Mikko Hirvonen - takana loistava tulevaisuus

V10

Active member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
34
Jouhki teki aikanaan virhearvion kun lähti viemään Hirvosta tehdaskuljettajaksi. Pykälistö tai Ketomaa olis olleet ilmiselvästi pidemmällä perspektiivillä parempia valintoja. Hirvosesta tulee mieleen lähinnä se marijatti-tyylinen Imprezan kaiteeseen ajo Killerillä 2002(?). Jokainen B-junnukin tietää että tuollaisilla leikki-pätkillä ei voi voittaa rallia, mutta sen voi kyllä hävitä - kuten Hirvonen.
Niin, toisena vaihtoehtona Joukin testeissä oli Kosti Katajmäki.
 
Viimeksi muokattu:

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Onkohan JM:lla tälläisiä kommentteja oikeastaan mitään varaa antaa? Käsittikö mies nuorena tulokkaana vielä 2009 kaudellakaan olevansa kakkoskuskin statuksella Fordilla, jolloin Hirvonen hävisi vaivaisella pisteellä mestaruuden Loebille? Vai oliko tallipäällikkö Wilson vain niin puusilmä, ettei esim. Sardiniassa määrännyt kuskejaan toiseen järjestykseen? Ja yhden osakilpailun superstagella JM oli Mikon edellä kolmen kärjessä, kun splittiajoista seuraamalla järjestys ja pisteet olisi saatu helposti toisinpäin ja Hirvonen mestariksi..

Suuret kuljettajat Alen, Kankkunen etc. ovat joutuneet urallaan myös antamaan osakilpailuvoittoja, ehkä tätä myöten jopa mestaruuksia tallikavereilleen, mutta ovat myös saaneet niitä toisinkin päin. JM on todella nopea kuljettaja, mutta se nopeus ei hyödytä mitään, eikä ketään niin kauan jos sen seurauksena on usein ollut osuminen johinkin tai totaalinen ulosajo.

Paineista sen verran, että esim. 2013 Jyväskylään JM ihan itse loi menestymispaineensa mm. VM:ssä oli parin sivun juttu "Nyt olen henkisesti valmis".. ei osoita kovin suurta henkistä valmiutta jos rallin ensimmäisenä päivänä sortuu alokasmaiseen virheeseen ja tippuu minuuttikaupalla kärjestä. Tämän jälkeen alkoivat sitten tutut selittelyt värilasien takaa, joiden asentoa piti korjailla haastatteluissa. Hirvonen ei tämäntyyppisiä haastatteluita Suomen Rallin alla oikeastaan antanut. Hän ajoi kisan podiumin tuntumaan pisteille sillä tasolla, mihin nykyisellään vauhti riitti, kolme kuskia vain oli nopeampia. Toki Mikonkin haastatteluista rallin aikana ralliradiossa oli kuultavissa pettymys, kun huomasi, ettei kärjen vauhtiin ole asiaa ja noitui mm. teiden huonoa kuntoa ja tielle nousseita kiviä. Samat kivet siellä toisella vedolla oli mm. Ogierin, Neuvillen, Ostbergin jne. ajaessa ja siitä huolimatta mentiin kovaa! Hyvä onnikin pitää yleensä ansaita, joka on nähty useasti mm. Loebin ajaessa ulos. Mies on pystynyt monesti jatkamaan kisaa, suomalaisten lievästi ulkoillessa kisa on yleensä jäänyt kesken.
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Saahan sitä arvioida muitakin, jos itsestään ei löydy enää analysoitavaa. Yllättävän tiukkaa tekstiä, sentään saman managerin miehiä.

