Mikä olisi oikea pistelaskutapa?

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Tai 0 kun jäähdytysjärjestelmävika ilmestyi.:ahem:
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Kahden ensimmäisen kisan perusteella tämän hetkinen pistelaskutapa kaipaisia uudistusta. Kummankaan kisan voitosta ei ole tullut mitään taistelua ensimmäisen mutkan jälkeen. Kummassakin kisassa takaa tulevat ovat joko säästelleet moottoriaan tai pelänneet moottorin räjähtämistä.

Moottorin räjähtäminen on siis riskinä suurempi kuin mahdollisesta taistelusta saatava hyöty.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Nykyinen pistelasku tuntuu kaudesta toiseen suosivan Alonsoa. Luotettava kalusto, tarvittavat voitot - aina kun ne ovat helposti otettavissa - sekä muuten tasainen kolmen joukkoon ajaminen tuovat tulosta kauden lopussa. Tällä kaudella on vielä "apuna" loistava tallikaveri Hamilton.

Ok, tässä vaiheessa kautta on toki täysin ennenaikaista puhua pitkällä tähtäimellä, mutta toivoa sopii, että Ferrarin luotettavuus alkaa olla jälleen sitä 100% tasoa, mihin on aikaisemmin totuttu. Muuten taipaleesta tulee liian pitkä ja kivikkoinen. Kimi Räikkönen sarjan parhaana kuljettajana ansaitsee parasta. Viimeinkin.

Moottorisääntö olisi ehdottomasti muutettava aitoa kilpailua vääristävänä. Tähän kun yhdistämme vielä nykyisen pistelaskun, ei sovi ihmetelä että kisoista on tullut nykyisen kaltaisia taloudellisuus ja sunnuntaiajoja.
 

James Hunt

Active member
Liittynyt
18.3.2007
Viestit
36
Mielestäni tämä olisi toimivin ja reiluin:

8 parhaalle kuljettajalle pisteitä on juuri oikea määrä. 6 parasta oli liian vähän, koska pahimmillaan pinnoja saa vain ne 3 tallia joilla on nopein auto ja muut nuolevat näppejään, ajoivat miten vain. 10 olisi liikaa, 6 liian vähän siis, 8 juuri oikea määrä. Ainoa vika on se, että voittoa ei arvosteta tarpeeks. Joten:

12 - 8 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1

Ja tämän lisäksi kaksi lisäpinnaa jakoon, toinen paalupaikan ottajalle ja toinen kisan nopeimman kierroksen ajaneelle. Eli dominoimalla viikonloppua ja ajamalla triplan voisi saada 14 pinnaa oltuaan selvästi paras. Ja vaikka kisassa joku kärkikuski tippuisi viimeiseksi, olisi hänellä silti porkkanana ajaa nopein kierros ja napata yksi mahdollisesti hyvinkin tärkeä pinna.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tuossa "piste nopeimmasta kierroksesta" ja "piste aika-ajojen voittajalle" -järjestelmässä olisi tosin sellainen mahdollisuus olemassa että esim. joku Toyota ajaa miltei täysin tyhjällä tankilla aika-ajot, ottaa paalun ja sitten itse kisassa pyrkii vetämään yksittäisiä hypernopeita kierroksia pudottuaan joukon hännille :alppu:
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
Fykkösissä on muukin kuin pistelasku päin helvettiä.:nope:

Ajetaan mikkihiiriratoja ympyrää miljoonien arvoisilla aerodynamiisillä autoilla, ja voittaja ratkotaan varikolla kahden eri tallin ykköskuskin kesken. Ei voi käsittää miten voi olla niin vaikeaa muuttaa autojen rakennetta niin, että nähtäisiin kunnon kilvanajoa, mutta nykyään on kai parempi tuhlata rahat uusiin elektronisiin järjestelmiin ja aerodynaamisiin härpäkkeisiin.:thumbfh:

