Millä keinoilla Formulasta taas mielenkiintoinen???

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Niin millä keinoilla formuloista saataisiin vanhan ajan taisteluita ja toimintaa. Kausi 97 taisi olla viimeinen, että todellista actionia nähtiin radalla. Tosin on viime kausinakin ajoittain tälläistä ollut kuten kauden 2000 loppupuolisko.

Max Mosley on vastustanut kuljettajien ehdotuksia paluusta sileisiin renkaisiin. Samoin ehdotus autojen leventämisestä on heitetty roskakoppaan. Nyky formulat ovat kai niin kapeita, että ohituksia ei tapahdu, koska imu ei ole niin hyvä kuin ennen vanhaan leveillä formuloilla.

Mosley painottaa turvallisuutta. Minun mielestäni jos kuljettajat ovat valmiina muutoksiin niin FIA:kin pitäisi!!!! Tiedä sitten mikä on oikea suunta. Onko teillä ehdotuksia????
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Mitään radikaaleja sääntömuutoksia ei ainakaan pidä tehdä.Pienillä talleilla ei ole resurseja tehdä suuria muutoksia heti.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Näin maallikkona voisi luulla, että autojen leventäminen ei ainakaan helpota ohittamista (esim. Monaco).
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Miten olisi kovat renkaat ja tankki täyteen startissa? Varikkokäynnit olisivat vain autonkorjausta varten. Nykyään varikolla ohittaminen on liian helppoa verrattuna radalla ohittamiseen.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Formula 1-kisojen ajoittainen tylsyys johtuu lähinnä siitä että radalla ohittaminen on vaikeaa ja ratkaisut tapahtuvat varikolla. Lisäksi autojen suorituskyvyissä toisiinsa nähden ei juuri tapahdu muutoksia kisan aikana.

Mekaanisen pidon määrää pitäisi lisätä aerodynaamiseen pitoon verrattuna. Tämä mahdollistaisi lähempänä edellä ajaavaa ajamisen. Eli sileät ja leveämmät renkaat takaisin. Myös siipien maksimikokoa voitaisiin rajoittaa.

Välitankkaus voitaisiin kieltää. Isommat polttoainetankit niin että bensaa riittäisi koko kisaan. Tällöin jouduttaisiin ajamaan (lähes) samoilla säädöillä hyvin erilaisilla polttoainekuormilla. Varikkokäynneillä voitaisiin säätää vähän siipiä ym. Tällöin autojen suorituskyky voisi vaihdella huomattavastikin kisan aikana mikä taas aiheuttaisi ohitustilanteita. Hyvien, kaikilla eri polttoainekuormilla toimivien säätöjen löytäminen olisi tärkeää ja perjantaistakin tulisi vielä tärkeämpi päivä. Rengasvalinnat, varikkopysähdysten määrä ja renkaiden säästäminen olisivat myös tärkeässä asemassa.

Tässäpä näitä...
 

Frank

Heimosoturi
Liittynyt
26.1.1999
Viestit
6643
Sijainti
Äänisen Aallot
Nää olis helppoja hommia, pitäis vaan olla asennetta johtoporsaassa.

1. Luistonesto ns. "vittuun sieltä!"

2. Jarrut: ei pitäisi välttämättä palata himoittuihin "rautajarruihin", mutta kuitenkin nykyiset jarrutus matkat pitäisi saada ainankin 1,5 kertaisiksi, mieluummin tietysti vaikka kaksinkertaisiksi. Senkun vaan huonommat jarrut, vaikka standardi jarrut. (F1:set on nykyään kuitenkin sitä tasoa [lähinnä sitä rakentamisen "vapautta" tarkoitan] että sama se vaikka kaikille määrättäisiin samat jarrut.)
= ohittaminen mahdollistuisi.

3. Vaihteisto: Sellaiset lootat että kutkinta pitää käyttää jumantsuikka vaihtaessa! Ja kaaviossa ne kaikki 5-6 vaihdetta.
Vaihtokierrokset tarkkoja!
Ja jos mokaat vaihdon niin ainankin sinusta saatetaan tulla hetimmiten ohi tai sitten hajoaa jopa kone...tai loota.
= ohittaminen mahdollistuisi ja kuskien kyvyt ratkaisisi..

4. Siipeä pois ja renkaan pitoa more!:
Eli pienemmät siivet vaikka standardit?
Ja ehkä jotain imua aiheuttavia systeemejä kaikille pakollisiksi?
= Imussa voisi tulla helpommin esim Magny Coursin Estoril mutkasta isolle suoralle, ja saattaisi vielä saada imuakin? Se mahdollistaisi ohituksia.

Nii ja näillä lisäyksillä voisi välitankkaukset pysyäkkin mukana.
Jos jotain unohtui (tod. näk.) niin kertokoon PMW! vaikka ne.

--------------------

"It's funny, isn't it, that in the lower levels of the sport, you spend all this time teaching young kids how to shift gears properly, how to heel-and-toe, how to balance the revs right, and so on. They need that all the way up to F3000. Then they get F1 - the top of the sport - and suddenly it's easy!"
Keke Rosberg
 

TeroT

Well-known member
Liittynyt
17.3.2001
Viestit
160
Charlie: Juuri näin. Sehän on jo lukuisten asiantuntijoiden ja maalaisjärjenkin todistamaa, että vähemmän aerodynaamista pitoa + lisää mekaanista pitoa = lisää ohituksia. Ja jos aerodynaamista pitoa tosissaan rajoitetaan, eivät autojen nopeudetkaan kasvaisi liian suuriksi. Se myös hillitsisi nopeudet PYSYVÄSTI! Kun taka - ja etusiipiä sekä pohjan rakennetta tarpeeksi yksinkertaistettaisiin, olisi suunnittelijoilla tynnyrin työt kompensoida menetettyä downforcea. Nykyään jo pelkästään rengaskehitys ajaa noiden sinällään täysin naurettavien urarenkaiden ohi, aerodynamiikasta puhumattakaan ja kohta pitää TAAS muuttaa sääntöjä, kun ne menee liian kovaa.

Ja välitankkaukset kanssa veks, tietysti. Vähentäisi taktikointia selvästi ja tekisi autoista vähän haastavampia ajaa, kun on löpöä tankki täyteen alusta saakka.

Sitten vielä nuo turhat sutimisenestot pois!! Kuka siellä ny kenestäkään ohi pääsee, kun kukaan ei enää tee virheitä kiihdytyksissä. Huijaajille vielä tylyt kilpailukiellot päälle, niin loppuis spekuloinnit, että kellä on sutimisenesto. (F1 tosin on jo liian kaupallinen laji, eivät kokonaista tallia koskevat kilpailukiellot ole enää sponsorisyistäkään mahdollisia, valitettavasti.)

Nämä kaikki uudistukset päälle, niin kisoista tulisi sillä silmänräpäyksellä taas oikeaa autourheiluviihdettä. FIA:llahan on täysi mahdollisuus toteuttaa tämä, mutta kun minkäänlaista kiinnostusta asiaan ei näytä olevan. Jostain ihmeen syystä F1:n suosio vaan nousee nousemistaan ja niin kauan, kun nousee, on Bernie tyytyväinen ja rahaa tulee ja kisat on tylsiä. Piste.
 

TeroT

Well-known member
Liittynyt
17.3.2001
Viestit
160
Originally posted by Frank:
<STRONG>
3. Vaihteisto: Sellaiset lootat että kutkinta pitää käyttää jumantsuikka vaihtaessa! Ja kaaviossa ne kaikki 5-6 vaihdetta.
Vaihtokierrokset tarkkoja!
Ja jos mokaat vaihdon niin ainankin sinusta saatetaan tulla hetimmiten ohi tai sitten hajoaa jopa kone...tai loota.
</STRONG>
Tosta tulikin mieleen, että noita 80-luvun (ilmeisesti juurikin Frankilta peräisin olevia) kausikoosteita tsiigaillessa siellä aivan tajuton määrä ohituksia johtui vaihdemissistä. Eli perkules juu! Vaihdekeppi ja kytkin takaisin ja heti!!
 

TeroT

Well-known member
Liittynyt
17.3.2001
Viestit
160
Originally posted by häkä2001:
<STRONG>Niin millä keinoilla formuloista saataisiin vanhan ajan taisteluita ja toimintaa. Kausi 97 taisi olla viimeinen, että todellista actionia nähtiin radalla. </STRONG>

Sanottakoon tähän vielä sen verran, että kauden 97 kilpailut olivat samalla tavalla kuolettavan tylsiä, kuin nykyäänkin. Ohituksia näkyi aniharvoin ja jossain esiteltiin unelmia, että "urarenkaat ja kapeammat autot sitte lisää ohituksia (Bullshit)". Pistetaistelu oli toki jännä ja päätöskilpailu antoi aivan valheellisen kuvan koko kaudesta. Gp-voittajia oli ihan mukavasti, mutta kokonaisuudessaan kausi oli loppupelissä h*lvetin tylsä.

[ 01-07-2001: Message edited by: TeroT ]
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Originally posted by v10:
<STRONG>Kommunismilla!</STRONG>

Ei ole toiminut aikaisemminkaa!!! Tällä kertaa Ferrari ottaisi Mafian roolin ja FIA=puoluejohto, hyväksyy asian!!!
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Frank:llä ja TeroT:llä hyviä ehdotuksia.

Frank: Olikos tuo "johtoporsas" tahallinen kirjoitusvirhe ? :D

Minusta vain tuntuu siltä, että FIA/FOA ja ennenkaikkea Max/Bernie ovat aika tyytyväisiä nykytilanteeseen. Kärjessä ovat ne nimet/tallit, kuin markkinoinnin kannalta pitääkin.

Veikkaisin, että nykyisistä "johtoporsaista" ei siis löydy asennetta tuntuviin muutoksiin eli ensimmäinen mielenkiintoa parantava tekijä olisi koko organisaation muuttaminen (eli nykyiset johtoporsaat pellolle jne.)
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
1. Moottorinohjauselektroniikkaa niin paljon pois, että sutimisenesto ja luistonesto olisi mahdotonta piilottaa.

2. ABS on varmaan kielletty(?), mut simppelimmät jarrut, et nähdään niitä pyörien lukkiutumisia enemmän.

3. Slicksit takaisin!!

4. Vähintään vipuvaihteet takaisin. (Olikohan ne nykyään täysautomaattisia lootia)?

5. Launch Control "vittuun"!!

6. Välitankkaukset ja renkaanvaihdot ennallaan.

Nää olisi varmaan aika helppoja toteuttaa ja varmasti kisat muuttuisivat mielenkiintoisimmiksi.
Pikkutallienkin olisi helpompi pysyä mukana pienemmillä budejetilla.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Originally posted by Formulanomi:
<STRONG>Frank:llä ja TeroT:llä hyviä ehdotuksia.

Frank: Olikos tuo "johtoporsas" tahallinen kirjoitusvirhe ? :D

Minusta vain tuntuu siltä, että FIA/FOA ja ennenkaikkea Max/Bernie ovat aika tyytyväisiä nykytilanteeseen. Kärjessä ovat ne nimet/tallit, kuin markkinoinnin kannalta pitääkin.

Veikkaisin, että nykyisistä "johtoporsaista" ei siis löydy asennetta tuntuviin muutoksiin eli ensimmäinen mielenkiintoa parantava tekijä olisi koko organisaation muuttaminen (eli nykyiset johtoporsaat pellolle jne.)</STRONG>
Taitaa olla se Max tyytyväinen nykytilanteeseen, mutta Bernie ei!!! Hän on monta kertaa vaatinut sileitä renkaita takaisin urarenkaiden tilalle. Max hyökkäsi heti Bernien kommenttien kimppuun ja alkoi lässyttää turvallisuudesta, mikä voi tosin olla totta.

