Mikä olisi oikea pistelaskutapa?

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Tällä hetkellä tuo Briatoren ehdotus vaikuttaisi hyvin hänen Renault-tallilleen kun autonsa ajavat jäännöspisteistä :) Sais hyvät lähtöruudut toiseen lähtöön.
 

Overhouse

Well-known member
Liittynyt
26.2.2007
Viestit
280
Tuo Briatoren ehdotus on parissakin mielessä huono. Ensinnäkin sunnuntai on koko viikonlopun huipennus ja tuollainen kahden kilpailun systeemi latistaisi sitä, sopii pikkuluokkiin muttei mestaruussarjaan. Toiseksi ohittaminen on nykyään aivan liian vaikeaa, joten toisesta kilpailusta tulisi jonokisa. Enemmän pisteitä voittajalle ja kakkoselle, että saataisiin todellista taistelua.
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Briatoren ehdotus on mun mielestä aika huono, toi homma toimii ehkä pienemmissä luokissa, mutta ei kuninkuusluokassa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
forti sanoi:
sotkisi ainakin voimasuhteita, kun toiseen kisaan startattaisiin noin:thumbup:
Mutta eikö kilpa-ajossa ole tarkoitus selvittää voimasuhteet ajamalla lujaa? Voimasuhteiden arpominen ei ole koskaan hyvä asia. Ne on selvitettävä aika-ajossa. Parhaat kisat saadaan, kun kuskit ajavat täysillä kilpaa sijoituksista tasoistensa kanssa. Eikä jossain ihme arvotussa järjestyksessä, jossa nopeat kuskit yrittää nousta hitaiden takaa kohti kärkeä. Hitaiden takaa kuuluu nousta, jos jotkin kisatapahtumat ovat sinne ensin pudottaneet. Mutta normaalikisassa ei ole tarkoitus yrittää sekoittaa pakkaa. Pakan sekoitus vaan aiheuttaa sen, että yksi kuski kruisailee kärjessä voittoon ja kovimmat haastajat tuskailevat takana.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Milkman sanoi:
Mutta eikö kilpa-ajossa ole tarkoitus selvittää voimasuhteet ajamalla lujaa? Voimasuhteiden arpominen ei ole koskaan hyvä asia. Ne on selvitettävä aika-ajossa.
Jos voimasuhteet selvitetään lopullisesti jo aika-ajossa, kisasta tulee paraati, jossa nopeimpien ja hitaampien väliset aikaerot vain hitaasti kasvavat. Yhtään ohitusta ei sillä tavalla tulla näkemään. (Tämä on yksi syy, miksi kannatan yksi kerrallaan aika-ajoa, jossa virhemahdollisuus on suurempi.)
Parhaat kisat saadaan, kun kuskit ajavat täysillä kilpaa sijoituksista tasoistensa kanssa.
Jos kuskit/autot laitetaan tasojärjestykseen jo aika-ajossa, näin ei tapahdu. Tai teoriassa kyllä lähimpänä olevat tallit kisailevat keskenään, mutta ne nopeimmat ovat edellä jo valmiiksi, eikä ohituksia nähdä.
Pakan sekoitus vaan aiheuttaa sen, että yksi kuski kruisailee kärjessä voittoon ja kovimmat haastajat tuskailevat takana.
Ei vaan nimenomaan nopeusjärjestykseen laittaminen jo aika-ajoissa johtaa siihen, että nopein ajaa paalulta voittoon.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Molemmat Briatoren ehdotukset ovat täysin älyttömiä. Mikäli sunnuntain kisahuipentumalta otetaan täydellisesti pois sille kuuluva arvo, F1 on menettänyt lopullisesti sen, miksi se on perustettu.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
WebSlave sanoi:
Milkman sanoi:
Mutta eikö kilpa-ajossa ole tarkoitus selvittää voimasuhteet ajamalla lujaa? Voimasuhteiden arpominen ei ole koskaan hyvä asia. Ne on selvitettävä aika-ajossa.
Jos voimasuhteet selvitetään lopullisesti jo aika-ajossa, kisasta tulee paraati, jossa nopeimpien ja hitaampien väliset aikaerot vain hitaasti kasvavat. Yhtään ohitusta ei sillä tavalla tulla näkemään. (Tämä on yksi syy, miksi kannatan yksi kerrallaan aika-ajoa, jossa virhemahdollisuus on suurempi.)
Kisa ei kuitenkaan ole aika-ajo. Aika-ajossa nopein kuski ei välttämättä olekaan kisassa tasaisin. Jos erot ovat pieniä, tulee huikea voittokamppailu kahden tasaväkisen kuskin kesken. Nykyään kun lähtöjärjestystä sekoittaa bensa-arvonta, kaksinkamppailut eivät ole aina niin tasaisia.

