Mutta eikö kilpa-ajossa ole tarkoitus selvittää voimasuhteet ajamalla lujaa? Voimasuhteiden arpominen ei ole koskaan hyvä asia. Ne on selvitettävä aika-ajossa. Parhaat kisat saadaan, kun kuskit ajavat täysillä kilpaa sijoituksista tasoistensa kanssa. Eikä jossain ihme arvotussa järjestyksessä, jossa nopeat kuskit yrittää nousta hitaiden takaa kohti kärkeä. Hitaiden takaa kuuluu nousta, jos jotkin kisatapahtumat ovat sinne ensin pudottaneet. Mutta normaalikisassa ei ole tarkoitus yrittää sekoittaa pakkaa. Pakan sekoitus vaan aiheuttaa sen, että yksi kuski kruisailee kärjessä voittoon ja kovimmat haastajat tuskailevat takana.forti sanoi:sotkisi ainakin voimasuhteita, kun toiseen kisaan startattaisiin noin:thumbup:
Jos voimasuhteet selvitetään lopullisesti jo aika-ajossa, kisasta tulee paraati, jossa nopeimpien ja hitaampien väliset aikaerot vain hitaasti kasvavat. Yhtään ohitusta ei sillä tavalla tulla näkemään. (Tämä on yksi syy, miksi kannatan yksi kerrallaan aika-ajoa, jossa virhemahdollisuus on suurempi.)Milkman sanoi:Mutta eikö kilpa-ajossa ole tarkoitus selvittää voimasuhteet ajamalla lujaa? Voimasuhteiden arpominen ei ole koskaan hyvä asia. Ne on selvitettävä aika-ajossa.
Jos kuskit/autot laitetaan tasojärjestykseen jo aika-ajossa, näin ei tapahdu. Tai teoriassa kyllä lähimpänä olevat tallit kisailevat keskenään, mutta ne nopeimmat ovat edellä jo valmiiksi, eikä ohituksia nähdä.Parhaat kisat saadaan, kun kuskit ajavat täysillä kilpaa sijoituksista tasoistensa kanssa.
Ei vaan nimenomaan nopeusjärjestykseen laittaminen jo aika-ajoissa johtaa siihen, että nopein ajaa paalulta voittoon.Pakan sekoitus vaan aiheuttaa sen, että yksi kuski kruisailee kärjessä voittoon ja kovimmat haastajat tuskailevat takana.
Kisa ei kuitenkaan ole aika-ajo. Aika-ajossa nopein kuski ei välttämättä olekaan kisassa tasaisin. Jos erot ovat pieniä, tulee huikea voittokamppailu kahden tasaväkisen kuskin kesken. Nykyään kun lähtöjärjestystä sekoittaa bensa-arvonta, kaksinkamppailut eivät ole aina niin tasaisia.WebSlave sanoi:Jos voimasuhteet selvitetään lopullisesti jo aika-ajossa, kisasta tulee paraati, jossa nopeimpien ja hitaampien väliset aikaerot vain hitaasti kasvavat. Yhtään ohitusta ei sillä tavalla tulla näkemään. (Tämä on yksi syy, miksi kannatan yksi kerrallaan aika-ajoa, jossa virhemahdollisuus on suurempi.)Milkman sanoi:Mutta eikö kilpa-ajossa ole tarkoitus selvittää voimasuhteet ajamalla lujaa? Voimasuhteiden arpominen ei ole koskaan hyvä asia. Ne on selvitettävä aika-ajossa.
Itse ainakin näen mieluummin mestaruudesta kamppailevan kuskin X ajavan koko kisan ajan ykkösen kannoilla kyttäämässä mahdollista virhettä, kuin starttaavan ruudusta 13, ohittavan 4 autoa, ja olevan maalissa neljäs...Jos kuskit/autot laitetaan tasojärjestykseen jo aika-ajossa, näin ei tapahdu. Tai teoriassa kyllä lähimpänä olevat tallit kisailevat keskenään, mutta ne nopeimmat ovat edellä jo valmiiksi, eikä ohituksia nähdä.Parhaat kisat saadaan, kun kuskit ajavat täysillä kilpaa sijoituksista tasoistensa kanssa.
