Mikä vikana nykyisessä aika-ajossa?

mikroi

Well-known member
Liittynyt
25.5.2005
Viestit
110
Minusta systeemi on nerokas, kun ajattelee sitä kilpailujen jännittävyyden/ aika-ajojen seurattavuuden kannalta. Ketä kiinnostaa, kuka on käytettävissä olevan kaluston perusteella on nopein (M.Scum 2000-luvun alkupuolella), kun lähtöruudukon järjestyksen ratkaisee monta eri muuttujaa (bensalasti/käytettävä taktiikka - Trulli, kuskin nopeus - Kimi Ranskassa, puhdas tuuri yhdistettynä bensalastiin - Heidfeld). Ja näin veikkauksen harrastajanakin ko. systeemistä on ollut iloa :D

Jännittävyys über alles!
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Ei arvonnassa ole mitään jännittävää, paitsi lottoarvonnassa.

Miten nykyjärjestelmä tekee kisasta jännittävämmän? Varsinkin kisan alku on todella tylsä. Vain Trullin kaltaiset epästabiilit kuljettajat keräävät jonoa taakseen, mutta ei heistäkään kukaan ohi pääse. Ainoa jännitys on se, missä järjestyksessä tullaan varikolle. Nykyinen järjestelmä olisi paljon parempi ilman kisabensasääntöä, mutta vieläkin parempia järjestelmiä on olemassa.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Tästä olikin jo keskustelua, että mitä aika-ajoilla haetaan? Ja se Rellupomon kommentti että kun pistetään nopeusjärjestykseen niin eihän niitä ohituksia synny. Nykyinen on tuollainen arvonnan ja nopeuden hakemisen välimuoto.

Lähdettäisiin vaikka sitten siihen, että luovutaan aika-ajoista kokonaan? Lähtöjärjestys olisi käännetty ed. kisan lopputulos? Tai edes 6 tai 8 ekaa kuten GP2:ssa.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Ja Trulli mieluiten aina viimeiseen ruutuun. Säilyy edes se vähä jännitys kisoissa ja Kimi pääsee moottoririkkojensakin jälkeen Alonson kantaan :ahem: .
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
mikroi sanoi:
Minusta systeemi on nerokas, kun ajattelee sitä kilpailujen jännittävyyden/ aika-ajojen seurattavuuden kannalta. Ketä kiinnostaa, kuka on käytettävissä olevan kaluston perusteella on nopein (M.Scum 2000-luvun alkupuolella), kun lähtöruudukon järjestyksen ratkaisee monta eri muuttujaa (bensalasti/käytettävä taktiikka - Trulli, kuskin nopeus - Kimi Ranskassa, puhdas tuuri yhdistettynä bensalastiin - Heidfeld). Ja näin veikkauksen harrastajanakin ko. systeemistä on ollut iloa :D

Jännittävyys über alles!
Systeemissä ei ole minun mielestä mitään nerokasta. Itse en jaksa katsoa nykyään aika-ajoista kuin yleensä viimeisten viiden auton kierrokset. Kuskin suorituksen arvo on kärsinyt myös devalvaation kisabensoilla ajettaessa, kun heti pitää alkaa pohtia, että paljonkahan bensaa oli tankissa ja vasta jälkeenpäin sitten voidaan todeta (eli itse kisassa), oliko aika-ajo suoritus hyvä vai huono. Kuka enää siitä jaksaa olla kiinnostunut/innostunut, kun kisa on jo käynnissä?

Lisäksi yhden auton kiertäminen rajalla kerrallaan on todella, TODELLA tylsän näköistä. Aikoinaan, kun tämä uusi aika-ajo lanseerattiin, otin sen mielenkiinnolla vastaan ja luulin, että se voi ollakkin toimiva. Käytäntö todisti kuitenkin luuloni vääräksi. Jännitys ja mielenkiinto on mennyt lähes kokonaan ja tilalle on tullut tympeä arvailu bensalasteista ja kisataktiikasta. Lisäksi suosikkikuskeja ei nähdä radalla tositoimissa kuin sen yhden vaivaisen kierroksen ajan.

Sateen sattuessa aika-ajoihin menee aina joidenkin kuljettajien kierrokset pilalle automaatisesti ja jännitys heidän osaltaan lopahtaa siihen paikkaan. Pahimmillaan myös kisan osalta. Nykyinen systeemi on siis surkea, jolla yritettiin keinotekoisesti saada "jännittäviä" kisoja aikaiseksi sekoittamalla pakkaa tavalla, joka on tympeä, typerä, naurettava ja mielenkiintoa vähentävä. :yuck:
 
Viimeksi muokattu:

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Se entinen mukaansatempaava spekulointi aika-ajon ja kisan välillä pitää saada takaisin. Lauantaina katsotaan kuka on yhden kiekan kuningas repimällä tyhjällä tankilla autosta niin paljon kuin lähtee ja sillä sipuli. Kuskit itse haluavat tätä. Yön aikana voi sitten voidaan pohtia ties minkälaisia taktiikoita kisaan sen mukaan miksi lähtöjärjestys muodostui. Warm-up pitää ehdottomasti ottaa takaisin, siinäkin oli aina oma jännityksensä.

Kisaan autot saattavat tulla nopeusjärjestykseen yhdellä kierroksella, mutta rengaskulumiset ja toimivuus pitemmässä ajossa muuttuu kisan aikana nykyrengassäännöllä taatusti ja sen pitäisi tuoda sitten niitä ohituksia kisaan.

Tuo bensamäärän arvailu lauantain ja sunnuntain välissä on ainakin meikäläiselle on ollut jotenkin äärimmäisen arsyttävää. Lisäksi se sotkee nuo paalutilastot ihan vituralleen.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Minusta yksi vika on siinä, että viime kisan voittaja saa olla viimeisenä radalla aika-ajoissa, joka luo hänelle automaattisesti parhaat edellytykset paaluun, joka luo hänelle automaattisesti parhaat edellytykset voittoon, ja kun viime kisan voittaja saa olla viimeisenä radalla aika-ajoissa, luo se hänelle automaattisesti parhaat edellytykset paaluun, joka luo hänelle automaattisesti parhaat edellytykset voittoon, ja kun viime kisan voittaja saa olla viimeisenä radalla aika-ajoissa, luo se hänelle automaattisesti parhaat edellytykset paaluun, joka luo...
Voittaja ekana radalle, keskeyttäjä vikana! Näin.
EDIT: Ok, ei tuo ihan noin mene, mutta en viitisinyt muutakaan laittaa, kun koko aika-ajot ovat pelkkä vika.

Paitsi, että kun päästään tuosta typerästä sooloajelusysteemistä nyt eroon, vioilla ei ole enää mitään merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Karpow sanoi:
Itse en jaksa katsoa nykyään aika-ajoista kuin yleensä viimeisten viiden auton kierrokset.
Eli viimeisen neljänneksen. Mitä erikoisen mielenkiintoista oli vanhan systeemin kolmessa ensimmäisessä neljänneksessä? Lähinnä rata oli tyhjä, ja vaikka siellä autoja olisikin ollut, niin niillä suorituksilla erittäin harvoin oltiin kuuden kärjessä. Huippuajat tehtiin silloinkin viimeisen vartin aikana.

Mutta, meille jotka haluamme nähdä kaikkien kuskien ratkaisevan suorituksen, nykysysteemi tarjoaa jotain. Katso sinä se viimeisen vartin rypistys, kuten ennenkin.

