Milloin aiot äänestää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olga
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Milloin aiot äänestää?

• Ennakkoon

Äänet: 15 34,1%
  • Varsinaisena vaalipäivänä

Äänet: 22 50,0%
  • Olen äänioikeutettu, mutta en aio äänestää

Äänet: 4 9,1%
  • En ole äänioikeutettu yms. jasut

Äänet: 3 6,8%

• Äänestäjiä yhteensä
    44
  • Äänestys suljettu. .

Olga

hiljaisuus
Tänään 4.1. alkaa ennakkoäänestys tasavallan presidentin vaalissa. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 15.1. Milloin sinä aiot äänestää ja miksi? Jos et äänestä, voisit kertoa syyn siihenkin, jos haluat. Polli on kuitenkin salainen, koska vaalitkin ovat salaiset.

Laitanpas malliksi oman valintani. Yleensä olen äänestänyt varsinaisena vaalipäivänä ja niin teen tälläkin kertaa. Silloin se tuntuu jotenkin 'juhlavammalta'. On niin huvittavaa katsoa vaalilautakunnan jäsenten arvioivia katseita, kun ne yrittävät päätellä, ketä kukakin äänestää. :wink:

Todennäköisesti vaalipäivänä.

Olen näemmä Hangossa 15.1. joten pitääpi äänestää ennakkoon. :o

Yritän ehtiä äänestämään ennakkoon (käytännössä ens ma) mutta jos en kerkeä, niin sitten vaalipäivänä.

Ennakkoon. Eipähän jää äänestämättä. Mikäli varmuudella olisin kotona vaalipäivänä, kävisin silloin.

Eiköhän se vaalipäivälle jää, kun se äänestyspaikkakin on tuossa talon alakerrassa :tongue:

Olga sanoi:
Laitanpas malliksi oman valintani. Yleensä olen äänestänyt varsinaisena vaalipäivänä ja niin teen tälläkin kertaa. Silloin se tuntuu jotenkin 'juhlavammalta'. On niin huvittavaa katsoa vaalilautakunnan jäsenten arvioivia katseita, kun ne yrittävät päätellä, ketä kukakin äänestää. :wink:
On joskus tullut mietittyä tuota varsinaisena vaalipäivänä toimitetun äänestyksen suosiota; miksi presidentille (tai kansanedustajille) täytyy antaa valtakirja tuollaisen juhlallisen rituaalin kautta? Tuleeko mandaattiin jotain symbolista lisäarvoa?

Presidentin ja kansanedustajat voisi minusta valita gallupilla; silloin tulisi kattavampi otos kansasta kartoitettua kun myös ne, jotka eivät aio äänestää saisivat äänensä tilastoihin.

Mr Natural sanoi:
On joskus tullut mietittyä tuota varsinaisena vaalipäivänä toimitetun äänestyksen suosiota; miksi presidentille (tai kansanedustajille) täytyy antaa valtakirja tuollaisen juhlallisen rituaalin kautta? Tuleeko mandaattiin jotain symbolista lisäarvoa?

Presidentin ja kansanedustajat voisi minusta valita gallupilla; silloin tulisi kattavampi otos kansasta kartoitettua kun myös ne, jotka eivät aio äänestää saisivat äänensä tilastoihin.

Entä ne, keiden erot mahtuu virhemarginaaliin :rolleyes:

Äänestäminen näissä vaaleissa tuntuu yhtä järkevältä kuin mennä jäähalliin katsomaan nauhoitettua ottelua, jonka tuloksen tietää jo etukäteen.

En ole vielä päättänyt käytänkö omaa lätkälippuani. Mahtaisikohan joku ostaa sen? :p

Mr Natural sanoi:

Ehkä se on niinkin, mutta minun äänestyspäivävalintani pääasiallinen syy on se, etten ole vielä päättänyt ketä ylipäätään äänestän.

Olga sanoi:
On niin huvittavaa katsoa vaalilautakunnan jäsenten arvioivia katseita, kun ne yrittävät päätellä, ketä kukakin äänestää. :wink:

Vaalipäivänä, varmaan heti alussa!

Huvinsa kullakin! :dunno: Jaa, siellä taidan istua pj:na "arvioimassa" muiden äänestyksiä... Ehkäpä osaan jättää moiset arviot muiden huoleksi? :confused:

No joo, ehkä tuossa gallup-äänestyksessä oli pientä provoilua mukana. Paras tapa voisi olla esim. kirjastoissa tai kouluissa toimitettava sähköinen äänestys, ja tietysti sitäkin parempi olisi, jos äänestyksen voisi suorittaa kotoaan. Äänestysaika voisi olla esim. viikko, jonka aikana omaa ääntään voisi vielä "editoida". ;)

Miten näissä kotona yms. paikoissa tapahtuvissa nettiäänestyksissä varmistetaan, että ko. henkilö äänestää itse?

Olga sanoi:
Miten näissä kotona yms. paikoissa tapahtuvissa nettiäänestyksissä varmistetaan, että ko. henkilö äänestää itse?
Julkisissa paikoissa henkilöllisyys voitaisiin tarkistaa samaan tapaan kuin nykyäänkin. Oletan, että kotipääteäänestykseenkin osattaisiin kehittää sopiva varmistustekniikka tarvittaessa.

Mr Natural sanoi:
Julkisissa paikoissa henkilöllisyys voitaisiin tarkistaa samaan tapaan kuin nykyäänkin. Oletan, että kotipääteäänestykseenkin osattaisiin kehittää sopiva varmistustekniikka tarvittaessa.

Virostahan voitaisiin hakea oppia, siellähän oli jo nettiäänestys käytössä ... käsittääkseni kokemukset oli positiivisia.