Mike Wilson ja Alonson väite kart-kuskeista

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Calvin sanoi:
Ei kyse ollut vain pistejärjestelmän muuttumisesta. Ilman Nyrren konerikkoa Kimi olisi ollut mestari myös vanhalla pistelaskulla. Tosiasia on että ennen Kimiä pitää mennä ajassa taaksepäin kaksi kokonaista vuosikymmentä ennen kuin löytyy kuljettaja joka on ajanut mestaruudesta kolmanneksi parhaalla tai huonommalla autolla (Nelson Piquet 1983, tietty myös Rosber 1982). Kaikkiaan tuo suoritus on äärimmäisen harvinainen koko F1 historiassa, niitä on joku kourallinen, eikä mukaan lueta Schumacheria, Häkkistä, Sennaa, Prostia tai edes Fangiota. F1 Magazinessakin kerran todettiin (heidän mielipiteensä tosin) että jos Kimi olisi voittanut sellaisella autolla mestaruuden kuin MP4-17D oli, olisi se luultavasti ollut koko McLaren-tallin historian hienoin mestaruusvoitto. Näin varmasti olisi ollutkin, ja se että se oli niin pienestä kiinni tekee Räikkösestä ylivoimaisesti parhaan kuljettajan tänä päivänä. Tasavertaisella kalustolla ei ole Schumacherilla (kummallakaan), Montosella tai Falonsollakaan mitään saumaa kauden mittaan. Heidän onnekseen Mäkillä näyttäisi olevan kuitenkin ongelmia...

Hyvä muistaa.... :ahem:
 

Xra

Jossain tuolla
Liittynyt
13.1.2002
Viestit
91
Eli tuo lista kartingin maailmanmestareista sisälsi ainoastaan Formula Super A- luokan mitalistit. Aikaisemmin ajettiin erikseen Super A:n ja Formula A:n maailmanmestaruuksista.

Alonso voitti vuonna 1996 Junioreiden Maailmanmestaruuden juuri Mike Wilsonin tiimissä. Samaisessa tiimissä kilpaili myös Miku Santavirta.

Kovalaisen mielipide siitä, että voit olla kartingissa suorastaan loistava, mutta "iso auto ei sovi käteen" kovinkaan hyvin pitää mielestäni paikkansa. Muistaakseni esim. Davide Fore testasi isoja autoja melko heikolla menestyksellä. Toisaalta tällä hetkellä Fore saa nauttia täyttä tukea ja hyvää palkkaa edustamaltaan Tony Kart Racing Teamilta.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Calvin sanoi:
Ei kyse ollut vain pistejärjestelmän muuttumisesta. Ilman Nyrren konerikkoa Kimi olisi ollut mestari myös vanhalla pistelaskulla. Tosiasia on että ennen Kimiä pitää mennä ajassa taaksepäin kaksi kokonaista vuosikymmentä ennen kuin löytyy kuljettaja joka on ajanut mestaruudesta kolmanneksi parhaalla tai huonommalla autolla (Nelson Piquet 1983, tietty myös Rosber 1982). Kaikkiaan tuo suoritus on äärimmäisen harvinainen koko F1 historiassa, niitä on joku kourallinen, eikä mukaan lueta Schumacheria, Häkkistä, Sennaa, Prostia tai edes Fangiota. F1 Magazinessakin kerran todettiin (heidän mielipiteensä tosin) että jos Kimi olisi voittanut sellaisella autolla mestaruuden kuin MP4-17D oli, olisi se luultavasti ollut koko McLaren-tallin historian hienoin mestaruusvoitto. Näin varmasti olisi ollutkin, ja se että se oli niin pienestä kiinni tekee Räikkösestä ylivoimaisesti parhaan kuljettajan tänä päivänä. Tasavertaisella kalustolla ei ole Schumacherilla (kummallakaan), Montosella tai Falonsollakaan mitään saumaa kauden mittaan. Heidän onnekseen Mäkillä näyttäisi olevan kuitenkin ongelmia...
Olisikohan nyt syitä kuitenkin pistää vähän jäitä hattuun? Coulthardin ja Heidfeldin tasoiset kuljettajat on ajoittain pistäneet samanlaisella kalustolla Kimin ahtaalle. Mitä taas autojen voimasuhteisiin viime vuonna tulee, niin tilanne oli mielestäni harvinaisen tasainen. McLaren oli varmasti autona parempi kuin Williams, moottorin osalta taas ei. Renkaat taas olivat McLarenilla ja Williamsilla selvästi paremmat kuin Ferrarilla.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
arzipuppy sanoi:
Tätähän minäkin olen miettinyt.
Olisi mahtavaa saada joskus Ykkösiin kunnon nainen!
Taruhan siirtyi joksus moottoripyörillä ajamaan.
On kai sittemmin valinnut jonkun "naisellisemman" alan.:frown:
Valitettavasti kärähti ratista alkutalvesta. Huhu kertoo.
 

vasili

Member
Liittynyt
5.3.2004
Viestit
11
...

