Miksi turva-alueilla ei voisi olla hiekkaa?

Jehu da Drifter

Well-known member
Liittynyt
18.3.2007
Viestit
193
McHaka sanoi:
Miksi radalla ei voisi olla hiekkaa? Siinähän saataisiin nopeudet tiputettua järkevälle tasolle ja autoihin kunnon slaidia aikaiseksi?

Jos tosissaan ollaan niin kyllähän asfaltoidut turva-alueet ovat parempia kuin entisaikoijen hiekka-ansat. Jos on tarkoituksenmukaista saada jotain penalttia metsään pöläyttämisestä niin siihen paikkaan kuuluu seinä.

Tosin olisin sitä mieltä, että ilman pyörähdystä ulos ajautuneen kuskin (ilman pyörähdystä FIA:n mukaan) tulisi ajella vielä saman kierroksen aikana sakkolenkki, joka voisi sijaita vaikkapa radan loppuosiolla. Läpiajorangaistus olisi vähän liian tylyä ja pilaisi kamppailun, mutta joku viiden sekunnin lisä huonosta ajosta olisi ihan kohdallaan eikä tuhoaisi esim. nopeamman auton takaa-ajoyritystä kokonaan - sitä kamppailuahan me haluamme nähdä.

Tuollainen viimeisen mutkan kamppailu, jossa mutka klaarataan mutta auto karkaa vähän pöpelikön puolelle ei ole ollenkaan huono juttu.


Sehän oli just siistiä.


Kannattaa katsella kisa vaikka sieltä digiboksista tai netistä uudelleen ja todeta, että tuollaiset nurmitetut kaistaleet löytyvätkin jo radoilta, mm. Fujin viimeisestä mutkasta. Että siltä pohjalta...
Ei tarvitsisi edes viittä sekuntia, kaksi tai kolme olisivat jo riittäviä pelotteita ylenmääräiseen pientareen käyttöön. Pieni sakkomutka vain ja asia selvä kuten sanoit, jos joku painelee nasta laudassa tsigaanin läpi niin sitten tuomaristo voi tarjota drivethruuta varikon kautta.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
WebSlave sanoi:
Asfalttialueet eivät heikennä kilpailua, vaan nimenomaan parantavat sitä. Hiekalla kököttävät autot kun eivät paljon kilpaile.
Päinvastoin hiekkalaueet opettavat nöyräksi ja varovaiseksi ja rohkeammat menevät sivusta ohi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jehu da Drifter sanoi:
Rangaistuksen pitäisi tulla lisäksi automaattisesti ilman selkärangatonta :frown: tuomaristoa, NO F***ING CONSIDERATIONS, eli jos auto ulkona syystä mistä tahansa, aina rangaistus.
Määrittele "ulkona". Kimikin kävi tänään kaikki neljä rengasta radan ulkopuolella.
mn97 sanoi:
Päinvastoin hiekkalaueet opettavat nöyräksi ja varovaiseksi ja rohkeammat menevät sivusta ohi.
Ohitukset kokonaisuudessa vähenisivät. Sekä kaikilla että niillä "rohkeammilla". Ja kaikkein rohkeimmathan päätyisivät sinne hiekalle... ;)
 
Viimeksi muokattu:

Jehu da Drifter

Well-known member
Liittynyt
18.3.2007
Viestit
193
Ulkona on ulkona, varmasti hallinto-organisaatio pystyy määrittälemään sen paremmin mutta esim. kolme rengasta radan ulkopuolella, tai gps laite jossain kohtaa autoa ja kun se menee radan ulkopuolelle niin auto on sitten ulkona. Jos tällainen sääntö olisi ollut koko kauden esim. tämän kauden aikana ja kilpailijat silti eivät olisi muuttaneet toimintamalliaan niin luulisin että kauden aikana jokainen kuski olisi ajanut useampia sakkokierroksia. Räikkönen esim. Fujissa tuskin olisi ajanut neljää kertaa tai vieläkin useammin ulos jos joka kerrasta olisi tullut muutaman sekunnin sakkomutka.:D
 

Jehu da Drifter

Well-known member
Liittynyt
18.3.2007
Viestit
193
WebSlave sanoi:
Määrittele "ulkona". Kimikin kävi tänään kaikki neljä rengasta radan ulkopuolella.

