Mikä olisi oikea pistelaskutapa?

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
jamminen sanoi:
Minusta olisi hienoa, jos heitettäisiin yksi tai kaksi huonointa kisaa mäkeen; luotettavuuden ja virheettömyyden merkitys vähenee. Minua kalvaa se, että yhden keskeytyksen kiinnikurominen vaatii jopa viisi kisaa.
Minä taas arvostan tasaisuutta ja luotettavuutta. 80-luvulla pidin "rankingia", jossa 10 parasta sai pisteitä 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1.
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
wallu13 sanoi:
Pisteet pitää ANSAITA. Ei niitä voi noin vaan ilmaiseksi jakaa.
Moni, kuten minä, on asiassa täysin toista mieltä. Pisteet ovat ilmaisia ja niillä on merkitystä vain ja ainoastaan paremmuusjärjestystä ratkottaessa. Katsojan olisi helpompaa olla selvillä huonompien tallien voimasuhteista, jos pisteitä jaettaisiin useammille autoille.
 

wallu13

Well-known member
Liittynyt
18.8.2006
Viestit
93
No ehkä kahdeksalle parhaalle sitten, mutta ei ainakaan kaikille saatika sitten mitään Moto-GP pisteytystä.

Ehkä olisi hyvä, jos vaikka vain 14 parasta kisaa huomioitaisiin loppupisteissä. Koneen hajoaminen pari kertaa ei vielä veisi mestaruusmahdollisuuksia. Tietyissä tilanteissa kuskit myös yrittäisivät nousua aggressiivisemmin, kun varmoille pisteille pääsy ei olisi nin tärkeää.
 

Niiraspete

New member
Liittynyt
16.3.2007
Viestit
4
Nykyinen tapa on ihan hyvä, paitsi että voitosta pitäisi palkita enemmän. Nykyinen kahden pisteen ero voittajan ja kakkosen välillä ei useinkaan maksa sitä riskiä yrittää ohittaa johtaja sen sijaan että varmistaisi kahdeksan pistettä. Neljän tai jopa viiden pisteen ero olisi jo jotain, voitoistahan siellä ajetaan.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Myös tuo nykyinen kahden kisan moottorisääntö on omiaan jäädyttämään kisat. Heti jos huomataan että kärkimiestä on vähänkin vaikeampi saavuttaa, eikä kukaan hiillosta kontissa, lasketaan kierroksia ja körötellään kakkosena maaliin vain kaksi pistettä voittajalle hävinneenä. Not quite right.

Ja tosiaan on pjärseestä se että yhden kisan epäonnen kuromiseen saattaa mennä 1/3 kaudesta. Ei hjuva. :nope:
 
Viimeksi muokattu:

Senten

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
130
Sijainti
Finland
Tästä voisi kehitellä vaikka minkälaista variaatiota ja hyviä ehdotuksia täällä on mainittukin, mutta omasta mielestä aika-ajot pitäisi noteerata pisteytykseen jollain tavalla mukaan. Vaikka nopeimmalle se extrapiste tai kolmelle nopeimmalle 3-2-1...tosin nykyinen aika-ajosysteemi ei palvele sitten tätä ideaa yhtään. Nyt tyhjennellään tankeista bensaa, kun pitäisi mitata kuka ajaa koviten.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Senten sanoi:
Tästä voisi kehitellä vaikka minkälaista variaatiota ja hyviä ehdotuksia täällä on mainittukin, mutta omasta mielestä aika-ajot pitäisi noteerata pisteytykseen jollain tavalla mukaan. Vaikka nopeimmalle se extrapiste tai kolmelle nopeimmalle 3-2-1...tosin nykyinen aika-ajosysteemi ei palvele sitten tätä ideaa yhtään. Nyt tyhjennellään tankeista bensaa, kun pitäisi mitata kuka ajaa koviten.
Aika-ajon parhaalle yksi piste - jotkut tallit alkavat metsästämään niitä lähes tyhjällä autolla.?!

Nopeimmasta kierroksesta piste - se toimisi.

Mutta parasta olisi, jos voittaja saisi pisteen enemmän kuin toinen tällähetkellä. Ja toinen saisi pisteen enemmän kuin kolmas tällä hetkellä.

Nähtäisiin loppuun asti kilvanajoa, eikä vain oman sijan varmistelua.
 

