Miksi kuljettajia arvostetaan?

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Niin miksi? Kuljettajathan ovat vain yksi hyvin pieni osa koko kokonaisuutta. Miksi joku Mika Häkkinenkin tai M.Schumacher ovat täällä kuin joitain Jumalia, vaikka ansiot menestyksestä kuuluivat suurimmalta osin Mclarenin ja Ferrarin organisaatioille. Mikakin keräsi vain kermat kakusta, ajoi ylivoimaisella autolla varmoihin mestaruuksiin ja sai täten kaiken gloorian itselleen. Sanonta kuuluu "Mestaruudet voitettaan testiradoilla ja tehtailla, radalla mestaruudet vain hävitään." Nykyaikainen f1-sirkus on suuriammalta osin pelkkää insinöörien kilvastelua, ei niinkään kuskien. Mikseivät insinöörit paistattele lehtien otsikoissa, vaikka heidän panoksensa voi olla huomattavasti suurempi?
 
Viimeksi muokattu:

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
mn97 sanoi:
Niin miksi? Kuljettajathan ovat vain yksi hyvin pieni osa koko kokonaisuutta. Miksi joku Mika Häkkinenkin tai M.Schumacher ovat täällä kuin joitain Jumalia, vaikka ansiot menestyksestä kuuluivat suurimmalta osin Mclarenin ja Ferrarin organisaatioille. Mikakin keräsi vain kermat kakusta, ajoi ylivoimaisella autolla varmoihin mestaruuksiin ja sai täten kaiken gloorian itselleen. Sanonta kuuluu "Mestaruudet voitettaan testiradoilla ja tehtailla, radalla mestaruudet vain hävitään." Nykyaikainen f1-sirkus on suuriammalta osin pelkkää insinöörien kilvastelua, ei niinkään kuskien. Miksei insinöörit paistattele lehtien otsikoissa, vaikka heidän panoksensa voi olla huomattavasti suurempi?
Toki organisaatiollakin on merkitystä! Mutta niin on kuskillakin... Esim Fisi on tällä kaudella hyvin osoittanut, ettei osaa ajaa huippuautoa. Samoin Coulthardilla oli tilaisuutensa kuten lukuisilla muilla... Parhaat, kuten Mika, Schumi, Kimi ja Alonso tekee tulosta.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
patriot sanoi:
Toki organisaatiollakin on merkitystä! Mutta niin on kuskillakin... Esim Fisi on tällä kaudella hyvin osoittanut, ettei osaa ajaa huippuautoa. Samoin Coulthardilla oli tilaisuutensa kuten lukuisilla muilla... Parhaat, kuten Mika, Schumi, Kimi ja Alonso tekee tulosta.
Meinaatko, jotta Alonson on noin paljon Fisicoa parempi kuski kuin pisteet kertoo?
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
patriot sanoi:
Toki organisaatiollakin on merkitystä! Mutta niin on kuskillakin... Esim Fisi on tällä kaudella hyvin osoittanut, ettei osaa ajaa huippuautoa. Samoin Coulthardilla oli tilaisuutensa kuten lukuisilla muilla... Parhaat, kuten Mika, Schumi, Kimi ja Alonso tekee tulosta.
Fisi on kyllä tehnyt luvattoman paljon virheitä. Mutta niin on talli käyttänyt luvattoman paljon tallimääräyksiäkin. Jos ei Fisi olis kakkoskuski, niin olis sieltä jotain 3 tai 4 voittoa varmaan tullut joka on ihan hyvin tuolla Renaultilla.