Jos hän on koko viikonlopun nopein eikä kukaan häntä pysty haastamaan, se hänelle suotakoon. Mieluummin näkisin siinä tapauksessa kakkosruudussa jonkun jolla on potentiaalia haastaa hieman pidemmälle, kuin bensamäärällä kikkaillevan kisan tylsistäjänEi vaan nimenomaan nopeusjärjestykseen laittaminen jo aika-ajoissa johtaa siihen, että nopein ajaa paalulta voittoon.Pakan sekoitus vaan aiheuttaa sen, että yksi kuski kruisailee kärjessä voittoon ja kovimmat haastajat tuskailevat takana.
Ongelma ei todellakaan ole se, että nopeat ovat nopeita ja ovat kärjessä.WebSlave sanoi:Jos voimasuhteet selvitetään lopullisesti jo aika-ajossa, kisasta tulee paraati, jossa nopeimpien ja hitaampien väliset aikaerot vain hitaasti kasvavat. Yhtään ohitusta ei sillä tavalla tulla näkemään. (Tämä on yksi syy, miksi kannatan yksi kerrallaan aika-ajoa, jossa virhemahdollisuus on suurempi.)
Tuo näkemys, että nopeudesta pitää rangaista ja sakottaa, on kyllä melkoisen erikoinen. Jos joku talli on ylivoimainen ja ajaa voitosta voittoon, niin silloin se on sen myös todellakin ansainnut. Muitten tallien tehtävä on tässä tilanteessa omalla työllään kuroa eroa kiinni. Keinotekoisesti kisoja ei todellakaan pidä tasoittaa.Jos kuskit/autot laitetaan tasojärjestykseen jo aika-ajossa, näin ei tapahdu. Tai teoriassa kyllä lähimpänä olevat tallit kisailevat keskenään, mutta ne nopeimmat ovat edellä jo valmiiksi, eikä ohituksia nähdä.
Ei vaan nimenomaan nopeusjärjestykseen laittaminen jo aika-ajoissa johtaa siihen, että nopein ajaa paalulta voittoon.
täyttä asiaa. F1:ssä pitää rakentaa paras auto, ja se joka sen tekee on myös totta vie voittonsa ansainnut. Ei siinä muiden auta itkeä notta pojat ajaa kovempaa. Briatoren ehdotus on kyllä jotain ihan uskomatonta.Black Leopard sanoi:Tuo näkemys, että nopeudesta pitää rangaista ja sakottaa, on kyllä melkoisen erikoinen. Jos joku talli on ylivoimainen ja ajaa voitosta voittoon, niin silloin se on sen myös todellakin ansainnut. Muitten tallien tehtävä on tässä tilanteessa omalla työllään kuroa eroa kiinni. Keinotekoisesti kisoja ei todellakaan pidä tasoittaa.
Nykyisin tuntuu ongelma olevan, että nopein ei välttämättä ole kärjessä eikä edes kakkosena. Aina joku Alonso ta Massa ajaa hieman kevyemmällä autolla paalulle. Nopeimman tosiaankin soisi olevan kärjessä, ja muiden yrittävän häntä sieltä suistaa.Black Leopard sanoi:Ongelma ei todellakaan ole se, että nopeat ovat nopeita ja ovat kärjessä.
jos ymmärsin viestisi oikein, niin tuohonhan ratkaisu olisi se että aika-ajot ajettaisiin vapaasti valittavalla bensakuormalla (eli höyryillä). Silloin ainakin nopein kuski olisi lulltavasti kärjessä. Aika-ajot kisabensat tankissa on muutenkin niin karmea sääntöyritys että puistattaa.Milkman sanoi:Nykyisin tuntuu ongelma olevan, että nopein ei välttämättä ole kärjessä eikä edes kakkosena. Aina joku Alonso ta Massa ajaa hieman kevyemmällä autolla paalulle. Nopeimman tosiaankin soisi olevan kärjessä, ja muiden yrittävän häntä sieltä suistaa.