Ohitukset kokonaisuudessa vähenisivät. Sekä kaikilla että niillä "rohkeammilla". Ja kaikkein rohkeimmathan päätyisivät sinne hiekalle... ;)
Ohitukset ehkä valitettavasti vähenisivät aluksi mutta etkö sinäkin ole kirjoittanut siitä että autojen aeroita tullaan muuttamaan niin että perässäajo tulee helpommaksi ja tätä kautta ohittaminen ja edelläajavan tehokkaampi ahdistelu helpottuvat. Tämä mun mielestä on kuitenkin hinta joka on maksettava, minua ahdistaa 60 metriä leveät radat.;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jehu da Drifter sanoi:
Ohitukset ehkä valitettavasti vähenisivät aluksi mutta etkö sinäkin ole kirjoittanut siitä että autojen aeroita tullaan muuttamaan niin että perässäajo tulee helpommaksi ja tätä kautta ohittaminen ja edelläajavan tehokkaampi ahdistelu helpottuvat.
Juu, FIA:n asettama (talleista koostuva) toimikunta pohtii keinoja ohitusten helpottamiseksi. Luistoneston poistokin tuonee ohituksia jo ensi kaudella.
Tämä mun mielestä on kuitenkin hinta joka on maksettava, minua ahdistaa 60 metriä leveät radat.;)
Vaikka muutoin ikävöinkin 80-luvun formulaa, niin turvattomuutta ja keskeytyksiä en sieltä kaipaa. En näe positiivisena sitä, että esim. yli puolien kuskeista kisa menee pilalle. Tai että maaliintulijoita on vähemmän kuin pistesijoja. Minä näen asian niin päin, että ne "60 metriä leveät radat" ovat se hinta, joka on maksettava.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
WebSlave sanoi:
Minä näen asian niin päin, että ne "60 metriä leveät radat" ovat se hinta, joka on maksettava.
Minä näen asian niin että parkkipaikkoja pääsen katselemaan ilmaiseksi kun menen lähimmän S-marketin pihaan. Ei tarvitse maksaa tv-lupaa siitä hyvästä.

Lewiksen keskeytys oli oikein sillä tyhmistä ajovirheistä pitää maksaa. Muuten kaikki virheet saa anteeksi ja kukaan ei erota Yamamotoa Alonsosta. MM-sarjaan kuuluu myös huonot kisat ja varsinkin kun se on itse aiheutettua, kuuluu sen näkyä mm-pisteiden kertymässä. Arvalttiparkkipaikoilla osaa kaikki noobit ajaa mutta kunnon kilparadalla ei välttämättä enää ihan kaikki.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sue_me sanoi:
Muuten kaikki virheet saa anteeksi ja kukaan ei erota Yamamotoa Alonsosta.
Minun näkemykseni onkin se, että sen pitäisi näkyä nimenomaan nopeudesta. Virheitä sattuu kaikille joka tapauksessa, kun ajetaan äärirajoilla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
WebSlave sanoi:
Minun näkemykseni onkin se, että sen pitäisi näkyä nimenomaan nopeudesta. Virheitä sattuu kaikille joka tapauksessa, kun ajetaan äärirajoilla.
Kuuluuhan taklauksetkin jääkiekkoon vaikka maaliero varsinaisen lopputuloksen ratkaisee.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sue_me sanoi:
Kuuluuhan taklauksetkin jääkiekkoon vaikka maaliero varsinaisen lopputuloksen ratkaisee.
Niin kuuluu, muttei ykkösiin. Sääntöjen vastaiset taklaukset eivät mielestäni kuulu jääkiekkoonkaan, eikä tappelut. (Tiedän, että monet ovat eri mieltä.) En halua ketään kannettavan paareilla pois sen enempää radalta kuin kaukalostakaan.
 

Overhouse

Well-known member
Liittynyt
26.2.2007
Viestit
280
Asfaltti on turvallisempaa, kuin hiekka ja ainakin minä näen autot mielummin radalla, kuin aidan takana parkissa. Kerran vuodessa oleva Monaco riittää oikein hyvin rankaisemaan pienestäkin virheestä.
 

Tinppa

Well-known member
Liittynyt
2.2.2005
Viestit
113
Sijainti
Jyväskylä
Overhouse sanoi:
Asfaltti on turvallisempaa, kuin hiekka ja ainakin minä näen autot mielummin radalla, kuin aidan takana parkissa. Kerran vuodessa oleva Monaco riittää oikein hyvin rankaisemaan pienestäkin virheestä.
Täysin samaa mieltä.

Sue_me sanoi:
Minä näen asian niin että parkkipaikkoja pääsen katselemaan ilmaiseksi kun menen lähimmän S-marketin pihaan. Ei tarvitse maksaa tv-lupaa siitä hyvästä.
Nyt näyttäisi siltä että Sue_mella on sitten vähän väärä laji menossa..?

Jos tykkää hiekasta enempi, onhan sitä rallin MM-sarjaakin olemassa tai Rallicrossia jossa on sekoitettu pieniä asfaltti pätkiä rataan. F1 on kuitenkin rata-autoilua, jossa hiekka nykyaikana on hieman vanhetunutta peitettä, en tarkoita tällä mitään yltiö radikaalia toimenpidettä jokaisen pläntin peittämiseksi, mutta vaarallisimmilla alueilla asia on enemmän kuin ymmärrettävä.

Jokainen joka on autolla oikeasti kilpaa ajanut, tietää varmasti että ei näitä turvallisuus pointteja jokahetki turhaan pohdita/päivitetä. siellä ei yksikään kuski toivo että joku kuolisi, koska se olis vähä jännepää töllössä. ei TOD. Ja vaikka turvallisuutta parannetaan jatkuvasti, on se silti yksi maailman vaarallisimmista autourheilu luokista.

Eikä edellisessä mitään pahaa sinällänsä, tämä kuuluu perusosana autourheiluun, jännitys ja vaarallisuus, luonnollisesti. Tennikset ja curlingit on sitten erikseen, mutta koitan sanoa siis sitä että aivan typeriä riskejä ei oteta. enää ei ajeta siivettömillä autoilla tmv. kuten ei lätkääkään pelata enää ilman kypäriä-.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Hei! Millainen ratkaisu olisi päällystää asvalttiset turva-alueet jonkilaisella tahmaisella aineella? Sellaisella, että ehkä pystyisi ajamaan sen päällä, mutta hitaasti.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
mmjj sanoi:
Hei! Millainen ratkaisu olisi päällystää asvalttiset turva-alueet jonkilaisella tahmaisella aineella? Sellaisella, että ehkä pystyisi ajamaan sen päällä, mutta hitaasti.
Mites, jos auto tulee tuohon sivuluisussa - vaarana ehkäpä olisi auton keikahtaminen katolleen (epätodennäköistä, mutta riski lisääntyisi).

Toinen asia olisi että miten noita estetään käyttämästä ajolinjoina? Jos kerran pitoa löytyy ulompaa paremmin, niin luonnollisesti kuskit alkaisivat käyttää sivualueita ajolinjoina.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Tinppa sanoi:
Jokainen joka on autolla oikeasti kilpaa ajanut, tietää varmasti että ei näitä turvallisuus pointteja jokahetki turhaan pohdita/päivitetä. siellä ei yksikään kuski toivo että joku kuolisi, koska se olis vähä jännepää töllössä. ei TOD. Ja vaikka turvallisuutta parannetaan jatkuvasti, on se silti yksi maailman vaarallisimmista autourheilu luokista.
Kubica heitti voltteja pari kisaa sitten. Pitäisikö sekin jotenkin eliminoida? Pitäisikö laittaa autoihin ensi vuonna nopeusrajoitukset, ettei varmasti kukaan vahingossaakaan heittäisi mitään? Ai mutta varmaan silloinkin joku kuljettaja onnistuisi jollain matematiikalla nyrjäyttämään vaikka nilkkansa jonkun kolarin seurauksena. Mitäis silloin tehään. Alennetaanko nopeusrajoituksia vielä lisää vai? Ai mutta silloinkin joku joutuisi keskyttämään ajovirheen seurauksena. Lopulta ne ajelee siellä 5km/h tunnissa ja sitten joku keksii huikean innovaation. Hei mähän voisin juosta noiden ohi. Lopulta kaikki on juoksemassa siellä. Eräänä kautena kuitenkin joku juoksija nyrjäyttää nilkkanssa -> tulee sääntö, että ei saa juosta vain kävellä. Sitten ne kävelee. Kuitenkin joku kompastuu ja polvi menee hajalle. Tulee sääntö, että kaikkien pitää turvallisuuden nimissä kävellä haarniska päällä, koska kukaan ei toivo, että kukaan ajajista kuolisi koska se olis jännittävämpää. Sitten joku tukehtuu haarniskaan ja kuolee.

Tuntuu vähän siltä, että ihmiset eivät ymmärrä autourheilun luonnetta. Autourheiluun kuuluu sana vaara. Alunperin tämän takia sitä alettiin joskus harrastamaankin. Jos ei siitä pidä tai hyväksy, on täysin väärässä lajissa. Tämä vaaran aspekti on uniikki aspekti mitä f1:llä on tarjota, mitä muilla lajeilla ei ole tarjota. Michael Schumaherista sanottiin, että hän oli hyvä kuntoinen. Verrattuna Saksan 3. divisioonan pelaajiin hänen kuntonsa ei ollut kuitenkaan mitenkään erikoinen. F1-"urheilijat" eivät tarjoa mitään muuta aspektia kuin tämän huimapäisyyden. Se on se asia mistä heitä arvostetaan. Tottakai kuljettajat haluavat ajaa mukavasti ja saada kaiken helpolla. Eri asia on arvostetaanko sitten näitä pullamössöjä.
 
Viimeksi muokattu:

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Näin on, kyllähän moottoriurheiluun kuuluu vauhdin tuoma jännitys.
Eikä se kiinnosta enää kuskejakaan, jos pääsee liian helpolla.
Ainakaan itseä ei kiinnosta ajaa kartingkia, jos rata on liian helppo, eikä ulosajolla ole ajallisesti juuri mitään vaikutusta, voi ajella yli omien taitojen ja kun menee pihalle, niin ei muuta, kuin suikkaa takaisin radalle.
Tottakai on riskit, kun vedetään yli 300km/h, mutta ei niitä kaikkia riskejä voi ikinä poistaa.
Sekä mielestäni ralli on huomattavasti vaarallisempi laji, kuin F1.
Johonki pitää vetää raja tuon turvallisuuden kanssa, ratoja suunniteltaessa, autojen turvallisuutta tietenkin parannetaan ja niin pitääkin, kunhan ei aleta nopeuksia tiputtamaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
mn97 sanoi:
Kubica heitti voltteja pari kisaa sitten. Pitäisikö sekin jotenkin eliminoida?
Kyllä, onnettomuudet pitäisi mahdollisuuksien mukaan eliminoida.
Tuntuu vähän siltä, että ihmiset eivät ymmärrä autourheilun luonnetta. Autourheiluun kuuluu sana vaara.
Nyt sinä kyllä olet se, joka ei ymmärrä mistä autourheilussa on kyse. Tarkoitus on selvittää kuka on nopein kuski ja mikä nopein auto. Vaara on seurausta nopeista vauhdeista, mutta ei suinkaan itsetarkoitus. Mikäli se nopein voidaan selvittää turvallisemmin, niin parempi vain.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
WebSlave sanoi:
Kyllä, onnettomuudet pitäisi mahdollisuuksien mukaan eliminoida.

Nyt sinä kyllä olet se, joka ei ymmärrä mistä autourheilussa on kyse. Tarkoitus on selvittää kuka on nopein kuski ja mikä nopein auto. Vaara on seurausta nopeista vauhdeista, mutta ei suinkaan itsetarkoitus. Mikäli se nopein voidaan selvittää turvallisemmin, niin parempi vain.
Väittäisin kyllä sellaistakin että aika moni kuljettaja pitää nimenomaan tuosta vaarallisuudesta
 
Ylös