Miksi turva-alueilla ei voisi olla hiekkaa?

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Tuohan vaikuttaa vakuuttavalta ratkaisulta. Mielestäni kuljettajan täytyy jollain tavalla kärsiä omista virheistään ja tuo olisi aika hyvä rakaisu.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Eikös tuo ole myöskin sitten hieman turvallisuus riski. Mites jos sulla on renkaat erittäin loppu ja joudut kovassa vauhdissa hieman ulos radalta ja sitten rengas puhkeisi jonkun kuluttavan pinnan takia kovissa vauhdeissa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Bleu sanoi:
Tossa vähän kuvamateriaalia, kun Ralf on testaamassa Paul Ricardilla. Useammasta eri kohtaa näytetään rataa. Voi testata samalla, onko tuo ratareunukset häiritseviä katsojien kannalta.

http://www.youtube.com/watch?v=J-U9UrPhJ2c
Karsea rata. Nuo raidoitukset tekevät hankalaksi katsoa autojen menoa kun "rata" sekoittuu tuohon sinimustaan asvalttiraidoitukseen.

Alexander Wurz törmäsi Paul Ricardilla pari vuotta sitten McLarenia testatessaan todella rajusti seinään. Eikä asvalttiturva-alue hidasta yhtään vauhtia.
http://www.youtube.com/watch?v=RiZZjIs_ZZk&mode=related&search=

Bernie epäonnistui täysin yliturvallisen radan rakentamisessa. :doubtful:
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
WebSlave sanoi:
Ei pidä sekoittaa keskenään äärirajalla ajamisen adrenaliinihuumaa ja kuolemanpelkoa. Totta kai kuskit haluavat ajaa niin lujaa kuin pystyvät, mutta sen nautinto ei tule siitä, että nyt on henkikulta hiuskarvan varassa.

Joku kuski sanoi jossain viikonlopun monista moottoriurheiluohjelmista, että kuski ei koskaan ajattele ajaessaan sitä, että voisi kolaroida. Että se osuisi omalle kohdalle. Tuohon voisi jatkaa, että jos sitä alkaa ajatella, on aika alkaa ajatella lopettamistakin. Joku on tuohonkin suuntaan joskus lohkaissut. Muistaakseni Häkkinen puheli jotain tuon tapaista.

Tai mistäs minä mitään tiedän, kun en ole metriäkään kisaa ajanut. Kai täällä on niitäkin, joilla on itsellään kisatuntumaa. Kysytään heiltä. Pekka Saariselta?
Itse en ole ajanut muuta kuin karting radalla, mutta olen ollut F-sarjalaisen auton kartanlukijana kahdeksassa rallissa ja olen huomannut, että ainakaan kuljettaja kenen kyydissä itse olen, juurikaan ajattele kilpailussa ulosajoa/törmäystä johonkin, vaan keskittyy ajamiseen.
Itselläkin aivan sama homma siinä kartanlukijan jakkaralla, ns. pimeissä ralleissa luen kaikki vasemmalle kääntyvät kurvit (näen ne ennen kuljettajaa), eli katson vain tien mutoa ja ilmoitan kuskille muuttuukko luonne, jatkuu=kurvin muoto pysyy samana, kirraa eli kiristyy, sekä aukeaa.
Saa olla aika tarkkana tuon kanssa, yhdesti meinattiin mennä pihalle, kun luin kurvia ja huutelin, että "jatkuu jatkuu ja aukeaa, eikö KIRRAA PERKELE!"
No puoli autoa ojassa ja ojan jälkeen puolimetriä halkaisijalta olevia mäntyjä, mut ei siinä mitään, kuski sai taitettua takaisin tielle ja matka jatkui, kerkes kuitenki vähä jarruttaa, vaikka myöhässä huusin tuon kirraa.
Eikä tuota tilannetta pitänyt vaarallisena, vasta kuin pari päivää kilpailun jälkeen, itse tilanteessa alkoi vain vituttamaan, kun huusin väärin, jotenkin hämäsi kurvin muoto.
Luottaa kuitenkin vielä, kun huudan, että aukeaa, niin vaihtaa isomman vaihteen ja lyö lapun lattiaan.
Yhden nuottirallin olen ollut kyydissä, siinä ei kyllä edes kerkeä ajattelemaan mitään, keskittyy vain nuottien lukemiseen ja tien seuraamiseen.
Ainoa, milloin tiedän, että jännittää sekä kuskia, että minua on joutoaika ennen lähtöä ja silloin kun vedetään suurimalla vaihteella rajoitinta vasten, vaikkei auto kulje, kuin 182km/h, niin tuntuu kapeilla metsäteillä hivenen hirvittävältä, varsinkin kun alkaa katselemaan lähestyvää kurvia, eikä tiedä millainen se on.
Ei ehkä ollut formula aiheeseen liittyvää, mutta uskoisin, että samanlailla ne kuljettajat ajattelevat oltiin sitten radalla tai metsässä.
 

finlandica

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
206
http://www.youtube.com/watch?v=s-ReUfSDQWo kyllähän tuo hiekka näyttää aika hyvin ton auton pysäyttävän, ainaki omasta mielestä

Hiekka alueet mielestäni kuuluvat kilparatoihin, niiden pitää vaan olla tuollaisia pehmeitä jotta ne hidastavat. se on sitten kuskin oma virhe jos ajaa auton sinne eikä pääse pois
 
Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
finlandica sanoi:
http://www.youtube.com/watch?v=s-ReUfSDQWo kyllähän tuo hiekka näyttää aika hyvin ton auton pysäyttävän, ainaki omasta mielestä

Hiekka alueet mielestäni kuuluvat kilparatoihin, niiden pitää vaan olla tuollaisia pehmeitä jotta ne hidastavat. se on sitten kuskin oma virhe jos ajaa auton sinne eikä pääse pois
Näkyi tuosta videosta hyvin sen ajan formuloiden särkyvyys. Toisen renkaan tarvitsee koskettaa toiseen autoon niin ripustukset hajoavat täysin.

Hyvin tuo pysäytti lopulta. Voltti voisi nykyaikanakin syntyä tuosta, mutta kun on nämä hanssit ja tuo ilmanottoaukko autossa niin kuolema ei ole sentään 100 %:nen...
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Jason Voorhees sanoi:
Näkyi tuosta videosta hyvin sen ajan formuloiden särkyvyys. Toisen renkaan tarvitsee koskettaa toiseen autoon niin ripustukset hajoavat täysin.

Hyvin tuo pysäytti lopulta. Voltti voisi nykyaikanakin syntyä tuosta, mutta kun on nämä hanssit ja tuo ilmanottoaukko autossa niin kuolema ei ole sentään 100 %:nen...
Täh? :doubtful:

Fiksulla ratojen ulosajoalueiden suunnittelulla voitaisiin aivan mainiosti käyttää niissä myös hiekkaa, ainakin osaksi. Miksei vaikkapa niin, että sisäreunoissa olisi hiekkaa/sepeliä/mukulakiveä/tjms, kun taas ulkopuolella sitten sitä asfalttia.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Eri materiaalien sopivuudesta turva-alueiden pinnoitteeksi alkaa olla kohta jo tarpeeksi esityksiä. Nyt sitten vaan äänestys käyntiin ja sen jälkeen foorumin karvalakkivaltuuskunta esittelemään ainoaa oikeaa ratkaisua FIA:lle. Siellähän tietoa on tunnetusti vähemmän myös tässä asiassa :doubtful:

PS. Oli pakko heittää toi doubful hymiö. Se on aivan selkeesti formulapuolen suosituin hymiö tällä hetkellä :thumbup:
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Ponnahti sellainen ajatus että mikäs siinä pehmeässä ja tasoitetussa hiekassa sen auton lopulta kaataa jos auto kääntyy kylki menosuuntaan :rolleyes:

1.Pakkautuuko pehmeää ainesta menopuolelle, joka saa auton kippaamaan?
2.Kova hidastuvuus luo painetta menopuolelle-->pyrkii kippaamaan

Näyttää ainakin muutaman videoklipin perusteella että pehmeässä hiekassa auton hidastuvuus on todella hyvä, toisin kuin asfaltilla. Tilanne siis jos auto on jarrutuskyvytön.