Symbolic

Active member
Liittynyt
26.2.2007
Viestit
35
Sijainti
Säkylä
Itse liputan 10-6-4-3-2-1-systeemin puolesta. Voittoa korostetaan tarpeeksi, joka on mielestäni koko homman ydin. Saisivat kyllä vaihtaa takaisin tuohon järjestelmään, niin voisi se kakkossijojen varmistelu a la Fernando Alonso ainakin jossain määrin vähentyä.
 

vtormane

Member
Liittynyt
2.4.2005
Viestit
9
Sijainti
Kuusamo
Symbolic sanoi:
Itse liputan 10-6-4-3-2-1-systeemin puolesta. Voittoa korostetaan tarpeeksi, joka on mielestäni koko homman ydin. Saisivat kyllä vaihtaa takaisin tuohon järjestelmään, niin voisi se kakkossijojen varmistelu a la Fernando Alonso ainakin jossain määrin vähentyä.
Mulla ois mielessä 10-7-6-5-4-3-2-1
 

hara-kimi

Well-known member
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
152
Vice sanoi:
Hmm... toimisikohan tämä järjestelmä:

Voittaja: 12p
Toinen: 8p
Kolmas: 6p
Neljäs: 5p
Viides: 4p
Kuudes: 3p
Seitsemäs: 2p
Kahdeksas: 1p

Bonus
Aika-ajon nopein: 1p :alppu:
mielummin nopeesta kierroksesta toi bonari, spykerit ajais muuten aika-ajot aina hajuilla
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Vilkku sanoi:
Aika-ajon parhaalle yksi piste - jotkut tallit alkavat metsästämään niitä lähes tyhjällä autolla.?!

Nopeimmasta kierroksesta piste - se toimisi.
Tossa on vaan se epäkohta että pahimmillaan kisan kakkonen voi saada viikonloppuna saman potin kuin GP:n voittaja ja se ei ole oikein. Paalupaikat ja nopeimmat kierrokset uhrataan helposti paremman kisataktiikan takia. Jos aika-ajossa palattaisiin vanhaan systeemiin, voisi homma toimiakin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vilkku sanoi:
Aika-ajon parhaalle yksi piste - jotkut tallit alkavat metsästämään niitä lähes tyhjällä autolla.?!

Nopeimmasta kierroksesta piste - se toimisi.
Jo nyt on valitettu siitä, ettei paalut ole "aitoja", koska ratkaisevat aika-ajot ajetaan kisabensoilla. Tuolla säännöllä homma menisi vielä "keinotekoisemmaksi", ja Trullijunat olisivat entistä todennäköisempi ilmiö.

Aika-ajopiste toimii vain tyhjillä tankeilla ajettaessa. Itse en tosin aika-ajosta pisteitä antaisi, koska mielestäni kisa käydään vasta sunnuntaina.

Nopeimman kierroksen piste ei toimi/toiminut hyvin GP2:kaan, vaikka siellä periaatteessa kenellä tahansa oli mahdollista kaluston yhteneväisyyden vuoksi sitä saalistaa. Onko F1:n luonteen mukaista, että joku pistetaistelusta ulos pudonnut vetää lopussa lyhyttä stinttiä uusilla renkailla ja tyhjillä tankeilla vain nopeimman kierroksen toivossa?

Useimmiten tasoerot ovat niin suuret, että kärkitalleillehan se silti menisi. Koska sijoitus on niille olennaisempi kuin yksi lisäpiste, nopeinta kierrosta ei välttämättä mitenkään erikseen haettaisi. Ylivoimainen auto olisi pisteiden valossa vielä ylivoimaisempi. Joten mikä hyöty tästä säännöstä on katsojan tai F1-sarjan kannalta?
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Joo, onhan se totta että toi piste nopeimmasta vois luoda tiettyjä ongelmia, mutta että mikä olisi sen käyttötarkoitus? No jos se nopein auto ei olekaan kärjessä esim. jonkun tyhmän moottoririkon takia, niin tuolla keinolla voi saada vähän takaisin niitä pisteitä, mitä itselle kuuluu. Toisaalta, dominoiva auto saakin kerätä pisteitä ihan reilusti. Raja pitää mielestäni vetää vain siihen, että 2. ja 3. sija saavat yhteenlaskettuna enemmän pisteitä kuin 1.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Off-topicia mutta asiaa liittyen.....

Minkä ihmeen takia aika-ajojen finaalin typerää ja turhaa bensanpolttamista ei voi jättää väliin ilmoittamalla etukäteen kisassa käytettävää bensamäärää? - Ja ei, nyt en tarkoita suurta yleisöä ?

Muutenhan aika-ajojen systeemi on tällä hetkellä mielestäni hyvä.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Black Leopard sanoi:
Off-topicia mutta asiaa liittyen.....

