Minardin budjetti vuonna 2004 on 30 milj.eur

f1-katsoja

Well-known member
Liittynyt
23.3.2002
Viestit
382
Kyse kait oli TV-rahoista...oliko se niin että 7 parasta tallia lopputuloksissa saa määrätyt prossat TV-tuloja. Sanotaan vaikka että Prost oli 7..siis viimeinen joka saa rahaa...ja Minardi 8. Kun Prost meni konkkaan niin Stoddardin logiikan mukaan Minardi sijoittui 7., siis oikeutettu TV-rahoihin.
 

f1-katsoja

Well-known member
Liittynyt
23.3.2002
Viestit
382
..ja paskat mistään TV-rahoista oli kyse....mutta skenario oli jokatapauksessa tuo....Prost sijoittui ennen Minardia lopputaulukossa ja sen takia sijoituksen mukaan sai jotain herkkuja mutta kun Prost meni konkkaan niin Stoddardin mukaan herkut kuului automaattisesti Minardille..jne..jne..jne...
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Eikös TV-tulot jaettu joskus 10parhaalle? Nykymenosta en tiedä.

Coca-colasta, 7upista ym tuli mieleen, että onhan nykyisinkin Sauberin kyljessä Reb bull-JUOMAN tarrat.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
f1-katsoja:
Tuosta 30 millistä menee puolet, 10-15 milliä, Fordin moottoreihin.

Siis Minardi en pystyisi palkkaamaan Shumin vasenta jalkaa!!!

On F-ykkösissä aika suuri ero yläkerran ja alakerran väeillä.

Minardi kisaa talleja vastaan joiden budjetti on 20 kertainen?!?!?!!? verrattuna Minardin budjettiin!!!
20 kertainen budjetti olisi 600 miljoonaa euroa (3,6 miljardia markkaa)? Lienee hieman yläkanttiin, mutta ei kovin paljoa. Vaikka budjetit eivät ole julkisia, muutamat lähteet kertovat huipputallien budjettien pyörivän 300 - 450 miljoonan dollarin haarukassa.

Yhtä kaikki, ero kärkeen on todella huima. Jos lasketaan paljonko Minardi jää sekunneissa huipputalleille, voisi jopa väittää että Minardi on paljon kustannustehokkaampi ja parempi kaikissa suhteissa verrattaessa kärkitalleihin.

Toisaalta yksi sekuntikin kierrosajoissa maksaa paljon.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Minardi voisi alkaa mainostaa tyyliin "Halvalla ja riittävän nopeasti". Kaiken kaikkiaan tuntuu kyllä aivan järjettömiltä nuo rahasummat, joita käytetään.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
kouvotsvoni:
Eikös TV-tulot jaettu joskus 10parhaalle? Nykymenosta en tiedä.
Kait se 10 parasta oli silloin prostin rahoista tapellessa ja on edelleen, tosin nythän talleja ei ole kuin se 10.

Puheille kustannustehokkuudesta..
Formuloissa kun nyt ei haeta parasta kustannustehokkuutta käytetyn rahan ja kierrosajan välillä.. muuten siellä mentäisiin paaaaaljon hiljempaa.

Tärkeää on se paljonko vastinetta sijoitetulle rahalle katsotaan saavan.
Se että sponsori maksaa mclarenin kyljestä 30 kertaa enemmän kuin minardin kyljestä johtunee (käsittääkseni) siitä että sponssi uskoo saavansa paremman vastineen rahallensa mclarenin kyljessä.

En näe mitään osaa jossa minardin voidaan katsoa onnistuneen paremmin kuin kärkitallien.... no ehkä jossain fanitoiminnassa tai muussa voivat olla.

vertailu esim. Jaguariin tai toyotaan onkin sitten jo vaikeampi juttu, sillä niissä tuskin vielä ollaan saatu tavoiteltua vastinetta rahoille, mutta ainakin toyota vaikuttaa tallilta jolla on mahdollisuudet nousta huipulle.