Siitä olen samaa mieltä että kyllä kuskikin on tärkeä osa pakettia, särähti vaan tuo Fisin ottaminen esimerkiksi sillä hän osaa ajaa varsin vauhdikkaasti. Ei niitä mestaruuksia silti millä tahansa kuskilla voiteta. Ykkösissä yleensä on lähes 20 kuskia jotka osaavat ajaa kunnolla. Mutta Mielestäni näistä vain kymmenellä olisi realistiset mestaruus mahdollisuudet oikealla autolla. Ja vain viidellä jotain tsäänssejä voittaa mestaruus muulla kuin ylivoimaisella autolla. Ei puhettakaan että joku Sato voittais mestaruuden. Heidfelddi vois parhaalla autolla. Webberi jos muutkin mokailisivat tai muiden autokin hajoisivat todella paljon. Sitten on näitä Montoyoita ja räikkösiä alonsoja ja sumeja jotka pystyvät voittamaan yksittäisiä kisoja muillakin kuin parhaalla autolla. Mutta mestaruuteen tarvitaan myös hyvä auto. Auto on tärkeää, mutta sitä tarvitaan kuljettaja ajamaan ;)
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
patriot sanoi:
Toki organisaatiollakin on merkitystä! Mutta niin on kuskillakin... Esim Fisi on tällä kaudella hyvin osoittanut, ettei osaa ajaa huippuautoa. Samoin Coulthardilla oli tilaisuutensa kuten lukuisilla muilla... Parhaat, kuten Mika, Schumi, Kimi ja Alonso tekee tulosta.
No mut, olen kuullut huhuja, että Fisillä olisi eräänlainen 1b kohtelu eli toisin sanoen kalusto ei ole kunnossa toisin kuin Alonsolla. Mistä sen tietää?
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kun tietää Renaultin/Benettonin ja Flavion historian ei fisin kaikkea tämän kauden menestyksettömyyttä voi todellakaan kaataa miehen itsensä niskaan.

Alonson ja Flavion suhde ei ehkä ole aivan samanlainen "avioliitto" kuin Schumin ja Briatoren mutta eipä nyt kovin kaukanakaan.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
mn97 sanoi:
Niin miksi? Kuljettajathan ovat vain yksi hyvin pieni osa koko kokonaisuutta. Miksi joku Mika Häkkinenkin tai M.Schumacher ovat täällä kuin joitain Jumalia, vaikka ansiot menestyksestä kuuluivat suurimmalta osin Mclarenin ja Ferrarin organisaatioille. Mikakin keräsi vain kermat kakusta, ajoi ylivoimaisella autolla varmoihin mestaruuksiin ja sai täten kaiken gloorian itselleen. Sanonta kuuluu "Mestaruudet voitettaan testiradoilla ja tehtailla, radalla mestaruudet vain hävitään." Nykyaikainen f1-sirkus on suuriammalta osin pelkkää insinöörien kilvastelua, ei niinkään kuskien. Mikseivät insinöörit paistattele lehtien otsikoissa, vaikka heidän panoksensa voi olla huomattavasti suurempi?
Parhaat ja lupaavimmat kuljettajat ajautuvat parhaiden tallien palkkalistoille ennemmin tai myöhemmin. Tuskin tallit ovat niin tyhmiä, että maksaisivat esim. Michaelille tai Kimille älyttömiä summia jos homman pystysi hoitamaan kotiin kuka tahansa. Coulthard yritti metsästää mestaruutta hyvällä autolla vuosikaudet, Mika otti pari mestaruutta heti kun tilaisuus tuli, onhan noissa suorituksissa eroa. Eikä Mika todellakaan tullut vain kuorimaan kermoja päältä, ukkohan lähes tuhosi uransa odotellessaan Mclarenin nousua takaisin kärkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Kyllähän noita "insinöörejäkin" & aerodynamiikka miehiä, kisainsinöörejä, taktikkoja yms. paistattelee mediassa, tallivaihtoja uutisoidaan ja spekuloidaan. Ei tietysti ihan samaa määrää palvontaa kuin jotain kuskeja, mutta kyllähän joku Newey ja Brawn ovat monesti jopa paljon enemmän jumalia kuin aikamonet kuskit.
Eivät toki lööpeissä (paitsi Briatore naisseikkailuineen ja Haug taksikuskeja mätkiessään...)
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
mn97 sanoi:
Mikakin keräsi vain kermat kakusta, ajoi ylivoimaisella autolla varmoihin mestaruuksiin ja sai täten kaiken gloorian itselleen.
:mad_old: :mad_old: Ihan vihaksi pistää jos joku uskaltaa väittää että "Mika vain korjasi kermat kakun päältä", prkl. Mihin on unohtunut Mikan 93, 94, 95, 96 ja 97 kaudet jolloin Mika oli osallisena nostamassa Mclarenia pohjamudista takaisin mestaruuksista taistelevaksi autoksi ja tiimiksi.

