Mike Wilson ja Alonson väite kart-kuskeista

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
AMS:

En olisi noin pessimistinen luonteenpiirteiden arvioinnissa. Kyllä varmaan ainakin hyviä arvauksia voidaan tehdä, vaikka perimmäiset totuudet jäävät likiarvojen taakse.
----------------------------------

Sattuisiko joku tietämään, mistä näkisi Räikkösen tulokset Engalnnin Formula renault sarjasta? Nopea googletus ei johtanut vastauksen jäljille.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Äkkiseltään tuolta näyttäisi löytyvän vain kaksi F-1:llä ajanutta. Trulli vähätteli nykykartingin mm-kisojen tasoa muutama vuosi sitten, kun Schumi kävi ajamassa Kerpenin osakilpailussa kolmanneksi. Mitä tuli silloin luettua juttua tästä kilpailusta, niin jälleen joutui myöntämään yhden tosiasian: on se Schumi uskomattoman rautainen rattimies. Muistaakseni kolmanneksi nousu tapahtui sateella jostain parinkymmenen sijan takaa, mikä on uskomaton suoritus kaverilta, joka ei aja kartingia työkseen. Schumi itse sanoi sensuuntaisesti, että jos hän epäonnistuu, niin kaikki nauravat hänelle, jos hän pärjää, niin se on vain odotettua.

Varmaan kotiradalta löytyi koetellut ajolinjat sadekelille, mutta ei se silti hälvennä suortuksen loistokkuutta.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
En ollutkaan ennen tiennyt, että Kovalainen on ajanut MM-kisassa kolmanneksi.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Valde sanoi:
Äkkiseltään tuolta näyttäisi löytyvän vain kaksi F-1:llä ajanutta.
Löytyyhän tuolta ykköskuskeja aika paljonkin, tosin monia vuosien takaa.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Schumacher sijoittui kyseisessä kartingin mm-osakisassa toiseksi, ei kolemanneksi niin kuin väitin.

Juu, löytyyhän tuolta listalta Sennakin. En huomannut katsoa kuin niitä voittajia, enkä tosiaan tunne hyvin takavuosien kuljettajia.
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Silloinhan Taru Rinne olisi paras suomalainen formulakuski?
Kuka muuten tietää missä hän nykyään luuraa?
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Oma varovaisuuteni luonnearviointien suhteen perustuu siihen, että suurin osa omasta kiinnostuksestani liittyy kuitenkin siihen mitä radalla tapahtuu. Tiedän omasta kokemuksesta sen, että jos kerran lyö oman näkemyksensä yksittäisen kuljettajan osalta lukkoon, tulee se näkemys myös jatkossa erittäin todennäköisesti vaikuttamaan siihen, miten ko. kuljettajan tekemisiä arvioi.

Jos kuljettaja pärjää, voi paremman puutteessa haukkua häntä kylmäksi koneeksi; ja jos taas kuljettaja es. spinnaa kesken kilpailua voi alkaakin arvostella kuljettajaa siitä, ettei hänellä ole tarpeeksi kylmiä hermoja auton pitämiseen radalla. Tällä tasolla liikuttaessa luonteenpiirteistä kirjoittaminen menee helposti pintapuolisen väittelyn suuntaan. Vielä ei ole sattunut vastaan hyvää Räikköstä tai Alonsoa käsittelevää kattavaa elämänkertaa ja näin ollen mitään laajaa kokonaiskuvaa ei minulla kaverien luonteesta ole. Niille joille F1-kirjallisuus näyttäytyy sarjana epäkelpojen toimittajien tekemiä typeriä virheitä, on varmasti voinutkin syntyä hyvinkin perusteltu kokonaiskuva.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Alonson väite näyttää saavan vastaansa kaikki suomalaisittain tunnetut nimet. Myös M. Schumacher on epäuskoinen.