Kuka enää siitä jaksaa olla kiinnostunut/innostunut, kun kisa on jo käynnissä?
Heh, tarkoititkohan ihan noin? Eihän nyt kisa suinkaan ketään kiinnosta? ;)

Lisäksi yhden auton kiertäminen rajalla kerrallaan on todella, TODELLA tylsän näköistä.
Olen eri mieltä. Puhdas mies vastaan kello (tai rata, ihan miten vain). Eipä ole muita tukkimassa tietä ratkaisukierroksella.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
No vanhassa systeemissä kaikki kuskit yleensä ajoivat kuitenkin 4 kierrosta ja yleensä aina aikaansa parantaen. Se oli huippujännittävää minun mielestä. Nyt koko homma on ohi yhden vaivaisen kerroksen jälkeen. Yksi kierros ja se on ohi. Tylsää, kun vertaa menneeseen:

-> Schumille kärkiaika. Häkä pamauttaa uuden kärkiajan. Jesh! Schumi parantaa sitä, prkle! Häkä uudestaan radalle, kärkiaika! Schumi parantaa sitä uudelleen! Häkä ei paranna! Schumi parantaa edelleen! Häkän viimeinen kierros ja... PAALU!!!! - TÄSSÄ oli sitä jotain! :ahem:

Nykypäivänä:

-> Alonso ajaa kärkiajan. Kimi ajaa kärkiajan. Trulli ajaa paalun. Jaahas... Paljonkohan Corollassa mahtoi olla löpöä... No huomennahan sen sitten vasta näkeekin kuka oli oikeasti paras aika-ajoissa... *VOI HAUKOTUS SENTÄÄN!!!* :jaska: Toivottavasti Trulli ei ole taas tulppana muille itse kisassa ja pilaa mestarikandidaattien keskenäistä kisaa... :nope:

Vaikka ennen vanhaan rata olikin melkein tyhjä ensimmäisen puolituntisen aikana, niin eipä minua sen puoleen tässä uudessakaan kiinnosta seurata ekaa puoltatuntia Minardeja, Jordaneita, Red Bulleja sun muita häntäpään autoja, kun tietää valmiiksi, ettei yksikään taistele paalupaikasta ilman sateen sattumista kesken aika-ajon. Ja vaikka siellä alkupäässä olisikin joku McLaren/Ferrari/Williams, eivät yleensä nekään paalusta aja, koska rata on parhaimmillaan viimeisen vartin aikana.

Pyörrän puheitani sen verran, että nykyisessä systeemissä on kyllä yksi hyvä puoli ja se on todellakin se, että kuskeilla ei ole kierrosken aikana yhtään ruuhkaa radalla, mutta se ei todellakaan pelasta muuten täyttä katastrofia. Vanhassa systeemissä oli kuitenkin 4 yritystä. Kyllä niistä yleensä yksi oli sellainen, jossa ei ollut hitaampia edessä.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Karpow plus muut tiivistivät jo hyvin oleellisen.Pakko kysyä, miksi nopein mies ei saisi olla paalulla? eikö nopein siis täten saisi voittaa kisaakaan :rolleyes: :eek:
 

Kehmu

Well-known member
Liittynyt
11.7.2005
Viestit
113
Karpow sanoi:
No vanhassa systeemissä kaikki kuskit yleensä ajoivat kuitenkin 4 kierrosta ja yleensä aina aikaansa parantaen....
....Kyllä niistä yleensä yksi oli sellainen, jossa ei ollut hitaampia edessä.
Täysin samaa mieltä. Ennen aika-ajoja jännitti, vaikka sen viimeisen 5minuuttia, nyt en ole katsonut aika-ajoja ollenkaan. Korkeintaan Kimin kierroksen, mitään muuta ei tule katsottua. Mielestäni nykyinen aika-ajo käytäntöä ei voi kutsu millään mielenkiintoiseksi ja jännittäväksi. Mieleeni tulee sana 'FLOPPI'... :jaska:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Kyllä kaikista suurin ongelma tässä nykyisessä järjestelmässä on tuo kisabensa sääntö. Paalun pystyy kikkailemaan itselleen pienellä bensakuormalla! :thumbdown Ei ole suurta arvoa näillä paaluilla!

