Millä keinoilla Formulasta taas mielenkiintoinen???

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Originally posted by Pekpoy:
<STRONG>Tietysti parasta olisi, että kaikilla olisi täysin sama kalusto, mutta se on nykypäivänä mahdotonta toteuttaa.

Hyvin lähelle kyseistä tilannetta on kuitenkin päästy esim. CART-sarjassa. Siitä voitaisiin pienellä muuntelulla saada Ykkösissä toimiva vaihtoehto. Jokaisen moottorivalmistajan pitäisi toimittaa moottorit kolmelle tallille, jolloin mukana olisi neljä moottorivalmistajaa.

Runkovalmistajien kanssa sama juttu, eli muutama eri vaihtoehto. Ja kuten niin monet jo ovatkin sanoneet, aerodynamiikan osuutta kokonaispidossa pitäisi vähentää.

Sitten vielä kun saataisiin takaisin kunnon manuaalilaatikot ja slicksit niin hyvä tulisi.</STRONG>
Niin, jos Cart-sarja on toimiva ja mielenkiintoinen niin kannattaa varmaan alkaa seurata sitä. Se on jo olemassa...

Ehkä formula 1-kisoja pitäisi ajaa osin Clevelandin (Cart-sarja) tyylisillä radoilla. Eli 50 metriä leveällä lentokentän kiitoradalla joka on lisäksi pomppuinen ja todella likainen. Siinä tilanteita riittää kuten eilisessä Cart-kisassakin nähtiin.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Mínun mielestäni paluu vanhaan manuaali laatikkoon olisi virhe. Nykyinen puoliautomaattinen vaihde järjestelmä on hyvä turvallisuudenkin kannalta.

Sileät renkaat, ja varikkokäyntejä pitäisi rajoittaa niin, että taktikoimalla saadut edut painuisivat minimiin.

Täällä jo kerran ehdotettu idea siitä, että suurien autonvalmistajien kuten Mersu, Ferrari(FIAT), BMW, Renault pitäisi tuottaa moottoreita muillekkin kuin itselleen on hyvä. Eli olisi toimitettava moottorit esim. kolmelle tallille. Näin saataisiin tasoitettua eroja tallien välillä.

Ja sitten luistonesto helvettiin!!! Nykyään lähdöt ovat kuivia, koska kaikki lähtevät kuin tykin suusta, (paitsi se toinen Mclaren) . Lähtöluistonestosta on ollut vain haittaa. Paluu kytkimen ja kaasun avulla tapahtuviin lähtöihin, erottaisi hyvät ja huonot lähtijät, samalla lähdöistä tulisi mielenkiintoisia.

Jacques: Sylinteri rajoitusta ei tule poistaa. Jos koneita kehiteltäisiin ilman sääntöjä olisi tuloksena katastrofi. Jollakin olisi v 8 jollakin v 10. Erot huomattaisiin entistä tylsempinä kilpailuina. Nykyinen V 10 on hyvä juttu.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ja kaikista yksinkertainen tapa tehdä kilpailuista mielenkiintoisia olisi ratojen uudistukset. Jopa nykyisestä F1-sarjasta tulisi parempi näin pienillä uudistuksilla.

Ratojahan muutettiin 90-luvun puolivälissä turvallisuus syistä. Ehkä mentiin vähän liian pitkälle. Radoista pitäisi tehdä sellaisia, että ohituspaikkoja olisi runsaasti. Nykysarjassa tälläisia ratoja on tosi vähän. :(
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Lisää kolareita! :D
Mun mielestä romuralli on tosi mielenkiintoista, koska siinä tapahtuu.
F1stä puuttuu ihan oikeasti tapahtumat. Joku menee aivan toisen kontissa kiinni, tai jopa ohittaa, niin sitä hurrataan F1ssä. Vau! Keskimäärin F1autot menee peräkkäin kuin kiskoilla, toiset hieman lujempaa (ja minardin kiskot on huterat). Jos sattuu olemaan hitaamman takana, eihän siinä voi ohittaa. Se johtuu siitä, että elektroniikka on niin tarkkaa.

