Millä keinoilla Formulasta taas mielenkiintoinen???

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Nykyään tilanne on se, kun kuljettaja A ohittaa kuljettajan B, niin A ajaa heti karkuun ja taistelu päättyy periaatteessa siihen. CART-sarjan ovaalikisoissa ja RR:ssä tilanne ei useinkaan ole niin, ja se on hyvä asia.
 

Jallis

Well-known member
Liittynyt
23.1.2000
Viestit
324
Sijainti
Suomi
Jos ohitustilanteita haluttaisiin lisää, voitaisiin poistaa se sääntö, jonka mukaan kierroksella ohitettavan on annettava tietä :).

Tällöin tilanteista ei olisi pulaa.

Tämä voisi toki johtaa jossain vaiheessa siihen, että erilaiset pienet ns. "ajovirheet" astuisivat kuvaan kun esimerkiksi Ferrari on jonkin hitaamman tallin takana.
 

dzeidzei

Well-known member
Liittynyt
3.8.1999
Viestit
1574
Täällä tuli jo niin paljon hyviä ehdotuksia, ettei ole oikeastaan lisättävää.

Luistoneston kieltäminen lienee tosin turhaa. Eiköhän se ole niin, että ilman luistonestoa mutkien ajaminen on sen verran vaikeaa, ettei siinä voi oikein keskittyä ohituksiin samalla tavalla, kuin luistoneston kanssa. Näin muistan jonkun kuskin sanoneen. Ja luistonestoahan voi säätää eri tasoille radan, kuskin ja taktiikan mukaan, joten tuohan sekin erilaisia epäonnistumis-/onnistumismahdollisuuksia.
Ja ennenkaikkea, kuten nomi sanoi, on liian vaikea valvoa, käyttääkö joku luistonestoa vai ei.
 

Hënkka

Guest
Originally posted by Bleu:
<STRONG>Nykyään tilanne on se, kun kuljettaja A ohittaa kuljettajan B, niin A ajaa heti karkuun ja taistelu päättyy periaatteessa siihen. CART-sarjan ovaalikisoissa ja RR:ssä tilanne ei useinkaan ole niin, ja se on hyvä asia.</STRONG>

Juuri tämä asia on paha ongelma. Ohituksia tulee vain, jos nopeampi mies on hitaamman takana. Eikä välttämättä silloinkaan. Autot on liian helppoja ajaa ja tasaväkisellä kalustolla ajavaa kuskia on mahdoton ohittaa. Ajamisesta pitäisi siis tehdä paljon vaikeampaa, jotta tulisi enemmän virheitä. Monta hyvää juttua on edellä ehdotettukin.

[ 03-07-2001: Message edited by: Henkka ]
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa.

1) Kilpailujen pituutta tulee lisätä n. 300 km:stä vähitään 400 km:iin. Tällä tavoin saadaan mahdollisesti lisää varikkopysähdysiä ja mahdollisuudet erilaisiin taktiikoihin kasvavat. Tällä systeemillä myös tallit luultavasti panostaisivat nykyistä enemmän luotettavuuteen kuin huipputehoon, mikä voipi tasoittaa tallien välisiä voimasuhteita. (No Minardithan posahtaa joka tappauksessa, mutta kts. kohta 5).

2) Ratoja pitäisi saada nykyistä pitemmiksi. (7-12 km). Tällä tavoin voisimme vähentää lajiin kuulumatonta kierroksella ohittelua. Kärkimiesten pitäisi saada ottaa mittaa toisistaan kierroksella ohitettavien häiritsemättä. Ns. Mikkihiiri-radat pois. Kaikille radoille saatava huippunopeita suoria, joissa tehot näyttelevät pääosaa. Ja myös nopeita mutkia, joissa taasen kuljettajien rohkeus punnitaan. Unohtamatta kuitenkaan hitaita osuuksia, jotka palkitsevat ajotaidoiltaan parhaat kuljettjat.
(Perinteinen Monaco jääköön kuitenkin nykykuosiinsa).

3) Lähtöjärjestys pitäisi jotenkin uusia, kuitenkin siten, että aika-ajoissa olisi edelleen oma jännitteensä. Aika-ajoista voisi jakaa kolmelle parhaalle MM-pisteitä. Uutena lähtöjärjestyksenä voitaisiin käyttää vaikka edellisen GP:n tuloksia käännetyssä järjestyksessä. Tietenkin ottaen huomioon ed. GP:ssä mahdollisesti sattuneet keskeytykset oikeudenmukaisesti. Tai sitten aika-ajojen tuloksia käännetyssä järjestyksessä. Tai sitten vaikkapa MM-pistetilannetta käännetyssä järjestyksessä. Tai kaikkien edellisten kohtien yhdistelmää... Kyllähän maailmasta matemaatikkoja löytyy, jotka pystyvät laskemaan oikeudenmukaisen starttijärjestyksen... (Matematiikkaa, matematiikkaa).

4) Nykyinen pistelaskusysteemi korostaa liikaa GP:n voittoa. Pisteitä voisi jakaa ainakin kymmenelle parhaiten sijoittuneelle. Ja kuten edellä mainitsin aika-ajoista pojoja... Ja GP:n kolmelle parhaalle bonuspisteet, muttei niin korostetusti kuin nykysysteemillä.

5) Kilpailukykyisiä talleja pitäisi saada lisää. Tiettävästi suurilla autotehtailla on "rahaa niin kuin sialla paskaa". Investoimaan fykkösiin mars !
Menestys F1-radoilla tekee luultavasti hyvää kunkin tehtaan/merkin imagolle. Audi ? Peugeot ? Citroën ? Nissan ?
Toyota... tulossa. GM ? Pelkällä mersulla vai ?, entäs niitten Chevrolet tai Opel ? Jne..

6) Lisää...

[ 22-07-2001: Message edited by: Il Tempo Gigante ]
 

Johanna

Well-known member
Liittynyt
7.3.1999
Viestit
1445
Jännitystä ja tapahtumia tulisi lisää, jos kaikki joutuisivat tankkaamaan samassa pisteessä :D
Renkaat voisi vaihtaa omalla "merkkihuoltamolla", mutta tankkauspaikat olisivat kaikille yhteiset. Johan olis taktiset kuviot huipussaan! :p Siinä saisi Tomikin miettiä, että milloin sinne tankkaukseen oikein
kurvaillaan.

[ 22-07-2001: Message edited by: Johanna ]
 

Hënkka

Guest
Lähtojärjestys MM-pistetilanteen mukaan käännetyssä järjestyksessä. Voi luoja sitä ohitusten määrää... :)
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Originally posted by Henkka:
<STRONG>Lähtojärjestys MM-pistetilanteen mukaan käännetyssä järjestyksessä. Voi luoja sitä ohitusten määrää... :)</STRONG>
Haa.

Eikös tämän keskustelun otsikko kysellyt mielenkiintoisuuden perään ? Ja hyvin monet forumistit itkevät ohitusten perään ? Vai kuinka ?
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Tuo käännetty systeemi ei tule menemään läpi. Rallissakin on itketty ihan riittävästi epäreilua lähtöjärjestystä. Itse kannatan pitempiä ratoja (esim. Spa) sekä pistelaskun uusimista (8-10 parhaalle pisteet).
 

kjay

Well-known member
Liittynyt
16.8.2000
Viestit
86
Sijainti
Helsinki
Kierrosrajoittimet koneisiin max 14000rmp/min ja sitten mahdollisuus ohittaa rajoitin sanotaan vaikka kolme kertaa kisan aikana. Vastais turboruuvia=ohituksia.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Frankille sen verran, että F1:set ovat ajaneet ohi jo vaihdekeppi ja kytkin ajoista. Niitä varten on muut sarjat. Luistonestot sun muut vippaskonstit voi kyllä heittää helvettiin. Mutta täysmanuaalisiin vaihteisiin ei kannata kuitenkaan mennä. Pidetään sarja F1:tenä.

[ 23-07-2001: Message edited by: Dominic ]
 

Panu

Well-known member
Liittynyt
11.7.2001
Viestit
135
Sijainti
Tampere
Minun vaatimaton mielipiteeni on, että ei ainakaan autojen elektroniikasta pidä luopua.. Ohituksia pitäisi toki olla enemmän, mutta ei ovaaleilla ajettavat ohitustalkootkaan ole kaikkien mieleen.

Kehitetään ennemmin myös ratoja niin, että ne ovat turvallisia ja tehdään niihin enemmän ohituspaikkoja. On varmaan täälläkin pohdittu aikaisemmin, että nopeat mutkat ennen pitkää suoraa ei ainakaan auta takana tulevan ohitusta..

F1-autot edustavat eräänlaista teknistä huippuosaamista ja -tekniikkaa, joka jo osaltaan kasvattaa sarjaan liittyvää mielenkiintoa. Kehityksen pitää kulkea eteenpäin ja vanhaan palaaminen on taantumista.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Originally posted by Panu:
<STRONG>Minun vaatimaton mielipiteeni on, että ei ainakaan autojen elektroniikasta pidä luopua.. Ohituksia pitäisi toki olla enemmän, mutta ei ovaaleilla ajettavat ohitustalkootkaan ole kaikkien mieleen.