Kyllä tuollaisessa perinteisessäkin kisassa hitaampi voi lyödä nopeamman. Ja mikäs sen mahtavampaa kuin tehdä se ajamalla. Joko huikea aika-ajokierros, tai sitten parempi lähtö kisaan. Paljon on kuskista kiinni. Jokainen yrittää olla se paras. Ajatusta, että paremmuus olisi tarkasti ennalta tiedossa, ja että järjestystä pitäisi siksi sekoittaa, en hyväksy. Kilpa-ajon tarkoitus ei ole, ketä onnistaa arvonnassa eniten ja ketä toipuu arvonnan tuloksista parhaiten. Tarkoitus on, että paremmuusjärjestys selvitetään tiukasti ajamalla.
Parhaat kisat saadaan, kun kuskit ajavat täysillä kilpaa sijoituksista tasoistensa kanssa.
Jos kuskit/autot laitetaan tasojärjestykseen jo aika-ajossa, näin ei tapahdu. Tai teoriassa kyllä lähimpänä olevat tallit kisailevat keskenään, mutta ne nopeimmat ovat edellä jo valmiiksi, eikä ohituksia nähdä.
Itse ainakin näen mieluummin mestaruudesta kamppailevan kuskin X ajavan koko kisan ajan ykkösen kannoilla kyttäämässä mahdollista virhettä, kuin starttaavan ruudusta 13, ohittavan 4 autoa, ja olevan maalissa neljäs...
Pakan sekoitus vaan aiheuttaa sen, että yksi kuski kruisailee kärjessä voittoon ja kovimmat haastajat tuskailevat takana.
Ei vaan nimenomaan nopeusjärjestykseen laittaminen jo aika-ajoissa johtaa siihen, että nopein ajaa paalulta voittoon.
Jos hän on koko viikonlopun nopein eikä kukaan häntä pysty haastamaan, se hänelle suotakoon. Mieluummin näkisin siinä tapauksessa kakkosruudussa jonkun jolla on potentiaalia haastaa hieman pidemmälle, kuin bensamäärällä kikkaillevan kisan tylsistäjän :)
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
WebSlave sanoi:
Jos voimasuhteet selvitetään lopullisesti jo aika-ajossa, kisasta tulee paraati, jossa nopeimpien ja hitaampien väliset aikaerot vain hitaasti kasvavat. Yhtään ohitusta ei sillä tavalla tulla näkemään. (Tämä on yksi syy, miksi kannatan yksi kerrallaan aika-ajoa, jossa virhemahdollisuus on suurempi.)
Ongelma ei todellakaan ole se, että nopeat ovat nopeita ja ovat kärjessä.


Jos kuskit/autot laitetaan tasojärjestykseen jo aika-ajossa, näin ei tapahdu. Tai teoriassa kyllä lähimpänä olevat tallit kisailevat keskenään, mutta ne nopeimmat ovat edellä jo valmiiksi, eikä ohituksia nähdä.

Ei vaan nimenomaan nopeusjärjestykseen laittaminen jo aika-ajoissa johtaa siihen, että nopein ajaa paalulta voittoon.
Tuo näkemys, että nopeudesta pitää rangaista ja sakottaa, on kyllä melkoisen erikoinen. Jos joku talli on ylivoimainen ja ajaa voitosta voittoon, niin silloin se on sen myös todellakin ansainnut. Muitten tallien tehtävä on tässä tilanteessa omalla työllään kuroa eroa kiinni. Keinotekoisesti kisoja ei todellakaan pidä tasoittaa.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Black Leopard sanoi:
Tuo näkemys, että nopeudesta pitää rangaista ja sakottaa, on kyllä melkoisen erikoinen. Jos joku talli on ylivoimainen ja ajaa voitosta voittoon, niin silloin se on sen myös todellakin ansainnut. Muitten tallien tehtävä on tässä tilanteessa omalla työllään kuroa eroa kiinni. Keinotekoisesti kisoja ei todellakaan pidä tasoittaa.
täyttä asiaa. F1:ssä pitää rakentaa paras auto, ja se joka sen tekee on myös totta vie voittonsa ansainnut. Ei siinä muiden auta itkeä notta pojat ajaa kovempaa. Briatoren ehdotus on kyllä jotain ihan uskomatonta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Black Leopard sanoi:
Ongelma ei todellakaan ole se, että nopeat ovat nopeita ja ovat kärjessä.
Nykyisin tuntuu ongelma olevan, että nopein ei välttämättä ole kärjessä eikä edes kakkosena. Aina joku Alonso ta Massa ajaa hieman kevyemmällä autolla paalulle. Nopeimman tosiaankin soisi olevan kärjessä, ja muiden yrittävän häntä sieltä suistaa.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
20-15-10-8-6-5-4-3-2-1 (Tai ehkä kakkoselle 14)
15-11-7-5-4-3-2-1
15-10-8-6-4-3-2-1
25-15-10-8-6-5-4-3-2-1
 