:jaska: :jaska: :jaska: :jaska: :jaska:
 
Viimeksi muokattu:

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Get a life!

mn97 sanoi:
...Mikakin keräsi vain kermat kakusta, ajoi ylivoimaisella autolla varmoihin mestaruuksiin ja sai täten kaiken gloorian itselleen...
:yuck:
:nope:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Pyrys sanoi:
:mad_old: :mad_old: Ihan vihaksi pistää jos joku uskaltaa väittää että "Mika vain korjasi kermat kakun päältä", prkl. Mihin on unohtunut Mikan 93, 94, 95, 96 ja 97 kaudet jolloin Mika oli osallisena nostamassa Mclarenia pohjamudista takaisin mestaruuksista taistelevaksi autoksi ja tiimiksi.

:jaska: :jaska: :jaska: :jaska: :jaska:
Eikös se niin mennyt? Ihanko oikeastiko kuvittelet, että Mclarenin nousu oli Mikan ansiota. Mies oli pelkkä ratin vääntäjä, joka toi autoa aina niin kovaa kuin insinöörit sen sallivat. Sen verran kuitenkin täytyy miestä kehua, että mies osasi kyllä kerätä tallijohdon suosion itselleen ja näin ollen saada parempaa kohtelua (oliko loukkaantumisella kenties asian kanssa mitään tekemistä?) ja, että mies kyllä oli nopea. Tämä "nopeus" on kuitenkin marginaalinen. Skottikin olis voittanut mestaruudet helposti, jos tallikaverina olis ollu vaikka joku Pedro Diniz.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Itseasiassa hyvin harva pitää mainitsemiasi kuljettajia jumalina. Kamala yleistys. :thumbdown

Kuljettaja on kuin i-kirjaimen piste. Ilman riittävän hyvää kuljettajaa mestaruus voi jäädä saavuttamatta. Toki sillä muulla paketilla on merkitystä....eikä mitenkään vähäinen. (=hyväkään kuljettaja ei saavuta huonolla paketilla mitään)
 

sandman72

Asshole
Liittynyt
21.11.2000
Viestit
252
Sijainti
Arctic Roast Duck Society
mn97 sanoi:
Niin miksi? Kuljettajathan ovat vain yksi hyvin pieni osa koko kokonaisuutta. Miksi joku Mika Häkkinenkin tai M.Schumacher ovat täällä kuin joitain Jumalia, vaikka ansiot menestyksestä kuuluivat suurimmalta osin Mclarenin ja Ferrarin organisaatioille. Mikakin keräsi vain kermat kakusta, ajoi ylivoimaisella autolla varmoihin mestaruuksiin ja sai täten kaiken gloorian itselleen. Sanonta kuuluu "Mestaruudet voitettaan testiradoilla ja tehtailla, radalla mestaruudet vain hävitään." Nykyaikainen f1-sirkus on suuriammalta osin pelkkää insinöörien kilvastelua, ei niinkään kuskien. Mikseivät insinöörit paistattele lehtien otsikoissa, vaikka heidän panoksensa voi olla huomattavasti suurempi?
Oliskohan syy vaikka se, että yksikään yksittäinen insinööri ei vaikuta kisaan eikä edes auton hyvyyteen yhtä välittömällä tavalla kuin kuski, jonka merkitys suoritukseen on huomattavasti helpompaa havainnoida. Sen lisäksi kuskeja on pirun paljon vähemmän kuin insinöörejä, mikä helpottaa keskinäistä arviointia entisestään.