Mun puolesta kaikki formulakoslat voi vaihtaa vaikka GP2-autoihin, sillonpahan ainakin nähtäisiin kunnon kilpailua.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Huvittavasti kaikki FIA:n toimet lähinnä vain vähentävät kilvanajoa. Nykyisin formuloissa tunnutaan korostavan pelkästään luotettavuutta. Kolaroit vaikka kauden aikana parissa kisassa niin maailmanmestaruus onkin jo sitten menetetty tämän loistavan pistelaskusysteemin takia. Nämä kahden viikonlopun moottoritkin vain varmistavat sen, että moottoria koitetaan säästellä mahdollisimman paljon. Tämä FIA:n uusin säästöidea eli kierrosrajoitin takaa sen, että viimeisetkin ohitukset jäävät varmasti tekemättä. Nuo säästötoimetkin ovat onnistuneet FIA:lta loistavasti, kun eivät ilmeisesti tajunneet, että ne rajoittimet olisi voinut asentaa niihin V10-moottoreihinkin.
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
minun mielestä oikea pistelasku järjestelmä olisi 12-8-6-5-4-3-2-1
 

wallu13

Well-known member
Liittynyt
18.8.2006
Viestit
93
Siirrytään takaisin kymmenen vuotta sitten käytössä olleisiin autoihin. Nähtäisiin KILVANAJOA. :ahem:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Device sanoi:
minun mielestä oikea pistelasku järjestelmä olisi 12-8-6-5-4-3-2-1
Kannatan... Voitolle pitäisi Formuloissa saada enemmän painoarvoa ehdottomasti!

Black Leopard sanoi:
Moottorirangaistus on liian kova. Viisi ruutua olisi kohtuullista, kymmenen on ehdottomasti liikaa.
Samaa mieltä tästäkin... :ahem:
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Black Leopard sanoi:
Moottorirangaistus on liian kova. Viisi ruutua olisi kohtuullista, kymmenen on ehdottomasti liikaa.
Tässä olen täysin samaa mieltä 10 ruutua on ihan liikaa 5 enintään.
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Nostetaanpa toikkia kun aihetta on sivuutettu taas mediassa:
Ferrari-pomo tyytymätön F1:n pistejärjestelmään
17.05.2007 16:29


Ferrarin hallituksen puheenjohtaja Luca di Montezemolo on käärmeissään siitä, ettei Ferrari johda sen paremmin valmistajien kuin kuljettajienkaan MM-sarjaa, vaikka on voittanut kolme kauden neljästä F1-osakilpailusta.

Di Montezemolo haluaisi osakilpailuvoitosta palkittavan nykyistä suuremmalla pistepotilla. Tällä hetkellä voitosta saa vain kaksi pistettä enemmän kuin kakkossijasta.

- Vakavasti otettavassa mestaruussarjassa, jossa voittajaa palkittaisiin suuremmalla pistemäärällä, olisimme varmasti kärjessä, Di Montezemolo jyrisi Gazzetta dello Sport -lehdelle.

(MTV3)
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/05/528356

Nyt on varsin varteenotettavalta taholta älähdetty myös pistejärjestelmän typeryydestä. Kaksi pistettä voitosta kakkossijaan nähden on suorastaan naurettavaa. Keskeytyksen rooli korostuu mielettömäksi tasaisessa MM-taistelussa. Toivottavasti pistejärjestelmää tarkastetaan, mieluummin jo ensi kaudelle.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Black Leopard sanoi:
Moottorirangaistus on liian kova. Viisi ruutua olisi kohtuullista, kymmenen on ehdottomasti liikaa.
Parempi olisi vaan siirtyä takaisin yhden kisan moottoreihin siten, että aika-ajon ja kisan välillä ei saa vaihtaa moottoria.