Kaikkiin autoihin pitäisi lisätä samanlainen INHIMILLISYYSBOXI (FIA:lta, myös Schumille sama), joka laittaa kaikkiin autoa ohjaaviin toimintoihin arpomalla pienen viiveen. Esim 0-0.1sek. Vaihteen vaihdot, kaasu, jarru. :D
 

Cannon

Well-known member
Liittynyt
19.7.1999
Viestit
360
Sijainti
Oulu
Originally posted by Charlie:
<STRONG>Välitankkaus voitaisiin kieltää. Isommat polttoainetankit niin että bensaa riittäisi koko kisaan. Tällöin jouduttaisiin ajamaan (lähes) samoilla säädöillä hyvin erilaisilla polttoainekuormilla.</STRONG>
Siis häh? Eikös tuolloin juuri kaikki ajaisi hyvin samanlaisilla polttoainekuormilla? Kaikilla juuri senverran että riittää maaliin asti...
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Originally posted by Cannon:
<STRONG>

Siis häh? Eikös tuolloin juuri kaikki ajaisi hyvin samanlaisilla polttoainekuormilla? Kaikilla juuri senverran että riittää maaliin asti...</STRONG>
Eiköhän Charlie tarkoita, että kisan alussa on aika paljon enemmän polttoainetta kuin lopussa, mutta auton säädöt ovat samat.

Ja mielenkiintoa kisoihin: kaikki elektroniikkahärvelit pois.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Originally posted by maxiv:
<STRONG>

Eiköhän Charlie tarkoita, että kisan alussa on aika paljon enemmän polttoainetta kuin lopussa, mutta auton säädöt ovat samat.

Ja mielenkiintoa kisoihin: kaikki elektroniikkahärvelit pois.</STRONG>
Näinpä. Jos samoilla säädöillä pitäisi ajaa sekä täydellä että tyhjällä tankilla, luulisi sen aiheuttavan vaikeuksia auton hallintaan. Sopivien kisasäätöjen löytäminen olisi todella vaikeaa, itseasiassa mahdotonta. Mitkään säädöt kun eivät toimi kaikilla eri polttoainekuormilla täydellisesti. Ja tämähän tilanne oli ennenkuin välitankkaus sallittiin, vaan eipä ole enää.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Manuaalivaihteisto tuntuu mielenkiintoisimmalta yksittäiseltä vaihtoehdolta. Jos F1:nen on ollut tähän asti yksi teknisten innovaatioiden kehittämislaboratorio, vähenisikö moottoritoimittajien/muiden valmistajien kiinnostus sarjaan mikäli palattaisiin vanhoihin tekniikoihin - vain meidän maan matosten eli katsojien takia.
Kuten Formulanomi tuossa aiemmin totesi muita sarjoja on olemassa. F1 on nimenomaan autoteollisuuden ylläpitämä sarja - ei mikään kuskien leikkikenttä (mikroautot sekä siitä samanhenkisiä sarjoja ylös aina CART:iin asti).

F1:n idea on siinä, että jokainen talli tekee itse runkonsa. Tämä on vain hyväksyttävä tosiasia. Minä kaipaisin muutamaa tallia lisää, kuten oli 90-luvun vaihteessa. Tämän jälkeen pieni pisteuudistus olisi paikallaan. Pisteitä joko 8 tai 10 parhaalle.

[ 03-07-2001: Message edited by: Sam ]
 

Sam.S.Walken

alias SSW
Liittynyt
8.12.2000
Viestit
2414
Sijainti
Espoo, Suomi
Ehdottaisin menestyspainoja. Moni on kyllä niitä vastaan, mutta autoista saataisiin niillä tasaväkisempiä.

Toinen tapa olisi se että ensimmäinen kisa ajettaisiin normaalisti. Tämän jälkeen ei ajettaisi enää aika-ajoja vaan lähdöt tapahtuisivat käänteisessä järjestyksessä edellisen kisan tuloksien perusteella. Jos hyvä auto jämähtää jossain kisassa pääsee se seuraavaan kisaan lähtemään hyvältä sijalta. Toisaalta jos voittaa kisan, joutuu lähtemään viimeisestä ruudusta. Tämä varmasti aiheuttaisi ohituksia ja mahdollisesti mullistaisi melkolailla loppuvuoden pistetilanteen. Nykysten aika-ajojen tilalla voisi ajaa lisää harjoituksia.

