Mikä vikana nykyisessä aika-ajossa?

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
mikroi sanoi:
Mutta tämä poistaa sen bensamäärällä kikkailun!

En kyllä ymmärrä, miksi niin monet suitsuttavat vanhaa "tyhjällä-tankilla"-taktiikkaa? Onhan se totta, että silloin nopein mies paalulla on myös nopein, mutta se poistaa nautinnollisen taktiikkaelementin itse kisasta.

Vanhan järjestelmän puolustajienkin on myönnettävä, että nykyinen "kisabensat"-tankissa aika-ajo on tehnyt lähtöruudukoista arvaamattomampia ja sitäkautta kisasta jännittävämpiä.
Jos ajetaan aika-ajoja jonka voittajaa pidetään niin hyvänä että se tuodaan kahden muun kanssa lehdistötilaisuuteen, niin olisi myös toivottavaa että siellä olisi 3 nopeinta YHDEN kierroksen ajajaa.

Nykyään sinne voisi rahdata tallin stategikon joka on päättänyt bensamäärästä. :nope:

Ja millä tavalla kisasta tulee jännittävämpi? Nykyisillä kiuluilla ei pääse ohi kuin varikolla. Sama se mulle on jos ohittaa varikolla kun on raskaampi bensakuorma vai onko jo aika-ajossa saanut oman paikkansa rivistössä keveämmällä autolla. Ei tossa ole kyse kilvanajosta. :nope:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jere1983 sanoi:
Vanhassa systeemissä sitä vasta taktikoitiinkin bensojen kanssa.


Lähtöruudukot on toki arvaamattomampia verratuna vanhaan järjestelmään, kovin paljoa ei tarvitse formuloita seurata että tajuaa jonkun toiseksi ajeneen Saton olevan kevyemmällä kuin muut kärkikuskit. Se että suurin osa kisan ohituksista tapahtuu ensimmäisten varikkopysähdysten aikana ei tee mielestäni kisoista yhtään sen jännittävämpiä. Paalukin on nykyään "ostettavissa" kisamenestyksen kustannuksella. :nope:
Niinpä, ja Sumihan ei tietenkään millään yritä ottaa väkisin Sennan ennätystä nimiinsä, kun sitä ei kuulema "kiinnosta". Jepujee, uskokoon ken tahtoo. Noh, eipä ole kaikilla Sumin paaluilla kuitenkaan samaa arvoa kuin aidoilla paaluilla.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Moe Szyslak sanoi:
Ja millä tavalla kisasta tulee jännittävämpi? Nykyisillä kiuluilla ei pääse ohi kuin varikolla. Sama se mulle on jos ohittaa varikolla kun on raskaampi bensakuorma vai onko jo aika-ajossa saanut oman paikkansa rivistössä keveämmällä autolla. Ei tossa ole kyse kilvanajosta. :nope:
Jep, olen pitkälle samaa mieltä. Esimerkiksi jarrumies Trulli pilasi monen kisat kun nopeammat juuttuivat sen taakse. Ei paljon mieltä nostattanut.. :nope:
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Racer21_90 sanoi:
Jep, olen pitkälle samaa mieltä. Esimerkiksi jarrumies Trulli pilasi monen kisat kun nopeammat juuttuivat sen taakse. Ei paljon mieltä nostattanut.. :nope:
Jep ja uudessa aika ajoissa Trulli on entistä enemmän eturivissä ellei jopa paalulla yleensä. :ahem:

Vihdoinkin Toyota kuitenkin saanut autonsa toimimaan myös kisoissa ettei hirveenä tulppina enään ole. :thumbup:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Joni sanoi:
Jep ja uudessa aika ajoissa Trulli on entistä enemmän eturivissä ellei jopa paalulla yleensä. :ahem:

Vihdoinkin Toyota kuitenkin saanut autonsa toimimaan myös kisoissa ettei hirveenä tulppina enään ole. :thumbup:
Kyllä trulli on yleensä aina sen puol sekuntia/kierros tulppana. ja sitten tulee aikaisin sisään ja vauhti onkin todellisuudessa sen yks sekunti/kierros liian hidasta.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
WebSlave sanoi:
Eli viimeisen neljänneksen. Mitä erikoisen mielenkiintoista oli vanhan systeemin kolmessa ensimmäisessä neljänneksessä? Lähinnä rata oli tyhjä, ja vaikka siellä autoja olisikin ollut, niin niillä suorituksilla erittäin harvoin oltiin kuuden kärjessä. Huippuajat tehtiin silloinkin viimeisen vartin aikana.
Kaikki kuskit ajoivat neljä nopeaa kierrosta. Nyt jokainen nähdään radalla vaivaiset 3-4 minuuttia ja se siitä sitten.

WebSlave sanoi:
Mutta, meille jotka haluamme nähdä kaikkien kuskien ratkaisevan suorituksen, nykysysteemi tarjoaa jotain. Katso sinä se viimeisen vartin rypistys, kuten ennenkin.
Olette selvässä vähemmistössä. Vanhassa systeemissä kierrosajan paraneminen joka yrityksellä ei todellakaan ollut mikään itsestäänselvyys. Ja nykyisellään ei voida puhua, että aika-ajot ratkaisivat. Ratkaisu tapahtuu vasta kisassa aika-ajoihin valitun kisataktiikan/bensalastin mukaan. Ainaisesta bensalastin arvuuttelusta ON päästävä eroon. Se on yksinkertaisesti perseestä.

Tällä keinolla yritettiin saada "jännittävempiä" kisoja ja ohituksia aikaiseksi. No, se "luotu" jännitys kestää yleensä kierroksen tai kaksi. Sitten ajetaan kiltisti jonossa, kuten aikaisemminkin.

WebSlave sanoi:
Heh, tarkoititkohan ihan noin? Eihän nyt kisa suinkaan ketään kiinnosta? ;)
No mitäs niitä sunnuntain kisoja sitten ajelemaan ollenkaan. Äh. Lopettaisivat koko Formula 1:set. ;)

WebSlave sanoi:
Olen eri mieltä. Puhdas mies vastaan kello (tai rata, ihan miten vain). Eipä ole muita tukkimassa tietä ratkaisukierroksella.
Mutta kuskien ainainen valitus "rata paree loppua kohti" käy jo hermoille. Aina löytyy tekosyitä miten kierros olisi voinut olla nopeampi.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Tuo on kyllä naurettavaa, kun aika-ajon lehdistötilaisuudessa kuskit eivät osaa/saa sanoa oliko kierros hyvä. Ja paalutilastot menee perseelleen kun väärät miehet ottaa niitä kevyillä autoilla.

Paljon jännempää olis että Räikkönen ja Alonso kerrankin starttaisivat rintarinnan, eikä aina niin että välissä on 5 autoa. Aika-ajon on oltava engilanninkielisen "qualification" mukaisesti laadun mukaan järjestykseen laitto eikä mitään muuta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Karpow sanoi:
Kaikki kuskit ajoivat neljä nopeaa kierrosta. Nyt jokainen nähdään radalla vaivaiset 3-4 minuuttia ja se siitä sitten.
Eivät kyllä ajaneet kaikki ja aina. Eikä itse asiassa yhden kuskin suorituksia keskimäärin varmaankaan hirvittävän monta minuuttia enempää nähty ennenkään, mutta lähetysaika keskittyi enemmän kärkikuskeihin.

Olette selvässä vähemmistössä.
Ei haittaa, jos samassa vähemmistössä ovat kuljettajat, FIA ja Ecclestone. ;)

Vanhassa systeemissä kierrosajan paraneminen joka yrityksellä ei todellakaan ollut mikään itsestäänselvyys.
Ei, mutta rata parani loppusessiota kohden enemmän kuin nykyään, koska kierroksia ajettiin enemmän. Rata oli selkeästi parempi viimeisen vartin aikana, joten ajan paraneminen oli todennäköistä. Ruuhka, sää tai ajovirheet toki veivät mahdollisuudet parannuksiin silloin tällöin.

Ainaisesta bensalastin arvuuttelusta ON päästävä eroon.
Heh. Vanhalla systeemillä bensalastia (=kisataktiikkaa) arvuuteltiin kisan aikana vielä enemmän, koska se oli täysin hämärän peitossa lauantain jälkeen. No, minäkin kyllä kannatan kisabensoista luopumista aika-ajoissa.

Mutta kuskien ainainen valitus "rata paree loppua kohti" käy jo hermoille. Aina löytyy tekosyitä miten kierros olisi voinut olla nopeampi.
Tekosyitä löytyi ennenkin, ne vain liittyivät enemmän ruuhkaan.
 
Ylös