<small>[ 16-12-2003, 18:25: Message edited by: E. Tuhero ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
E. Tuhero:
kouvotsvoni:
Eikös TV-tulot jaettu joskus 10parhaalle? Nykymenosta en tiedä.
Kait se 10 parasta oli silloin prostin rahoista tapellessa ja on edelleen, tosin nythän talleja ei ole kuin se 10.

Puheille kustannustehokkuudesta..
Formuloissa kun nyt ei haeta parasta kustannustehokkuutta käytetyn rahan ja kierrosajan välillä.. muuten siellä mentäisiin paaaaaljon hiljempaa.

Tärkeää on se paljonko vastinetta sijoitetulle rahalle katsotaan saavan.
Se että sponsori maksaa mclarenin kyljestä 30 kertaa enemmän kuin minardin kyljestä johtunee (käsittääkseni) siitä että sponssi uskoo saavansa paremman vastineen rahallensa mclarenin kyljessä.

En näe mitään osaa jossa minardin voidaan katsoa onnistuneen paremmin kuin kärkitallien.... no ehkä jossain fanitoiminnassa tai muussa voivat olla.

vertailu esim. Jaguariin tai toyotaan onkin sitten jo vaikeampi juttu, sillä niissä tuskin vielä ollaan saatu tavoiteltua vastinetta rahoille, mutta ainakin toyota vaikuttaa tallilta jolla on mahdollisuudet nousta huipulle.
Puheille kustannustehokkuudesta..
Formuloissa kun nyt ei haeta parasta kustannustehokkuutta käytetyn rahan ja kierrosajan välillä.. muuten siellä mentäisiin paaaaaljon hiljempaa.


Nyt en ymmärtänyt (ei johdu sinusta, vaan minun rajoittuneisuudestani). Voisin äkkiä kuvitella että juuri päinvastoin. Jos käytetään 15 x enemmän rahaa kuin joku muu talli, niin sopisi odottaa aika paljon parempia kierrosaikojakin……………….

Potkaise päähän jos olen pihalla.

Tärkeää on se paljonko vastinetta sijoitetulle rahalle katsotaan saavan.
Se että sponsori maksaa mclarenin kyljestä 30 kertaa enemmän kuin minardin kyljestä johtunee (käsittääkseni) siitä että sponssi uskoo saavansa paremman vastineen rahallensa mclarenin kyljessä.


En aivan äkkiä keksi kuinka tämä voisi olla toisin. Sinun käsitykseesi yhtyvät varmasti kaikki.

En näe mitään osaa jossa minardin voidaan katsoa onnistuneen paremmin kuin kärkitallien.... no ehkä jossain fanitoiminnassa tai muussa voivat olla.

Minäkään en keksi montaa asiaa jossa olisin onnistunut paremmin kuin Bill Gates……..

vertailu esim. Jaguariin tai toyotaan onkin sitten jo vaikeampi juttu, sillä niissä tuskin vielä ollaan saatu tavoiteltua vastinetta rahoille, mutta ainakin toyota vaikuttaa tallilta jolla on mahdollisuudet nousta huipulle.

Toivotaan että tojo tulee tuomaan väriä kärkeen. Toisaalta Jaguar on työntänyt paljon rahaa formuloihin, mutta menestys ei ole ollut toivottavaa.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Originally posted miten sattuu:
..Formuloissa kun nyt ei haeta parasta kustannustehokkuutta käytetyn rahan ja kierrosajan välillä.. muuten siellä mentäisiin paaaaaljon hiljempaa.
Nyt en ymmärtänyt (ei johdu sinusta, vaan minun rajoittuneisuudestani). Voisin äkkiä kuvitella että juuri päinvastoin. Jos käytetään 15 x enemmän rahaa kuin joku muu talli, niin sopisi odottaa aika paljon parempia kierrosaikojakin……………….

Ei tässä nyt käydä ketään potkimaan.. itse ymmärrän aikaisemman kirjoituksesi siten, että pidät kustannustehokkuutena sitä että minardi monta kertaa pienemmällä budjetilla jää vain joitain prosentteja kärjen vauhdista.