------------------------------------------------------
Alonson väite
ei kerää
kannatusta


F1-sähkeet 4.3.
Fernando Alonso tokaisi alkuviikolla, että F1-tasolla eivät aja maailman 20 parasta kuljettajaa. Espanjalaisen mielestä kartingin puolella on ainakin 15-20 parempaa kuin eräät nykyisistä F1-kuljettajista.
Michael Schumacher rakastaa kartingia ja ajaa mieluusti väliajat kilpaa mikroautoilla. Hän ei kuitenkaan ole Alonson kanssa samaa mieltä.
- Mikroautoilla taistellaan rengas renkaassa. F1-autolla ei vastaavaan ole mahdollisuuksia. Tietyt tyypit ovat hyviä tietyissä haasteissa. Ei voi lähteä siitä, että kartingin huippu olisi ehdottomasti aina huippu myös F1-autossa, mestari vertaili.
Myös kartingin huippuihin lukeutunut Heikki Kovalainen kääntyy Schumacherin kannalle.
- On paljon kovia kartingkuskeja, jotka eivät ikinä päässeet vauhtiin F1-autossa. Karting on sähäkkää hommaa ja siellä jokainen oppii perusasiat. Joillekin käy kuitenkin niin, että isoissa F1-autoissa pelon tunne kasvaa liian suureksi. F1-autoilla mitataan sietokykyä huomattavasti enemmän kuin kartingissa, Kovalainen mietiskelee.
Melbourne/Heikki Kulta
------------------------------------------
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
AMS82 sanoi:
Tiedän omasta kokemuksesta sen, että jos kerran lyö oman näkemyksensä yksittäisen kuljettajan osalta lukkoon, tulee se näkemys myös jatkossa erittäin todennäköisesti vaikuttamaan siihen, miten ko. kuljettajan tekemisiä arvioi.
Totta. Mutta eikö ihminen ole niin kuin hänet koetaan. Kun lukee ulkomaisia foorumeita, niin yleisesti esimerkiksi Kimiä pidetään värittömänä eikä hän nauti erityisen suurta suosiota suorituksiinsa nähden. Toisaalta Dennis on sanonut, että Kimi on mm. oikeasti hauska. Tämä on kuitenkin yhdentekevää, jos Kimiä ei koeta hauskaksi.

Vaikka kuljettajille teetettäisiin persoonallisuustestit ja arvioitaisiin heidän käytöstään ja ajosuorituksiaan analyyttisesti, niin siitä huolimatta tuskin voidaan nimetä esimerkiksi kylmähermoisinta kuljettajaa. Mukana on aina niin paljon muuttujia, ettei niitä kaikkia voida ikinä selvittää.

En siis usko, että olisi edes olemassa joku oikeasti empaattisin. Ihminen on niin kuin hänet koetaan. Sen syvemmälle tuskin koskaan päästään näillä asteikoilla.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Hurmurisija sanoi:
En siis usko, että olisi edes olemassa joku oikeasti empaattisin. Ihminen on niin kuin hänet koetaan. Sen syvemmälle tuskin koskaan päästään näillä asteikoilla.

Olen samoilla linjoilla tuon mielikuvan/kokemuksen merkityksen kanssa. Täytyy kuitenkin pitää mielessä, että erityisesti briteille Räikkönen on punainen vaate, kun hän vei Coulthardilta sen aseman, jonka Häkkisen lähtöä seurannut kausi näytti jättävän. Moni on menettänyt uskonsa Ron Dennisiin ja McLareniin ja tämä heijastuu myös siihen miten Dennisin "lempilapseen" suhtaudutaan.

Japanissa suomalaiset ovat perinteisesti keräänneet kovia suosiolukuja. Tämä piti paikkansa myös Räikkösen osalta ainakin ennen kuin Sato tuli kuvaan mukaan. Ts. Räikkönen peri suosituiman kuljettajan tittelin suoraan Häkkiseltä, joka on aika hyvä saavutus toista kauttaa ajavalle 21 vuotiaalle kuljettajalle.

