Miksi turva-alueilla ei voisi olla hiekkaa?

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Hiekkaa kylmästi turva-alueille, onhan tuo ihan naurettavaa pelleilyä kun nykypäivän radat on oikeita sileitä lättyjä johon vain maalattu "radan" rajat. Jopa Spa on menettänyt vähän hohtoansa. Oi että kun vielä joskus pääsis näkemään kun kuskit vetävät pomppuisella Nordschleifella limitillä, tällöin yhtyisin Kyllösen "gladiaattorit" kommenttiin.

Rallit ajetaan varmaan tulevaisuudessa seuraavalla kaavalla:

Asvalttirallit: nykyajan turvallisilla moottoriradoilla.
Sorarallit: aavikolla, pari nyppylää lisätty keinotekoisesti.
Lumirallit: järven jäällä 1km turva-alueilla.

Moottoriurheiluun vaan kuuluu vauhti ja riskinotot, jokainen kuski tietää vaarat. Näin ne todelliset vetomiehet alkaa erottumaan.

 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
J.Hunt sanoi:
Hiekkaa kylmästi turva-alueille, onhan tuo ihan naurettavaa pelleilyä kun nykypäivän radat on oikeita sileitä lättyjä johon vain maalattu "radan" rajat. Jopa Spa on menettänyt vähän hohtoansa. Oi että kun vielä joskus pääsis näkemään kun kuskit vetävät pomppuisella Nordschleifella limitillä, tällöin yhtyisin Kyllösen "gladiaattorit" kommenttiin.

Rallit ajetaan varmaan tulevaisuudessa seuraavalla kaavalla:

Asvalttirallit: nykyajan turvallisilla moottoriradoilla.
Sorarallit: aavikolla, pari nyppylää lisätty keinotekoisesti.
Lumirallit: järven jäällä 1km turva-alueilla.

Moottoriurheiluun vaan kuuluu vauhti ja riskinotot, jokainen kuski tietää vaarat. Näin ne todelliset vetomiehet alkaa erottumaan.

Kyllä! :thumbup:
 

Tinppa

Well-known member
Liittynyt
2.2.2005
Viestit
113
Sijainti
Jyväskylä
lukekaa ihmiset viestit loppuun ennen kuin alatte avautumaan, jooko?

Tinppa sanoi:
Ja vaikka turvallisuutta parannetaan jatkuvasti, on se silti yksi maailman vaarallisimmista autourheilu luokista.

Eikä edellisessä mitään pahaa sinällänsä, tämä kuuluu perusosana autourheiluun, jännitys ja vaarallisuus, luonnollisesti.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
mn97 sanoi:
Tuntuu vähän siltä, että ihmiset eivät ymmärrä autourheilun luonnetta. Autourheiluun kuuluu sana vaara. Alunperin tämän takia sitä alettiin joskus harrastamaankin. Jos ei siitä pidä tai hyväksy, on täysin väärässä lajissa.
Enpä ole vastaavaa historiaa ennen lukenutkaan, että autourheilussa nimenomaan vaara oli syynä sen harrastamiseen. Varmasti ihminen on seikkailun haluinen ja joku on ehkä tyhmän rohkeampi kuin toinen, mutta tuskin vaarallisuus oli kantava tekijä.

Ajatellaan vaikka lentämistä, ei sinne taivaalle haluttu siksi että voidaan kuolla, vaan siksi, että se tarjoaa uuden maailman, jotain erilaista kokea, elämyksiä.

Jotkut katsojat ehkä seuraavat lajia vaaran takia, kyllähän siinä tietty oma kiehtovuutensa on, mutta väitän, että kuljettajat eivät niinkään aja nimenomaan vaaran takia, jos sitä tarkoitit, näin ainakin ymmärsin.

mn97 sanoi:
Michael Schumaherista sanottiin, että hän oli hyvä kuntoinen. Verrattuna Saksan 3. divisioonan pelaajiin hänen kuntonsa ei ollut kuitenkaan mitenkään erikoinen. F1-"urheilijat" eivät tarjoa mitään muuta aspektia kuin tämän huimapäisyyden.
Tästä F1-kuljettajien kunnosta on parissakin topicissa vuosien varrella keskusteltu, sekä myös offtopiccina pariin kertaan F1-uutisissa, eikä tämä mielestän mitenkään liity tämän otsikon alle (zori taas). Jos aiheesta haluaa jatkaa niin vanhaa aiheeseen liittyvää otsikkoa kaivamaan tai perustetaan uusi. Lukekaa ennen sitä seuraavat:

Kaikille siitä hikoilusta kiinnostuneille: Turun Sanomien juttua Aki Hintsan säveltämänä

Mclarenin sivuilta juttua kuljettajien kuntoilusta (vanha: Kimi & Montoya)

Vanha postaukseni kuljettajien arjesta kauden aikana, artikkeli josta nuo on vapaasti suomennettu löytyy taempaa topicista.

Mitä tulee huimapäisyyteen, niin itsellenni F1-kuljettajat tarjoavat pikemminkin katsauksen uskomattomiin lahjakkuuksiin, joiden kykyä käsitellä autoa, tuntea sen rajat, viedä sitä kierros toisensa jälkeen rajalla kovissa olosuhteissa tarkkuudella jota lasketaan tuhannesosissa.

Joku vähän aikaa sitten siteraasi David Coulthardin sanoneen Japanin GP:n jälkeen jotain seuraavaa (linkkiä vaan jos löytyy): "F1 kuljettajana oleminen on erikoista, toisaalta pelkäät olevaa vaaraa, mutta toisaalta nautit ajamisen tuomasta nautinnosta." David selitti kuinka kahtia jakautunut kuljettajan mieli voi olla, ymmärsin tuosta, että niin kauan kuin pelko ja vaara saa mielestä vallan, kärsii ajaminen.

Kuinka yllä mainitut asiat vaikuttavat turva-alueisiin? Kuljettajaa ei aina rankaista omista virheistä vaan myös mekaanisista vaurioista. Kun jotain pettää autosta, on ainoastaan tärkeää, että kuljettaja voi vielä pelastautua tilanteesta. Radan suunnittelussa otetaan sitten parhaalla mahdollisella tavalla huomioon, missä kohti auttaa asfaltti, missä hiekka.

Vai muistatteko kun esim. Senna ja Toivonen puhuivat omana aikanaan, kuinka vaarallista ja järjetöntä on ajaa sen ajan olosuhteilla, autoilla, radoilla, ek:lla...?
 
Viimeksi muokattu:

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
*wruuum* sanoi:
Enpä ole vastaavaa historiaa ennen lukenutkaan, että autourheilussa nimenomaan vaara oli syynä sen harrastamiseen.
Vaara ei ole se syy harrastukseen, se kuitenkin tulee kuulumaan siihen harrastukseen.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Turva-alueen tulisi olla:
-tarpeeksi laaja-->ei osumia seinään-->ei niin vakavia onnettomuuksia
-ohjaus - ja jarrutuskyvyttömänkin auton tulee hidastua-->nurmikko:thumbdown
-Ajovirheiden seuraukset kuuluvat autourheiluun-->asfaltti:thumbdown
-turvakaaret kestänee auton pyörimisen? Eikä mielesäni ole kuljettajalle vaarallista, ellei uppoa/ toinen auto seivästä, mikä hyvin hyvin epätodennäköistä-->ei turhan upottavaa turva-aluetta, mikä myös parempi Racingin kannalta kun ei jäädä kiinni.

Ehdotukseni. Asfaltoitu turva-alue jonka päällä 5-10cm hiekkaa-->kyllä menisi hamiltonit ja kumppanit komeassa sladissa ja taatusti ei kello tykkäisi. Kuitenkin alue olisi turvallinen mielestäni.