MSa:n lehtiversiossa mainittiin, että Sordo oli Hirvosta nopeampi Suurajojen testeissä. Sordo nimettiin kisan suurimmaksi häviäjäksi ja ihmeteltiin syytä surkeaan vauhtiin.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
MSa:n lehtiversiossa mainittiin, että Sordo oli Hirvosta nopeampi Suurajojen testeissä. Sordo nimettiin kisan suurimmaksi häviäjäksi ja ihmeteltiin syytä surkeaan vauhtiin.
Nykypäivänä on helppoa muuttaa moottorinohjauksen tietokoneohjelmaa vähän laimeammmaksi ja pudottaa paukkuja jos esim. yksityiskuskit meinaavat hyppiä tehdasmiehien silmille..
 
Viimeksi muokattu:

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1035
Mitä itse katsoit, niin näytti, että ainakin Hirvonen ja Latvalakin keskeytyksen jälkeen, tuli keskempänä tietä kuin muut kärkikuskit. Sisä kurviin ei menty niin paljoa ja uloskin jätettiin tilaa. Ainakin näin niissä paikoissa joissa minä olin.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2027
MSa:n lehtiversiossa mainittiin, että Sordo oli Hirvosta nopeampi Suurajojen testeissä. Sordo nimettiin kisan suurimmaksi häviäjäksi ja ihmeteltiin syytä surkeaan vauhtiin.
En niin millään jaksa uskoa tähän, vaikka en ollut paikalla Hirvosen enkä Sordon testeissä. Kaksi kertaa olen Sordon nähnyt penkalta tänä vuonna ja kyllä on ollut varjo entiseensä. Kahden viikon päästä on espanjalaisen pakko säväyttää.

Sordo sanoi, ettei Suomessa löytänyt missään vaiheessa löytänyt luottamusta autoon ja että perä irtosi. En tiedä muista, mutta itse ainakin huomasin että melkein joka pätkällä Sordon auto otti pehmeässä kohtaa pohjapanssarille. Muista WRC-autoista ainoastaan kerran Hirvosella ja kerran Mikkelsenillä teki näin, niin että olisi jäänyt oikein mieleen. Ajokorkeudessa siis ehkä eroa tallikaveriin ja sitä kautta ajo-ominaisuuksissakin heikkoutta...?
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2027
Ja yhden osakilpailun superstagella JM oli Mikon edellä kolmen kärjessä, kun splittiajoista seuraamalla järjestys ja pisteet olisi saatu helposti toisinpäin ja Hirvonen mestariksi..
Puhutko vielä kaudesta 2009? Lisäpisteitä tarjoava powerstage ajettiin ensimmäisen kerran Ruotsissa 2011.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Puhutko vielä kaudesta 2009? Lisäpisteitä tarjoava powerstage ajettiin ensimmäisen kerran Ruotsissa 2011.
Niinhän tuo taisi tulla vasta 2011. Muistin, että olisi ollut jo aiemmin käytössä powerstage-lisäpisteet. Jokatapauksessa Mikko taisteli tuolla 2011 kaudellakin Loebin kanssa Walesiin saakka koko MM-sarjan voitosta ja taisi hävitä lopuksi jollain vajaalla 10:llä pisteellä MM:n. Tuollakin kaudella olisi tallimääräystä käyttämällä voinut mestaruus tulla. Tosin tälläiseen menettelytapaan se Ogierkin Citikalla kypsyi, kun Loeb ajatettiin aina edelle, oli tilanne mikä tahansa.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1289
Mikko olisi täydellinen kakkoskuski Citroenille, kuten oli Loebin aikaan. Citroenin isoin virhe oli päästää Neuville menemään.

Neuville - Hirvonen, olisi tallikaveriPARINA tällä hetkellä tosi vahva. Pienellä edgellä etu menisi vielä Volkkarin Ogier - Latvala kaksikolle, mutta lähinnä Ogierin hirmuvireen takia.

Tällä hetkellä Citroenin pääprioritetti on ulostaa Sordo, ja miettiä vähintään hänelle korvaaja. Meeke ajoi vahvan näytän Jyskälässä.

Villi kortti Citroenilta olisi ykköskuskia etsiessä panostaa Nikaraan/Lappiin. Mutta vaatisi kärsivällisyyttä muutaman vuoden tähtäimellä, ja ei taida kärsivällisyys riittää PSA:lla.