Olet toki oikeassa, mutta eikö samalla logiikalla oltaisi vielä kustannustehokkaampia jos edelleen pienennettäisiin budjettia vaikka puoleen, sillä ei kierrosaika siitä yhtä merkittävästi huononisi.

Loppujen lopuksi voisi olla järkevintä kiertää rataa juosten sillä tällöin kierrosaika olisi kaikkein paras suhteessa käytettyyn rahamäärään.

Noin siis ymmärsin lauseesi "Jos lasketaan paljonko Minardi jää sekunneissa huipputalleille, voisi jopa väittää että Minardi on paljon kustannustehokkaampi ja parempi kaikissa suhteissa verrattaessa kärkitalleihin.
"

Potkaise päähän koska täydyn olla pihalla..

En näe mitään...
Minäkään en keksi montaa asiaa jossa olisin onnistunut paremmin kuin Bill Gates
En minäkään.

vertailu esim...
Toivotaan että tojo...
Juuri näin.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Arrowsilla kyllä oli omalaatuisia ideoita, nopeutta ja näkyvyyttä toiseen malliin kuin Minardilla, vaikka ajelivat vieläkin pienemmällä budjetilla. Esim muutama vuosi takaperin olivat huippunopeusmittausten kärjessä radasta riippumatta ja omalaatuisilla taktiikoillaan ajoivat kärkitallien kanssa samaa tahtia kilpailujen alut, kunnes tulivat ensimmäisinä varikolle. (varmaankin näkyvyys ja tätä kautta sponssitulot olivat yksi tekijä?). Lisäksi tekivät teknisiä innovaatioita joista otettiin mallia muihin talleihin.

Toisaalta taas BAR '99 hävisi jopa Minardille saamatta pistettäkään, vaikka budjetti oli yksi suurimmista ja Villeneuven tasoinen kuski ohjaksissa.

Jos talli saa hyvät moottorit, kekseliään ja motivoituneen autonrakennustiimin ja tarpeeksi rahaa näitten toteutukseen, niin varmasti pysyy ainakin keskikastissa vaikka budjetti ei vetäisi vertoja esim Jaguarille.
 

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
topiikkihan on Minardin budjetti, ei Minardin haukkuminen! kyllähän tuo budjetti on aika pieni..mutta kyllä se Minardi vielä nousee! wink
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Nykyformuloissa eivät kyllä nouse pohjapaikaltaan ilman autotehtaan apua. Oli se sitten osaomistajuus ja tehdasmotit tai halvat, mutta hyvät asiakaskoneet. Pari vuotta vanhoilla Fordeilla eivät kyllä hurista kovempaa muihin nähden jatkossakaan vaikka jollain ilveellä saisivatkin rahaa paljon.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
<strong>
Olet toki oikeassa, mutta eikö samalla logiikalla oltaisi vielä kustannustehokkaampia jos edelleen pienennettäisiin budjettia vaikka puoleen, sillä ei kierrosaika siitä yhtä merkittävästi huononisi.

Loppujen lopuksi voisi olla järkevintä kiertää rataa juosten sillä tällöin kierrosaika olisi kaikkein paras suhteessa käytettyyn rahamäärään.

Noin siis ymmärsin lauseesi "Jos lasketaan paljonko Minardi jää sekunneissa huipputalleille, voisi jopa väittää että Minardi on paljon kustannustehokkaampi ja parempi kaikissa suhteissa verrattaessa kärkitalleihin.
Kiitos kun väänsit rautalangasta, se auttoi wink

Sanoin juuri siksi että "voisi jopa väittää...", koska en nyt aivan täysin ollut sitä mieltä.

Ajatusleikistäsi kuitenkin sen verran, että pitää kuitenkin muistaa 107% sääntö. Siihen eivät varmasti nopeat jalat riitä wink
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ilmari:
<strong>
Olet toki oikeassa, mutta eikö samalla logiikalla oltaisi vielä kustannustehokkaampia jos edelleen pienennettäisiin budjettia vaikka puoleen, sillä ei kierrosaika siitä yhtä merkittävästi huononisi.

