Captain Howdy
Well-known member
- Liittynyt
- 6.6.2001
- Viestit
- 20416
Eihän tollaselta radalta voi migreenikko kisaa seurata!
Karsea rata. Nuo raidoitukset tekevät hankalaksi katsoa autojen menoa kun "rata" sekoittuu tuohon sinimustaan asvalttiraidoitukseen.Bleu sanoi:Tossa vähän kuvamateriaalia, kun Ralf on testaamassa Paul Ricardilla. Useammasta eri kohtaa näytetään rataa. Voi testata samalla, onko tuo ratareunukset häiritseviä katsojien kannalta.
http://www.youtube.com/watch?v=J-U9UrPhJ2c
Itse en ole ajanut muuta kuin karting radalla, mutta olen ollut F-sarjalaisen auton kartanlukijana kahdeksassa rallissa ja olen huomannut, että ainakaan kuljettaja kenen kyydissä itse olen, juurikaan ajattele kilpailussa ulosajoa/törmäystä johonkin, vaan keskittyy ajamiseen.WebSlave sanoi:Ei pidä sekoittaa keskenään äärirajalla ajamisen adrenaliinihuumaa ja kuolemanpelkoa. Totta kai kuskit haluavat ajaa niin lujaa kuin pystyvät, mutta sen nautinto ei tule siitä, että nyt on henkikulta hiuskarvan varassa.
Joku kuski sanoi jossain viikonlopun monista moottoriurheiluohjelmista, että kuski ei koskaan ajattele ajaessaan sitä, että voisi kolaroida. Että se osuisi omalle kohdalle. Tuohon voisi jatkaa, että jos sitä alkaa ajatella, on aika alkaa ajatella lopettamistakin. Joku on tuohonkin suuntaan joskus lohkaissut. Muistaakseni Häkkinen puheli jotain tuon tapaista.
Tai mistäs minä mitään tiedän, kun en ole metriäkään kisaa ajanut. Kai täällä on niitäkin, joilla on itsellään kisatuntumaa. Kysytään heiltä. Pekka Saariselta?
Kuuntelitko lainkaan videota?finlandica sanoi:http://www.youtube.com/watch?v=s-ReUfSDQWo kyllähän tuo hiekka näyttää aika hyvin ton auton pysäyttävän, ainaki omasta mielestä
Näkyi tuosta videosta hyvin sen ajan formuloiden särkyvyys. Toisen renkaan tarvitsee koskettaa toiseen autoon niin ripustukset hajoavat täysin.finlandica sanoi:http://www.youtube.com/watch?v=s-ReUfSDQWo kyllähän tuo hiekka näyttää aika hyvin ton auton pysäyttävän, ainaki omasta mielestä
Hiekka alueet mielestäni kuuluvat kilparatoihin, niiden pitää vaan olla tuollaisia pehmeitä jotta ne hidastavat. se on sitten kuskin oma virhe jos ajaa auton sinne eikä pääse pois
Täh? :doubtful:Jason Voorhees sanoi:Näkyi tuosta videosta hyvin sen ajan formuloiden särkyvyys. Toisen renkaan tarvitsee koskettaa toiseen autoon niin ripustukset hajoavat täysin.
Hyvin tuo pysäytti lopulta. Voltti voisi nykyaikanakin syntyä tuosta, mutta kun on nämä hanssit ja tuo ilmanottoaukko autossa niin kuolema ei ole sentään 100 %:nen...
Mielestäni tuosta seuraa marmorikuulaefekti, eli hidastuvuus on joka tapauksessa vielä huonompi kuin hiekalla tai asfaltilla yksinään. Ainakaan asfaltista siellä alla ei ole mitään hyötyä.Coni sanoi:Oma ehdotukseni on edelleen asfaltoitu turva-alue jonka päällä hiekkaa-->ei upota,hidastanee, kisa jatkuu, ajassa kärsii
Voi olla niinkin. Tosin ei hiekan pitäisi aiheuttaa marmorikuula efektiä. Hiekkaa tulis olla noin 5-10cm. Sen verran tuossa tajusin että ehkei toi ole toteuttamisen arvoinen idea, koska sateella hiekka tuskin pysyy asfaltin päällä kaltevilla osuuksilla..WebSlave sanoi:Mielestäni tuosta seuraa marmorikuulaefekti, eli hidastuvuus on joka tapauksessa vielä huonompi kuin hiekalla tai asfaltilla yksinään. Ainakaan asfaltista siellä alla ei ole mitään hyötyä.
Kovin hämäräksi jäi tässä ideassa se, että mitä hyötyä siitä asfaltista on sen 10cm hiekkakerroksen alla???Coni sanoi:Voi olla niinkin. Tosin ei hiekan pitäisi aiheuttaa marmorikuula efektiä. Hiekkaa tulis olla noin 5-10cm. Sen verran tuossa tajusin että ehkei toi ole toteuttamisen arvoinen idea, koska sateella hiekka tuskin pysyy asfaltin päällä kaltevilla osuuksilla..
Auto ei uppoa hiekkaan kaari edellä.Törni sanoi:Kovin hämäräksi jäi tässä ideassa se, että mitä hyötyä siitä asfaltista on sen 10cm hiekkakerroksen alla???
Tarkoitat siis ilmeisesti oikeasti hiekkaa, etkä sitä marmorikuulan kokoista soraa, jota "hiekkaesteissä" tällä hetkellä käytetään. En ole varma, miksi niin karkeajakoiseen "hiekkaan" on päädytty, mutta epäilemättä sillä on turvallisuuteen liittyvät perustelut.Coni sanoi:Voi olla niinkin. Tosin ei hiekan pitäisi aiheuttaa marmorikuula efektiä. Hiekkaa tulis olla noin 5-10cm. Sen verran tuossa tajusin että ehkei toi ole toteuttamisen arvoinen idea, koska sateella hiekka tuskin pysyy asfaltin päällä kaltevilla osuuksilla..
Tarkoitan juurikin sitä marmorikuula hiekkaa. En jaksa uskoa että auto rullaisi kuin kuulalaakereilla jos hiekkaa olisi lähes 10cm.WebSlave sanoi:Tarkoitat siis ilmeisesti oikeasti hiekkaa, etkä sitä marmorikuulan kokoista soraa, jota "hiekkaesteissä" tällä hetkellä käytetään. En ole varma, miksi niin karkeajakoiseen "hiekkaan" on päädytty, mutta epäilemättä sillä on turvallisuuteen liittyvät perustelut.