Bernie haluaa varmasti enemmän taisteluita ja ohituksia F-ykkösiin. Esim. Amerikan markkinoita ajatellen. Toivotaan, että Max herra tulee järkiinsä ja alkaa pohtia työryhmänsä kanssa uudistuksia. Jos näin ei käy niin toivotaan, että FIA johtokunnan jäsenet tulevat järkiinsä ja vaihtavat puheenjohtajaa. Muussa tapauksessa lajin mielenkiinto tulee varmasti laskemaan suuren yleisön silmissä. Toivotaan, että ensi kaudella kolmen tiimin autoilla taistellaan voitoista. Se olisi edes edistystä.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Tietysti parasta olisi, että kaikilla olisi täysin sama kalusto, mutta se on nykypäivänä mahdotonta toteuttaa.

Hyvin lähelle kyseistä tilannetta on kuitenkin päästy esim. CART-sarjassa. Siitä voitaisiin pienellä muuntelulla saada Ykkösissä toimiva vaihtoehto. Jokaisen moottorivalmistajan pitäisi toimittaa moottorit kolmelle tallille, jolloin mukana olisi neljä moottorivalmistajaa.

Runkovalmistajien kanssa sama juttu, eli muutama eri vaihtoehto. Ja kuten niin monet jo ovatkin sanoneet, aerodynamiikan osuutta kokonaispidossa pitäisi vähentää.

Sitten vielä kun saataisiin takaisin kunnon manuaalilaatikot ja slicksit niin hyvä tulisi.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Originally posted by Frank:
<STRONG>Nää olis helppoja hommia, pitäis vaan olla asennetta johtoporsaassa.

1. Luistonesto ns. "vittuun sieltä!"

2. Jarrut: ei pitäisi välttämättä palata himoittuihin "rautajarruihin", mutta kuitenkin nykyiset jarrutus matkat pitäisi saada ainankin 1,5 kertaisiksi, mieluummin tietysti vaikka kaksinkertaisiksi. Senkun vaan huonommat jarrut, vaikka standardi jarrut. (F1:set on nykyään kuitenkin sitä tasoa [lähinnä sitä rakentamisen "vapautta" tarkoitan] että sama se vaikka kaikille määrättäisiin samat jarrut.)
= ohittaminen mahdollistuisi.

3. Vaihteisto: Sellaiset lootat että kutkinta pitää käyttää jumantsuikka vaihtaessa! Ja kaaviossa ne kaikki 5-6 vaihdetta.
Vaihtokierrokset tarkkoja!
Ja jos mokaat vaihdon niin ainankin sinusta saatetaan tulla hetimmiten ohi tai sitten hajoaa jopa kone...tai loota.
= ohittaminen mahdollistuisi ja kuskien kyvyt ratkaisisi..

4. Siipeä pois ja renkaan pitoa more!:
Eli pienemmät siivet vaikka standardit?
Ja ehkä jotain imua aiheuttavia systeemejä kaikille pakollisiksi?
= Imussa voisi tulla helpommin esim Magny Coursin Estoril mutkasta isolle suoralle, ja saattaisi vielä saada imuakin? Se mahdollistaisi ohituksia.

Nii ja näillä lisäyksillä voisi välitankkaukset pysyäkkin mukana.
Jos jotain unohtui (tod. näk.) niin kertokoon PMW! vaikka ne.

--------------------

"It's funny, isn't it, that in the lower levels of the sport, you spend all this time teaching young kids how to shift gears properly, how to heel-and-toe, how to balance the revs right, and so on. They need that all the way up to F3000. Then they get F1 - the top of the sport - and suddenly it's easy!"
Keke Rosberg</STRONG>
Samaa mieltä. Lisäksi:

5. moottoreiden sylinterirajoitus pois!

6. A) Turvallisuus tulisi hakea ensisijaisesti ratojen turvallisuudesta. Eli yksinkertaisesti leveät turva-alueet ja ennen kaikkea sellaiset turva-alueet jotka pysäyttävät autot nopeasti, mutta turvallisesti.
Jos olisi vaikka siten, että 2 metriä olisi tavallista soraa/hiekkaa. Sitten sen jälkeen kauempana olisi metrin pituinen kaistale mutaa, tämän jälkeen olisi toinen metrin pituinen mutakerros tasoa korkeammalla (porraskynnys vaikkapa 5 cm), sitten taas uusi mutataso.. Tätä voisi olla vaikkapa 5 metriä, ja loppualue sitten samantasoista muta-aluetta...