<OFFTOPIC>
Tämähän on siis sama ilmiö kuin vaaleissa: ihmiset äänestävät enemmän presidentinvaaleissa kuin eduskuntavaaleissa, koska vähäiset vaihtoehdot tekevät valinnan helpommaksi hahmottaa. Mikä on sääli, koska presidentinvaalit voisi minusta vaikka lopettaa, kun ei koko tyypillä ole enää mitään merkitystä.
</OFFTOPIC>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mielenkiintoinen keskustelun avaus tällaisella foorumilla.

On selvä että kuskien merkitys tallien menestyksessä on avain asemassa. Esim. McLaren ei olisi voittanut ilman Häkkistä yhtään mestaruutta sitten kauden 1991. DC ei pärjännyt kausilla 98 eikä 99 pisteisssä Ferrarin eniten niitä keränneelle kuskille edes lähimainkaan. Toki voidaan keskustella siitä, että olisiko DC ykköskuskin asemassa voinut voittaa mestaruuksia. Silloin pitää pilkkoa asiat yksittäisiin kisoihin ja yksittäisiin tapahtumiin. Totta kai DC olisi voittanut 5-6 kisaa riippuen asemastaan tallista.

Mutta esim. kaudella 98 DC kärsi sellaisia henkilökohtaisia tappioita radalla Michael Schumacherille, joihin Mika ei olisi sortunut. Otetaanpa esimerkiksi vaikkapa 98 Unkari tai 99 Imola. Lisäksi kriittisissä kisoissa DC sortui virheisiin. Mikaa on moitittu Nürburgringin 99 kisasta siitä, että ajoi varovasti ja teki varmanpäälle ratkaisuja vaikeissa olosuhteissa ja jäi viidenneksi. Mutta DC päättyi kaiteeseen. Kaksi pistettä ratkaisi sen, että Mika kykeni voittamaan mestaruuden.

Kukaan kuski ei voi nostaa täysin surkeaa autoa ja tallia mestaruuskamppailuun. Mutta siinä vaiheessa kun tallin puolesta eväät on annettu siihen, niin yksittäisissä kisoissa pisteiden jako ratkaistaan hyvin usein kuskien oman osaamisen välillä. Väitän että Michael Schumacherin arvostus perustuu juuri tähän seikkaan. Siinä vaiheessa kun talli voi saavuttaa hyvän tuloksen, mies sortuu harvoin virheisiin. Siinä ei tarvi kun toisen tehdä ratkaiseva pieni virhe esim. kierroksella ohitettavan kanssa, niin peli on menetetty.

Kuskin asema on usein epäkiitollinen, kun hyvällä autolla ei voi muuta kuin voittaa. kaikki muu on epäonnistumista. Kumminkin parhaalla autollakaan ei olla voitettu kaikkia kisoja puhumattakaan että oltaisiin otettu kaksoisvoittoja. Ja usein se nämä tappiot ovat johtuneet kuskeista.
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
mn97 sanoi:
Niin miksi? Kuljettajathan ovat vain yksi hyvin pieni osa koko kokonaisuutta. Miksi joku Mika Häkkinenkin tai M.Schumacher ovat täällä kuin joitain Jumalia, vaikka ansiot menestyksestä kuuluivat suurimmalta osin Mclarenin ja Ferrarin organisaatioille. Mikakin keräsi vain kermat kakusta, ajoi ylivoimaisella autolla varmoihin mestaruuksiin ja sai täten kaiken gloorian itselleen. Sanonta kuuluu "Mestaruudet voitettaan testiradoilla ja tehtailla, radalla mestaruudet vain hävitään." Nykyaikainen f1-sirkus on suuriammalta osin pelkkää insinöörien kilvastelua, ei niinkään kuskien. Mikseivät insinöörit paistattele lehtien otsikoissa, vaikka heidän panoksensa voi olla huomattavasti suurempi?