Viimeksi muokattu:

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Milkman sanoi:
Nykyisin tuntuu ongelma olevan, että nopein ei välttämättä ole kärjessä eikä edes kakkosena. Aina joku Alonso ta Massa ajaa hieman kevyemmällä autolla paalulle. Nopeimman tosiaankin soisi olevan kärjessä, ja muiden yrittävän häntä sieltä suistaa.
jos ymmärsin viestisi oikein, niin tuohonhan ratkaisu olisi se että aika-ajot ajettaisiin vapaasti valittavalla bensakuormalla (eli höyryillä). Silloin ainakin nopein kuski olisi lulltavasti kärjessä. Aika-ajot kisabensat tankissa on muutenkin niin karmea sääntöyritys että puistattaa.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Voitosta pitäs saada enemmän pisteitä, nykysellä systeemillä ehkä 12 olis hyvä. Nopeimmasta kierroksesta voisi jakaa yhden pisteen ja aika-ajoista voisi ainakin jakaa pisteitä, varsinkin kun se on tällä kaudella se tärkein kilvanajo sessio...

Lähtöjärjestyksen kääntäminen on aina vähän kakspiippunen juttu. Onko se reilua, onko se järkevää, onko se mielekästä. Tietty jos paalusta sais vaikka viis pistettä, niin ehkä se kannattas ottaa ja lähtee sit sijalta kymmenen tai miten järjestys nyt käännettäisiinkään...

Mutta mitä tulee tohon kilpa-autoilun peruskysymykseen, että laitetaan kilpailijat lähtöä varten nopeusjärjestykseen ja alotetaan kisa, niin mielestäni se on juuri niin pahimmillaan tällä nyky systeemillä jossa vielä katotaan bensatkin valmiiksi.
Jos aika-ajojen vika sessio vedettäisiin tyhjillä tankeilla voitaisiin nähdä ehkä ohituksiakin....ainakin lähdössä (muista tän kauden säännöistä johtuen). Mutta pointti on se, että voit ajaa paalulle ja silti ottaa eniten bensaa. Niin ja autoja pitäs voida säätää aika-ajon jälkeen. Motti olis toki sama koko viikonlopun.

Toi kymmenelle ekalle pisteitä systeemi alkaen 20 pisteetä vois olla ihan hyväkin. Mun mielestä on kivempi jos pisteitä jaetaan liiankin monelle kuin liian vähälle määrälle. Systeemissä jossa jokainen maaliintulija saisi ainakin pisteen voisi olla kans ihan hyvä. Mutta voittoa pitäisi arvostaa kyllä enemmän!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Milkman sanoi:
Kilpa-ajon tarkoitus ei ole, ketä onnistaa arvonnassa eniten ja ketä toipuu arvonnan tuloksista parhaiten. Tarkoitus on, että paremmuusjärjestys selvitetään tiukasti ajamalla.
Eihän tässä mistään arvonnasta ole puhuttu. Nykysysteemissä aika-ajotulokseen vaikuttaa tallin valitsema taktiikka ja yksi kerrallaan systeemissä kuskin ajotaidot.
Black Leopard sanoi:
Tuo näkemys, että nopeudesta pitää rangaista ja sakottaa, on kyllä melkoisen erikoinen
Kuka sellaista on esittänyt? Pointtasin vain vanhaan systeemin paluun vaikutuksista.
 

