Mikä vikana nykyisessä aika-ajossa?

mikroi

Well-known member
Liittynyt
25.5.2005
Viestit
110
Mutku sanoi:
Aika kultaa muistot...

En kyllä muista että 45 minuttia olisi ajelleet vain Minardit...
Toki nuo viime vuoden olivat tuskaisia kun oli aika-ajo moottorit ja Ferrarilla ylivoimaiset

Kun oli useampi veto niin kuski pystyi ensin ajamaan suht. hyvän varmistus ajan pohjille ja alkaa sitten kirittämään itseään itseään & muita vastaan. Lopussa oli sitten jännäämistä kun kaverit takoivat toinen toistaan nopeampia sektoriaikoja samalla kierroksella.
Toki välillä tuli ruuhkaa, mutta se oli myös tallin taktiikkaa missä välissä laittaa kuskinsa radalle. Ja sitten kun vielä saataisiin se imu-efekti niin johan olisi!
Jos vesisateen uhka oli olemassa, niin silloin nähtiin ensimmäisen 3/4 aikana muitakin talleja...
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Henkka sanoi:
Se entinen mukaansatempaava spekulointi aika-ajon ja kisan välillä pitää saada takaisin. Lauantaina katsotaan kuka on yhden kiekan kuningas repimällä tyhjällä tankilla autosta niin paljon kuin lähtee ja sillä sipuli. Kuskit itse haluavat tätä. Yön aikana voi sitten voidaan pohtia ties minkälaisia taktiikoita kisaan sen mukaan miksi lähtöjärjestys muodostui. Warm-up pitää ehdottomasti ottaa takaisin, siinäkin oli aina oma jännityksensä.

Kisaan autot saattavat tulla nopeusjärjestykseen yhdellä kierroksella, mutta rengaskulumiset ja toimivuus pitemmässä ajossa muuttuu kisan aikana nykyrengassäännöllä taatusti ja sen pitäisi tuoda sitten niitä ohituksia kisaan.

Tuo bensamäärän arvailu lauantain ja sunnuntain välissä on ainakin meikäläiselle on ollut jotenkin äärimmäisen arsyttävää. Lisäksi se sotkee nuo paalutilastot ihan vituralleen.
Jep - Henkka on oikeassa :ahem:
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Lähtöjärjestys voitaisiin arpoa wanhalla lottokoneella. Joka kisassa varmasti mielenkiintoiset asetelmat ja taktiikat! Ja paalupaikkatsäänssithän on tässäkin loistavassa systeemissä samat kaikille.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Suomen Huippu sanoi:
Lähtöjärjestys voitaisiin arpoa wanhalla lottokoneella. Joka kisassa varmasti mielenkiintoiset asetelmat ja taktiikat! Ja paalupaikkatsäänssithän on tässäkin loistavassa systeemissä samat kaikille.
Ja tietysti "arvonta" tapahtuisi kisabensat tankissa. Saataisiin varmaan paljon ohituksia, niitähän Mad Max haluaa....
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
mikroi sanoi:
Jos vesisateen uhka oli olemassa, niin silloin nähtiin ensimmäisen 3/4 aikana muitakin talleja...
Kyllä saat jo aika rankasti kärjistää että voit väittää, ettei ekan 45 minuutin aikana ajanut muut kuin minardit. Semmoista systeemiä ei taida olla olemassakaan, että saisi henkeä haukkoen katsoa koko tunnin. Itseä ei tuon vanhan systeemin aikana haitannut ollenkaan tuo odottelu, mutta nyt kun ajattelen, niin tuo 15-15-30 minuutin systeemi näyttää paperilla vielä paremmalta kuin vanha 12-kierroksen systeemi.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Tässä kun on pekuloitu sitä, että vanhassa aika-ajojärjestelmässä ekojen 45 minuutin aikana vain Minardit kiertelivät TV-näkyvyydedn toivossa rataa, tulee mieleeni eräs hassuhko tilanne Unkarin aika-ajoista vuonna 2000.