Niin mutta esimerkiksi sinä, luulen että jäisit muille kuskeille vähintään 2sekunttia/kierros etkä osaisi antaa testiradoilla puoliakaan siittä infosta, auton käyttäytymisestä ja osien toimivuudesta kuin mitä hyvät kuskit. Eli on sillä kuskilla väliä. Veikkaisin että upottaisit jonkun tallin konkurssiin 3 vuodessa. En tiedä ajotaidoistasi tai muusta mutta epäilen vahvasti että asiat olisivat suurinpiirtein näin kuin ne nyt ilmaisin. Jos olisit huipputason kuski niin ajaisit luultavasti jossain isommassa luokasssa jo.

Huom. Tämän viestin ei ollut millään tavalla tarkoitus loukata sinua, mutta otin tämän nyt vain tällä tavalla esille kun olit sitä mieltä että kuskilla ei ole väliä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Musta Pekka sanoi:
Niin mutta esimerkiksi sinä, luulen että jäisit muille kuskeille vähintään 2sekunttia/kierros
Kartingissa ehkä ammattilainen erottuu sekunnilla parilla, F1:sissä sekuntikaupalla! Perusjuntilla ei vaan taidot ja uskallus riitä ajaa mutkia riittävän kovaa.
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
J.Heldenview sanoi:
Kartingissa ehkä ammattilainen erottuu sekunnilla parilla, F1:sissä sekuntikaupalla! Perusjuntilla ei vaan taidot ja uskallus riitä ajaa mutkia riittävän kovaa.
Toi on kyllä totta mutta oletetaan nyt vaikka että mn97 olisi kartingin ammattilainen (jota ei pakosti ole, en tiedä) niin jäisi parhaimmassakin tapauksessa sen 2sek. Sitten jos ei ole kuin kartingia kokeillut jne. niin jäisi varmaan sillä sekunttikaupalla.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
VJR sanoi:
Meinaatko, jotta Alonson on noin paljon Fisicoa parempi kuski kuin pisteet kertoo?
Niin no onhan Fisillä ollut paljon huonoa säkää kun vehkeet on alta pettänyt. Mutta onhan mies tehnyt luvattomasti virheitä ja yleensä juuri silloin kun talli olisi tarvinnut häneltä 100% suorituksen. Fisi on periaatteessa taitava kuljettaja, mutta pää ei riitä ajamaan huipputallissa huipputuloksia. Vähän niin kuin Frenzen.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Kuljettajia jumaloidaan. Sehän on selvä asia.
Harva meistä pystyy koskaan ajamaan formula 1-autoa, vaikka käyttäisi harjoitteluun koko ikänsä. Hänestä voisi tulla ehkä keskitason kuljettaja, mutta ei koskaan mestaria. Se tietty luonnonlahjakkuus... sitä ei vain pysty käsittämään.
Pelottomuus, hyvät refleksit, kilpailusilmä, aiempi menestys...

Mekaanikko minusta voisi tulla, mutta ei kuljettajaa. Vaikka olisin mekaanikko, luultavasti ihailisin tallissani ajavaa menestyvää kuljettajaa.

Edit: tai insinööri :)
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
arzipuppy sanoi:
Kuljettajia jumaloidaan. Sehän on selvä asia.
Harva meistä pystyy koskaan ajamaan formula 1-autoa, vaikka käyttäisi harjoitteluun koko ikänsä. Hänestä voisi tulla ehkä keskitason kuljettaja, mutta ei koskaan mestaria. Se tietty luonnonlahjakkuus... sitä ei vain pysty käsittämään.
Pelottomuus, hyvät refleksit, kilpailusilmä, aiempi menestys...

Mekaanikko minusta voisi tulla, mutta ei kuljettajaa. Vaikka olisin mekaanikko, luultavasti ihailisin tallissani ajavaa menestyvää kuljettajaa.

Edit: tai insinööri :)
Oot aika oikeassa.

Kattokaas tää: http://www.saunalahti.fi/~bot/Superstars of Speed.wmv :)

Upin itse äskettäin. Luultavasti tullut joskus 2001 lopussa tv:stä.
 
Ylös