Calvin sanoi:
Ei kyse ollut vain pistejärjestelmän muuttumisesta. Ilman Nyrren konerikkoa Kimi olisi ollut mestari myös vanhalla pistelaskulla. Tosiasia on että ennen Kimiä pitää mennä ajassa taaksepäin kaksi kokonaista vuosikymmentä ennen kuin löytyy kuljettaja joka on ajanut mestaruudesta kolmanneksi parhaalla tai huonommalla autolla (Nelson Piquet 1983, tietty myös Rosber 1982). Kaikkiaan tuo suoritus on äärimmäisen harvinainen koko F1 historiassa, niitä on joku kourallinen, eikä mukaan lueta Schumacheria, Häkkistä, Sennaa, Prostia tai edes Fangiota. F1 Magazinessakin kerran todettiin (heidän mielipiteensä tosin) että jos Kimi olisi voittanut sellaisella autolla mestaruuden kuin MP4-17D oli, olisi se luultavasti ollut koko McLaren-tallin historian hienoin mestaruusvoitto. Näin varmasti olisi ollutkin, ja se että se oli niin pienestä kiinni tekee Räikkösestä ylivoimaisesti parhaan kuljettajan tänä päivänä. Tasavertaisella kalustolla ei ole Schumacherilla (kummallakaan), Montosella tai Falonsollakaan mitään saumaa kauden mittaan. Heidän onnekseen Mäkillä näyttäisi olevan kuitenkin ongelmia...
kimi ei olisi ollut mestari ilman konerikkoa millään formuloissa käytössä olleella pistelasku järjestelmällä.

ehkä ei kolmanneksi parhaalla autolla mutta räikkösen viime vuotta parempia suorituksia kahdelta viime vuosikymmeneltä ovat ainakin: sumin dominointi fordin 8 sylinterisellä 94,sumin 3 voittoa täydellä paskalla 96,mestaruudesta taisteleminen 97 ja 98 , senna ja toleman, sennan 5 voittoa täysi ylivoimaista williamssia vastaan 93(donington).

kommentoin myös tekstisi seuraavaa pätkää "niitä on joku kourallinen, eikä mukaan lueta Schumacheria, Häkkistä, Sennaa, Prostia tai edes Fangiota", eli mahdatko arvostaa häkkisen hieman liian korkealle ja NELJÄN mestaruuden super-juan on aina ollut helvetisti yliarvostettu, kaikkien aikojen top-15 kyllä mut esim top-10 ei ikinä.

ja jos muistan oikein keke ajoi kaudella 15 kisaa kun pironi vain 4 tai 5 vähemmän.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Calvinin Kimi-serenadi alkaa kuullostamaan vähän liian hurmokselliselta ja väitteet ovat varsin vaikeasti kontrolloitavissa. Kun ensin lähdetään siitä, että Kimi on muita puoli sekuntia nopeampi ja siitä kehäpäätellään Mclarenin auton nopeus, niin kyllä Kimi saadaan näyttämään ainutlaatuiselta. Lisäksi ei ole niinkään oleellista monenneksiko paras auto on, vaan kuinka suuri sen ja parhaan auton välinen ero on.

Eihän siinä mitään, loistava kausi Kimiltä, mutta se voi ihan hyvin olla 30. paras suoritus tällä vuosikymmenellä tai 10:nneksi. Sitä me emme tiedä. Kimin lukuisat aika-ajot kämmit kuitenkin laskevat suorituksen arvoa. Itse luin vähän aikaa sitten vuoden -93 (muistaakseni tuo vuosikerta) Vauhdin maailmat läpi ja Schummelin suorituksen toisena kautenaan antoivat vähintään yhtä loistokkaan vaikutelman kuin Räkän suoritukset viime vuonna. Kimin tähänastinen ura näyttäisi jäävän Schumista jälkeen selvästi ainakin Heidfeldin kanssa käytyjen tasaisten kamppailujen jälkeen.

