Minkä itse ostaisit?

Mikä näistä?


  • Äänestäjiä yhteensä
    59

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Lämmin autotalli on talvisin kova sana. Ei tarvitse skrabata laseja ja mukava istua lämpimään autoon.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Jaskattu polli.
Ei ollut vaihtoehtoa "jonkun muun" ja silti ostit jonkun muun.:jaska:
Tossa vaiheessa, kun polllin räiskäsin nuo olivat vaihtoehtoina. Loppusuoralla. Kesti vielä pari kuukautta, ennen kuin auton sit hankin, joten musta lammas (Gertrud) yllätti. :)

APaksu:
Uuden auton ostaminen on yleensä aika tyhmää mutta tollaisen kotteron hankkiminen joka menettää arvonsa heti tuntuu aika järjettömälle, oli se sitten golf, ibiza, fiesta tai mikä tahansa vastaava.

yhdyn pyryfiin siinä että kulkisin itsekin mielummin julkisilla kuin millään noista kärryistä.
Kaikki uudet autot menettävät arvostaan heti, kun kaupasta ajaa pois.

Tuli aikanaan tehtyä excleitä (ja täältäkin neuvoja kyselin eli kiitos vaan PP:lle), missä vertasin leasingautoa, uutta autoa, käytettyä autoa per tulevat vuodet. Ainoa missä noista em. arvonalennus ei näy suoraan on leasingauto. Ko. vaihtoehdossa on aina uusi - lähes huoltokustannuksiltaan vapaa - mutta ikävä kyllä kallein ratkaisu.

Mikäli uusi auto ei ole sunnuntaikappale, niin ensimmäiset käyttövuodet voivat olla huolettomia ajaa. Arvonalema on rajuin ensimmäisenä vuotena.

Käytetty auto voi olla huoltokustannuksiltaan yllättävä. Mitä enämpi ajettu ja vanhempi, niin sitä todennäköisemmin siitä tulee yllättäviä ja ylimääräisiä kustannuksia. Pahimmassa tapauksessa voi menettää koko sijoituksen. (=ts. huollattaminen voi tulla kertarysäyksellä kalliimmaksi, kuin auton arvo). Sen lisäksi saattaisi läski tummua, kun vituttaisi kun aina olisi joku rikki. Oikean hintansa suhtkoht hyvin säilyttävän (Golf on) ja todennäköisesti luotettavan (=huoltovapaan tai vähän huoltoa vaativan) auton löytäminen on haastava homma. Toivottavasti onnistuin.

Kottero? Mitä tarkoitat kotterolla? Jos muotoilusta puhutaan ainoastaan Jazz oli noista mielestäni Rumä auto. Muuthan ovat muotoilultaan ihan ok. Jos tarkoitit kotterolla kokoluokkaa, niin kyllähän auto kannattaa valita käytön mukaan. Minulle sopiva koko luokka oli juuri tämä. Seuraava koko luokka olisi uutena (ja se hinta mikä käytetystä maksaa häviää vuosissa/kilometreissa) about 5000-10000 e kalliimpi, miksi maksaa ylimääräistä. Ei ainakaan egon takia kannata...
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jotenkin tohon tapaa se taisi olla....en tiedä unohtuiko sulta takuut yms.
Aika heikot takuut on 5-10v autoilla, mutta hintaa kaaroilla silti monta tonnia. Toisaalta ehkä paras hinta-laatusuhde tuon ikäsissä.
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Aika heikot takuut on 5-10v autoilla, mutta hintaa kaaroilla silti monta tonnia. Toisaalta ehkä paras hinta-laatusuhde tuon ikäsissä.
Paskat takuut ja ovat monen tonnin biilejä, silti parsa hinta-laatusuhde:ahem: Itse suosin ihan masokistisuuteni takia optimistijollia, joita saa halvalla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Paskat takuut ja ovat monen tonnin biilejä, silti parsa hinta-laatusuhde:ahem: Itse suosin ihan masokistisuuteni takia optimistijollia, joita saa halvalla.
Sellaisessa on riski menettää paljon rahaa, mutta riski on kuitenkin aika pieni. Riskinotto keskimäärin kannattaa, odotusarvo taloudellisuudelle on hyvä. Uuden kun ostat, menetät rahasi varmasti, oli vikoja tai ei :thumbup:
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Ibiza vaikuttaa vähiten tila-automaiselta. Punto samoin, mutta italialaista en enää osta. Hondista pidän, mutta harmi, että alkaneet tehdä tuollaisia bussin/pakettiauton näköisiä hirvityksiä. Edellinenkin Jazz taisi olla sellainen. Fiestä ehkä nätein, mutta sekin jo kokeiltu. Vm. 96 suhteellisen uutena (silloin kun se mulla oli) aivan pommi

Edit: Siis vastaus Ibiza
Olen Ibizalla ajanut 18 tkm nyt. Raporttia laitan kunhan ehdin

Edit: En siis ole ostanut mitään näistä, Ibiza käyttöetuautona
 
Viimeksi muokattu:

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1412
Sijainti
Home
Aika lailla Ford Fiestan puolelle kääntyisin, ei ainakaan italialaisia jäätyvät vaan suomen talveen.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Uuden auton ostaminen on yleensä aika tyhmää mutta tollaisen kotteron hankkiminen joka menettää arvonsa heti tuntuu aika järjettömälle, oli se sitten golf, ibiza, fiesta tai mikä tahansa vastaava.

yhdyn pyryfiin siinä että kulkisin itsekin mielummin julkisilla kuin millään noista kärryistä.
Käyttötarkoitukseenhan se auto tulee ostaa. Kyllä mun mielestä parempi on ostaa uus omaani käyttötarkoitukseen soveltuva pienauto, kuin käytetty isompi auto, joka on ehkä omaan käyttöön liian iso tjsp.

Itse ainakin tykkään ajaa "kotteroilla" niiden ketteryyden takia. Ei tarvitse parkkipaikoilla paljoa äheltää.. Valitettavasti asia on kuitenkin niin, että harrastusteni takia mun seuraava autoni tulee olemaan isompi, jotta sinne mahtuisi polkupyörä kyytiin ilman että tarvitsee ottaa fillarista ainakaan takarengasta irti. Siinä mielessä harkintaan menisi juuri tuollainen Andyn dissaama tila-automainen pienauto, johon se pyörä saattaisi jopa mahtua jos takapenkit laittaa lyttyyn..

Noh.. asia ei ole kuitenkaan vielä ajankohtainen minulle..

Edit: niin ja polliin vastasin Seat, koska se näyttää mielestäni tyylikkäältä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Itse ainakin tykkään ajaa "kotteroilla" niiden ketteryyden takia. Ei tarvitse parkkipaikoilla paljoa äheltää.. Valitettavasti asia on kuitenkin niin, että harrastusteni takia mun seuraava autoni tulee olemaan isompi, jotta sinne mahtuisi polkupyörä kyytiin ilman että tarvitsee ottaa fillarista ainakaan takarengasta irti. Siinä mielessä harkintaan menisi juuri tuollainen Andyn dissaama tila-automainen pienauto, johon se pyörä saattaisi jopa mahtua jos takapenkit laittaa lyttyyn..
Kaupungissa kyllä pikkuauto on mukava, nopeampi ja ketterämpi ajella kuin isompaa. Moottoritievauhdeissa vaan tuppaavat olemaan hieman tehottomia, levottomia ja meluisia. Itse en paskaista fillaria laittaisi auton sisälle. Asiallisia ulkopuolisiakin kuljetusratkaisuja löytyy, eikä mitään pyöriä tarvii irrottaa.
 
Viimeksi muokattu:

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Tämän olisi voinut laittaa Ajoneuvot ja Tekniikka -osastoon, mutta ajattelin laittaa tänne kun tässä pikkuautoista jutellaan

Ibizalla tosiaan ajettu nyt reilu 18 tkm ja raporttia siitä lupailin. Versio jolla ajelen on Ibiza 1,9 tdi sport. Nykyään tehokkaammat diesel-Ibizat myydään uudemmalla tekniikalla varustetulla 1,6-litraisella diesel-padalla, mutta ehdin saada varastosta viimeisen vanhalla koneella varustetun viime syksynä. Paperilla katsottuna vääntö koneissa kokolailla sama, mutta kiihtyvyys paikaltaan on 1,9-litraisessa parempi. Kulutuksessa on parin kymmenyksen ero 1,6-litraisen eduksi

Ulkonäkö autossa on mielestäni ihan ok. Ei kovin kaunis, mutta muotoilija on yrittänyt jotain erikoista. Sport-varustukseen kuuluvat 16-tuumaiset alut antavat ulkonäölle jämäkkyyttä, mutta sivuilme suorastaan huutamalla vaatisi matalampaa alustaa. 15-tuumaisilla kiekoilla auto näyttäisi jo aika kippanalta. Sisäilme on melko arkinen. Värejä olisi suonut käytettävän enemmän, mutta pinnat lienevät ainakin helppo pitää siisteinä



Ulkonäkö kuitenkin sivuseikka, ajamaan. Sporttivarusteisen etupenkit ovat ihan kohtuullisesti muotoillut ja mitoitetut. Ratin säätöalue on laaja, joten sen saa urheilullisen lähelle. Ajoasento on siis vähintääkin hyvä. Sähkötehosteinen ohjaus tuntuu hitaissa nopeuksissa todella kevyeltä eikä tuntumaa oikein löydy. Ajan mittaan ohjaukseen tottuu, mutta tuntuma voisi kokeilla parantaa 17-tuumaisilla vanteilla ja matalammilla renkailla. Viisitoistatuumaisilla kiekoilla tuntuma jäisi varmasti jo melko epämääräiseksi. Ohjaus on kuitenkin kohtuullisen nopea, siitä plussaa. Jarruissa on myös totuttelemista, ne ovat volkkarimaisesti melkein yliherkiksi tehostetut, mutta toisaalta taas jos sateella ja loskalla, jos jarrulevyt märät, poljinvoiman määrää tarvitaan ensimmäisellä jarrutuksella hurjasti enemmän. Tämä ominaisuus todellakin säikäyttää. Ihmettelen, etteivätkö muut Ibizan käyttäjät ole törmänneet samaan