Kaiken lisäksi on puuduttavaa seurata yhtä autoa kerrallaan... Kaikki sinne radalle vaan.... Vanhaan järjestelmään ei ole paluuta, mutta maikkarin sivuilla ehdotus numero kolme kuullosti hyvältä! :ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Karpow sanoi:
No vanhassa systeemissä kaikki kuskit yleensä ajoivat kuitenkin 4 kierrosta
Minulla on erilainen muistikuva. Tuohan tarkoittaisi kaikkia 12 kierrosta. Muistan ainakin Schumin tulleen mainiosti toimeen kahdellakin vedolla, joista toista ei välttämättä edes tarvittu. Kolme vetoa oli mielestäni yleisin. Toisinaan joku veti kaksi kierrosta putkeen, jolloin saattoi tulla 4. Mutta 4 erillistä vetoa oli harvinaista.

-Edit- Riippuu tietysti kulloisestakin rengassäännöstä, mutta muistelisin, ettei aina ole ollut mahdollisuutta käyttää 4 eri aika-ajosettiä, joten 4 vedosta ei sikälikään ole vastaavaa hyötyä.
 
Viimeksi muokattu:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Karpow sanoi:
-> Schumille kärkiaika. Häkä pamauttaa uuden kärkiajan. Jesh! Schumi parantaa sitä, prkle! Häkä uudestaan radalle, kärkiaika! Schumi parantaa sitä uudelleen! Häkä ei paranna! Schumi parantaa edelleen! Häkän viimeinen kierros ja... PAALU!!!! - TÄSSÄ oli sitä jotain! :ahem:
No ei se nyt ihan noin mennyt jatkuvasti. Muutaman kerran kaudessa ehkä. Jos sitäkään.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Olis ihan hauska nähdä ne autot joskus ajamassa kovaa tankki tyhjänä. Tälläkin kaudella sitä herkkua sentään oli alussa tarjolla vaikkei optimaalisessa paketissa.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Mitä vikkaa nykyisessä järjestelmässä? Se on helvetin tylsä. Voi sitä adrenaliiniryöppyä, kun parhaat kuskit vuoronperään hyökkäsivät tyhjillä tankeilla edellisten aikojensa kimppuun. Olisi nytkin mielenkiintoista nähdä, kun Alonso ja Kimi puskisivat edellisen pohja-ajan nujertamiseksi, niin että autot nuolisivat ratojen reuna-alueita.

Edellisiin yhdyn myös siinä, että bensakuormien arvailu ei ole erityisen miellyttävää. Launtaina pitää saada selville kuski, jolla on paras raakanopeus.
 

mikroi

Well-known member
Liittynyt
25.5.2005
Viestit
110
Valde sanoi:
Mitä vikkaa nykyisessä järjestelmässä? Se on helvetin tylsä. Voi sitä adrenaliiniryöppyä, kun parhaat kuskit vuoronperään hyökkäsivät tyhjillä tankeilla edellisten aikojensa kimppuun. Olisi nytkin mielenkiintoista nähdä, kun Alonso ja Kimi puskisivat edellisen pohja-ajan nujertamiseksi, niin että autot nuolisivat ratojen reuna-alueita.

Edellisiin yhdyn myös siinä, että bensakuormien arvailu ei ole erityisen miellyttävää. Launtaina pitää saada selville kuski, jolla on paras raakanopeus.
Ensimmäiset 45 minuuttia katseltiin, kun minardit tahkosivat nopeimpia kierroksia.
Sitten ähkittiin tuskasta kun Häkkisen nopealle vedolle tuli ruuhkaa eteen.

Ei se vanha 60-minuutin systeemi taannut, että nopein kuski pääsi paalulle, päinvastoin. Tuurista se oli kiinni aika paljon (eli ei ruuhkaa nopealla vedolla) ja taktinen osuus jäi lähes kokonaan pois (no, senverran taktiikkaa oli mukana, että osattiin lähteä oikeaan aikaan radalle).