Loppujen lopuksi voisi olla järkevintä kiertää rataa juosten sillä tällöin kierrosaika olisi kaikkein paras suhteessa käytettyyn rahamäärään.

Noin siis ymmärsin lauseesi "Jos lasketaan paljonko Minardi jää sekunneissa huipputalleille, voisi jopa väittää että Minardi on paljon kustannustehokkaampi ja parempi kaikissa suhteissa verrattaessa kärkitalleihin.
Kiitos kun väänsit rautalangasta, se auttoi wink

Sanoin juuri siksi että "voisi jopa väittää...", koska en nyt aivan täysin ollut sitä mieltä.

Ajatusleikistäsi kuitenkin sen verran, että pitää kuitenkin muistaa 107% sääntö. Siihen eivät varmasti nopeat jalat riitä wink
Tosin 107% ei ole enää voimassa ja tuskin noi kuskin kengät olisi sääntöjen mukaiset. Siis niissä pitäis olla 4 rengasta 13" vanteilla ja sitten niitten pitäis selvitä sivutörmäys testistä ja niissä pitäis olla 3litranen V10. Puhumattakaan kameroiden paikoista. :D
 

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
Silloinhan sitä voittaisi ylivoimaisesti, ku painoa ei olisi kuin "kuskin" verran :D

<small>[ 17-12-2003, 23:32: Message edited by: Minardi fani ]</small>
 

Samzuliini

Well-known member
Liittynyt
2.1.2003
Viestit
119
Sijainti
kuopio,FROM FINLAND,SUOMI!!
Baumgartnerille Minardi-sopimus hallituksen tuella
22.12.2003 15:43

Unkarin hallitus on varannut noin 3,2 miljoonaa euroa F1-kuljettajaZsolt Baumgartnerinuran tukemiseen ensi kaudella. Rahat varmistivat kuljettajan managerin Tamas Frankinmukaan sen, että Baumgartner kilpailee ensi kaudella Minardi-tallissa.
- Sain tallipäällikkö Paul Stoddardiltaluvan ilmoittaa, että sopimus allekirjoitetaan tiistaina, Frank kertoi Unkarin uutistoimistolle. - Tämä on mahtava mahdollisuus, Baumgartner iloitsi.
Viime kaudella Baumgartner pääsi ajamaan kaksi gp-kilpailua Jordan-tallissa loukkaantuneen Ralph Firmanintuuraajana. Toista Minardia kuskaa ensi kaudella italialainen Gianmaria Bruni.
Urheiluasioista vastaava ministeri Ferenc Gyurcsanykertoi aikaisemmin maanantaina, että Baumgartnerin tukijoukkojen on kerättävä vastaava summa yksityiseltä sektorilta. - Summa on suuri, mutta puhumme suuresta lupauksesta, Gyurcsany sanoi.
Baumgartnerin mahdollisuudet pestiin Jordanilla menivät sponsorituen puutteeseen. Nyt Unkarin hallitus ja Baumgartnerin asiainhoitajat perustavat erillisen yrityksen talouspuolen hoitamiseen. Ministeri Gyurcsany uskoo sijoituksen poikivan tuottoa viiden vuoden sisällä. Unkarin hallitus saa tukensa myötä oikeuden myydä mainostilaa Baumgartnerin kilpuriin.
(MTV3-Reuters-STT-AP)

Summa on suuri, mutta puhumme suuresta lupauksesta....heh heh :D joo
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
10 millillä olis irronnu Mersun mylly!

Sit kun olisivat saaneet vanhoista Arrowseista sen verran irti et autokin olis suht hyvä(verrattuna edelliseen), niin Minardillahan hätyyteltä jo Saubereita ja BAReja! :) :cool:

Olishan se siistiä, hä!?! eek! :p

Olis Jaguarin poijjat ihmeissään kun Minardilla näytettäs heille takavaloa! :D
 
Ylös