B) Monaco tietysti olisi poikkeus, siihen pitäisi keksiä jotain, sillä se pitää saada pitää sarjassa mukana...

7. Kun radat ovat turvallisempia voidaan poistaa teknologian rajoja ja suunnittelijat saavat lisää haasteita (tämä sopisi erityisesti Adrian Neweylle ja siis McLarenille sekä muille huippusuunnittelijoille!). Maaefektiautot voidaan ottaa takaisin ja turbot kenties myös! Samaten renkaat voidaan muuttaa taas slickseiksi!

Jos turbot tulisivat, niin voisi pistää turboahdetuille ja vapaastihengittäville moottoreille eri moottorintilavuusrajat. (esim. 2000 ja 4000). Tällöin tallin pitäisi myös harkita tarkasti ottaako käyttöön Turbon vai vapaastihengittävän moottorin..
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Häkä2001:
No joo. Voi se olla noinkin. Joskin Bernie istuu rahakukkaron päällä, joten kyllä hänellä saattaisi olla tosipaikan tullen keinoja vaikuttaa.
---

Itseasiassa myös (ainakin parhaat)tallit vastustaisivat joitakin noita ehdotuksia henkeen ja vereen.

Manuaalivaihteisto tuntuu mielenkiintoisimmalta yksittäiseltä vaihtoehdolta. Jos F1:nen on ollut tähän asti yksi teknisten innovaatioiden kehittämislaboratorio, vähenisikö moottoritoimittajien/muiden valmistajien kiinnostus sarjaan mikäli palattaisiin vanhoihin tekniikoihin - vain meidän maan matosten eli katsojien takia.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Jacques: noista soratasoista sen verran, että auto tuppaa kaatumaan herkästi jos sinne tehdään portaita.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Originally posted by Jacques:
<STRONG>

7. Kun radat ovat turvallisempia voidaan poistaa teknologian rajoja ja suunnittelijat saavat lisää haasteita (tämä sopisi erityisesti Adrian Neweylle ja siis McLarenille sekä muille huippusuunnittelijoille!). Maaefektiautot voidaan ottaa takaisin ja turbot kenties myös! Samaten renkaat voidaan muuttaa taas slickseiksi!

Jos turbot tulisivat, niin voisi pistää turboahdetuille ja vapaastihengittäville moottoreille eri moottorintilavuusrajat. (esim. 2000 ja 4000). Tällöin tallin pitäisi myös harkita tarkasti ottaako käyttöön Turbon vai vapaastihengittävän moottorin..</STRONG>
Jack... Ei ratoja koskaan saada täysin turvallisiksi. Noi sun moottorivaihtoehdot kehittäisivät pitkälle toista tuhatta heppaa. Slicksien ja tunneleiden(miksikäs niitä kutsuttiinkaan) kanssa ne olisivat aika tappopelejä!!
 

Lotus 72

Paras auto maailmassa
Liittynyt
10.9.2000
Viestit
1324
Sijainti
Ojakkala
Mitenkäs se maa-efekti sallitaan Cartissa? Siellä on muistaakseni maa-efekti sallittu (kuinka paljon?).Eli takaisin slicksit (leveät) ja vanhat vaihteet, maa-efekti sallittaisiin lievänä ( koska muuten vauhdit olisi aivan älyttömiä mutkissa). kaikki ylimääränen elktroniikka pois (ei telemetriaa). Sallittaisiin uudet ideat (tyyliin Arrows ja Jordan Monacossa).
Näin saattaisi tulla lisää ohituksia.. Ai niin, Fykkösiin tarvittaisiin Ronnie petersonin, Jochen Rindtin, ja Gilles Villeneuven tapaisia henkilöitä..
 
Ylös