Mieleenpainuvin formulamuistoni? Kysymykseen olisi monta ns. "helppoa" vastausta tyyliin: Imola '94, Adelaide '95, Jerez '97, Suzuka '98 etc. Mutta en kuitenkaan päästä itseäni näin helpolla...
Menkäämme ajassa 12 vuotta taaksepäin vuoteen 1993.
Koko pitkän vuoden olen odottanut että Mika Häkkinen pääsisi osoittamaan taitonsa kilpailussa jäätyään McLarenin testikuljettajaksi. Kevään ja kesän olen katsonut hammasta purren Michael Andretin luokattomia suorituksia autolla jossa Mikan kuuluisi istua.
12.9.1993, Monza: Andretti on juuri sijoittunut Monzan GP:ssä kolmanneksi, joten olen varma että jenkki ajaa McLarenilla kauden kolme viimeistäkin kisaa... mutta mitä vielä, kaveri päättää pakata kassit ja palaa maitojunalla Amerikkaan kesken kauden! Toiveeni on toteutumassa, Mika pääsee sittenkin näyttämään taitonsa ja vielä Ayrton Sennaa vastaan!
Aika on 25.9.1993, paikka on Estoril. Jo perjantaina Mika on ollut todella nopea, häviten tallitoverilleen Ayrton Sennalle vain 0,002 ja ollen aika-ajon neljäs. Jo tämä suoritus olisi riittänyt minulle (ja varmasti monelle muullekin), mutta lauantaina Mika yllättää kaikki muut paitsi itsensä...
Toiset aika-ajot ovat juuri päättyneet, tuloslistan kärkeä hallitsevat Williamsit kuten ovat hallinneet koko vuoden. Mutta kolmannessa ruudussa ei luekaan Ayrton Sennan nimeä, vaan Mika Häkkinen! Mika on lyönyt Sennan ensimmäisessä yhteisessä aika-ajossaan 0,048 sekunnilla. Sensaatio on valmis!
Muistan edelleen kuinka uskomattomalta tuon aika-ajon jälkeen silloin tuntui ja tuntuu itseasiassa edelleen :thumbup: