Mikä vikana nykyisessä aika-ajossa?

mikroi

Well-known member
Liittynyt
25.5.2005
Viestit
110
Partsi sanoi:
Luettuani aikaisemmat kommentit, keksin ratkaisun.

Nykyinen yhdenkierroksen repäisy, mutta tyhjillä tankeilla. (tai ei ihan tyhjillä-1 Lap)
Mutta tämä poistaa sen bensamäärällä kikkailun!

En kyllä ymmärrä, miksi niin monet suitsuttavat vanhaa "tyhjällä-tankilla"-taktiikkaa? Onhan se totta, että silloin nopein mies paalulla on myös nopein, mutta se poistaa nautinnollisen taktiikkaelementin itse kisasta.

Vanhan järjestelmän puolustajienkin on myönnettävä, että nykyinen "kisabensat"-tankissa aika-ajo on tehnyt lähtöruudukoista arvaamattomampia ja sitäkautta kisasta jännittävämpiä.
 

Istaria

Well-known member
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
292
Sijainti
QuakeNet
mikroi sanoi:
Vanhan järjestelmän puolustajienkin on myönnettävä, että nykyinen "kisabensat"-tankissa aika-ajo on tehnyt lähtöruudukoista arvaamattomampia ja sitäkautta kisasta jännittävämpiä.
Joo, ja lähtöruudut + bensat voitaisiin vaikka arpoa jokaiselle erikseen.

Ainiin, ja en todellakaan ole vanhan systeemin kannattaja. Kisabensat vaan ei sovi meikäläisen mielestä hommaan millään lailla.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
mikroi sanoi:
En kyllä ymmärrä, miksi niin monet suitsuttavat vanhaa "tyhjällä-tankilla"-taktiikkaa? Onhan se totta, että silloin nopein mies paalulla on myös nopein, mutta se poistaa nautinnollisen taktiikkaelementin itse kisasta.
Vanhassa systeemissä sitä vasta taktikoitiinkin bensojen kanssa.

mikroi sanoi:
Vanhan järjestelmän puolustajienkin on myönnettävä, että nykyinen "kisabensat"-tankissa aika-ajo on tehnyt lähtöruudukoista arvaamattomampia ja sitäkautta kisasta jännittävämpiä.
Lähtöruudukot on toki arvaamattomampia verratuna vanhaan järjestelmään, kovin paljoa ei tarvitse formuloita seurata että tajuaa jonkun toiseksi ajeneen Saton olevan kevyemmällä kuin muut kärkikuskit. Se että suurin osa kisan ohituksista tapahtuu ensimmäisten varikkopysähdysten aikana ei tee mielestäni kisoista yhtään sen jännittävämpiä. Paalukin on nykyään "ostettavissa" kisamenestyksen kustannuksella. :nope:
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
mikroi sanoi:
En kyllä ymmärrä, miksi niin monet suitsuttavat vanhaa "tyhjällä-tankilla"-taktiikkaa? Onhan se totta, että silloin nopein mies paalulla on myös nopein, mutta se poistaa nautinnollisen taktiikkaelementin itse kisasta.

Vanhan järjestelmän puolustajienkin on myönnettävä, että nykyinen "kisabensat"-tankissa aika-ajo on tehnyt lähtöruudukoista arvaamattomampia ja sitäkautta kisasta jännittävämpiä.
Joopajoo, ainoa jännitys on se että kuka tulee ensin varikolle. Kisan alussa ei tapahdu mitään, koska taktiikat on valittu jo ennen aika-ajoa ja samoilla vauhdeilla jatketaan kisassa (pl. Trulli).

Eikö haittaa yhtään että oikeasti ei-nopein mies saa paalun nimiinsä?

Kyllä kisoissa oli taktiikkaelementtiä kerrakseen myös ennen tätä typerää kisabensasääntöä. Silloin saattoi jopa käydä niinkin, että eturivin miehet olivat eri taktiikoilla liikkeellä, ja toisena olevan oli pakko päästä johtavasta autosta ohi. Nykyään siihen ei ole tarvetta/mahdollisuuksia.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
mikroi sanoi:
Mutta tämä poistaa sen bensamäärällä kikkailun!

En kyllä ymmärrä, miksi niin monet suitsuttavat vanhaa "tyhjällä-tankilla"-taktiikkaa? Onhan se totta, että silloin nopein mies paalulla on myös nopein, mutta se poistaa nautinnollisen taktiikkaelementin itse kisasta.
Mitä vielä!! Itselläni oli ainakin paljon jännempää kun lähekkain starttaavat tasavertaiset kuskit&autopaketit, jotka myös kisassa taistelevat toisiaan vastaan. Ja sitten kisaan kukin valitsee sen strategian jonka parhaaksi näkee. Vaikkapa siten kuin Häkä ja Sumi Silverstonessa 2001. Ohituksia tulee niiden kuskien kesken jotka todella taistelevat samasta sijasta.

Itseäni ei kiinnosta nähdä starttiruudukossa samoista sijoista taistelevien välissä jotain spoilaajia jotka on siellä vaan kevyen kuorman tähden. Sen lisäksi aika-ajotulosten veikkaamisessa ei nykyisellään ole mitään mieltä enkä harrastakaan sitä.

Eli aika-ajo kevyellä on aivan ehdoton. Yhden kierroksen aika-ajo ei ole niinpaha, mutta ei sekään ole paras mahdollinen sillä se sekottaa turhaan lähtöruudukkoa. On niitä aika-ajo yllätyksiä ennen nähty ilman tällaista yhden kierroksen ja polttoaineen huijjauselementtiä. Ja sekös oli jotakin se kun menee aika-ajossa hittaala autolla hyvin, ja sija menee täysin meriitin piikkiin eikä tuurin ja taktiikan.
Vanhan järjestelmän puolustajienkin on myönnettävä, että nykyinen "kisabensat"-tankissa aika-ajo on tehnyt lähtöruudukoista arvaamattomampia ja sitäkautta kisasta jännittävämpiä.
No ei todellakaan!!!

Se ei ole jännää että hitaat autot blokkaavat nopeita ja jokatapauksessa tippuvat sitten kelkasta. En jaksa miettiä edes kuinka monta jännittävää voittotaistoa on menetetty näiden sääntöjen takia. Nykyään voittaja on selvillä ensimmäisen kierroksen jälkeen juuri sen takia kun vaikka kisassa olisi monta nopeaa autoa, niistä useimmat tippuu kelkasta hidastelijoiden takia.

Sä olet varmaan just alkanu katsoa ykkösiä näiden sääntöjen aikana? Sikäli ymmärrettävää että olet tottunu siihen ja mielestäsi ykkösten kuuluu olla arcadea eikä hardcorea.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
mikroi sanoi:
Vanhan järjestelmän puolustajienkin on myönnettävä, että nykyinen "kisabensat"-tankissa aika-ajo on tehnyt lähtöruudukoista arvaamattomampia ja sitäkautta kisasta jännittävämpiä.
Kyllä ja ei. Lähtöruudukko on arvaamattomampi. Myös supertriplakertoimet ovat parempia, jos sattuu osumaan kohdalle.

Kisat eivät ole jännittävämpiä, koska täksi kaudeksi tulleissa aerodynamiikkasääntöuudistuksissa mokattiin ja ohittaminen vaikeutui.

Olen sitten yksi-kerrallaan-keveällä-tankilla-järjestelmän kannattaja.
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
Partsi sanoi:
Luettuani aikaisemmat kommentit, keksin ratkaisun.

Nykyinen yhdenkierroksen repäisy, mutta tyhjillä tankeilla. (tai ei ihan tyhjillä-1 Lap)

Nyky systeemi ilman kisabensoja olisi mielestäni lähes täydellinen.

Parasta siinä on, että jännitys nousee tasaisesti loppua kohden ja kuljettajat tulevat järjestyksessä, paras viimeisenä (Olet yhtä hyvä kuin edellinen kisasi "säännön" mukaan)

On suorastaan "nautinnollista" katsoa kun autot tulevat järjestyksessä ja saa keskittyä yhteen autoon kerralla.

Vanhassa systeemissä on paljon huonoa mm. välillä varsinkin kisan alussa rata on lähes tyhjä ja sitten lopussa kaikki ryntää radalle, yhtä sekamelskaa(Toki jotkut tykkää) ja se on suorastaan ärsyttävääkin, eikä näe kaikkien suoritusta, eikä siis voi arvioida ajoiko ko. kuljettaja hyvän kierroksen (ottiko mutkat hyvin, menikö ajolinjat viimeisen päälle ym,).

Lisäksi kaikki tietävät, että se nopein kierros tulee viimeisillä minuuteilla. Kaikki kuljettajat yrittävät hyötyä ja ajaa viimeisimpänä.


Aika-ajoissa pitäisi edelleen hakea yhden ainoan kierroksen nopeinta ja se sekamelsa saisi tulla vasta itse kisassa, jossa vasta siellä voitosta taistellaan.

Vanhassa systeemissä aika-ajoista tulee kuin toinen kisa, vaikka sen täytyisi olla vain kisaan valmistava vaihe.


En edes harkitsisi muita vaihtoehtoja, jos tämä olisi.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Itsekin kannattaisin nykysysteemiä ilman kisabensoja.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
J.Heldenview sanoi:
Mitä vielä!! Itselläni oli ainakin paljon jännempää kun lähekkain starttaavat tasavertaiset kuskit&autopaketit, jotka myös kisassa taistelevat toisiaan vastaan. Ja sitten kisaan kukin valitsee sen strategian jonka parhaaksi näkee. Vaikkapa siten kuin Häkä ja Sumi Silverstonessa 2001. Ohituksia tulee niiden kuskien kesken jotka todella taistelevat samasta sijasta.
Peesaan.

Itseäni ei kiinnosta nähdä starttiruudukossa samoista sijoista taistelevien välissä jotain spoilaajia jotka on siellä vaan kevyen kuorman tähden. Sen lisäksi aika-ajotulosten veikkaamisessa ei nykyisellään ole mitään mieltä enkä harrastakaan sitä.
Sama. En ole lyönyt vetoa lain aika-ajoista tämän uuden säännön näytettyä oikean karvansa. Lottoan mieluummin.. molempiin tarvitaan yhtä paljon tietoa ja taitoa, mutta lotossa on isompi päävoitto.. :thumbup:

Eli aika-ajo kevyellä on aivan ehdoton. Yhden kierroksen aika-ajo ei ole niinpaha, mutta ei sekään ole paras mahdollinen sillä se sekottaa turhaan lähtöruudukkoa. On niitä aika-ajo yllätyksiä ennen nähty ilman tällaista yhden kierroksen ja polttoaineen huijjauselementtiä. Ja sekös oli jotakin se kun menee aika-ajossa hittaala autolla hyvin, ja sija menee täysin meriitin piikkiin eikä tuurin ja taktiikan.
Yhden kierroksen ajoissa ei ole varaa yhteenkään lipsahdukseen, siispä kukaan ei lähde vaarantamaan koko viikonloppua vetämällä aivan limitillä. Ennen sitä tehtiin koska oli neljä nopeaa.. riskejä kannatti yhdellä nopealla ottaa.

Se ei ole jännää että hitaat autot blokkaavat nopeita ja jokatapauksessa tippuvat sitten kelkasta.
Niinpä, kuten Trulli viimeksi. Trulli oli Alonson paras ystävä blokkaamalla Schumin ja Kimin pois voittotaistelusta.. ja putosi lopulta itse pisteiden ulkopuolelle.
 

mikroi

Well-known member
Liittynyt
25.5.2005
Viestit
110
WebSlave sanoi:
Kisat eivät ole jännittävämpiä, koska täksi kaudeksi tulleissa aerodynamiikkasääntöuudistuksissa mokattiin ja ohittaminen vaikeutui.
EIköhän ykkösten aerodynamiikkasäännöt ole oleellisesti estäneet/haitanneet ohittamista tuosta kasi/ysikymmentä-lukujen vaihteesta asti... :D
 

Juu-joa

Member
Liittynyt
12.7.2005
Viestit
10
Partsi sanoi:
Luettuani aikaisemmat kommentit, keksin ratkaisun.

Nykyinen yhdenkierroksen repäisy, mutta tyhjillä tankeilla. (tai ei ihan tyhjillä-1 Lap)
No joo... Olisko sitten samaa ajaa 12 kierrosta tyhjällä tankilla vai 1.?? EI olis kuitenkaan mutta, mun mielestä tää nykyinen on hyvä, se alkukaudesta ollut oli musta vielä parempi mutta sekin vaihdettii, tosin siin oli huono kun oli kahtena päivänä... Olis kyllä ollu tosi hyvä jos olis se kauden eka systeemi ja ne kiekat ajettais samana päivänä.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Unelma! Karsitaan kuluja "en nyt tiedä mistä" mutta : takaisin 26 autoa lähtöruudukkoon, esikarsinnat, aika-ajomoottorit, aika-ajorenkaat, slicksit,vanha aika-ajosysteemi tai tuo uusi miten se nyt menikään se hieno ehdotus, warm up, ja ennenkaikkea se että saadaan taas nopiein kuski/auto yhdistelmä paalulle niin kuin kuuluukin.
 

Ramse

Well-known member
Liittynyt
8.6.2004
Viestit
376
Sijainti
Tervola
Aino vika on se ettei maikkari näytä aika-ajoa suorana. Tuleeko muilta kanavilta formulaa?? :thumbdown Itse tosin tykkäsin enemmän siitä vanhasta aika-ajosta jossa kaikki olivat millon halusivat radalla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
mikroi sanoi:
EIköhän ykkösten aerodynamiikkasäännöt ole oleellisesti estäneet/haitanneet ohittamista tuosta kasi/ysikymmentä-lukujen vaihteesta asti... :D
Toki, mutta täksi kaudeksi tehdyt muutokset veivät ongelmaa pahemmaksi. Kyllähän mm. Montoya ja Kimi ovat osoittaneet, että viime vuosina ohittaminen on ollut mahdollista jopa suht tasavahvojen autojen kesken. Silverstonessa Kimi ei päässyt selvästi hitaammasta ohi.
 

mikroi

Well-known member
Liittynyt
25.5.2005
Viestit
110
WebSlave sanoi:
Toki, mutta täksi kaudeksi tehdyt muutokset veivät ongelmaa pahemmaksi. Kyllähän mm. Montoya ja Kimi ovat osoittaneet, että viime vuosina ohittaminen on ollut mahdollista jopa suht tasavahvojen autojen kesken. Silverstonessa Kimi ei päässyt selvästi hitaammasta ohi.
Minusta tuo ohittamisongelma on vaivannut F1:ä ihan siitä lähtien kun aerodynamiikka alkoi osoittaa huomattavaa roolia mutkanopeuksissa.

Ei tarvitse olla insinöörismies tajutakseen, että jos mutkissa/mutkiin tulossa ei saa siiville "puhdasta ilmaa" (eli ajaa toisen perässä), pito kärsii ja sitä myöten mutkanopeus alenee -> ohittaminen vaikeutuu

e: Mites ne tällä kaudella olisivat lisäänneet ohituksen vaikeutta? Ihan samalla tavalla on mielestäni ohiteltu kuin parina viime kautenakin?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
mikroi sanoi:
Mites ne tällä kaudella olisivat lisäänneet ohituksen vaikeutta? Ihan samalla tavalla on mielestäni ohiteltu kuin parina viime kautenakin?
Takasiipeä (tietenkin etusiipeäkin) ja auton alisia venturikanavia muutettiin. Tarkoitus ei tietenkään ollut tämä, koska aerodynaamista pitoa vähennettiin, mutta suunnittelijoiden ratkaisut johtivat entistä "likaisempaan" ilmaan auton takana.

Tilastollisesti näyttäisi kyllä, että ohitukset ovat (hieman) vähentyneet. Ehkä televisio-ohjaus on ollut parempaa. ;)
Brian Lawrencen ohitustilastot:
http://groups.google.com/groups?hl=fi&lr=&c2coff=1&selm=3jejpfFpjnd5U1@individual.net&rnum=4

Lisäksi on muistettava että yhden rengassetin sääntö on lisännyt ohituksia lopussa.
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
WebSlave sanoi:
Tilastollisesti näyttäisi kyllä, että ohitukset ovat (hieman) vähentyneet. Ehkä televisio-ohjaus on ollut parempaa. ;)
Brian Lawrencen ohitustilastot:
http://groups.google.com/groups?hl=fi&lr=&c2coff=1&selm=3jejpfFpjnd5U1@individual.net&rnum=4

Lisäksi on muistettava että yhden rengassetin sääntö on lisännyt ohituksia lopussa.
Niin, joitain ohituksia on tullut kun renkaat ovat loppuneet kisan lopussa.

Yksi syy ohitusten vähentymiseen on mekaanisen pidon tippuminen kun renkaat ovat kovempia. Eli mekaaninen pito suhteessa aerodynaamiseen laski, jolloin ohittaminen on luonnollisesti hankalampaa.
 

mikromanageri

Well-known member
Liittynyt
3.8.2005
Viestit
65
nykyinen aika ajo systeemi on hyvä paitsi... kukaan ei voi ajaa yhden pysähdyksen taktiikalla nykyään :nope: ...ehdotukseni on...1 kierros tyhjällä tankilla erikseen.
 

Pezu

Member
Liittynyt
27.7.2005
Viestit
14
Ramse sanoi:
Aino vika on se ettei maikkari näytä aika-ajoa suorana.
Itse en ymmärrä sitä, kun silloin kun niitä aika-ajoja ajetaan niin näytetään silloin
jotain Hollywoodin tähtiä, eikä ykkösten aika-ajoja. Mielestäni ohjelmien paikkoja voitaisi vaihtaa, koska tuota Hollywoodin tähtiä ei voisi edes näyttää suorana. Mitäs mieltä te muut olette? Rahastusta sanon minä.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Pezu sanoi:
Itse en ymmärrä sitä, kun silloin kun niitä aika-ajoja ajetaan niin näytetään silloin
jotain Hollywoodin tähtiä, eikä ykkösten aika-ajoja. Mielestäni ohjelmien paikkoja voitaisi vaihtaa, koska tuota Hollywoodin tähtiä ei voisi edes näyttää suorana. Mitäs mieltä te muut olette? Rahastusta sanon minä.
Eiköhän se jo ole selvää että MTV3 kaupallisena yrityksenä on vain rahan perässä. Saadaan me maksamattomat katsojat olla pikemminkin onnellisia ettei kisat tuu nauhalta pienissä pätkissä chat-"juontajien" pitäessä taukojaan. Tuntuu siltä, että ilman Räikköstä tämä skenaario voisi jopa olla totta.
 
Ylös