Kimin viimevuotinen hyvä sijoitus oli paljon Schumin alkukauden kämmien ja typerän pistelasku systeemin ansiota. Ferrari varmasti oli useimmissa kisoissa Mclarenia nopeampi ja sitä melko hyvin kuvaakin Schumi vs. Kimi voittotilasto: 6-1. Korostan kuitenkin, että arvostan Räikköstä todella paljon, kuten olen jo tuonut esiin monesta eri näkökulmasta tässä keskustelusäikeessä.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Taru Rinne siirtyi moottoripyöriin saatuaan vuoden kilpailukiellon kartingissa. Taru kävi 80-90-lukujen taitteessa RR:n MM-sarjassa, mutta jostain syystä homma kaatui kasaan. Tämän jälkeen Rinteen elämäntaival ei ilmeisesti ole ollut aivan ruusuinen, olen antanut itseni ymmärtää, että hänellä on useampi rattijuopumus takanaan ja että alkoholi olisi ollut myös yhtenä syynä uran loppumiseen aikanaan.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Calvin sanoi:
Ei kyse ollut vain pistejärjestelmän muuttumisesta. Ilman Nyrren konerikkoa Kimi olisi ollut mestari myös vanhalla pistelaskulla......
Siis naurettavaan jossitteluun pitää tässäkin viimekädessä vedota. Oletko nyt varmasti ottanut kaikki muuttujat huomioon. Esimerkiski sen mitä olisi tapahtunut jos Schumilla ei olisi hajonnut rengas Sakasan GP:sä ja niin edelleen. Oletko?
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Ilmari sanoi:
Siis naurettavaan jossitteluun pitää tässäkin viimekädessä vedota. Oletko nyt varmasti ottanut kaikki muuttujat huomioon. Esimerkiski sen mitä olisi tapahtunut jos Schumilla ei olisi hajonnut rengas Sakasan GP:sä ja niin edelleen. Oletko?
Antakaa jäpikäisen jatkaa mantraansa. Calvin on aiheuttanut ainakin mulle useita naurun hörähdyksiä ja hauskoja hetkiä, kun hänen täysin sokeaa Kimppelin ylistystä on saanut lukea. Jokaisella foorumillahan täytyy olla yks :idea:
 
Viimeksi muokattu:

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Muuten, mun mielestä kartingin maailmanmestaruus on kuljettajan näkökannalta melkeinpä kovempi juttu kuin Formula 1 maailmanmestaruus. Kun Kovalainen teki suomalaista karting historiaa olemalla kolmas, taisi 60 (!) kuljettajaa olla sekunnin sisällä aika-ajoissa. On nimittäin aika kova taso niissä kilpailuissa, ja taatusti on mahdollisimman tasapuolinen luokka kaikille kaluston puolesta. Kalustoerot on niin pieniä, että taatusti parhaat kuljettajat ovat parhaita. Kiva olisi nähdä joskus Kartingin mm -kisa livenä tai edes töllöstä.

Eli olen pitkälti samaa mieltä Alonson kanssa: Formula 1 -luokassa ei välttämättä aja kaikki parhaat kuljettajat, vaikkei mikään takaa sitä että muiden luokkien huiput pärjäisivät ykkösissä. Mutta vastoin parempaa tietoa, täytyy meidän luottaa siihen että kuninkuusluokassa on parhaat kuljettajat ja rannalle jääneet eivät olisi pärjänneet F1-autolla :ahem:
 

Enrique

Well-known member
Liittynyt
18.12.2002
Viestit
1913
On tietysti otettava huomioon että karting radat ovat aika lyhyitä esim.Mika Salo circuit 1204 metriä. Eroja ei pääse niin lyhyellä matkalla syntymään niin paljon. Se toki kertoo sen että virheitä ei hirveesti parane tehdä tai se kostautuu aika monta sijaa.
 

