Insinöörien saama arvostus
Tallit kilpailevat merkkimestaruudesta ja saavat tätä kautta kunniaa omalle osaamiselleen. Jokaisen tallin sisällä kyllä arvostetaan insinöörejä ja heidän osaamistaan, mutta insinööri ei ole yhtä media seksikäs ja harvinainen otus kuin kuljettaja. Kyseiset insinöörit taas saavat mainetta niin tiimin sisällä kuin kuljettajien keskuudessa ja tietysti omassa ammatti piirissään. Itse asiassa hyviä insinöörejä arvostavat taas juuri kuljettajat.
Miksi Kuljettajia arvostetaan?
Insinöörin suunnittelemilla laitteilla ja ominaisuuksilla ei tee mitään jos niitä ei osata käyttää oikein tai niistä ei saada kaikkea irti. Kuljettaja on vain ketjun päässä oleva suorittaja joka toteuttaa toiminnan lopullisen vaiheen. En väheksy insinöörien työtä, sen haasteellisuus F1 luokassa on omaa luokkaansa. Kuljettajia arvostetaan koska he ottavat ihmisen (insinöörikin on ihminen) luomasta huipputekniikasta lopulta kaiken irti mitä voi olla mahdollista ottaa. Ihmiset ja media pukevat sankariviittoja mielellään jonkun ympärille, koska maailma tarvitsee sankareita ja esikuvia (kuljettajia ja insinöörejä?). :wink:
Testaa kotikonstein kuinka vaikeea on F1 auton ajaminen
Tämän on moni kuullut jo ennenkin, mutta kertauksen vuoksi. Menkää paikkakuntaanne lähinnä sijaitsevalle karting radalle jossa on vuokra-auto toimintaa. Ajakaa maksua vastaan 10-15 min, ota talteen tulostetut ajat ja säilö ne kotonasi. Toista sama joka viikko vähintään yhden kerran ja aja ainakin neljä kuukautta.
Kotona säilyttämistäsi kierrosajoista voit analysoida kehittymistäsi kuljettajana. Opiskele ajamista kaikista mahdollisista lähteistä, älä epäröi kysyä neuvoa kokoneemmilta kuljettajilta, he kyllä neuvovat. Tarkastele ainakin kierrosajoistasi niiden tasaisuutta, nopeimmat kierrokset. Ota huomioon ainakin autojen erot ja radanpinta.
Nyt neljän kuukauden jälkeen osaat jo ajaa yksin ja ehkä kaverin tai kahden kanssa. Aja enemmän kilpaa muiden kanssa. Pystytkö toistamaan kierrosaikasi sekunnin, kymmenyksen, sadasosan tai tuhannesosan takkuudella jokaikinen kierros? Pystytkö toistamaan aikaa 15, 30 tai 60 min ajan? Muista että yksi virhe mutkassa tiputtaa sinut voittotaistelussa huipulla. Kestätkö paineet, osaatko säätää autoasi, mitkä ovat tiimityöskentely ominaisuutesi?
Mieti myös seuraavia asioita. Kuinka kova olet kuntoilemaan, oletko kurinalainen ja pystyt treenaamaan jokapäivä tunnin kaksi? Kestätkö kuumuutta ja toistuvaa 4G:n rasitusta huippunopeissa mutkissa? Osaatko rakentaa kilpailustrategiaa kisanaikana. Osaatko säästää autoasi tilanteen mukaan tai mukaudutko keliolosuhteisiin nopeasti?
Kaikki on elämässä kovaa työtä ja huipulle, kuten F1:n pääsevät vain parhaiten menestyneet. Kuljettajan näyttö F1:ä varten tai F1:ssä voi olla kiinni vain yhdestä hetkestä, jolloin kaikki on vain sinusta itsestäsi kiinni. Insinöörillä on vielä elämässä mahdollisuus vaihtaa työtä tai ammattia ja autonkin kehitys jatkuu epäonnistumisesta huolimatta.
Lopulta kun kaikki parhaat ovat samalla viivalla, nousee esiin luontainen lahjakkuus ja mielenvoima, asiat joita ei kaikilta löydy yhtä paljon. Siksi Michael Schumacher saa palkkaa niin paljon kuin saa, hän on onnistunut silloin kun on ollut näytön ja valinnan aika, aivan kuten Raikkönen ja moni muukin.
Yhtä hyvin voit miettiä kuinka hyvin osaat laskea matematiikkaa tai opit hallitsemaan aerodynamiikkaa, myös insinööreillä on näytön ja valinnan paikkoja. Mutta he eivät ole valokeilan päässä median edessä jokapäivä.
Eli siksi kuljettajia ja insinöörejä arvostetaan niin paljon.
EDIT: Kiljoitus vilheet ja yhdys sanat