengen vastaista että epäreilua. Sillähän huonommin menestyvien suoritustasoa "nostetaan" keinotekoisesti.

Mielestäni pistelaskutapa tulisi olla vaikka seuraava:
10-7-6-5-4-3-2-1
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
tankkeri sanoi:
Sitä paitsi tuo uusi pistelaskujärjestelmä tehtiin Schumin ja Ferrarin ylivoiman takia, mikä on väärin.[--] Sääntömuutoksilla jonkin tahon menestyksen tuhoaminen (tai sen yrittäminen) on paitsi urheilun hengen vastaista että epäreilua.
Ensimmäinen pitää paikkansa, toinen ei liity pisteytyksen muuttamiseen.

Pisteytys muutettiin kyllä Ferrarin/Schumin ylivoiman takia, mutta ei siksi, jotta Ferrari ei voittaisi, vaan siksi, ettei maailmanmestaruus ratkeaisi liian aikaisin. Merkityksen mentyä loppukisoista katsojamäärät pienenivät (ja pienenivät ne yleisesti Ferrarin ylivoiman takia muutenkin). Tästä ei järjestävät tahot pitäneet.
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
Rip3 sanoi:
Jep! vain voittajalle pisteitä ja muut jääköön ilman:doubtful:

Kyllä niitä pisteitä saisi kaikille antaa, mutta voiton merkitystä pitää korostaa.
Ei todellakaan mitään saatanan Nascar tyylistä pistejärjestelmää :mad_old: :jaska:

Vanha 10-6-4-3-2-1 on PARAS.
 

Henkkaa^

Well-known member
Liittynyt
22.2.2007
Viestit
52
Kuten täällä on jo sanottu, voitonmerkitys suuremmaksi ja useammalle pisteitä, näin saataisiin kahinaa joka suuntaan, sillä nykyään ei kannata taistella pahemmin pisteistä ja takana säästellään autoja seuraavaan kisaan.

Onkohan todellakin hyvä formula ykkösten imagolle, että sääntöjä muutellaan jatkuvasti suuntaan jos toiseen. Tietenkin kilpailua on kiva saada lisää, mutta jatkuvilla sääntömuutoksilla saadaan vain sekaannuksia aikaan katsojien keskuudessa. Vähemmän sääntömuutoksia ja paljon harkitummin. Ei ainakaan takaisin vanhaan 10-6-4-3-2-1 järjestelmään, se rikkoisi jo formuloiden uskottavuutta pahasti. Oma ehdotus olisi jotain 14-10-6-5-4-3-2-1 suuntaista?

Ehkäpä myös kisan nopeimmasta kierroksesta pitäisi antaa yksi piste? Näin joku voisi myös kisan lopussa kokeilla painattaa nopeimman kierrosajan saadakseen edes yhden pisteen.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
wallu13 sanoi:
Mikä olisi mielestänne F-ykkösiin parhaiten sopiva pistelaskujärjestelmä? Bernie-setähän sanoi haluavansa muuttaa pistelaskua ohitusten lisäämiseksi. Olen sitä mieltä, että vormuloissa pitäisi palata pistelaskuun joka oli käytössä vuosina 1991-2002. Eli kuudelle parhaalle pisteitä sarjan 10-6-4-3-2-1 mukaan.:wink:

Tuo olis ihan hyvä. Voittoa pitäisi arvostaa enmmän. Nykyinenhän otettiin käyttöön kun Ferraria suosittiin ensin ja sitten yritettiin tasoittaa sarjaa.
Yksi Bernien hölmöimpiä juttuja.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Mielestäni 10-6-4-3-2-1 suosi voittajaa jo hieman liikaa. Ajatellen esimerkiksi, että kakkos- ja kolmossija toivat saman verran pisteitä. Ehkä selvemmin se näkyisi valmistajien sarjassa.

Varsinkin nykyään kun autojen luotettavuus on parantunut + että keskeytykseen johtavia ajovirheitäkin tulee vähemmän (kiitos elektroniikan ja asfaltoitujen turva-alueiden) ja ainakin itse voisin kuvitella luotettavuuden olevan entistä parempi tulevalla kaudella.
 

Nipa

Member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
5
Mä olen myös sitä mieltä, että F1:ssä palattaisiin tähän perinteiseen 10-6-4-3-2-1 pistelaskuun. Itse antaisin tosin myös sen 1 pisteen per paalupaikka. Champ Car-tyylinen, päivän nopeimman kierroksen mukaan annettava lisäpiste saattaisi myös tuoda lisäjännitystä kehiin, varsinkin kun tulevalla kaudella on monia jo testeissä nopeasti liikkuneita kuskeja.
 

Beza

Well-known member
Liittynyt
31.1.2007
Viestit
142
Nykyinen systeemi toimii mun mielestä aivan mainiosti, onpahan suuremmat mahdollisuudet Kovalaisella saada avauskisasta pisteitä :alppu: Paalusta voisi kyllä munkin puolesta pisteen antaa, mutta muuten pisteillä kikkailu saa jäädä ihan sijoituksiin.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
CART-sarjan vanha systeemi olisi paras eli tusinalle ensimmäiselle pisteet ja näin: 20, 16, 14, 12, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1 + ehkä 1 paalusta & yksi nopeimmasta kierroksesta. 90-luvun puolivälin DTM oli kans muistaakseni ihan jees, en nyt muista miten se meni mutta 10 parasta sai pisteitä.:rolleyes:
 
Ylös