Edelleen tämä ns. uusi sukupolvi odottaa vielä läpimurtoaan. Eccelstone on povannut Räikkösen nousevan uudeksi supertähdeksi ja sitä tuskin kukaan edes voi kiistää, että mestaruustittelin saavuttamisen jälkeen kuljettajan asema muuttuu ja mestaruus kantaa hedelmää aika pitkän aikaa. Tällä hetkellä Montoya, Alonso ja Räikkönen es. ovat samalla viivalla ja tulevaisuuden tähtiä, sen jälkeen kun yhdestä tulee mestari saattaa muiden tähti alkaa himmetä. F1:ssä odotetaan uutta "messiasta" Maikkelin paikalle ja suomalainen kuljettaja jää väkisinkin väestöpohjan pienuuden takia suosiossa muiden jalkoihin, kunnes se läpimurto saavutetaan. (toisin kuin es. Häkkisen kohdalla Räikkösen odotetaan ottavan mestaruuden jos ei heti niin ihan pian ja ennen sitä ei hurraahuutoja ole luvassa)

Mitattaessa suosiota menestykseen nähden pitänee myös kysyä, että mistä menestyksestä Kimin kohdalla oikein puhutaan. Yksi voitto ei vielä merkitse kovinkaan suurta menestystä. Se, että pistejärjestelmä muuttuu ja tuollaisella suoritustasolla ollaan kiinni mestaruudessa ei tarkoita sitä, että ihmiset yhdessä vuodessa pyörtäisivät päänsä ja alkaisivat arvostaa kakkossijojen kerääjää.

Muistan myös sen, miten Häkkisen kulta-aikana hän oli ajoittain jopa M. Schumacheria suostumpi. Suomalaiset toimittajat puhuivat saksalaisesta kansanluonteesta, johon tuon teorian mukaan kuuluisi se, että suuren luokan menestyjän odotetaan myös tipahtavan korkealta ja sitä jopa aletaan toivoa tietyssä pisteessä. (ja eihän se nyt tietenkään voi noin yksioikoista olla, vaikka Nykänenkin on suosittu saksassa :rolleyes: )
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Tämä ohitustilasto tukee hyvin formuloiden syvintä olemusta joka piilee loputtomassa tulkinnanvaraisuudessa. F1:ssä on yleensä kerrallaan vain muutama talli jotka vakavissaan kykenevät tavoittelemaan maailmanmestaruuksia. Tässä on yksi F1:n vetovoiman suurin salaisuus, vaikka ihmiset eivät sitä itse ymmärräkään. Tämä tilanne antaa valtavan spekulointimahdollisuuden josta tämä foorumi ja pääosa formuloita seuraavista sadoista miljoonista ihmisistä imee tiedostamattaan mielenkiintonsa tähän lajiin.

Jos järjestettäisiin kysely jossa yleisöltä kysyttäisiin mihin suuntaan f1:tä pitäisi kehittää, suuri osa haluaisi enemmän kilpailukykyisiä talleja ja sellaisen järjestelmän jossa kuljettajan taidot ratkaisisivat voiton. Ihmiset eivät kuitenkaan siirry seuraamaan sellaisia sarjoja jotka paremmin nämä edellytykset täyttävät, vaan liimautuvat sankoin joukoin ruudun ääreen F1 viikonloppuna.