Kehitetään ennemmin myös ratoja niin, että ne ovat turvallisia ja tehdään niihin enemmän ohituspaikkoja. On varmaan täälläkin pohdittu aikaisemmin, että nopeat mutkat ennen pitkää suoraa ei ainakaan auta takana tulevan ohitusta..

F1-autot edustavat eräänlaista teknistä huippuosaamista ja -tekniikkaa, joka jo osaltaan kasvattaa sarjaan liittyvää mielenkiintoa. Kehityksen pitää kulkea eteenpäin ja vanhaan palaaminen on taantumista.</STRONG>
Tämän topicin perustajana minulla on ilo ja kunnnia julistaa oma ja samalla paras kommentti!!!!! Juuri näin!!!!! Onnea Panu!!!!
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Swiddu vaikka on minkälainen ohituspaikka suoran päässä ni millä pääset ohi ku edessä olevalla on vähemmän siipeä koska se tietää ettet ohi pääse mutkissa?
Luistonesto on turha koska se poistaa sen viimeisenkin oljenkorren eli kilpakumppanin epäonnistuneen mutkasta ulostatulon.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Originally posted by Panu:
<STRONG>
Kehitetään ennemmin myös ratoja niin, että ne ovat turvallisia ja tehdään niihin enemmän ohituspaikkoja. On varmaan täälläkin pohdittu aikaisemmin, että nopeat mutkat ennen pitkää suoraa ei ainakaan auta takana tulevan ohitusta..

F1-autot edustavat eräänlaista teknistä huippuosaamista ja -tekniikkaa, joka jo osaltaan kasvattaa sarjaan liittyvää mielenkiintoa. Kehityksen pitää kulkea eteenpäin ja vanhaan palaaminen on taantumista.</STRONG>
Joo, kyllä tekniikkaa riittää. Ei ne autot välltämättä tarvis edes kuljettajaa..

Sen verran vois olla taantumuksellinen, et ne luiston&sutimisenestot kitkettäisiin juuria myöden pois.
 

Panu

Well-known member
Liittynyt
11.7.2001
Viestit
135
Sijainti
Tampere
Originally posted by Mickey:
<STRONG>

Joo, kyllä tekniikkaa riittää. Ei ne autot välltämättä tarvis edes kuljettajaa..

Sen verran vois olla taantumuksellinen, et ne luiston&sutimisenestot kitkettäisiin juuria myöden pois.</STRONG>
Kuljettajat on tärkeä osa F1-kokonaisuutta ja etenkin kuljettajien kommentit ja käyttäytyminen antaa koko lajille lisäväriä. Vois katsojaluvut vähän laskea jos autoja ohjattaisiin varikolta käsin...

Kieltämällä sutimisenesto saataisiin taas ainakin mielenkiintoisia keskusteluja Ferrarin (tai muiden tallien) käyttämistä laittomista järjestelmistä tällekin forumille :)
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Ei vaan taida mennä yleiseen jakeluun, että luistonesto sallittiin vain koska sitä ei voitu valvoa! Ei muuta kuin kerrotte miten tämä poistetaan. Sitten alkaa taas jatkuvat spekulaatiot esim. Ferrarin ympärillä.

Ottakaa olemassa olevat faktat huomioon tai katselkaa muita luokkia (esim. mikroautoilua). Kun vaaditaan uudistuksia, on otettava nykyhetki huomioon. Olen muutoksista vieläkin samaa mieltä kuin aiemmin: ratoihin muutoksia.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Originally posted by Panu:
<STRONG>

Kuljettajat on tärkeä osa F1-kokonaisuutta ja etenkin kuljettajien kommentit ja käyttäytyminen antaa koko lajille lisäväriä. Vois katsojaluvut vähän laskea jos autoja ohjattaisiin varikolta käsin...

Kieltämällä sutimisenesto saataisiin taas ainakin mielenkiintoisia keskusteluja Ferrarin (tai muiden tallien) käyttämistä laittomista järjestelmistä tällekin forumille :)</STRONG>
Ei annettais siihen edes mahdollisuutta.

No kumpis sitten on tärkeämpää, saada f1:iin viimeisintä luistonestotekniikkaa ja päästä sanomaan et kui hitsin nykyaikaisia vehkeitä nää ovat.... vai et radalla nähtäisiin selkeesti enemmän toimintaa?

Oho, olis varmaan pitäny laittaa hymiö...
 
Ylös