Sitten olisi vaihtoehtona tallin budjetin tai autojen hevosvoimien rajaus tietylle tasolle. Budjetti-vaihtoehdossa huonommallakin tallilla olisi mahdollisuus rahan puolesta palkata hyvä ja kokenut kuski. Toinen vaihtoehto taas tasaisi hieman suorituskykyä.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Peräpään tallien lisääminen tuskin tekee lajista mielenkiintoisempaa? Entäs, jos luovuttaisiinkin kuskien ja tallien välisistä sopimuksista? Suoritetaankin aina ennen kisaviikonloppua autojen arvonta? Tätä ei ainakaan tallit voi vastustaa, koskapa silloin tulisi esiin heidän autojensa todellinen hyvyys. Samoin kuljettajat joutuisivat välillä näyttämään, että pärjätäänkö sitä huonommalla autolla ollenkaan. Ja loppuis ne jutut, että kyllähän minäkin, jos pääsisin Ferrarin rattiin.
Tai, jos arvonta tuntuis huonolta ratkaisulta, voitaisiin autot jakaa siten, että ekaan kisaa ne arvottaisiin, mutta seuraavaan kisaan saisi auton valita ensimmäisenä edellisen kisan huonoin jne...
Tämä tietysti saattaisi johtaa ns. taktisiin keskeytyksiin ja koko homma menisi pelleilyksi.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Onks mulla väärä käsitys kun mä oon ollut huomaavinani, että tänä vuonna on autojen suorituskyky ollut huomattavasti lähempänä toisiaan kuin pitkään aikaan aiemmin? Mielenkiintosemmaksi sarjan sais hommaamalla sinne lisää Schumacherien veroisia kuljettajia ja Ferrarin/Williamsin veroisia talleja.
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
AJ:

Kuka maksaisi kuljettajien palkat, jos autot aina arvottaisiin? Voittaisiko sarjan paras vai onnekkain kuljettaja? Mitäs jos Schumi saisi 10 kertaa Minardin ja 7 kertaa Benettonin ja Mika 10 kertaa Williamsin ja 7 kertaa Ferrarin?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8255
Sijainti
Helsinki
Extrapainoja edellisten kisojen voittaja-autoihin! Ykköseks tulleeseen esim. 60 kiloo, toiseks tulleeseen 50 kiloo jne.

Sitten vois rajoittaa esim koneiden tehojen määrän johonkin tiettyyn, esim. 750 hv!

Ja tämän lisäks vielä jonkun mainitsemat standardi siivet!

Näillä luulis suurimpien tasoerojen muuttuvan mutta miten ne sitten vaikuttais siihen että tulisko kisoista mielenkiintoisempia!?

Tulisko ohituksia oikeasti enemmän, tapahtuisiko ratkaisut radalla vai edelleen varikolla!?

Menettäiskö Ross Brawn merkityksensä? :D

Mun mielestä asia on niin, että jos F1-kisat ei miellytä semmoisena mitä ne on, niin pitää siirtyä seuraamaan esim. cart-kisoja!
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Todennäköisyyslaskennan perusteella moinen tuskin lienee kauhean todennäköistä. Toisaalta, voittaahan sitä aina joku lotossakin päävoiton silloin tällöin. Palkat voisi siirtää suoraan voittorahoihin. Voitosta saisi vaikka 10 miljoonaa taalaa.

