Ilmari sanoi:
Mielenkiintoista havainnoida ihmisten käyttäytymistä. Tuolla toisessa topiikissa moni piti formuloiden suurimpana puutteena suurten tallien ja rahan ylivaltaa sekä kapeaa kärkeä.
Nyt kun kysytään suosikkitallia, löytyy kannatusta pääosin vain tuolle kapealle kärjelle joka edustaa tuota rahan tuomaa ylivaltaa.
Melko paradoksaalista. Joku sosiaalipsykologi varmaan osaisi selittää ilmiön.
Ei kai tuota voi ihmeenä pitää, kun miettii vaihtoehtoja neljän suurimman ulkopuolella tai oikeammin sitä, miten vähän näitä vaihtoehtoja on. Jos ylipäätään kannattaa jotakin tallia lähes väistämättä valitsee ns. suurta rahaa edustavan tallin. Tällä hetkellähän vain Minardi, Jordan ja Sauber ovat ns. yksityistalleja, joilla ei ole isoa valmistajaa taustallaan. Puhumattakaan sitten siitä, että mukana roikkuisi kovin montaa piennempää tallia, jolla olisi pitkä historia ykkösissä.
Miten muuten kuin epäilevästi pitäisi suhtautua sellaiseen autonvalmistajan talliin, joka on ollut vuosia mukana ja suoritukset ovat olleet sitä luokkaa, että on täytynyt miettiä ollaanko mukana vakavissaan. Jaguar, Toyota ja BAR ovat tähän mennessä olleet pettymyksiä. Jokaiseen liitettiin paljon enemmän odotuksia, ja on aika vaikeata kannattaa sellaista tallia joka on selviytynyt sarjassa alle odotusten. Samaa rahan valtaahan muutkin autonvalmistajat edustavat. Monena vuonna on kuultu es. kommentti, jonka mukaan Toyotan suoritustaso on säälittävä käytettävissä oleviin resursseihin nähden.
Koko kysymyksen asettelu aina otsikkoa myönten on lisäksi sellainen, että se houkuttaa mainitsemaan jonkun kolmesta suuresta. Tämähän ei ole mikään historiallinen topicci, jossa nostettaisiin esille kadonneita talleja, vaan haetaan vastausta siihen peruskysymykseen minkäväristen lasien takaa tämän foorumin keskusteluun itse kukainenkin osallistuu. Itsekin katsoin parhaaksi muuntaa vastaukseni sellaiseen muotoon, että siitä ilmenee ainakin suuntaa antavasti kantani muihin talleihin. Yleensä juuri huipputallien ympärillä merkittävä osa keskustelusta jollain tavalla pyörii.
Sosiaalipsykologi osaisi tämän kysymyksen tarkemman analysoimisen ohella varmasti myös kiinnittää huomiota siihen, miten kysymykset usein pyritään määrittelemään niin, että saadaan käyttökelpoisia vastauksia. Omasta puolestasi ratkaisit asian esittämällä kysymyksen niin, että suuret tallit ovat syyllisiä nykyiseen tilanteeseen ja edustavat juuri tuota rahan valtaa ja tästä ikäänkuin johdat sen hypoteesin, että ison joukon foorumilaisia pitäisi olla muiden kuin huipputallien kannattajia. Lähtökohtaasi annettujen vastausten analysoimiseen voisi toisin sanoen luonnehtia ainakin hieman asenteelliseksi.
-----
EDIT: Väittettä suomalaisten kaksinaamaisuudesta kommentoisin tämän foorumin osalta sillä tavalla, että väittäisin aika monen välttyvän kaksinaamaisuustuomiolta, jos heidän lähestymistapansa tähän foorumiin olisi pitkien tekstien kirjoittaminen.
Lisättäköön vielä, että minulle yllätys oli se, että es. McLaren ja Ferrari saatetaan molemmat mainita suosikkitallien joukossa. Itse olen pitänyt ainakin näitä kahta tallia toisensa poissulkevina.