Xra

Jossain tuolla
Liittynyt
13.1.2002
Viestit
91
Juhis sanoi:
Kun Kovalainen teki suomalaista karting historiaa olemalla kolmas, taisi 60 (!) kuljettajaa olla sekunnin sisällä aika-ajoissa. On nimittäin aika kova taso niissä kilpailuissa, ja taatusti on mahdollisimman tasapuolinen luokka kaikille kaluston puolesta. Kalustoerot on niin pieniä, että taatusti parhaat kuljettajat ovat parhaita.:ahem:
Kyllä kartingissakin kaluston tasoerot voivat olla melko suuriakin. Toiset tehtaat eivät pysty lainkaan taistelemaan esim. mm-mitaleista, koska materiaalin taso ei ole tarpeeksi korkea. Eikä tämän hetkisessä EM-sarjassakaan materiaali mitenkään huipputasaista ole. Moottorien ero voi olla jopa 0,5 sek kierroksella.
 

vasili

Member
Liittynyt
5.3.2004
Viestit
11
Ilmari sanoi:
Siis naurettavaan jossitteluun pitää tässäkin viimekädessä vedota. Oletko nyt varmasti ottanut kaikki muuttujat huomioon. Esimerkiski sen mitä olisi tapahtunut jos Schumilla ei olisi hajonnut rengas Sakasan GP:sä ja niin edelleen. Oletko?
niin ja jossittelu ei auta, jos räkä olis voittanu pisteet olis ollu lopussa 77-77 ja voitot 6-2 (siis vanhalla pistelaskulla)
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Juhis sanoi:
On nimittäin aika kova taso niissä kilpailuissa, ja taatusti on mahdollisimman tasapuolinen luokka kaikille kaluston puolesta. Kalustoerot on niin pieniä, että taatusti parhaat kuljettajat ovat parhaita. Kiva olisi nähdä joskus Kartingin mm -kisa livenä tai edes töllöstä.
Satuin itse vaivautumaan paikalle 2002 FORMULA SUPER A:n mm-osakilpailuun Alahärmään ja mielestäni kyllä kannatti. Täytyy sanoa että niillä tyypeillä "hässäkänhallinta" tulee jostain selkäytimestä - sen verran kaaosmainen oli ekan mutkan suma johon taisi jäädä vain pari kolme autoa. Niin ja mukana oli myös muuan Marko Asmer, ei tosin voittajan ominaisuudessa ainakaan sillä kertaa...
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Bobakki sanoi:
Taru Rinne siirtyi moottoripyöriin saatuaan vuoden kilpailukiellon kartingissa. Taru kävi 80-90-lukujen taitteessa RR:n MM-sarjassa, mutta jostain syystä homma kaatui kasaan. Tämän jälkeen Rinteen elämäntaival ei ilmeisesti ole ollut aivan ruusuinen, olen antanut itseni ymmärtää, että hänellä on useampi rattijuopumus takanaan ja että alkoholi olisi ollut myös yhtenä syynä uran loppumiseen aikanaan.
Joop. Eipä ollut kovin ruusuinen se Taru Rinteen ura moottoripyöräilyn jälkeen. :nope:


Lähde:
Turun Sanomat

Kotimaa 20.9.2005 4:02:23

Ex-motoristi kuudennen kerran oikeuteen rattijuopumuksesta

Entinen ratamoottoripyöräilijä Taru Rinne joutuu kuudennen kerran oikeuteen vastaamaan törkeästä rattijuopumuksesta. Hänelle luetaan syytteet tämän viikon torstaina Turun käräjäoikeudessa.

Rinne tuomittiin viimeksi joulukuussa 2004 törkeästä rattijuopumuksesta, liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta. Hän kolaroi Naantalin pikatiellä 3,1 promillen humalassa marraskuussa 2003. Seurauksena oli 160 tuntia yhdyskuntapalvelua.

Rinne on tuomittu törkeistä rattijuopumuksista ynnä muista rikoksista kahdesti ehdolliseen rangaistukseen ja kolmesti ehdottoman sijasta yhdyskuntapalveluun.

Yleensä yhdyskuntapalvelua tuomitaan enintään kaksi kertaa. Rinne sai kolmannenkin yhdyskuntapalvelun lieventävien seikkojen vuoksi: hän oli loukkaantunut itse vakavasti kolarissa ja hakeutunut päihdeongelmansa vuoksi hoitoon.

Rinne pääsi toistakymmentä vuotta sitten ensimmäisenä naisena maailmassa ratamoottoripyörien MM-sarjan pisteille. Ura katkesi vakavaan loukkaantumiseen 1990-luvun alussa.

Julkaistu 20.9.2005 4:02:23
 
Ylös