Monella taitaa kummitella mielessä Häkkisen legendaarinen Imolan paalu, kun sivuluisussa vedeltiin paaluaika, vaikka sektoriaikojen perusteella ei siltä näyttänyt.

Muutenkin tuo 60 min/12 kierrosta oli yhtä sekamelskaa, eipä siitä aina hirveästi ottanut selvää kuka oli ajamassa paalua. Kaivakaan ne wanhat VHS-nauhat tallesta ja katsokaa... :D

e: ja minusta bensakuormien arvailu on jo vedonlyönninkin kannalta erinomaisen nautinnollista :D


e2: Ja laskeeko esim. Kimin Ranskan aika-ajokierros hänen raakanopeuden arvostustaan? Mielestäni päinvastoin kun kisassa kaikille selvisi, kuinka painavalla autolla Räikkönen ajoi aikansa...
 
Viimeksi muokattu:

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Vanhassa aika-ajosysteemin jännittävyyttä lisäsi toki myös Kyllönen. :) Mielestäni yksi hienoimpia hetkiä ikinä oli Imola 2000. Hienoja aika-ajoja tulee vielä varmasti, mutta kun ajattelee nykytilannetta selostajien osalta, tuskin samanlaista tunnelmaa koetaan enää. Häkä ja Kyllönen -yhdistelmä pysyy mielessäni ykkösenä aina.

Ja sitten asiaakin.., se vanha aika-ajosysteemi olisi parempi ainakin Ykkösissä. Vielä kun vähän karsitaan sitä elektroniikkaa niin kuskien ajostahan voisi jopa nauttiakin! ;)
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Mutku sanoi:
Lähdettäisiin vaikka sitten siihen, että luovutaan aika-ajoista kokonaan? Lähtöjärjestys olisi käännetty ed. kisan lopputulos? Tai edes 6 tai 8 ekaa kuten GP2:ssa.
Tuo nyt ei toimisi koskaan F1:ssä. Pistesijojen käännetty järjestys tarkoittaa ainoastaan sitä, että hitaammat pitävät kasan yhtenäisenä, mutta samalla nopeammat estävät tehokkaasti kaiken ohittamisen keskivaiheilla. Pitkään jonossa ajaminen taas rasittaa moottoreita ja aiheuttaa teknisiä ongelmia.

Ite kannatan sellaista ehdotusta, että annetaan kuskeille se vanha 12 kierrosta ja pidetään tunnin sessio, mutta radalla pitäisi käydä vähintään kaksi kertaa ensimmäisen puolituntisen aikana. Toisella puoliskolla sitten voi katsoa, että jos on tarvetta mennä parantamaan aikaansa, niin menee, mutta jos pärjää nykyisellä, niin ei ole pakko mennä muiden eteen köröttelemään. Näin myös se radalla oleva ruuhka helpottuisi jonkun verran verrattuna siihen esitykseen, että kerran vartissa ajettava kierros.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Aika kultaa muistot...

En kyllä muista että 45 minuttia olisi ajelleet vain Minardit...
Toki nuo viime vuoden olivat tuskaisia kun oli aika-ajo moottorit ja Ferrarilla ylivoimaiset

Kun oli useampi veto niin kuski pystyi ensin ajamaan suht. hyvän varmistus ajan pohjille ja alkaa sitten kirittämään itseään itseään & muita vastaan. Lopussa oli sitten jännäämistä kun kaverit takoivat toinen toistaan nopeampia sektoriaikoja samalla kierroksella.
Toki välillä tuli ruuhkaa, mutta se oli myös tallin taktiikkaa missä välissä laittaa kuskinsa radalle. Ja sitten kun vielä saataisiin se imu-efekti niin johan olisi!
 
Ylös