Nimittäin Silloin Kyllönen ja kump. kommentoivat aika-ajojen alussa (huom. hieman alentavaan äänensävyyn), että kukakohan häntäpään kuski *lue=luuseri* tulee avaamaan pelin. No arvatkaapa kuka tämä luuseri oli? No meidän Mika Häkkinenhän se oli. :D Pienen hämmenyksen jälkeen alkoi tietenkin hirveä spekulointi miksi oli näin. Näin siis Unkarissa Vuonna 2000.
 

mikroi

Well-known member
Liittynyt
25.5.2005
Viestit
110
Vilperi sanoi:
Kyllä saat jo aika rankasti kärjistää että voit väittää, ettei ekan 45 minuutin aikana ajanut muut kuin minardit. Semmoista systeemiä ei taida olla olemassakaan, että saisi henkeä haukkoen katsoa koko tunnin. Itseä ei tuon vanhan systeemin aikana haitannut ollenkaan tuo odottelu, mutta nyt kun ajattelen, niin tuo 15-15-30 minuutin systeemi näyttää paperilla vielä paremmalta kuin vanha 12-kierroksen systeemi.
Eipä nyt kovin kauheasti tarvitse kärjistää. Kuten sanottua, monilla on aika tainnut kullittaa muistot, eikä muisteta miten hemmetin tylsää aika-ajoja oli katsella vanhalla systeemillä.

Nyt sentään voi valita katselevansa haluamansa kuskin suorituksen, eikä tarvitse "kahlata" läpi koko tylsää sessiota.
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
mikroi sanoi:
Minusta systeemi on nerokas, kun ajattelee sitä kilpailujen jännittävyyden/ aika-ajojen seurattavuuden kannalta. Ketä kiinnostaa, kuka on käytettävissä olevan kaluston perusteella on nopein (M.Scum 2000-luvun alkupuolella), kun lähtöruudukon järjestyksen ratkaisee monta eri muuttujaa (bensalasti/käytettävä taktiikka - Trulli, kuskin nopeus - Kimi Ranskassa, puhdas tuuri yhdistettynä bensalastiin - Heidfeld). Ja näin veikkauksen harrastajanakin ko. systeemistä on ollut iloa :D

Jännittävyys über alles!

Nykyisen systeemi kevein lastein olis ehdottomasti mieleen!


Aika-ajoisssa täytyy hakea raa,asti yhden kierroksen nopeinta.
Kerrasta poikki!

Saadaan paalutilastot kunniaan.

Jännitys nousee tasaisesti loppua kohden( Pystyykö edelliskilpailun voittaja kauhasemaan taas paalun), Kaikki tallit ja kuskit saavat näkyvyyttä ihan sponsorisopimustenkin takia. Ruuhkat eivät hidasta nopeaa kierrosta ajavia.
Voi seurata kaikkien kuljettajien kierrokset ja arvostella ajan tehneiden kuljettajien aikojen hyvyyttä aika-ajon aikana. On melko hyvin selvillä aika-ajotuloksista. Kamera ei hypi kuljettajasta toiseen kesken nopean kierroksen.



Taitaa vaihtoehto 3 tulla voimaan, ei tiedä...