En ole mikään todennäköisyyslaskentaguru, mutta esim. toi Mikan 7 kertaa Ferrari ja 10 kertaa Williams tarkoittais sitä, että sais "voittaja-auton" alleen joka kisaan. Yhden kerran todennäköisyys on 3/11. (Voittaja-autoja Mac,Williams ja Ferrari) 3/11 potenssiin 17 on n. 2.55e-10 eli aika häviävän pienet tsäänssit toteutua. Toisaalta todennäköisyys jäädä ilman "voittaja-autoa" jokaisessa kisassa olis 8/11 potenssiin 17 eli n. 4,455e-3 eli vajaat puoli promillea.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Missä helvetissä se muka on sanottu, että f1:n pitäisi olla edes mielenkiintoista?!? Mitä minä olen ymmärtänyt f1-historiasta, niin kyllä se on ollut aina valituksen aihe, ettei nämä kisat ole järin jänniä.
Denis Jenkinson (jos et tiedä kuka on, ota selvää. se kannattaa) muisteli kerran jotain 50-luvun GP:ia jossa Stirling Moss voitti kisan "vain" minuutilla. Yleisesti pidettiin, että kisan loppuratkaisu oli aika tiukka.
Jos haluaa nähdä kilvanajo, niin kannatta seurata vaikkapa NASCAR:ia, CART:ia, RR:ia jne.
Johan se Max Mosleykin on sanonut ettei F1:n tarvi sisältää ohituksia. F1 on semmoinen shakkipeli jossa odotellaan että jotain tapahtuisi, eikä tapahtumaa sinänsä. Maxin mielestä ohituksetkin ovat tylsiä, kun niitä tapahtuu koko ajan. Kumma kun esim. NASCAR:ssa kukaan ei pitänyt tylsänä kun Dale Earnhardt-vainaa ohitti 20 autoa kymmenessä kierroksessa. Eikä ykkösissä pidetty suinkaan tylsänä sitä Sennan Doningtonin 1. kierrosta...
Sääntömuutoksista en tiedä, mutta ratoja voisi vaihtaa aika paljon.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Hei, asiatekstiä Nikki Laudalta!
He added: “Nevertheless, in the end, boring races will begin to bore people. But there's an easy way to fix it, I think. First, we should return to the aero situation of the old days – where the wings, not the underfloor, provided the real aerodynamic action. That way you'd be able to slipstream better. Second, we should stop changing the circuits by putting in chicanes. Third, the rules should be kept stable that even ‘bad' teams have a chance to catch up. What Max (Mosley, president of the FIA) is doing for speed, safety or tyre reasons means that the rules change very year. I say we should keep the rules steady for five years, and even the Minardis will catch up.”
Olen täysin samaa mieltä!
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Kaikista paras saada formulasta mielenkiintoinen on tosiaan se, että otettaisiin uusia ratoja käyttön ja vanhoja tulisi uudistaa niin, että ohituspaikkoja olisi enemmän.

Kun olen keskustelua seurannut tästä aiheesta olen tullut siihen tulokseen, että formulaa ei pidä lähteä liika radikaalisti muuttamaan. Ehdotukset sylinteri rajoituksen poistamisesta, vanha manuaali laatikko, tehojen rajaaminen joutavat roskakoriin.

Sellaisia sääntömuutoksia pitäisi tosin tehdä, joilla autoista tulisi helpommin ohitettavia. Tämä aerodynaamisen pidon vähentäminen voisi olla hyvä lääke tähän vaivaan.

Formula ykkösten ei kuitenkaan pidä lähteä cart-sarjan tielle. Formula yksi on moottoriurheilun kuninkuusluokka. Se tarkoittaa GLAMOURIA, ISOJA RAHOJA, TURVALLISUUTTA. Cart-sarjan kilpailuissa tapahtuu enemmän, mutta kuninkaitten luokkaa siitä ei tule!!! Formula ykkösen ajaminen vaati sitä todellista taitoa!!!!!! FIA:n on kuitenkin jaettava rahaa tulevaisuudessa tasaisemmin myös peräpään talleille!!!!
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Menestyspainot käyttöön. Ne vois olla max 50 kiloo. Jakautuen pistetilanteen ja edellisen kisan menestyksen mukaan.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Originally posted by Off-Topic:
<STRONG>Onks mulla väärä käsitys kun mä oon ollut huomaavinani, että tänä vuonna on autojen suorituskyky ollut huomattavasti lähempänä toisiaan kuin pitkään aikaan aiemmin? Mielenkiintosemmaksi sarjan sais hommaamalla sinne lisää Schumacherien veroisia kuljettajia ja Ferrarin/Williamsin veroisia talleja.</STRONG>
Senkin ilonpilaaja. :( Osasit näköjään tiputtaa meidän maanpinnalle.

Totta on myös toi Häkä2001:n toteamus, että mitään ei pidä lähteä liian radikaalisti muuttamaan. Eikä FIA tulisi näin tekemäänkään.

Niki Laudan kommentti oli myös mielenkiintoinen. Oikeastaan hänen lääkkeensä tähän olisivat 'aika vähäiset'.

Joissakin kommenteissa esiintynyttä varikkopysähdysten rajoittamista/poistamista en pidä hyvänä vaihtoehtona. Ne ovat yksi taktisen osaamisen ja tiimin yhteistyön/osaamisen näyttöpaikkoja.

TC:n poistaminen oli myös yksi esillä ollut asia. Ongelmana on tässä se, että FIA on tunnustanut, ettei se pysty valvomaan 100% käytetäänkö piilotettua luistonestoa vai ei. Tämä valvontaongelma voisi tuottaa muissakin tilanteissa hankaluuksia.

---
Aika jännä vertaus, että f1 on kuin shakkia, jossa odotellaan toisen virheitä tai taktisia heikkouksia.
 
Ylös