Sporttialusta on sopivan jämäkkä, mutta ohjauksen lievä tunnottomuus syö ajamisen iloa mutkissa. Pahin miinus ajamisen ilon kannalta on, että ESP:tä ei saa kokonaan kytkettyä pois. Nappi siihen löytyy, mutta kun sen mukamas ottaa pois, järjestelmä antaa vain vähän enemmän siimaa, mutta silti hyvin pian alkaa ESP:n ärsyttävä rutina ja jarruttelu. Ohjauksen, jarrujen ja ESP:n takia auto ei tunnu siltä, että se olisi kunnolla lapasessa, ja että siihen voisi luottaa äkkitilanteessa. Tuntuu jotenkin, että pelaisi jotain lasten videopeliä, eikä ajaisi itse autoa

Varustelu on keskinkertainen, manuaali-ilmastointi, alut, 4 x sähköikkunat ja ESP (jota tosin ei saa pois päältä). Sport-varusteluun ei kuulu vakionopeudensäädintä, se on siis syytä poimia lisävarustelistalta. Ärsyttävimpiin varusteisiin ESP:n ohella kuuluu mäkilukko, eli siis pitää vastamäkeen lähdettäessä takajarrruja kiinni, joten kokematonkin autoilija onnistuu mäkilähdöissä. Valitettavasti sitä ei ole toteutettu Subarun tapaan fiksusti vetäviin pyöriin, vaan talvella systeemi pitää takajarruja lukossa juuri sopivasti, että eturenkaat ehtivät kaivautua tahi hioa jäähän sileän kohdan, jolloin on vaarana jäädä mäkeen jumiin. Lisäksi mäkilukon "avulla" mäkilähdöissä tuntuu nykäisy. Varuste sopii ehkä kokemattomille kuljettajille, mutta normaaliautoilijaa se lähinnä ärsyttää. Mielestäni sen soisi olevan mielummin lisävaruste eikä pakko-ostos, jota ei sitäkään saa pois päältä. Diesel-moottorin alhaisen hukkalämmön vuoksi auto lämpesi talvella hitaasti, webasto olisi kova sana. Talviominaisuuksista vielä sen verran, että etenemiskyky (mäkilukosta huolimatta) on etuvetoiseksi erinomainen. Luistonesto seuraa poiskytkettynäkin pyörien nopeuseroja ja painava diesel-moottori antaa hyvän vetopidon. Minulla oli vielä talvella vakioa korkeampi ja kapeampi (195/55R16) rengaskoko, mikä auttoi myös asiaa. Keväällä jäällä lumessa pohjaa myöten kahlatessa selvisi Ibizalla siinä missä appiukon neliveto-Subarulla

Moottori tarjoaa kohtuullisen väännön, mutta verrattaen pienellä vetoalueella. Ohittaessa esim. kolmosella vedätettäessä alkaa jo hyytyä, ja neloselle vaihdettaessa ei olla vielä vääntöalueella. Liikennevalolähdöt ovat kyllä ihan ripeitä. Olen kengittänyt muutaman kerran tehokkaammankin auton. Moottori myös kalkuttaa vanhanaikaisesti varsinkin paikallaan seistessä, mutta melu ei vedä vertoja infernaaliselle rengasmelulle. Vaihtamalla 15-tuumaiset kiekot, melu pienenisi, mutta sitten ajettavuus kärsisi entisestään. Kulutus on ilahduttavan alhainen, parhaimmillaan olen päässyt matka-ajossa 3,8:aan litraan

Luotettavuudesta on paha sanoa mitään näin pienellä kilometrimäärällä. Vikoja ei ole ollut.

Plussaa
+ Etenemiskyky
+ Ajoasento
+ Kulutus

Miinusta
- ESP ei poiskytkettävissä
- Rengasmelu
- Ohjaus varauksin

Ps:

Auton ollessa huollossa ajoin yhden päivän VW Pololla, joka on Ibizan sisarvariantti. Siinä oli VW:n vanha 1,4-litrainen mylly, ei siitä sen enempää, mutta auto tuntui hyvin samanlaiselta, kuin Ibiza. Sisäilme oli viimeistellympi, tosin Ibizassa tyylikkäämmät ja selkeämmät mittarit, ulkoa Polo tylsemmän näköinen. Kapeammista renkaista johtuen ohjaustuntuma oli huonompi, mutta melu pienempi. Pahin "moka" Volkkarissa oli, että siinä oli samat Volkkrin ärsyttävyydet, kuin kaikissa Volkkareissa, eli pitkä kytkinpolkimen liike, poljinten sijoittelu niin, ettei kaasua ja jarrua voi painaa samaan aikaan samalla jalalla, sekä ihmeellinen puolen sekunnin viive sillä välillä kun painaa kaasua, ja kun moottori vastaa kaasuun

Edit: Polossa parempaa taas Ibizaa sujuvatoimisempi vaihdeaski
 
Viimeksi muokattu:
Ylös