Oma ehdotukseni on edelleen asfaltoitu turva-alue jonka päällä hiekkaa-->ei upota,hidastanee, kisa jatkuu, ajassa kärsii

Eräs pointti tuossa tosin tulee ottaa huomioon-->asfaltilla autoa pystyy ohjaamaan huomattavasti paremmin. Mielestäni turva-alueet tulisi olla myös suunniteltu niin että vaikka se olisi hiekkaa niin ajovirheen myötä voi palata radalla eikä liukua suoraan rengasvalliin. Muutamissa hitaammissa ja legendaarisissakin paikoissa betoniseinä tosin saa olla heti valkean viivan vieressä :p
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Coni sanoi:
Oma ehdotukseni on edelleen asfaltoitu turva-alue jonka päällä hiekkaa-->ei upota,hidastanee, kisa jatkuu, ajassa kärsii
Mielestäni tuosta seuraa marmorikuulaefekti, eli hidastuvuus on joka tapauksessa vielä huonompi kuin hiekalla tai asfaltilla yksinään. Ainakaan asfaltista siellä alla ei ole mitään hyötyä.
 
Viimeksi muokattu:

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
WebSlave sanoi:
Mielestäni tuosta seuraa marmorikuulaefekti, eli hidastuvuus on joka tapauksessa vielä huonompi kuin hiekalla tai asfaltilla yksinään. Ainakaan asfaltista siellä alla ei ole mitään hyötyä.
Voi olla niinkin. Tosin ei hiekan pitäisi aiheuttaa marmorikuula efektiä. Hiekkaa tulis olla noin 5-10cm. Sen verran tuossa tajusin että ehkei toi ole toteuttamisen arvoinen idea, koska sateella hiekka tuskin pysyy asfaltin päällä kaltevilla osuuksilla..
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Coni sanoi:
Voi olla niinkin. Tosin ei hiekan pitäisi aiheuttaa marmorikuula efektiä. Hiekkaa tulis olla noin 5-10cm. Sen verran tuossa tajusin että ehkei toi ole toteuttamisen arvoinen idea, koska sateella hiekka tuskin pysyy asfaltin päällä kaltevilla osuuksilla..
Kovin hämäräksi jäi tässä ideassa se, että mitä hyötyä siitä asfaltista on sen 10cm hiekkakerroksen alla???
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Törni sanoi:
Kovin hämäräksi jäi tässä ideassa se, että mitä hyötyä siitä asfaltista on sen 10cm hiekkakerroksen alla???
Auto ei uppoa hiekkaan kaari edellä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Coni sanoi:
Voi olla niinkin. Tosin ei hiekan pitäisi aiheuttaa marmorikuula efektiä. Hiekkaa tulis olla noin 5-10cm. Sen verran tuossa tajusin että ehkei toi ole toteuttamisen arvoinen idea, koska sateella hiekka tuskin pysyy asfaltin päällä kaltevilla osuuksilla..
Tarkoitat siis ilmeisesti oikeasti hiekkaa, etkä sitä marmorikuulan kokoista soraa, jota "hiekkaesteissä" tällä hetkellä käytetään. En ole varma, miksi niin karkeajakoiseen "hiekkaan" on päädytty, mutta epäilemättä sillä on turvallisuuteen liittyvät perustelut.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
WebSlave sanoi:
Tarkoitat siis ilmeisesti oikeasti hiekkaa, etkä sitä marmorikuulan kokoista soraa, jota "hiekkaesteissä" tällä hetkellä käytetään. En ole varma, miksi niin karkeajakoiseen "hiekkaan" on päädytty, mutta epäilemättä sillä on turvallisuuteen liittyvät perustelut.
Tarkoitan juurikin sitä marmorikuula hiekkaa. En jaksa uskoa että auto rullaisi kuin kuulalaakereilla jos hiekkaa olisi lähes 10cm.

Asfaltti sen takia jottei turvakaari uppoa.

Taitaa tosiaan olla liian vaikea idea toimiakseen.
 
Ylös