Miksi turva-alueilla ei voisi olla hiekkaa?

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
finlandica sanoi:
http://www.youtube.com/watch?v=s-ReUfSDQWo kyllähän tuo hiekka näyttää aika hyvin ton auton pysäyttävän, ainaki omasta mielestä
Niin Rubenssin autosta irtosi molemmat etupyörät. Auton pohja otti enemmän kitkapintaa hiekasta kuin olisi ottanut asfaltista... Lisäksi renkaaton auto otti ns. lumipenkka efektin eli upposi pehmeään hiekkaan.

Jos kaikki neljä rengasta olisi ollut paikallaan olisi ollut todennäköistä, että auto olisi ruvennut hyppimään hiekan päällä...

90 luvun lopussa suunniteltiin turva-alueiden korjausta hiekalla... Että hiekka hidastaisi tarpeeksi vauhtia sen pitäisi nousta vähintää 15-20%. Ja edelleenkin ongelmana olisis ollut auton kaatuminen ja hiekan pysyminen paikoillaan rankkasateessa... Joten lopulta asfaltoitiin tai valettiin betonista turva-alueet...
 

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
Coni sanoi:
Ponnahti sellainen ajatus että mikäs siinä pehmeässä ja tasoitetussa hiekassa sen auton lopulta kaataa jos auto kääntyy kylki menosuuntaan :rolleyes:

1.Pakkautuuko pehmeää ainesta menopuolelle, joka saa auton kippaamaan?
2.Kova hidastuvuus luo painetta menopuolelle-->pyrkii kippaamaan

Näyttää ainakin muutaman videoklipin perusteella että pehmeässä hiekassa auton hidastuvuus on todella hyvä, toisin kuin asfaltilla. Tilanne siis jos auto on jarrutuskyvytön.

Oma ehdotukseni on edelleen asfaltoitu turva-alue jonka päällä hiekkaa-->ei upota,hidastanee, kisa jatkuu, ajassa kärsii

Eräs pointti tuossa tosin tulee ottaa huomioon-->asfaltilla autoa pystyy ohjaamaan huomattavasti paremmin. Mielestäni turva-alueet tulisi olla myös suunniteltu niin että vaikka se olisi hiekkaa niin ajovirheen myötä voi palata radalla eikä liukua suoraan rengasvalliin. Muutamissa hitaammissa ja legendaarisissakin paikoissa betoniseinä tosin saa olla heti valkean viivan vieressä :p
Auto putoaa kuin kantavalta lumihangelta kantamattomaan kohtaan... Tai ei putoa, mutta kerää hiekkaa eteensä kunnes liikevoima nousee tarpeaksi korkealle ja auto pyrkii pyörimään akselinsa ympäri...

Demostroi kotikonstein. Etsi iso soramonttu. Kävele tiemaatapitkin ja etsi kohta jossa hiekka tiemaan vieressä on mahdollisimman pehmeää... Ota ainakin 140 km/h vauhtia ohjaa auto kohti pehmeää hiekkaa ja nyppää varmuudenvuoksi käsijarrusta... Jos auto ei ala kieppua katonkautta ympäri lisää vauhtia ja etsi pehmeämpää hiekkaa...
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
finlandica sanoi:
http://www.youtube.com/watch?v=s-ReUfSDQWo kyllähän tuo hiekka näyttää aika hyvin ton auton pysäyttävän, ainaki omasta mielestä

Hiekka alueet mielestäni kuuluvat kilparatoihin, niiden pitää vaan olla tuollaisia pehmeitä jotta ne hidastavat. se on sitten kuskin oma virhe jos ajaa auton sinne eikä pääse pois
Tässä Warwickin ulosajossa näkee hyvin tuon turvakaaren uppoamisefektin.

http://www.youtube.com/watch?v=zxQAThkobQ4

Vauhti kyllä lähtee tehokkaasti :D
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Miksiköhän noiden hiekkaesteiden pitää olla kuin jotain hattaraa jonne auto hukkuu samantien kun kippaa?

Tuosta omasta ehdotuksestani eli asfaltti hiekan alla jos lähdetään soveltamaan että esimerkiksi SORA siis sellainen kunnon sepeli sinne hiekan alle ja vaikka jyrällä kovaksi+päälle vaikka tuota marmorikuulahiekkaa muutama sentti. Eli sellainen hiekka-alue minne auton kaari ei yksinkertaisesti voi upota.

Edelleen supervauhdikkaissa mutkissa asfaltin käyttö on ymmärrettävää ja on kaikkia muitakin tekijöitä jotka turvallisuuteen vaikuttaa, mutta kyllä hiekka alueet voisi olla kaikissa alle 200kph nopeuksisissa mutkissa.

Edit: Tuo 200kph on vain ehtotus.
 
Viimeksi muokattu:

Amppeeri

Active member
Liittynyt
30.9.2007
Viestit
29
Joo, siis asfaltti pysäyttää auton hyvin, kunhan pyörät on vain paikallaan, siinä vaiheessa kun liusutaan pohjanvarassa, vauhti ei näennäisesti hidastu, harvoimpa tälläistä kuitenkaan käy.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
PekPoy sanoi:
Näyttää hieman erilaiselta tuo pinta noissa tilanteissa. Tuossa Rubensin tilanteessa hiekkaa on runsaasti ja sen kynnetty vaoille. Schumin ulosajossa tuo radan ulkopuolinen alue vaikuttaa vain hoitamattomalta turva-alueelta joka pelkästään pölisee Ferrarin liukuessa siitä läpi.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Viimeksi muokattu:

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
On se asvaltti turva-alue vaan niin hieno keksintö. Kukaan ei keskeytä, ketään ei satu. Kaiken lisäksi parantaa kilpailua mistä olemme saaneet nauttia viime vuosina upeina speektaakkeleina. Voi että kun saataisiin kaikille radoille kilmometrin pituiset parkkialueet :ahem:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Törni sanoi:
Mitä helvetin pressua toi turva-alue tuolla Australiassa oikein on?
Värijauhetta levitetty soran päälle. Aivan kuten Malesiassa ja vanhalla Paul Ricardilla.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
PekPoy sanoi:
Tämä on mielestäni erinomaisesti hiekka-aluetta havainnollistava video. Hiekan hyvä ja huono puoli näkyvät mainiosti:

+ hidastaa tehokkaasti (jos olisi ollut asvalttia, auto olisi ajautunut päin seinää)

- saa auton pyörähtämään katolleen (jos olisi ollut asvalttia, auto olisi jatkanut sivuluisussa)

Kumpi on turvallisempaa: pyörähtää ympäri vai törmätä seinään?
 
Ylös