Tämän olisi voinut laittaa Ajoneuvot ja Tekniikka -osastoon, mutta ajattelin laittaa tänne kun tässä pikkuautoista jutellaan
Ibizalla tosiaan ajettu nyt reilu 18 tkm ja raporttia siitä lupailin. Versio jolla ajelen on Ibiza 1,9 tdi sport. Nykyään tehokkaammat diesel-Ibizat myydään uudemmalla tekniikalla varustetulla 1,6-litraisella diesel-padalla, mutta ehdin saada varastosta viimeisen vanhalla koneella varustetun viime syksynä. Paperilla katsottuna vääntö koneissa kokolailla sama, mutta kiihtyvyys paikaltaan on 1,9-litraisessa parempi. Kulutuksessa on parin kymmenyksen ero 1,6-litraisen eduksi
Ulkonäkö autossa on mielestäni ihan ok. Ei kovin kaunis, mutta muotoilija on yrittänyt jotain erikoista. Sport-varustukseen kuuluvat 16-tuumaiset alut antavat ulkonäölle jämäkkyyttä, mutta sivuilme suorastaan huutamalla vaatisi matalampaa alustaa. 15-tuumaisilla kiekoilla auto näyttäisi jo aika kippanalta. Sisäilme on melko arkinen. Värejä olisi suonut käytettävän enemmän, mutta pinnat lienevät ainakin helppo pitää siisteinä
Ulkonäkö kuitenkin sivuseikka, ajamaan. Sporttivarusteisen etupenkit ovat ihan kohtuullisesti muotoillut ja mitoitetut. Ratin säätöalue on laaja, joten sen saa urheilullisen lähelle. Ajoasento on siis vähintääkin hyvä. Sähkötehosteinen ohjaus tuntuu hitaissa nopeuksissa todella kevyeltä eikä tuntumaa oikein löydy. Ajan mittaan ohjaukseen tottuu, mutta tuntuma voisi kokeilla parantaa 17-tuumaisilla vanteilla ja matalammilla renkailla. Viisitoistatuumaisilla kiekoilla tuntuma jäisi varmasti jo melko epämääräiseksi. Ohjaus on kuitenkin kohtuullisen nopea, siitä plussaa. Jarruissa on myös totuttelemista, ne ovat volkkarimaisesti melkein yliherkiksi tehostetut, mutta toisaalta taas jos sateella ja loskalla, jos jarrulevyt märät, poljinvoiman määrää tarvitaan ensimmäisellä jarrutuksella hurjasti enemmän. Tämä ominaisuus todellakin säikäyttää. Ihmettelen, etteivätkö muut Ibizan käyttäjät ole törmänneet samaan
Sporttialusta on sopivan jämäkkä, mutta ohjauksen lievä tunnottomuus syö ajamisen iloa mutkissa. Pahin miinus ajamisen ilon kannalta on, että ESP:tä ei saa kokonaan kytkettyä pois. Nappi siihen löytyy, mutta kun sen mukamas ottaa pois, järjestelmä antaa vain vähän enemmän siimaa, mutta silti hyvin pian alkaa ESP:n ärsyttävä rutina ja jarruttelu. Ohjauksen, jarrujen ja ESP:n takia auto ei tunnu siltä, että se olisi kunnolla lapasessa, ja että siihen voisi luottaa äkkitilanteessa. Tuntuu jotenkin, että pelaisi jotain lasten videopeliä, eikä ajaisi itse autoa
Varustelu on keskinkertainen, manuaali-ilmastointi, alut, 4 x sähköikkunat ja ESP (jota tosin ei saa pois päältä). Sport-varusteluun ei kuulu vakionopeudensäädintä, se on siis syytä poimia lisävarustelistalta. Ärsyttävimpiin varusteisiin ESP:n ohella kuuluu mäkilukko, eli siis pitää vastamäkeen lähdettäessä takajarrruja kiinni, joten kokematonkin autoilija onnistuu mäkilähdöissä. Valitettavasti sitä ei ole toteutettu Subarun tapaan fiksusti vetäviin pyöriin, vaan talvella systeemi pitää takajarruja lukossa juuri sopivasti, että eturenkaat ehtivät kaivautua tahi hioa jäähän sileän kohdan, jolloin on vaarana jäädä mäkeen jumiin. Lisäksi mäkilukon "avulla" mäkilähdöissä tuntuu nykäisy. Varuste sopii ehkä kokemattomille kuljettajille, mutta normaaliautoilijaa se lähinnä ärsyttää. Mielestäni sen soisi olevan mielummin lisävaruste eikä pakko-ostos, jota ei sitäkään saa pois päältä. Diesel-moottorin alhaisen hukkalämmön vuoksi auto lämpesi talvella hitaasti, webasto olisi kova sana. Talviominaisuuksista vielä sen verran, että etenemiskyky (mäkilukosta huolimatta) on etuvetoiseksi erinomainen. Luistonesto seuraa poiskytkettynäkin pyörien nopeuseroja ja painava diesel-moottori antaa hyvän vetopidon. Minulla oli vielä talvella vakioa korkeampi ja kapeampi (195/55R16) rengaskoko, mikä auttoi myös asiaa. Keväällä jäällä lumessa pohjaa myöten kahlatessa selvisi Ibizalla siinä missä appiukon neliveto-Subarulla
Moottori tarjoaa kohtuullisen väännön, mutta verrattaen pienellä vetoalueella. Ohittaessa esim. kolmosella vedätettäessä alkaa jo hyytyä, ja neloselle vaihdettaessa ei olla vielä vääntöalueella. Liikennevalolähdöt ovat kyllä ihan ripeitä. Olen kengittänyt muutaman kerran tehokkaammankin auton. Moottori myös kalkuttaa vanhanaikaisesti varsinkin paikallaan seistessä, mutta melu ei vedä vertoja infernaaliselle rengasmelulle. Vaihtamalla 15-tuumaiset kiekot, melu pienenisi, mutta sitten ajettavuus kärsisi entisestään. Kulutus on ilahduttavan alhainen, parhaimmillaan olen päässyt matka-ajossa 3,8:aan litraan
Luotettavuudesta on paha sanoa mitään näin pienellä kilometrimäärällä. Vikoja ei ole ollut.
Plussaa
+ Etenemiskyky
+ Ajoasento
+ Kulutus
Miinusta
- ESP ei poiskytkettävissä
- Rengasmelu
- Ohjaus varauksin
Ps:
Auton ollessa huollossa ajoin yhden päivän VW Pololla, joka on Ibizan sisarvariantti. Siinä oli VW:n vanha 1,4-litrainen mylly, ei siitä sen enempää, mutta auto tuntui hyvin samanlaiselta, kuin Ibiza. Sisäilme oli viimeistellympi, tosin Ibizassa tyylikkäämmät ja selkeämmät mittarit, ulkoa Polo tylsemmän näköinen. Kapeammista renkaista johtuen ohjaustuntuma oli huonompi, mutta melu pienempi. Pahin "moka" Volkkarissa oli, että siinä oli samat Volkkrin ärsyttävyydet, kuin kaikissa Volkkareissa, eli pitkä kytkinpolkimen liike, poljinten sijoittelu niin, ettei kaasua ja jarrua voi painaa samaan aikaan samalla jalalla, sekä ihmeellinen puolen sekunnin viive sillä välillä kun painaa kaasua, ja kun moottori vastaa kaasuun
Edit: Polossa parempaa taas Ibizaa sujuvatoimisempi vaihdeaski