forti

custom user
Liittynyt
2.10.2006
Viestit
1026
Sijainti
strosmobylschtok
Milkman sanoi:
Mutta eikö kilpa-ajossa ole tarkoitus selvittää voimasuhteet ajamalla lujaa? Voimasuhteiden arpominen ei ole koskaan hyvä asia. Ne on selvitettävä aika-ajossa. Parhaat kisat saadaan, kun kuskit ajavat täysillä kilpaa sijoituksista tasoistensa kanssa. Eikä jossain ihme arvotussa järjestyksessä, jossa nopeat kuskit yrittää nousta hitaiden takaa kohti kärkeä. Hitaiden takaa kuuluu nousta, jos jotkin kisatapahtumat ovat sinne ensin pudottaneet. Mutta normaalikisassa ei ole tarkoitus yrittää sekoittaa pakkaa. Pakan sekoitus vaan aiheuttaa sen, että yksi kuski kruisailee kärjessä voittoon ja kovimmat haastajat tuskailevat takana.
voimasuhteilla tarkoitin sitä, kuinka tuo vaikuttaisi mm sarjaan, kun sunnuntain sprinttikisassa, mitä todenäköisemmin nähtäisiin erilainen kärkikolmikko. tietysti siinä on se huono puoli, että lauantaina voittaa se oikeasti hyvä ja sunnuntaina voittoon ajaa joku renaultin tasoinen tiimi, mutta olisipahan ainakin tasaista:thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
forti sanoi:
mutta olisipahan ainakin tasaista:thumbup:
Teennäisen tasaista. Kilpa-ajossa on tarkoitus, että nopeat ja vahvat kyykyttävät ja nöyryyttävät hitaita ja heikkoja. Ei asioiden oikein tekemisestä pidä ketään rankaista.

Jos ohituksia halutaan lisää pakkaa sekoittaamalla ja luomalla mukakilpa-ajotilanteita, jossain ollaan pahasti metsässä.
 

forti

custom user
Liittynyt
2.10.2006
Viestit
1026
Sijainti
strosmobylschtok
Milkman sanoi:
Teennäisen tasaista. Kilpa-ajossa on tarkoitus, että nopeat ja vahvat kyykyttävät ja nöyryyttävät hitaita ja heikkoja. Ei asioiden oikein tekemisestä pidä ketään rankaista.

Jos ohituksia halutaan lisää pakkaa sekoittaamalla ja luomalla mukakilpa-ajotilanteita, jossain ollaan pahasti metsässä.
no jos ei muuta kärjessä nähtäisiin ainakin enemmän ohituksia, siis toivottavasti, kun nämä paremmat yrittää ns kuitata asemiaan takaisin. eipähän ainakaan voitto ratkeaisi ensimmäisessä mutkassa kuten nykyään on tapana.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
forti sanoi:
no jos ei muuta kärjessä nähtäisiin ainakin enemmän ohituksia, siis toivottavasti, kun nämä paremmat yrittää ns kuitata asemiaan takaisin. eipähän ainakaan voitto ratkeaisi ensimmäisessä mutkassa kuten nykyään on tapana.
:nope:

Kumpi on parempi kisa:

a) pakka on sekaisin lähdössä, nähdään ohittelua eritasoisten autojen välillä, voittaja ei ole välttämättä parhaimman kisan ajanut

b) pakka on liki järjestyksessä lähdössä, startissa pakka hieman sekoittuu, kisassa ajetaan lähimmän kuskin kanssa kilpaa samasta sijasta

Itse valitsen b) vaikka ohituksia olisi vain kymmenesosa. Sekuntilla hitaampien ohittelu ei ole oikeaa kilpa-ajoa. Voitosta ja sijasta ajaminen on.
 

forti

custom user
Liittynyt
2.10.2006
Viestit
1026
Sijainti
strosmobylschtok
Milkman sanoi:
:nope:

Kumpi on parempi kisa:

a) pakka on sekaisin lähdössä, nähdään ohittelua eritasoisten autojen välillä, voittaja ei ole välttämättä parhaimman kisan ajanut

b) pakka on liki järjestyksessä lähdössä, startissa pakka hieman sekoittuu, kisassa ajetaan lähimmän kuskin kanssa kilpaa samasta sijasta

Itse valitsen b) vaikka ohituksia olisi vain kymmenesosa. Sekuntilla hitaampien ohittelu ei ole oikeaa kilpa-ajoa. Voitosta ja sijasta ajaminen on.
tuosta vielä sen verran, että voittaja kyllä yleensä on se parhaiten ajanut:p
 
Ylös