Se tosin on parempi kuin vanha systeemi, kun kierrosten määrää ei olla rajoitettu. Lisäksi se "rengashyvitys" on plussaa.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Mun mielestä paras systeemi olisi toi eka ehdotus (2x25). Kaikkien on pakko käydä radalla molempia 25 minuuttisten aikana toisin kuin tuossa kolmannessa (2x30) ehdotuksessa. Toisaalta taas olisi ihan hienoa saada tuo nykyinen yhden auton systeemikin osaksi tätä uutta järjestelmää juuri sen takia että näkee suosikkikuskinsa kierroksen kokonaan. Tuon 2x25 systeemin ekan puolikkaan aikana saisi ajaa rajoittamattomasti kierroksia ja sitten toka osa ajettaisiin tällä nykyisellä yhden auton systeemillä. Ongelman voisi kiertää sillä että lähetyksistä saisi itse valita ketä seuraa :thumbup:
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
mikroi sanoi:
Muutenkin tuo 60 min/12 kierrosta oli yhtä sekamelskaa, eipä siitä aina hirveästi ottanut selvää kuka oli ajamassa paalua. Kaivakaan ne wanhat VHS-nauhat tallesta ja katsokaa... :D
Nykyaikana on nuo live-timingit, jotka auttaa seuraamisessa aivan uskomattomasti. Siksi vanhan tapainen systeemi saisi tulla ehdottomasti takaisin.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
mikroi sanoi:
Ensimmäiset 45 minuuttia katseltiin, kun minardit tahkosivat nopeimpia kierroksia.
Sitten ähkittiin tuskasta kun Häkkisen nopealle vedolle tuli ruuhkaa eteen.

Ei se vanha 60-minuutin systeemi taannut, että nopein kuski pääsi paalulle, päinvastoin. Tuurista se oli kiinni aika paljon (eli ei ruuhkaa nopealla vedolla) ja taktinen osuus jäi lähes kokonaan pois (no, senverran taktiikkaa oli mukana, että osattiin lähteä oikeaan aikaan radalle).

Monella taitaa kummitella mielessä Häkkisen legendaarinen Imolan paalu, kun sivuluisussa vedeltiin paaluaika, vaikka sektoriaikojen perusteella ei siltä näyttänyt.

Muutenkin tuo 60 min/12 kierrosta oli yhtä sekamelskaa, eipä siitä aina hirveästi ottanut selvää kuka oli ajamassa paalua. Kaivakaan ne wanhat VHS-nauhat tallesta ja katsokaa... :D

e: ja minusta bensakuormien arvailu on jo vedonlyönninkin kannalta erinomaisen nautinnollista :D


e2: Ja laskeeko esim. Kimin Ranskan aika-ajokierros hänen raakanopeuden arvostustaan? Mielestäni päinvastoin kun kisassa kaikille selvisi, kuinka painavalla autolla Räikkönen ajoi aikansa...

Se että joskus oli hieman hiljaisempaa alussa, voitaisiin korjata hyvin sillä että kaikkien on ajettava ne 12 kierrosta ( minkä kylläkin lähes kaikki ajoi muutenkin )

Se että on niin hienoa kun voi katsoa vain jonkun tietyn ajajan aika ajon on vähän sama kuin kävisi katsomassa jääkiekko matsista vain toisen erän tai vain ne vaihdot jossa pelaa joku tuttu pelaaja. Varmaan tosi jännitävää.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
tmoi sanoi:
Se että on niin hienoa kun voi katsoa vain jonkun tietyn ajajan aika ajon on vähän sama kuin kävisi katsomassa jääkiekko matsista vain toisen erän tai vain ne vaihdot jossa pelaa joku tuttu pelaaja. Varmaan tosi jännitävää.
Kuka tässä nyt on näkemässä vain jonkun tietyn ajajan aika-ajon?
Nykyisessä järjestelmässä näkee kaikkien ajon, vanhassa 60 minuutin sessiossa näki ehkä kolmen kärkitallin kuskien kierroksia ja monikanavalähetyksissä sai valita oman maun mukaan mitä kameroita seurailee.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Mielestäni nykyisessä aika-ajossa ekana radalle menevät Minardit, Jordanit ja ehkä joskus Räikkönen moottorin hajottua, joten ei tämä nykyinen järjestelmä siltä osin ainakaan ole yhtään parempi. Vanha aika-ajo oli mielestäni huomattavasti jännittävämpi paitsi kaudella 2001 kun Schumi kävi vain aika-ajon alkupuoliskolla laittamassa paaluajan ja eikä kenelläkään ollut mitään mahdollisuutta paaluun. Nyt aika-ajot olisivat erityisen jännittäviä koska useammalla autolla pystyy paaluun ja muutenkin autojen erot tasoittuvat tyhjillä tankeilla. Tuokin on myös typerää sanoa että saattoi joutua ruuhkaan, kysehän oli vain taktikoinnista milloin menee radalle, mutta nykyisessä systeemissä ei paljon taktikoida, kun esimerkiksi omalla ajovuorolla alkaa satamaan. Vanhan aika-ajon huonopuoli oli se että nähtiin usein pyörähdyksiä ja onnettomuuksia jolloin radalle tuli keltaiset liput.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Jere1983 sanoi:
Kuka tässä nyt on näkemässä vain jonkun tietyn ajajan aika-ajon?
Nykyisessä järjestelmässä näkee kaikkien ajon, vanhassa 60 minuutin sessiossa näki ehkä kolmen kärkitallin kuskien kierroksia ja monikanavalähetyksissä sai valita oman maun mukaan mitä kameroita seurailee.

