Mikä sinua pelottaa?

lara

Namupala
Liittynyt
12.5.2007
Viestit
6165
Sijainti
Onnela
Me ollaan paljon töissä puhuttu siitä, että miten meitä tyttöjä pelottaa olla yksin kotona ja kävellä illalla ja että sängynalla voi olla joku tai kaapissa ja henkilökohtaisesti pystyn kuvittelemaan kaiken mahdolliseksi. Ihan että tänne kerrostalo asuntoon hyppää yläkerran naapurista ihmisiä meiän parvekkeelle ja murtautuu ym.
Niin sitten aina mietin että mikä miehiä pelottaa?
Ja nyt en tahdo kuulla niitä sellaisia perus pelotteita kuten, -Perheelle käy jotain tai että sairastuu ym. Vaan ulkoisia asioita jotka pelottaa?

Mulla on teoria. Kerron sen myöhemmin.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Joskus pimeessä (oudossa paikassa) tulee hetkellinen olo, että joku hyökkää selän takaa, mutanttikarhu tai joku örkki. Se on sellanen fiilis, että sen saa pidettyä poissa mielestä, mutta jos se tulee niin on aika vittumainen fiilis. Voi tulla jopa hoppu.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Laulussakin sanotaan, että: joku kanssani sinut jakaa, enkä selviä veloistani.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Tota.. miten pelko tässä nyt määritellään. Onko pelko hallitsematonta pelkoa vai hallittua, jolloin voidaan puhua valppaudesta. Eli siis mie pidän aina silmät ja korvat auki jotta havaitsen poikkeamat mahdollisimman ajoissa, jolloin saattaa olla sekunnin kymmenys enämpi aikaa reagoida todelliseen vaaraan.. oli se sitten mikä hyvänsä.

Mikä tässä niinku se pelko.. diagnosoitu fobiako, kuten araknofobia..?
 

lara

Namupala
Liittynyt
12.5.2007
Viestit
6165
Sijainti
Onnela
Tota.. miten pelko tässä nyt määritellään. Onko pelko hallitsematonta pelkoa vai hallittua, jolloin voidaan puhua valppaudesta. Eli siis mie pidän aina silmät ja korvat auki jotta havaitsen poikkeamat mahdollisimman ajoissa, jolloin saattaa olla sekunnin kymmenys enämpi aikaa reagoida todelliseen vaaraan.. oli se sitten mikä hyvänsä.

Mikä tässä niinku se pelko.. diagnosoitu fobiako, kuten araknofobia..?
No just semmonen tunne vaan että niskakarvat nousee pystyyn ja teräs näkö paranee ja lihakset jännittyy kun keho valmistautuu reagoimaan nopeasti ja järkevästi mihin tahansa. Sen tyyppistä. Että on tunne että alkaa hieman pelottamaan.
 

Timanfaya

Group Speed Devils
Liittynyt
15.5.2010
Viestit
1589
Me ollaan paljon töissä puhuttu siitä, että miten meitä tyttöjä pelottaa olla yksin kotona ja kävellä illalla ja että sängynalla voi olla joku tai kaapissa ja henkilökohtaisesti pystyn kuvittelemaan kaiken mahdolliseksi. Ihan että tänne kerrostalo asuntoon hyppää yläkerran naapurista ihmisiä meiän parvekkeelle ja murtautuu ym.
Niin sitten aina mietin että mikä miehiä pelottaa?
Ja nyt en tahdo kuulla niitä sellaisia perus pelotteita kuten, -Perheelle käy jotain tai että sairastuu ym. Vaan ulkoisia asioita jotka pelottaa?

Mulla on teoria. Kerron sen myöhemmin.
Reaktio tästä sun viestistä oli aivan hillitön nauru! :D Ei voi mitään mut asiaan. Oli ihan pakko laittaa.

Ei helvetti! Voiks tää oikeesti olla totta! Mikä sä oot? Lara, sen alla lukee namupala, kuvana joku apina.
Mee ihmeessä jonnekkin itsepuolustuskurssille / hommaa ase tai jotain. Kuulostat niin avuttomalta/pelokkaalta ihmiseltä ettei ikinä!
BTW... Miten ikinä uskallat lähteä kotoos tai matkoille ikinä mihinkään!?? Hommaa ihmeessä apua! :thumbup:
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Jos liikun yksin pimeässä paikassa illalla, niin saattaa tulla tunne, että joku tarkkailee/vakoilee/seuraa/vaanii jossain piilossa tai takana. Esimerkiksi jos kuljen illalla syrjäisellä tiellä, jonka vieressä on pimeä metsä, niin vaistomaisesti tulee helposti vilkuiltua metsään. Varsinkin nuorempana mulla esiintyi tätä pimeänpelkoa useammin. Ihme kyllä, mutta skidinä partion metsäretkillä tai nykyisin intissä mulla ei kuitenkaan ole ollut minkäänasteista pimeänpelkoa.

Esimerkiksi elokuussa leirillä jouduin yöllä harhailemaan kaukovartiopaikalta telttaan ja ainoa asia mitä erotin oli joidenkin puiden ääriviivat - kuitenkaan ei esiintynyt pimeänpelkoa. Kuitenkin mökillä jännittää hieman öisin mennä vessaan, vaikka lunnollisesti täällä sisällä on vain tuttuja lisäkseni! Kuitenkin vain tulee sellainen tunne, että pilkkopimeässä rakennuksessa joku tuntematon tarkkailee. Monesti laitan mökillä valoja päälle, kun menen yöllä vessaan. :eek:

Luulempa, että osittain tähän pimeänpelkoon on vaikuttanut tarina, jonka kaveri kertoi mulle, kun olin 7-vuotias. Kaveri oli ollut toisen kaverinsa kanssa lähimetsässä polun varrella illalla ja he olivat huomanneet, että metsässä joku mies tarkkailee heitä. Nämä olivat sitten pelästyneet valtavasti ja lähteneet juoksemaan karkuun pois metsästä minkä jaloistaan pääsivät! Tällaiset pikkupoikana kuullut tarinat ja kokemukset saattavat monilla vaikuttaa vanhempanakin ja luulen, että tällä tarinalla on ollut vaikutusta myös muhun - muistan tarinankin vielä, vaikka kuulin sen 13 vuotta sitten! Silloin pikkuisena tämä tarina tuntui pelottavalta ja olin muutenkin lapsena monia samanikäisiä "arempi" ja tavallaan pelokkaampi.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18370
Yksin jääminen varmaankin eniten, ei erityisemmin mikään muu tosin kerran oli aika pelottava tunne olla yhden tehtaan kellarissa missä ei ollut minkään sortin valoja (sähköjä) ei nähnyt eteen päin mitenkään tuli vaikka mitä ajatuksia mieleen sielä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No minähän tunnetusti olen multifoobikko, eli ahtaan, suljetun ja korkean paikan kammojen lisäksi on araknofobia. Mutta varsinaisten fobioiden ulkopuolelta pelkään fyysistä väkivaltaa tai pikemmin sen suoraa seurausta, kipua. Kontrolloitua kipua pystyn kyllä sietämään (esim. hammaslääkärissä).
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Tänä iltana lara vs Timanfaya!!! Eturivin paikka!!!
 

lara

Namupala
Liittynyt
12.5.2007
Viestit
6165
Sijainti
Onnela
Reaktio tästä sun viestistä oli aivan hillitön nauru! :D Ei voi mitään mut asiaan. Oli ihan pakko laittaa.

Ei helvetti! Voiks tää oikeesti olla totta! Mikä sä oot? Lara, sen alla lukee namupala, kuvana joku apina.
Mee ihmeessä jonnekkin itsepuolustuskurssille / hommaa ase tai jotain. Kuulostat niin avuttomalta/pelokkaalta ihmiseltä ettei ikinä!
BTW... Miten ikinä uskallat lähteä kotoos tai matkoille ikinä mihinkään!?? Hommaa ihmeessä apua! :thumbup:
Ensinnäkin, se on laiskiainen.
Toiseksi mie oon namupala. Ja sitkeempi kun moni muu.
Ja turvaudun mielikuvitus muumeihin ja kuvittelen osaavani karatea ja näyttäväni ninjalta jos alan tappeleen.
Parempi kysymys kuitenkin lienee et kuka helvetti sä oot, ja miten sä keskustelet muille ihmisille?
 
Ylös