Pistejärjestelmää pitäisi myös rukata. Mestaruus pitäisi ratkaista parhaimmilla, eikä huonoimmilla suorituksilla. Jos lopputuloksista vähennettäisiin neljännes kisoista (huonoimmat), mestaruuskamppailusta käytäisiin kruisailun sijaan todellisempi kilpa-ajo :ahem:
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
oikeastaan ainut muutos mitä toivon pisteiden laskutapaan on, että voittaja saisi vaikka 12 pistettä, mutta muut saisivat saman pistepotin kuin nytkin. Voittojen merkitys kasvaisi edes vähän.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Mitä tulee tuohon di Montezemolon sanomisiin ("Vakavasti otettavassa mestaruussarjassa, jossa voittajaa palkittaisiin suuremmalla pistemäärällä, olisimme varmasti kärjessä."), en ole ihan samaa mieltä. Se vanha 10-6-4-3-2-1 oli minusta "vakavasti otettavalle mestaruussarjalle" sopiva. McLaren johtaisi sarjaa silläkin. Sijoitukset tällä kaudella:
Ferrari 1, 1, 1, 3, 3, 5, 6 ja kesk.
McLaren 1, 2, 2, 2, 2, 3, 3 ja 5.
Kyllä mielestäni McLarenin sarja kokonaisuudessaan on vahvempi, ja täten oikeassa järjestyksessä tallit nyt ovat pisteissä. Vai tarkoittikohan Luca jotain 3-kertaisia pisteitä voittajalle verrattuna kakkossijan ajaneeseen...:rolleyes:
 

forti

custom user
Liittynyt
2.10.2006
Viestit
1026
Sijainti
strosmobylschtok
tänään oli helsingin sanomissa juttua siitä, kuinka briatore haluaisi uudistaa kisaviikonlopun gp2 tyyliseksi. lauantaina ajettaisiin itse kilpailu, ja sunnuntaina sprinttikisa johon lauantai kisan kahdeksan kärki starttaisi käännetyssä paremmuus järjestyksessä pistelasku olisi muuten sama, paitsi nopeimmasta kierroksesta lisäpiste:ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
forti sanoi:
tänään oli helsingin sanomissa juttua siitä, kuinka briatore haluaisi uudistaa kisaviikonlopun gp2 tyyliseksi. lauantaina ajettaisiin itse kilpailu, ja sunnuntaina sprinttikisa johon lauantai kisan kahdeksan kärki starttaisi käännetyssä paremmuus järjestyksessä pistelasku olisi muuten sama, paitsi nopeimmasta kierroksesta lisäpiste:ahem:
Onko se taas höpissyt tuosta? Huhtikuun lopullahan Briatoren ajatus oli tämä:
Briatore sanoi:
- Tarvitsemme kaksi kisaa: 45 minuutin sprintti aamupäivällä ja tunnin kisa iltapäivällä, Briatore sanoi Auto, motor und sport -lehdelle.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
forti sanoi:
tänään oli helsingin sanomissa juttua siitä, kuinka briatore haluaisi uudistaa kisaviikonlopun gp2 tyyliseksi. lauantaina ajettaisiin itse kilpailu, ja sunnuntaina sprinttikisa johon lauantai kisan kahdeksan kärki starttaisi käännetyssä paremmuus järjestyksessä pistelasku olisi muuten sama, paitsi nopeimmasta kierroksesta lisäpiste:ahem:
tuostahan se on jo jonkun aikaa höpöttänyt. Toivottavasti tätä tapaa ei kuitenkaan koskaan oteta käyttöön F1:ssä
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Ferrari 1, 1, 1, 3, 3, 5, 6 ja kesk. = 41p vanhalla systeemillä
McLaren 1, 2, 2, 2, 2, 3, 3 ja 5. = 44p -''-

Kuskit:
Massa 23
Alonso 20
Hamilton 20
Räikkönen 18

Eli Ferrari oli kuljettajien kärjessä.

Jos Räikkönen ei olisi keskeyttänyt, vaan ajanut toiseksi niin kuin spekuloitiin niin tilanne olisi vanhalla systeemillä:
Räikkönen 24
Massa 23
Alonso 19
Hamilton 18
Ferrari 47 - 37 McLaren
 
Ylös