mikroi sanoi:
Eipä nyt kovin kauheasti tarvitse kärjistää. Kuten sanottua, monilla on aika tainnut kullittaa muistot, eikä muisteta miten hemmetin tylsää aika-ajoja oli katsella vanhalla systeemillä.

Nyt sentään voi valita katselevansa haluamansa kuskin suorituksen, eikä tarvitse "kahlata" läpi koko tylsää sessiota.

Olisinkohan tuota tarkoittanut
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
mikroi sanoi:
Eipä nyt kovin kauheasti tarvitse kärjistää. Kuten sanottua, monilla on aika tainnut kullittaa muistot, eikä muisteta miten hemmetin tylsää aika-ajoja oli katsella vanhalla systeemillä.
Tuota.. vanhalla systeemillä oli sentään se hetki jännitettävää. Nykyinen aika-ajo ei oikeastaan kerro kenestäkään mitään kun bensamäärät on eri.. paalupaikalla ei ole sitä maagista arvoa kuin ennen. Siispä ei siintä jaksa oikein jännittääkään.

Ei tarvitse kullitella mitään kun huomaa ettei nykyisellä järjestelmällä kämmenpohjat hikoa kuten wanhaan hywään aicaan. Ei hikoa vaikka Kimi olisikin taistelemassa paalusta. Aika-ajojen hektinen, ajoittain kaoottinenkin jännitys on poissa.. :(
"Kliininen" kuvaa ehkä nykyistä systeemiä jotenkin.. tai sitten ei..

edit: Ja se mitä kaipaan on se raivopäinen auton paiskominen jota nähtiin joskus ennen. Silloin kun oli varaa vaikka vähän käväistä nurmella, neljä nopeaa oli käytettävissä. Nykyisin jos lipsahtaa rajan yli niin se on siinä.. kisa pilalla. Ihan rajoille ei ole taktisesti järkevää mennä. Sääli..
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ylen Sankia Priha sanoi:
Tuota.. vanhalla systeemillä oli sentään se hetki jännitettävää. Nykyinen aika-ajo ei oikeastaan kerro kenestäkään mitään kun bensamäärät on eri.. paalupaikalla ei ole sitä maagista arvoa kuin ennen. Siispä ei siintä jaksa oikein jännittääkään.
Jos sinua ei kiinnosta se, miksi aika-ajoja nimenomaan ajetaan, eli lähtöjärjestys, niin se on kyllä ihan oma ongelmasi.

Omasta mielestäni nykysysteemillä tunnissa on paljon enemmän katsottavaa. Vaikkei nykysysteemi ehkä olekaan lopun osalta samanlainen trilleri kuin ennen, kokonaisuus on parempi. Kuvitellaanpa tilanne, jossa Kimi ajaisi edelleen Sauberilla. Näkisimmekö yhtään Kimin nopeaa kierrosta vanhalla systeemillä?