Kaikki lajit tarvitsevat suuria tähtiä ja F1 tuottaa niitä varmuudella. Kaikista tärkeintä on kuitenkin se että jossittelulle on tarpeeksi tilaa. Tämä antaa ihmisille mahdollisuuden uskoa haluamaansa totuuteen jota kukaan ei koskaan täysin aukottomasti kykene vääräksi todistamaan.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Ilmari sanoi:
Jos järjestettäisiin kysely jossa yleisöltä kysyttäisiin mihin suuntaan f1:tä pitäisi kehittää, suuri osa haluaisi enemmän kilpailukykyisiä talleja ja sellaisen järjestelmän jossa kuljettajan taidot ratkaisisivat voiton. Ihmiset eivät kuitenkaan siirry seuraamaan sellaisia sarjoja jotka paremmin nämä edellytykset täyttävät, vaan liimautuvat sankoin joukoin ruudun ääreen F1 viikonloppuna.
Totta toinen puoli, mutta markkinoinnin ja tuttuuden merkitystä ei kannata unohtaa. Silloin kun Suomessa näytettiin käytännössä pelkästään maastohiihtoa, eivät alppilähetykset juuri katsojia keränneet. Kun alppilähetyksiä on lisätty ja lehtien sivuilla alettu kirjoitella alppihiihtäjistä, on myös lähetysten suosio noussut. Ja on helppo ennustaa, että 20 vuoden päästä maastohiihto on kilpailulajina lapsipuolen asemassa, vaikka sen harrastajamäärät tällä hetkellä nousevatkin koko ajan.

Jos CART-sarjan päälle olisi muotoiltu samanlainen glorian ja saippuaoopperan huntu kuin F1:n ylle, niin taatusti sillä olisi myös enemmän katsojia. Jenkeissä taitaa olla tälläkin hetkellä.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Hurmurisija sanoi:
Totta toinen puoli, mutta markkinoinnin ja tuttuuden merkitystä ei kannata unohtaa. Silloin kun Suomessa näytettiin käytännössä pelkästään maastohiihtoa, eivät alppilähetykset juuri katsojia keränneet. Kun alppilähetyksiä on lisätty ja lehtien sivuilla alettu kirjoitella alppihiihtäjistä, on myös lähetysten suosio noussut. Ja on helppo ennustaa, että 20 vuoden päästä maastohiihto on kilpailulajina lapsipuolen asemassa, vaikka sen harrastajamäärät tällä hetkellä nousevatkin koko ajan.

Jos CART-sarjan päälle olisi muotoiltu samanlainen glorian ja saippuaoopperan huntu kuin F1:n ylle, niin taatusti sillä olisi myös enemmän katsojia. Jenkeissä taitaa olla tälläkin hetkellä.
Eli kysymyksessä on siis vähän sama juttu kun vaaleissa. Ei ole niinkään merkitystä sillä mitä mieltä ihmiset ovat, vaan sillä kenellä on näyttävin vaalikampanja :D

Totta varmasti toinen puoli tässäkin. Osaa massoista voi aliarvioida, osaa ei.
 

Enrique

Well-known member
Liittynyt
18.12.2002
Viestit
1913
On aivan totta kuten joku mainitsi, että nykyään monet huippukuskit kartingissa ovat melko "iäkkäitä" ensimmäisenä mieleen tulee tietysti Davide Fore joka on 29. Toinen "iäkäs" tapaus on Alessandro Manetti joka on muistaakseni peräti yli kolmenkymmenen, tästä en kuitenkaan ole ihan varma. Toki kartingista nuoriakin kärkikuskeja löytyy ensimmäisenä on yleensä silmään pistänyt 19 vuotias? Ben Hanley. Kartingin nykyisessä EM-sarjassa ajelee myös naisia (varmaan monet tietää) kohtuullisella menestyksellä. Paras heistä lienee Cindy Alleman.

Minusta Kartingin huipputason tasoa ei voi väheksyä. Pari vuotta sitten silloisessa MM-sarjaa kiertänyt Ronnie Quintarelli oli Macaossa neljäs. Toki tässä on taas se juttu että ne kartingin ja muiden luokkien tulokset eivät välttämätä niin vertailu kelpoisia ole keskenään.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Niin siihen F1:sten suosioon vaikuttaa aivan varmasti myös sen pitkät perinteet. Monille F1:set on elämäntapa. Se on osa kulttuuria, jota "vain" seurataan joka vuosi. Aivan samalla tavalla, kuin esim. sauna on monille suomalaisille.