Edit, ja Kubica tietty myös villikorttina. Mut heikkoo on tarjonta, jos haluaa hetikaikkimullenyt-periaatteella, kuten tulikin, kun oli ite Äijä ratissa..
 
Viimeksi muokattu:

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1289
Ylipäätänsä mietin miksi helvetissä he päästivät Neuvillen menemään? Luulis, ettei olisi ollut rahasta kiinni. Onko ehkä tekemistä sillä, että suunnitelmissa on vetäytyä MM-ralleista? Iso sääli, jos näin on.

Mut ei mee jakeluun siltikään.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Sordo sanoi, ettei Suomessa löytänyt missään vaiheessa löytänyt luottamusta autoon ja että perä irtosi. En tiedä muista, mutta itse ainakin huomasin että melkein joka pätkällä Sordon auto otti pehmeässä kohtaa pohjapanssarille. Muista WRC-autoista ainoastaan kerran Hirvosella ja kerran Mikkelsenillä teki näin, niin että olisi jäänyt oikein mieleen. Ajokorkeudessa siis ehkä eroa tallikaveriin ja sitä kautta ajo-ominaisuuksissakin heikkoutta...?
Mitä noilta videoilta olen nähnyt, niin mun mielestä kaikki Citikat Kubica mukaan luettuna näyttivät liian matalilta ja kovilta tämän vuoden reitille. Jostain syystä Citikka käyttää aina Suomessa soralle poikkeuksellisen matalaa autoa. Ehkä se on aikaisemmin toiminut, mutta tämän vuoden röykytyksessä ei.

Ihan kelvollista se Hirvosen vauhti oli ennen spinniä, ongelmista huolimatta. Varmasti olisi taistellut kisan voitosta Kuplan tai Fordin puikoissa. :alppu:
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Mikko olisi täydellinen kakkoskuski Citroenille, kuten oli Loebin aikaan. Citroenin isoin virhe oli päästää Neuville menemään.

Neuville - Hirvonen, olisi tallikaveriPARINA tällä hetkellä tosi vahva. Pienellä edgellä etu menisi vielä Volkkarin Ogier - Latvala kaksikolle, mutta lähinnä Ogierin hirmuvireen takia.

Tällä hetkellä Citroenin pääprioritetti on ulostaa Sordo, ja miettiä vähintään hänelle korvaaja. Meeke ajoi vahvan näytän Jyskälässä.

Villi kortti Citroenilta olisi ykköskuskia etsiessä panostaa Nikaraan/Lappiin. Mutta vaatisi kärsivällisyyttä muutaman vuoden tähtäimellä, ja ei taida kärsivällisyys riittää PSA:lla.

Edit, ja Kubica tietty myös villikorttina. Mut heikkoo on tarjonta, jos haluaa hetikaikkimullenyt-periaatteella, kuten tulikin, kun oli ite Äijä ratissa..
Saksa on Mikolle ja Sordolle näytönpaikka, jos Sordo ei tuolla voita niin ura tällä tasolla on paketissa. Mikolla ei hätää ole, maailman paras kakkoskuski kun on, hommia löytyy kun vain jostain saadaan talliin se nopeampi?!:ahem:

Nikara ja Lappi ei ole ainakaan vielä ole Citikan suunnitemissa, Meeke ajaa tänä vuonna vielä jonkun sorakisan. Saa mahdollisuuden antaa näyttöa ensikautta ajatellen.

Kubica toivottavasti varmistaa WRC-2 mestaruuden hyvissä ajoin. Seuraava vaihe on siirtyä Citroenin WRC-kalustoon vielä jossain tämän kauden kilpailussa.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Ylipäätänsä mietin miksi helvetissä he päästivät Neuvillen menemään? Luulis, ettei olisi ollut rahasta kiinni. Onko ehkä tekemistä sillä, että suunnitelmissa on vetäytyä MM-ralleista? Iso sääli, jos näin on.