-Edit- Hollannissa, Intiassa ja Portugalissa saatetaan olla ihan tyytyväisiä nykysysteemiin. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
WebSlave sanoi:
Jos sinua ei kiinnosta se, miksi aika-ajoja nimenomaan ajetaan, eli lähtöjärjestys, niin se on kyllä ihan oma ongelmasi.
Eh.. älä vääristele. Sanoin ettei paalupaikalla ole sitä maagista arvoa. Se maaginen arvo tulee siintä että sen saavuttaa mies joka vie autonsa niin lähelle rajoja kuin mahdollista. Nykyään ei kukaan vie autoa sinne lähelle rajaa, se ei vain ole taktisesti järkevää. Siispä sanassa "paalupaikka" ei ole enää sitä loistokasta kaikua..

Omasta mielestäni nykysysteemillä tunnissa on paljon enemmän katsottavaa. Vaikkei nykysysteemi ehkä olekaan lopun osalta samanlainen trilleri kuin ennen, kokonaisuus on parempi.
Kun ei ole sitä trilleriä niin aika-ajo tapahtumana lässähtää. Se että ennen radalla kiersi ensimmäisen puoliskon aikana vain Minardeja, Jordaneja, Arrowseja ja Simtekkejä ei kyllä ole muuttunut miksikään.. kovat ukot tulee nykyisinkin viimeisinä, aivan kuten ennenkin. Ero on vain siinä että jännitys siintä viimeisestä vartista on poistunut.

Kuvitellaanpa tilanne, jossa Kimi ajaisi edelleen Sauberilla. Näkisimmekö yhtään Kimin nopeaa kierrosta vanhalla systeemillä?
Ei tarvi kuvitella.. muistan kyllä Häkän Lotuksella.. ;)
That's the name of the game. Päästäkseen kuviin pitää näyttää että on sen arvoinen. Kuten kisassa kautta aikojen, myös nykyään..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ylen Sankia Priha sanoi:
Eh.. älä vääristele. Sanoin ettei paalupaikalla ole sitä maagista arvoa.
Niin, ja ettet jännitä sitä. Siihen viittasin.

Se että ennen radalla kiersi ensimmäisen puoliskon aikana vain Minardeja, Jordaneja, Arrowseja ja Simtekkejä ei kyllä ole muuttunut miksikään.
No vähän kuitenkin. Aina joku parempi kuljettaja on keskeyttänyt kisan alkuvaiheessa tai muusta syystä ajaa heti alussa (de la Rosa, Wurz, Montoya, Button jne.).
Nämä autot kuitenkin vetävät sen ratkaisevan suorituksensa, joten heti alusta on tosi kyseessä (se kiinnostaako se on sitten yksilökohtaista, minua kiinnostaa). Vanhassa systeemissä harvoin ensimmäisen puolen tunnin ajat jäivät voimaan. Lisäksi rata oli myös kokonaan tyhjä välillä.

kovat ukot tulee nykyisinkin viimeisinä, aivan kuten ennenkin. Ero on vain siinä että jännitys siintä viimeisestä vartista on poistunut.
Tämä on pitkälti mielipidekysymys. Minusta loppuvartti on edelleen jännittävä. Ei toki aivan sitä mitä ennen, mutta mielummin näen kaikki suoritukset. Olen siis mielestäni saanut jotain tärkeää tilalle, vaikka trilleri on hieman laimentunut.

-Edit- Minä en edes muista näytettiinko Häkkisen Lotus-vuosien aikaan aika-ajoja. En syystä tai toisesta seurannut ykkösiä kovin tarkasti 88-93 välillä.
 
Viimeksi muokattu:

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Luettuani aikaisemmat kommentit, keksin ratkaisun.

Nykyinen yhdenkierroksen repäisy, mutta tyhjillä tankeilla. (tai ei ihan tyhjillä-1 Lap)
 
Ylös