Minkä ihmeen takia aika-ajojen finaalin typerää ja turhaa bensanpolttamista ei voi jättää väliin ilmoittamalla etukäteen kisassa käytettävää bensamäärää? - Ja ei, nyt en tarkoita suurta yleisöä ?

Muutenhan aika-ajojen systeemi on tällä hetkellä mielestäni hyvä.
Nykyinen systeemi on muuten hyvä, mutta viimeiset 15 minuuttia täytyisi kyllä vetää tyhjillä tankeilla. Todellista aika-ajoa siis. Ehtisi jokainen vetää 2-3 yritystä ja varmasti olisi yleisölle oikeasti mielenkiintoista katseltavaa.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
12-8-6-5-4-3-2-1. Tusinahan on tunnetusti täydellisyyden symboli.

- F1-urheilussa voittajaa hyvitetään vain kahdella pisteellä toiseksi tulleeseen verrattuna. Riskinä on, että eniten kisoja voittava ei välttämättä valloitakaan mestaruutta, Ferrarin pääpatruuna Luca di Montezemolo parkuu La Corriere dello Sport -lehdessä.

Ferrarin ylivoima ei siis vielä näy tarpeeksi hyvin pisteissä. Paremmalla pistejärjestelmällä Ferrari johtaisi valmistajien sarjaakin. Vaikka Räikkönen voittaisi minuutilla, Alonso voi saada toisena kruisaillen lähes yhtä paljon pisteitä! Kauden 2005 alussa McLaren sentään rämpi kauempana kärjestä sijoitusten suhteen. Nytkin olisi hyvä saada Massa, BMW:t ja Renaultit McLarenin eteen kisoissa, jotta Räikkönen ja Ferrari saisivat pisteissä kunnon "turvavälin" McLareniin.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Sitten pitäisi ottaa aika-ero maalissa huomioon. Jo vain ei kiinostaisi löysäillä kakkosena jos eron kasvaminen kärkimieheen tarkoittaisi piste-eron kasvamista edellä ajavaan ja kaventumista takana ajajaan nähden. Esim 1 piste / 10 sek.

Siis
1. sija: 10 + sekuntiero kakkoseen
2. sija 8 + sekuntiero kolmoseen

jne..

:alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hevimies sanoi:
Esim 1 piste / 10 sek.

Siis
1. sija: 10 + sekuntiero kakkoseen
2. sija 8 + sekuntiero kolmoseen
Toisin sanoen minuutin voitolla saisi 16 pistettä. Tämä tekisi keskeyttämisen entistä katastrofaalisemmaksi. Puhumattakaan siitä, että kakkossijasta saisi helposti enemmän pisteitä kuin voitosta, jos kolmas on jossain kaukana takana.

Tallimääräyksillä voitaisiin myös esim. käskeä peräkkäisillä sijoilla ajavista tallikavereista taaempi hidastamaan, jotta ero olisi edelläajavan eduksi mahdollisimman suuri. Esim. Hamilton Australiassa.

Australian jälkeen kärkinelikon pistetilanne tällä systeemillä olisi:
10 Räikkönen
9 Alonso
8 Hamilton
7 Heidfeld
 
Viimeksi muokattu:

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
WebSlave sanoi:
Toisin sanoen minuutin voitolla saisi 16 pistettä. Tämä tekisi keskeyttämisen entistä katastrofaalisemmaksi. Puhumattakaan siitä, että kakkossijasta saisi helposti enemmän pisteitä kuin voitosta, jos kolmas on jossain kaukana takana.

Tallimääräyksillä voitaisiin myös esim. käskeä peräkkäisillä sijoilla ajavista tallikavereista taaempi hidastamaan, jotta ero olisi edelläajavan eduksi mahdollisimman suuri. Esim. Hamilton Australiassa.

Australian jälkeen kärkinelikon pistetilanne tällä systeemillä olisi:
10 Räikkönen
9 Alonso
8 Hamilton
7 Heidfeld
Ehkä pitäisi sitten verrata viimeiseen pisteille yltäneeseen kuljettajaan jollain kaavalla. Mutta eihän tuota systeemiä varmasti saisi ikinä toimimaan niin että siitä saisi jotain tolkkua. Kunhan sanoin ääneen kun juolahti mieleen. Ja jos tuo ensin mainitsemani pistesysteemi olisi ollut käytössä niin kimi olisi voittanut Alonson noin minuutilla. Hemmohan löysäili suunnilleen jo ekan stintin aikana. Räksällä olisi siis jo se 16 pistettä. :ahem:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös