Mikä on hienoa f1:ssä, miksi seuraat niitä?

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Kovin tuntuu negatiivisia tuntemuksia olevan formuloita kohtaan. Joku niissä kuitenkin täytyy viehättää, kun lähetyksiä pelkästään suomessa parhaimmillaan seuraa pari miljoonaa ihmistä.

Osalle suomalaisista yksi suuri syy seurata on tietenkin se että sarjassa ajaa suomalainen kuljettaja. Minustakin olisi hienoa jos suomalaiskuski menestyisi, mutta toisaalta minua ärsyttävät ihmiset joille se on ainoa, tai ainakin pääasiallisin motiivi seurata kisoja.

Minua viehättää formuloissa ennen kaikkea teknisyys, perinteet ja kieltämättä juorut. Kyllähän formulat ovat hyvin pitkälle miehille suunnattu saippuaooppera. Suuri syy formuloiden suosioon on ainainen spekulaatiomahdollisuus siitä kuka oikeasti on paras.

Mutta yhtä kaikki, tämä on vapaaehtoista puuhaa. Kertokaa mikä formuloissa on hienoa ja miksi te seuraatte niitä?
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Lähtö ja kaikki se tunnelma ennen lähtöä on todella hienoa. Kisassa tietty on hieno seurata suomalaisia kuskeja sekä taisteluja eri tiimien välillä. Molempia toivoisi lisää..
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
belated sanoi:
Lähtö ja kaikki se tunnelma ennen lähtöä on todella hienoa. Kisassa tietty on hieno seurata suomalaisia kuskeja sekä taisteluja eri tiimien välillä. Molempia toivoisi lisää..
Saippuaooppera, johon kilpailu kuuluu olennaisena osana. Vähän sama kuin hyvää jännityskirjaa lukisi. Pelkkänä urheiluna todella tylsää, mutta erilaiset henkilösuhteet pitävät mielenkiintoa yllä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Formuloiden seuraaminen taisi alkaa joskus silloin kun olin hyvin pieni ja Mika ajoi sellasta vihreää autoa. Silloin katsoin isän kanssa (kuten vieläkin) kun autot ajoivat ympyrää. Sieltä se juurtaa tähän päivään asti. Ohitukset on se mitä haluan nähdä. Tiukka kilvan ajo jotain minkä takia kannattaa herätä aamuviideltä. Tuo eräs Michael Schumacher on myös eräs syy. Niin kauan kun formuloita olen katsonut, niin tämä herra on aina ollut taistelemassa mestaruudesta. Hän on ikäänkuin arkkikonna jota vastaan kaikki asettuvat. Hill, Villeneuve, Häkä ja Kimi. Nämä kaikki ovat summelia vastaan kisanneet ja jotenkin sitä aina toivoo että hänet kukistettaisiin. Ei mitenkään henkilökohtaista mutta tämä "schumi-viha" taitaa johtua Adelaiden -94 ja Jerezin
-97 tapahtumista. Schumin lopettamisen jälkeen ei ole enää sitä yhtä ketä kaikki muut yrittävät voittaa.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Ensimmäinen syy on se, että autot ovat pienestä asti kiinnostaneet ja autokilpailut erityisesti. F1 on Suomessa ja monessa muussakin maassa yksinkertaisti suvereenissa asemassa mediahuomion ja näkyvyyden osalta.

Formula tyyppinen auto on aina jostain syystä vedonnut minuun enemän kuin koppiauto tai ralliauto, vaikka täytyy myöntää DTM:n näyttäneen TV:ssä Lehdon ja Helsingin osakilpailun aikaan hetkellisesti kiinnostavammalta kuin F1. Tämän jälkeen ko. laji tulikin tiensä päähän. Uudesta tulemisesta en ole ollut vähäisessäkään määrin kiinnostunut tähän mennessä.

On kiehtovaa seurata miten Minardin kaltainen talli vuodesta toiseen taistelee asemastaan ykkösissä. Tietysti on erityisen kiinnostavaa nähdä suomalainen voittotaistelussa puhumattakaan sitten mestaruustaistelusta. Kaikkein parhaimmillaan F1 on kuitenkin silloin, kun sillä yhdelläkin pisteellä on merkitystä. Siinä vaiheessa kun mestaruuskin alkaa olla kevyttä tavaraa, ei enää voi sanoa lajin olevan erityisen mieltä ylentävää katsottavaa.

Siinä vaiheessa kun mitään muuta ei ole seurattavana voi katseen siirtää f1timingiin ja alkaa seurata kahden tiukinta taistelua sijoituksista käyvän kuljettajan välisen eron kehittymistä. Australian GP:ssäkin tämä toimi parien Ralf-Montoya ja Trulli-Coulthard välilä useamman kierroksen ajan ja jos sitäkään ei voi tehdä voi alkaa mielessään jakamaan pisteitä talleille ja kuljettajille ja pohtia ketkä tässä nyt oikeastaan voittivat ja ketkä eivät.

Starttihetki ja kisaa edeltävä jännitys on F1:ssä edelleen omaa luokkaansa. Mikään toinen urheilulaji ei tällaisiä tuntemuksia synnytä.
 
Viimeksi muokattu:

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Alkaessani seuraamaan formuloita 1970-luvun lopulla puhuttiin turboista ja keltamusta Renault oli kova sana. Seuratessani Keken uraa Fittipaldilta Williamsille perehdyin myös muihin kuskeihin ja talleihin. Luonnollisesti pienen pojan pääkoppaan teki suurimman vaikutuksen jo silloin ledendaarinen Ferrari ja sen kuskit Jody ja Gilles. Sen jälkeen olenkin seurannut vain ja ainoastaan Ferrarin menestystä ja Suomi-poikien taivallusta ykkösissä eli lyhyesti FERRARI JA SUOMI-POJAT!

Tuskaa ja kuivia kausia on nähty ja kärsitty, mutta viimeiset viisi kautta ovat tuoneet miellyttäviä elämyksiä vähän liikaakin!
:thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Parasta kisoissa on kova kilvanajo kovissa nopeuksissa. Siitä se jännitys pääasiassa itselleni tulee, kun näkee kuskit kilpailemassa rengas renkaassa toisiaan vastaan. Nykyisin tuo on vain turhan harvinaista. Starttia edeltävä hetki on myös todella jännittävä. Suurimmat syyt siis minulle ovat nopeus, kilpailu ja tunnelma.
 

McMike

Guest
Formuloita olen seurannut -70 luvulta alkaen. Kun ensimmäinen suomalainen, Leo Kinnunen, pääsi ajamaan formula ykkösiä, alkoi kiinnostukseni ko. lajiin herätä enemmänkin. Kinnunen tosin ajoi vain yhden kisan, eikä sitäkään kestänyt pitkälle.

Vasta Keke Rosbergin tulon myötä kiinnostus ko. lajia kohtaan sai Suomessakin enemmälti jalansijaa. Lajin varat ja jännitys ovat ne momentit, joiden takia tulee seurattua. Nykyisin myös suomalaisten kuskien menestyminen lisää kiinnostavuutta.

Rallia olen seurannut -60 luvulta lähtien ja on todettava, että enemmän ralli minua vetää puoleensa kuin F ykkönen.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Paska tapa johon jäi kiinni kun kisoissa oli katsottavaa. Ja kyllä, mielenkiinto laskee lähes nollaan kun suomalaisia ei ole mukana. Riippuen tietysti MM tilanteesta.

Ja ei, en olisi pahemmin nauttinut Melbournen kisasta jos Schumin tilalla olisikin ollut Kimi. Toki olisin voitosta ollut tyytyväinen mutta tylsää puuduttavaa paskaa se kisa olisi siltikin ollut. Oli aikanaan kun Mika dominoi useita kisoja.

Ennenkaikkea haluaisin nähdä tiukkoja kisoja. Viime kausi oli siis todella hyvä. Toivottavasti tästä vuodesta ei tule samaa kuin vuodesta 2002 joka oli, kaikilla mittareilla mitattuna, surkein ja tylsin kausi mitä missään urheilulajissa on koskaan koettu.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Matxi sanoi:
Paska tapa johon jäi kiinni kun kisoissa oli katsottavaa.
Eli homma on sinulle kuin tupakanpoltto. Se ei kiinnosta sinua mutta et pääse siitä irtikään.

Tuo on kyllä kurjaa. Sinun pitää hakeutua vieroituskursseille :wink:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Ilmari sanoi:
Eli homma on sinulle kuin tupakanpoltto. Se ei kiinnosta sinua mutta et pääse siitä irtikään.

Tuo on kyllä kurjaa. Sinun pitää hakeutua vieroituskursseille :wink:
Melkeinpä juu. Meinaan siis tuollaisten osakilpailujen osalta. Noh, menihän se aika rattoisasti kun kaverin kanssa kilpaa haukuttiin Mersun 'moottoreita'.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
No alunperin rupesin seuraamaan aktiivisesti vuonna 1997. Mikan ajaminen luonnollisesti kiinnosti ja ekan voiton jälkeen mielenkiinto lajiin lisääntyi 100%. Voidaan siis sanoa, että Mika Häkkinen on syy miksi minä yhä tänä päivänä seuraan lajia.

Toki minua kiinnostaa ykkösissä muukin kuin suomalaisten menestys. F1 on teknisin ja glamourein moottoriurheilutapahtuma. Urheilua värittää varikkojen juorut ja valtataistelut. Suurta saippuaoopperaa kyllä!

AMS82 oli oikeassa siinä, että mikään muu urheilulaji ei tarjoa samanlaista jännitystä kuin formulastartti tai no jääkiekon mm-loppuottelu saattaisi, siis jos Suomi pelaa. :wink: Mutta valitettavasti nuo startit tylsistyi lähtöluistoneston ja luistoneston salliminen. Aikaisemmin kuskin merkitys starteissa oli suurempi ja se loi suuremman jännitysmomentin.:ahem:

Mielenkiintoinen suuri show! Pahin pelkoni tästä kaudesta on se, että siitä muodostuu vuoden 2002 kaltainen haukotus kausi. Voin Ilmarillekkin vakuuttaa, että sitten minua ei täällä paljon nähdä eikä juurikaan tv:n ääressä. Minulla on parempaakin tekemistä kuin katsoa Schleukan ilveilyä palkintopallilla.:yuck:
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
patriot sanoi:
Voidaan siis sanoa, että Mika Häkkinen on syy miksi minä yhä tänä päivänä seuraan lajia.

Minulla on parempaakin tekemistä kuin katsoa Schleukan ilveilyä palkintopallilla.:yuck:
Melkoisia ääripään näkemyksiä. Yhden kuljettajan menestys sai sinut mukaan ja toisen kuljettajan menestys saa sinut lopettamaan.

Mukava kuulla joka tapauksessa rehellistä puhetta. Jotenkin minulla on sellainen tunne että osa ihmisistä yrittää piilottaa tämän saman tunteen muiden "epäkohtien" alle.
 

Flying Spin

Well-known member
Liittynyt
15.2.2004
Viestit
260
Kiinnostuessani formuloista joskus kaudella 1997, merkitsi F1 minulle samaa asiaa kuin Mika Häkkinen ja Mika Salo. Millään muulla ei ollut mitään väliä. Vuosien kuluessa silmäni vähän avautuivat, ja aloin kiinnostua myös muista asioista mitä kisoissa tapahtui. Vaikka suurimmat sympatiani kohdistuivat (ja kohdistuvat edelleen) suomalaiskuskeihin, niin huomasin että radalla oli parikymmentä muutakin kuljettajaa.

Hienointa formuloissa on tietysti starttijännitys, ensimmäinen mutka, ensimmäinen kierros, kovat taistelut, yllätykset ja jatkuva spekulointi kaikesta. Lisäksi oman suosikin puolesta jännittäminen on iso asia ja se tuo paljon lisää mielenkiintoa hommaan, mutta tuntuu ettei F1-innostukseni ole enää niin sidoksissa suomalaiskuljettajaan. En väitä että seuraisin lajia 100% varmuulla ilman Räikköstä, mutta ei oikein tunnu todennäköiseltä että vuosien mittainen kiinnostus lopahtaisi siihen, jos yksi kuljettaja poistuisi kuvioista.
 
Viimeksi muokattu:

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
Kimmokkeen sain Häkkisestä 90-luvun alussa. Oli mielenkiintoista seurata lajia, jossa vauhti, teknisyys, tiukat taistot, ohitukset ja äärirajoilla ajo yhdistettynä suomalaisen suorituksiin yhdistyivät.

Samat asiat kiinnostavat edelleen, tosin uudet aika-ajosäännöt ovat pudottaneet lajin hohtoa ainakin aika-ajon osalta.

Ja eritoten kiinnostaa kilpailujen väliset ja varsinkin sen jälkeiset spekuloinnit (mm F1-forumilla ;) )siitä, kuka voitti, miksi ja millaisin laittomin keinoin tällä kertaa sekä syyt miksi joku ei pärjännyt niin kuin piti ja tietty syyllisten etsiminen tähän huonoon suoritukseen, puhumattakaan siitä että kaivellaan ja kaikki yksityiskohdat autoista ja päätellään niiden suorituskyky pelkkien valokuvien perusteella :D :thumbup:
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
90-luvun alkupuolella aloin kiinnostumaan, kun vielä Häkkisen Mika alkoi pärjäämään Lotuksella '92 hyvin verrattuna edelliseen kauteen. Sennan ajo oli lähes poikkeuksetta todella mielenkiintoista seurattavaa, ensimmäiset kierrokset Sennalta oli lähes uskomattomia. '93 kannustin Lehtoa ja alkukaudesta näytti mestaruustaistelusta tulevan suht jännä ja kun Häkkinen aloitti McLaren uransa '93 vuoden lopulla, huomasin olevani täysin kiinni ykkösissä.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
"Alkuaikojen" (siis 80-luvun alussa) tv-tarjonta oli mielestäni sen verran kehnoa, ettei sikäli tullut järin aktiivisesti seurattua. (ainakaan suorana) Keken menestyminen ja ura on yksi tärkeimmistä syistä miksi olen aikanaan alkanut seuraamaan formuloita. Toki tähän väliin on mahtunut monenlaisia vuosia eli aina ei ole tullut seurattua järin aktiivisesti. (ja taisi TV:stäkin tulla muun perheen mielestä kiinnostavampia ohjelmia ;) )

Aika kuultaa muistot, mutta minun muistikuvani mukaan kisat (ja varsinkin mestaruustaistot 80-luvulla) 80-luvulta 90-luvun puoleen väliin olivat huomattavasti mielenkiintoisempia mitä nyt.

Parhaimmillaan F1 GP:t sisältävät kihelmöivää jännitystä ja herkullisia tilanteita. Mestaruudesta taistelevien kuljettajien ratkaisevat kisat varsinkin ovat olleet parhainta herkkuani.

Harvemmin yksi kuljettaja on kuitenkaan dominoinut vuosi tolkulla (en kirjoita nyt 50-70 luvuista) yksin. "Aina" on ollut mielenkiintoisia taistelupareja. (Tyyliin Prost-Senna, Schumi-Hill/Häkä jne.)

Kuten monet ovat maininneet niin myös saippuaoopperamaiset piirteet kausien välillä ja aikana ovat osaltaan lisäämässä mielenkiintoa. Formuloiden huhumylly jauhaa uskomattomalla tahdilla sekalaisen laatuisia tiedonjyviä. Toki on myönnettävä, että viimeisten noin 5 vuoden aikana esim. sääntöskandaalit enemmän vihastuttavat kuin ihastuttavat. Olkookin, että esim. Forum-aikana olen lähes poikkeuksetta innokkaasti osallistunut näiden asioiden käsittelyyn.

Itse en ole ollut järin kiinnostunut tekniikasta. Tietenkin jonkin verran on pakosta oppinut. :) Minua kiinnostavat enemmän esim. kuljettajien persoonat/suoritukset . (eli ns. vormuloiden "softapuoli" )
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Alkaessani seuraamaan formuloita 1970-luvun lopulla puhuttiin turboista
Eikös turbot tullut vasta Keken mestaruuden jälkeen eli 80-luvun alussa ?

Alan jo muutenkin olla seniiliyden partaalla, että voin muistaa väärin. ;)
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Olihan noita turboja jo ainakin -82 mukana. Keke taisi olla viimeinen vapaasti hengittävällä autolla mestaruuden ottanut. Keken MM perustui osaksi siihen, että turbot olivat vaikkakin nopeampia myös erittäin epäluotettavia.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
AJ sanoi:
Olihan noita turboja jo ainakin -82 mukana. Keke taisi olla viimeinen vapaasti hengittävällä autolla mestaruuden ottanut. Keken MM perustui osaksi siihen, että turbot olivat vaikkakin nopeampia myös erittäin epäluotettavia.
Juuh. Näin oli.
 
Ylös