Noista Alonson väitteistä sen verran, että varmaan on jäänyt lukuisia lahjakkaita kuskeja jonnekin tien varteen, vain sen takia, että ovat olleet väärässä paikassa väärään aikaan. Ehkä hän kuitenkin pikkaisen liioitteli niissä sanavalinnoissaan.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
AMS82 sanoi:


Mitattaessa suosiota menestykseen nähden pitänee myös kysyä, että mistä menestyksestä Kimin kohdalla oikein puhutaan. Yksi voitto ei vielä merkitse kovinkaan suurta menestystä. Se, että pistejärjestelmä muuttuu ja tuollaisella suoritustasolla ollaan kiinni mestaruudessa ei tarkoita sitä, että ihmiset yhdessä vuodessa pyörtäisivät päänsä ja alkaisivat arvostaa kakkossijojen kerääjää.
Ei kyse ollut vain pistejärjestelmän muuttumisesta. Ilman Nyrren konerikkoa Kimi olisi ollut mestari myös vanhalla pistelaskulla. Tosiasia on että ennen Kimiä pitää mennä ajassa taaksepäin kaksi kokonaista vuosikymmentä ennen kuin löytyy kuljettaja joka on ajanut mestaruudesta kolmanneksi parhaalla tai huonommalla autolla (Nelson Piquet 1983, tietty myös Rosber 1982). Kaikkiaan tuo suoritus on äärimmäisen harvinainen koko F1 historiassa, niitä on joku kourallinen, eikä mukaan lueta Schumacheria, Häkkistä, Sennaa, Prostia tai edes Fangiota. F1 Magazinessakin kerran todettiin (heidän mielipiteensä tosin) että jos Kimi olisi voittanut sellaisella autolla mestaruuden kuin MP4-17D oli, olisi se luultavasti ollut koko McLaren-tallin historian hienoin mestaruusvoitto. Näin varmasti olisi ollutkin, ja se että se oli niin pienestä kiinni tekee Räikkösestä ylivoimaisesti parhaan kuljettajan tänä päivänä. Tasavertaisella kalustolla ei ole Schumacherilla (kummallakaan), Montosella tai Falonsollakaan mitään saumaa kauden mittaan. Heidän onnekseen Mäkillä näyttäisi olevan kuitenkin ongelmia...
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
JariF1 sanoi:
Silloinhan Taru Rinne olisi paras suomalainen formulakuski?
Kuka muuten tietää missä hän nykyään luuraa?
Tätähän minäkin olen miettinyt.
Olisi mahtavaa saada joskus Ykkösiin kunnon nainen!
Taruhan siirtyi joksus moottoripyörillä ajamaan.
On kai sittemmin valinnut jonkun "naisellisemman" alan.:frown:

Keskustelua käytiin myös näistä kuljettajien persoonallisuuksista.
olen tavannut Kimin muutaman kerran kavereineen Hangossa, jolloin nuorukainen käyttäyti niinkuin kaverinsa... oli iloinen, veikeä ja höpötti paljon. Pitivät jonkun fillarirallin siellä metsikössä. Eikä alkoholia ollut SILLOIN vielä mukana matkassa.:wink:
Seuraavan kerran näin Kimin eräässä pr-tapahtumassa, jossa Kimi oli asiallinen, hiljainen ja etäinen.
Hymyä löytyi kyllä enemmän kuin olen tavallisesti huomannut. Ja italailaislehtien väite, että Kimiä ei tunnista kuin vannoutunein fani, pitää kyllä aika tavalla paikkansa.
Tuijotin hiukan hänen olemustaan parin metrin päästä, kunnes vasta tajusin,kuka hän oli!!:mad:
Eli... no, halusin vain kertoa, että Kimi on mielestäni "tavallinen ihminen", joka on paljon elävämpi ja avoimempi, kun töllöt on siirretty kuvaamaan muuta maailmaa.:)

Tapaus Alonso: tottakai Ykkösiin päästään tuurilla, mutta myös lahjakkuudella. Ihmettelen,mitä hän oikein höpisee.
Hänhän vain samalla tallaa itseäänsä maan rakoon näillä kommenteilla.:confused:
 
Ylös