Sakkolenkit ulosajosta jne ovat mielestäni naurettavia eikä ollenkaan lajin henkeen sopivia. Tahmea turva-alue vois myös toimia, mutta miksi ei hiekka-asfaltti? Entäs hiekkatekonurmi, joka on pitävä, vähä asfalttia liukkaampi ja renkaat sotkeva..
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
*wruuum* sanoi:
Vai muistatteko kun esim. Senna ja Toivonen puhuivat omana aikanaan, kuinka vaarallista ja järjetöntä on ajaa sen ajan olosuhteilla, autoilla, radoilla, ek:lla...?
Näin Toivaisen viimeisen haastattelun, ennen "viimeistä" EK:ta, moitti siinä rallin pituutta ja kertoi, kuinka ovat tämän päivän aikana ajaneet saman verran, kuin Jyväskylän suurajoissa ajetaan kokonaisuudessaan.
Totesi vielä, että väsyy pahasti, eikä jaksa keskittyä.
Minkä sitten kaikki näkivätkin, ikävällä tavalla.

Sennan kommentteja en muista, mutta Kekehän välillä heittelee noita kommentteja vanhoista kilpailuista, "sai pelätä henkensä edestä, jos veti jonkun tietyn kurvin (en muista mitä kurvia tarkoitti) täysillä" ja vertasi vielä, kuinka nykyään kaikki vetävät sen täyttä, autot parantuneet, radat turvallisempia jne.

Muistaakseni oli Salonen, joka kommentoi A-ryhmäläisiä B-ryhmäläisten kiellon jälkeen jossain kilpailussa, että eihän tässä ole mitään järkeä, ei nää mene mihinkään...
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Make79 sanoi:
Sennan kommentteja en muista, mutta Kekehän välillä heittelee noita kommentteja vanhoista kilpailuista, "sai pelätä henkensä edestä, jos veti jonkun tietyn kurvin (en muista mitä kurvia tarkoitti) täysillä" ja vertasi vielä, kuinka nykyään kaikki vetävät sen täyttä, autot parantuneet, radat turvallisempia jne.

Näin on. ennen vanhaan hyvät kuljettajat erottuivat paremmin huonoista. Silloin oli yksinkertaisesti sellaisia kuljettajia, jotka eivät uskaltaneet vetää täysillä jotain mutkaa. Nykyäänhän kaikki kuljettajat vetävät kaikki mutkat täysillä kun ei tarvitse edes ajan takia mitään säästellä, kun asfalttia on kilometrikaupalla joka paikassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Doubtful sanoi:
Väittäisin kyllä sellaistakin että aika moni kuljettaja pitää nimenomaan tuosta vaarallisuudesta
Minä taas väittäisin että ei pidä. Miksi kuskien yhdistys GPDA ajaa turvallisuuden asiaa F1:ssä? Esim pitkälti kuskien takia pitkä Spa ja pitkä Ring poistuivat kalenterista. Kuskit haluavat ajaa limiitillä, mutta niin, ettei se ole heille vaarallista.

Eräästä GPDA:n kirjeestä Mosleylle:
"The GPDA believes that safety issues are of the highest importance and are disappointed not to receive the full support of the FIA president in this matter".
http://en.wikipedia.org/wiki/GPDA

mn97 sanoi:
Nykyäänhän kaikki kuljettajat vetävät kaikki mutkat täysillä
Höpö höpö. Parantuneen aerodynamiikan takia ennen haastavat mutkat ovat muuttuneet helpoiksi, mutta vastaavasti tiukemmista mutkista on tullut niitä haastavia. Neulansilmät täysillä? Just.
 
Viimeksi muokattu:

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Make79 sanoi:
Muistaakseni oli Salonen, joka kommentoi A-ryhmäläisiä B-ryhmäläisten kiellon jälkeen jossain kilpailussa, että eihän tässä ole mitään järkeä, ei nää mene mihinkään...
Kankkunen ainaki totes A-ryhmään siirryttäessä että "nää pysähtyyki niin nopeasti että joutuu painaan lisää hanaa vielä ennen mutkaa" :eek:
 
Viimeksi muokattu:

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
Jehu da Drifter sanoi:
Ulkona on ulkona, varmasti hallinto-organisaatio pystyy määrittälemään sen paremmin mutta esim. kolme rengasta radan ulkopuolella, tai gps laite jossain kohtaa autoa ja kun se menee radan ulkopuolelle niin auto on sitten ulkona. Jos tällainen sääntö olisi ollut koko kauden esim. tämän kauden aikana ja kilpailijat silti eivät olisi muuttaneet toimintamalliaan niin luulisin että kauden aikana jokainen kuski olisi ajanut useampia sakkokierroksia. Räikkönen esim. Fujissa tuskin olisi ajanut neljää kertaa tai vieläkin useammin ulos jos joka kerrasta olisi tullut muutaman sekunnin sakkomutka.:D
Jos jos ja jos... Jos ulos ajoista aletaan rangaista on varmaan Yamamoto ainoa kuljettaja joka ei muuta toimintatapojaan...

Kuljettajan ajaessa ulos enemmän tai vähemmän on menetetty aika jo mielestäni aika kova rangaistus... Se sekunttikin voi ratkaista kilpailun voittajan varikkokäyntien aikana. Olisi tietysti hienoa jos kilpailut ratkottaisii rengas rengasta vasten kamppailuissa, mutta voisi tossa rangaistaanpa ulos ajajia systeemissä myös käydä niin, että erot vain kasvaisivat... Tuskin ammattikuljettaja rupeaa repimään jostain syystä huonostikäyttäytyvää autoaan tupla riskillä (menettää aikaa ulosajossa ja heti perään sakkokierroksella)...

Jotain muuta tarvis keksiä. Mitä? En mä vaan tiedä...
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
WebSlave sanoi:
Minä taas väittäisin että ei pidä. Miksi kuskien yhdistys GPDA ajaa turvallisuuden asiaa F1:ssä? Esim pitkälti kuskien takia pitkä Spa ja pitkä Ring poistuivat kalenterista. Kuskit haluavat ajaa limiitillä, mutta niin, ettei se ole heille vaarallista.

Eräästä GPDA:n kirjeestä Mosleylle:
"The GPDA believes that safety issues are of the highest importance and are disappointed not to receive the full support of the FIA president in this matter".
http://en.wikipedia.org/wiki/GPDA
Niin no tiedä näistä nykyisistä velliperseistä, mutta on siinä varmasti joskus joillakin kiehtonut sen vaarallisuus ja sen aiheuttama adrerush, mutta kyllähän tota voi miettiä omalle kohalle, otanko hirvittäviä riskejä ja nostan miljoonapalkkaa vai ajelen turvallisesti ja saan samat rahat yms.. kyllähän se jälkimmäiseen kallistuisi, mutta mä en ookkaan reikäpää niinkuin mäkihyppääjät yms..
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
WebSlave sanoi:
Minä taas väittäisin että ei pidä. Miksi kuskien yhdistys GPDA ajaa turvallisuuden asiaa F1:ssä? Esim pitkälti kuskien takia pitkä Spa ja pitkä Ring poistuivat kalenterista. Kuskit haluavat ajaa limiitillä, mutta niin, ettei se ole heille vaarallista.

Eräästä GPDA:n kirjeestä Mosleylle:
"The GPDA believes that safety issues are of the highest importance and are disappointed not to receive the full support of the FIA president in this matter".
http://en.wikipedia.org/wiki/GPDA


Höpö höpö. Parantuneen aerodynamiikan takia ennen haastavat mutkat ovat muuttuneet helpoiksi, mutta vastaavasti tiukemmista mutkista on tullut niitä haastavia. Neulansilmät täysillä? Just.
Ei se ole ihan yksioikoista kuskeillekaan. Fujin kisan jälkeen Coulthard kommentoi jotenkin näin (MSa:sta eli saksasta viännetty): Kisakuskina oleminen on koomista. Toisaalla on pelko - toisaalla elämäsi riemu, kun ajat jopa suorilla jatkuvasti äärirajoilla.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Coni sanoi:
Ehdotukseni. Asfaltoitu turva-alue jonka päällä 5-10cm hiekkaa-->kyllä menisi hamiltonit ja kumppanit komeassa sladissa ja taatusti ei kello tykkäisi. Kuitenkin alue olisi turvallinen mielestäni.
Minun korvaan kuulostaisi kyllä aivan hyvältä. :thumbup:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Webslave: Riippuu hyvin paljon kuljettajasta. Kysy vaikka mielipidettä Juan Pablo Montoyalta mitä mieltä hän on nyky F1:stä ja se meiningistä.

Miksköhän mies vaihto maisemaa?
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Minulla ei nykyformaattia sinänsä mitään ole vastaan, en ole vain siitä hirveästi kiinnostunut.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Make79 sanoi:
Minun korvaan kuulostaisi kyllä aivan hyvältä. :thumbup:
Niin, ja tuota ideaahan voisi jalostaa ja etsiskellä sopivaa ainetta/määrää jolla ulosajosta saataisiin niin kilpailun, kuin etenkin turvallisuuden kannalta paras ratkaisu. Ei ole kilpailun etujen mukaista että autot jäävät kiinni hiekalle, mutta siellä kyllä tulisi mönkiä aikansa ja kärsiä samalla virheestään.

Asfaltin etuna jos on että jarruttava auto pysähtyy nopeemmin, mut entäs jos kaikki 4 pyörää onkin jo irronneet? Mitä väliä jos kosahtaa seinään jos nopeus ei ole liian suuri? Turva-alueen ollessa oikein mitoitettu auton nopeus törmäyshetkellä ei ole enää suuri.;)

Itse pidän asfalttialueita kilpailua pilaavina. Olipa turvallisuus etu sitten kuinka hyvä tahansa.:jaska:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Doubtful sanoi:
Niin no tiedä näistä nykyisistä velliperseistä, mutta on siinä varmasti joskus joillakin kiehtonut sen vaarallisuus ja sen aiheuttama adrerush
jupla sanoi:
Ei se ole ihan yksioikoista kuskeillekaan. Fujin kisan jälkeen Coulthard kommentoi jotenkin näin (MSa:sta eli saksasta viännetty): Kisakuskina oleminen on koomista. Toisaalla on pelko - toisaalla elämäsi riemu, kun ajat jopa suorilla jatkuvasti äärirajoilla.
Ei pidä sekoittaa keskenään äärirajalla ajamisen adrenaliinihuumaa ja kuolemanpelkoa. Totta kai kuskit haluavat ajaa niin lujaa kuin pystyvät, mutta sen nautinto ei tule siitä, että nyt on henkikulta hiuskarvan varassa.

Joku kuski sanoi jossain viikonlopun monista moottoriurheiluohjelmista, että kuski ei koskaan ajattele ajaessaan sitä, että voisi kolaroida. Että se osuisi omalle kohdalle. Tuohon voisi jatkaa, että jos sitä alkaa ajatella, on aika alkaa ajatella lopettamistakin. Joku on tuohonkin suuntaan joskus lohkaissut. Muistaakseni Häkkinen puheli jotain tuon tapaista.

Tai mistäs minä mitään tiedän, kun en ole metriäkään kisaa ajanut. Kai täällä on niitäkin, joilla on itsellään kisatuntumaa. Kysytään heiltä. Pekka Saariselta?
 
Viimeksi muokattu:

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Rednef sanoi:
Paul Ricardilla turva-alueilla on jotain hidastavaa ainetta joka kuluttaa tehokkaasti renkaita. Jos joutuu siellä liikaa ajamaan pitää vaihtaa renkaat uusiin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Circuit_Paul_Ricard

Tuohan vaikuttaa hyvältä! Sama kaikille radoille!

Lainaus Paul Ricardin kuvauksesta:

"The track is known for its distinctive black and blue runoff areas known as the Blue Zone, which is used instead of gravel traps of other circuits, the runoff surface consists of a mixture of asphalt and tungsten.[1] Should that not prevent the car from stopping, there is the Red Zone, a more abrasive run off area, which would require a car to return to the pits for a new tire. Also, rather than a tire barrier, a Tecpro barrier[2]"



Lisää kuvia: http://images.google.fi/images?hl=fi&q=Circuit+Paul+Ricard&gbv=2
 
Ylös