Mut ei mee jakeluun siltikään.
Olen itsekin asiaa pohtinut ja epäilen vahvasti, että Citroen tulee poistumaan rallista 2014 jälkeen kaiken voittaneena & keskittyy rata-autoihin Loebin kanssa. Uskon myös, että VW tietää tämän, kun myöntyivät omalta kannaltaan epäedulliseen luokitusrajoitukseen autonsa osalta. TMnet: Volkswagen rajoittaa WRC-autonsa kehitystä

Kulisseissa on kysymys arvatenkin myös rahasta. Kauppalehti: Ranska vaatii PSA:lta vastineita miljardiavulleen
 
Viimeksi muokattu:

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Olen itsekin asiaa pohtinut ja epäilen vahvasti, että Citroen tulee poistumaan rallista 2014 jälkeen kaiken voittaneena & keskittyy rata-autoihin Loebin kanssa. Uskon myös, että VW tietää tämän, kun myöntyivät omalta kannaltaan epäedulliseen luokitusrajoitukseen autonsa osalta. TMnet: Volkswagen rajoittaa WRC-autonsa kehitystä

Kulisseissa on kysymys arvatenkin myös rahasta. Kauppalehti: Ranska vaatii PSA:lta vastineita miljardiavulleen
Citroen poistuu ja Peugeot tulee tilalle, näin se on:thumbup:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ylipäätänsä mietin miksi helvetissä he päästivät Neuvillen menemään? Luulis, ettei olisi ollut rahasta kiinni. Onko ehkä tekemistä sillä, että suunnitelmissa on vetäytyä MM-ralleista? Iso sääli, jos näin on.

Mut ei mee jakeluun siltikään.
Taisvat tarjota rajoitettua ohjelmaa tälle kaudelle, jotain 6-8 kisaa muistaakseni. Ei tyydyttänyt Neuvillea ja hyvä niin. Ford istuu hienosti alle, mutta palkkaakin olisi hyvä saada.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Citroen poistuu ja Peugeot tulee tilalle, näin se on:thumbup:
Olisi ihan toivottavaa.

Hyvä että M-sport ei lähde sarjasta kulumallakaan ja Fiestat kaikkien yllätykseksi ovat kilpailukykyisempiä, kuin viimeisinä Fordin tukemina aikoina. Toivottavasti Neuville pystyy voittamaan jonkin loppukauden kisoista.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Olen itsekin asiaa pohtinut ja epäilen vahvasti, että Citroen tulee poistumaan rallista 2014 jälkeen kaiken voittaneena & keskittyy rata-autoihin Loebin kanssa.
Tuskin poistuu. Nyt on menossa ensimmäinen vuosi Citroen Racingin ja Abu Dhabin "vähintään 3 vuotta WRC-tasolla" -sopimuksesta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tuskin poistuu. Nyt on menossa ensimmäinen vuosi Citroen Racingin ja Abu Dhabin "vähintään 3 vuotta WRC-tasolla" -sopimuksesta.
Mutta rallitoiminta voidaan ulkoistaa esim. HF Grifonen tai jonkun ranskalaisen yksityistiimin hoidettavaksi - a la M-Sport ja tehtaan tuki projektille tulisi jatkossa olemaan teknisestikin perin minimaalinen. PSA yhtymä on viime vuosina tehnyt sen verran turskaa, että leikkaustoimia on ihan pakko tehdä.
WTCC projektin puolesta puhuu myös se, että tämä C Elysee on uusi malli ja DS3 alkaa vähitellen olemaan jo iällä.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Mikko Hirvosen vaikea kausi

Mitäs ajattelette nyt kun kausi tulee päätökseensä ja Hirvonen on pisteissäkin kaukana parhaista päivistään.

Ei käsittääkseni todellakaan mennyt putkeen tänvuotinen kausi.

Toki Citikka hävis VW:lle selvästi muutenkin mut tämänhän piti olla vuosiku Hirvosta juhlitaan!?
 
Ylös