Eihän tässä mistään arvonnasta ole puhuttu. Nykysysteemissä aika-ajotulokseen vaikuttaa tallin valitsema taktiikka ja yksi kerrallaan systeemissä kuskin ajotaidot.Milkman sanoi:Kilpa-ajon tarkoitus ei ole, ketä onnistaa arvonnassa eniten ja ketä toipuu arvonnan tuloksista parhaiten. Tarkoitus on, että paremmuusjärjestys selvitetään tiukasti ajamalla.
Kuka sellaista on esittänyt? Pointtasin vain vanhaan systeemin paluun vaikutuksista.Black Leopard sanoi:Tuo näkemys, että nopeudesta pitää rangaista ja sakottaa, on kyllä melkoisen erikoinen
voimasuhteilla tarkoitin sitä, kuinka tuo vaikuttaisi mm sarjaan, kun sunnuntain sprinttikisassa, mitä todenäköisemmin nähtäisiin erilainen kärkikolmikko. tietysti siinä on se huono puoli, että lauantaina voittaa se oikeasti hyvä ja sunnuntaina voittoon ajaa joku renaultin tasoinen tiimi, mutta olisipahan ainakin tasaista:thumbup:Milkman sanoi:Mutta eikö kilpa-ajossa ole tarkoitus selvittää voimasuhteet ajamalla lujaa? Voimasuhteiden arpominen ei ole koskaan hyvä asia. Ne on selvitettävä aika-ajossa. Parhaat kisat saadaan, kun kuskit ajavat täysillä kilpaa sijoituksista tasoistensa kanssa. Eikä jossain ihme arvotussa järjestyksessä, jossa nopeat kuskit yrittää nousta hitaiden takaa kohti kärkeä. Hitaiden takaa kuuluu nousta, jos jotkin kisatapahtumat ovat sinne ensin pudottaneet. Mutta normaalikisassa ei ole tarkoitus yrittää sekoittaa pakkaa. Pakan sekoitus vaan aiheuttaa sen, että yksi kuski kruisailee kärjessä voittoon ja kovimmat haastajat tuskailevat takana.
Teennäisen tasaista. Kilpa-ajossa on tarkoitus, että nopeat ja vahvat kyykyttävät ja nöyryyttävät hitaita ja heikkoja. Ei asioiden oikein tekemisestä pidä ketään rankaista.forti sanoi:mutta olisipahan ainakin tasaista:thumbup:
no jos ei muuta kärjessä nähtäisiin ainakin enemmän ohituksia, siis toivottavasti, kun nämä paremmat yrittää ns kuitata asemiaan takaisin. eipähän ainakaan voitto ratkeaisi ensimmäisessä mutkassa kuten nykyään on tapana.Milkman sanoi:Teennäisen tasaista. Kilpa-ajossa on tarkoitus, että nopeat ja vahvat kyykyttävät ja nöyryyttävät hitaita ja heikkoja. Ei asioiden oikein tekemisestä pidä ketään rankaista.
Jos ohituksia halutaan lisää pakkaa sekoittaamalla ja luomalla mukakilpa-ajotilanteita, jossain ollaan pahasti metsässä.
:nope:forti sanoi:no jos ei muuta kärjessä nähtäisiin ainakin enemmän ohituksia, siis toivottavasti, kun nämä paremmat yrittää ns kuitata asemiaan takaisin. eipähän ainakaan voitto ratkeaisi ensimmäisessä mutkassa kuten nykyään on tapana.
tuosta vielä sen verran, että voittaja kyllä yleensä on se parhaiten ajanutMilkman sanoi::nope:
Kumpi on parempi kisa:
a) pakka on sekaisin lähdössä, nähdään ohittelua eritasoisten autojen välillä, voittaja ei ole välttämättä parhaimman kisan ajanut
b) pakka on liki järjestyksessä lähdössä, startissa pakka hieman sekoittuu, kisassa ajetaan lähimmän kuskin kanssa kilpaa samasta sijasta
Itse valitsen b) vaikka ohituksia olisi vain kymmenesosa. Sekuntilla hitaampien ohittelu ei ole oikeaa kilpa-ajoa. Voitosta ja sijasta ajaminen on.