Minnes Runar kadonnut?

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Viitannet Runskin soitelleen/olleen yhteydessä oikeasti joihinkin foorumisteihin? (= selänpesurinkiläiset? :)) Juu, en mä sitä väitä etteikö noin voisi olla. Itse hahmoa sen enempi henkilökohtaisesti tuntematta mulle nyt vaan tuli näiden nettikirjoittelujen välityksellä tuollainen kuva. En kaikkia juttuja ottanut todesta. Voin olla auttamattomasti väärässä ennakkoluuloineni, mutta se on mun häpeä. Tietyllä varauksella suhtaudun vähän kaikkeen intter netissä nimimerkillä kirjoitettuun.
Runar tapasi mm. Tosen ja Jussin. Minä puhuin hänen kanssaan monia pitkiä puheluita, joiden perusteella arvostan häntä selvästi enemmän kuin pelkästään forumin perusteella.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Viitannet Runskin soitelleen/olleen yhteydessä oikeasti joihinkin foorumisteihin? (= selänpesurinkiläiset? :)) Juu, en mä sitä väitä etteikö noin voisi olla. Itse hahmoa sen enempi henkilökohtaisesti tuntematta mulle nyt vaan tuli näiden nettikirjoittelujen välityksellä tuollainen kuva. En kaikkia juttuja ottanut todesta. Voin olla auttamattomasti väärässä ennakkoluuloineni, mutta se on mun häpeä. Tietyllä varauksella suhtaudun vähän kaikkeen intter netissä nimimerkillä kirjoitettuun.
No en mäkään ihan kaikkea usko(nut). Mutta mitä siitä.

Se, että täällä oli tai on Ruunarin, Moen, Dompan,Jaskan Mehen, Knoukkarin, burbin, Kouvon, laran tai esmes Pietarin tai kaltaisia persoonallisia tyyppejä (monia jäi mainitsematta) on rikkaus. Sitten on iso joukko niitä, joita ei edes kunnolla muista, kun ovat niin toisensa kaltaisia jeesjees tai vaihtoehtoisesti no-no tyyppejä (=aina jotain negatiivista).

Knoukka

Well-known member

Se, että täällä oli tai on Ruunarin, Moen, Dompan,Jaskan Mehen, Knoukkarin, burbin, Kouvon, laran tai esmes Pietarin tai kaltaisia persoonallisia tyyppejä (monia jäi mainitsematta) on rikkaus. Sitten on iso joukko niitä, joita ei edes kunnolla muista, kun ovat niin toisensa kaltaisia jeesjees tai vaihtoehtoisesti no-no tyyppejä (=aina jotain negatiivista).
Juuri näin.

Ja pitää puolustaa ja pyörtää sen verta sanoja, että sen kritiikin mitä Runskia kohtaan annoin koski pääosin viimeisiä aikoja. Sitä ennen oli hyvinkin luottamukselliset välit, mutta sit meni pieleen. Vikaa sysissä ja sepissä. Ja multa meni luottamus hahmoon ja joka kerran selvitettiin privoilla. Mutta sen perään alkoi Runarilla oma lähtölaskenta, ja mun nähdäkseni ihan itse aloitettu. Oli sellaista räiskintää ja ei niin tervettä käytöstä, mikä alkoi arveluttamaan mua aika paljon. Siksi pidin siinä vaiheessa turva- ja hermoväliä. Mutta sellasia vaiheita nyt tulee joka jampalle. Eikä vähiten Runarin kaltaisille tyypeille. Summa summarun: viimeistä vuotta lukuunottamatta Runar antoi paljon enemmän kuin otti tältä forumilta. Harmi vaan että vikat ajat meni vituilleen ja jäi allekirjoittaneellekin ikävä maku.

Ja ryssinyt olen monet kerrat itekkin tässä elämässä että on ympyröitä joissa en kehtaa naamaani näyttää. Että en sillä.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth

Aika naulan kantaan osuit!:ahem:

SamiJ

Well-known member

Juu, persoonia pitää ehdottomasti olla, ei siinä mitään. Persoonat onkin varmaan yksi syy, että Vapaan puolella on alkanut alunperin pyörimään (varsinkin Yrjölän ynnä muiden huumori, joka on muuten ehkä harmittavasti hieman vähentynyt täällä? :(). Mä kuulun ehkä itse tollaseen tylsimysjoukkoon, ja siksi vaan jotenkin alkaa näissä keskusteluissa aina tökkimään jos joku persoona on liiaksi esillä. Keskusteluita/jarnojakaan ei jaksa, jos se menee enimmäkseen semmoiseksi piilokettuiluksi, jossa ainoastaan yritetään "voittaa" vastapuoli ilman, että huomioidaan vaikkapa niitä toisen hyviä pointteja laisinkaan. Ainakaan mä en tota jaksa, mutta voihan se toisille olla ton jarnaamisen hienouskin. Mulle ideaalikeskustelu (niin netissä kuin oikeassakin elämässä) on semmosta että puolin ja toisin osataan antaa arvoa toisen näkemyksille, ja ehkä jopa jotain niistä opitaan. Jos keskustelijat vaan kaivautuu asemiinsa ja keskustelu menee semmoseksi oman mielipiteen inttämiseksi, niin ei se taida juurikaan avartaa kummankaan osapuolen näkemyksiä. Silloin yleensä tuleekin otettua ihan luonnostaan etäisyyttä näihin jutskiin.

Osin sama ehkä sama pätee tonne Yleisen keskustelunkin puolelle. Ne samat tietyt aktiivihahmot kun siellä pyörii, niin se keskustelukin ehkä siksi menee välillä aika kärkkääksi välillä, siis ainakin näin ulkopuolisen silmin. Keskustelijat itse ovat varmaankin eri mieltä. Tuosta syystä on monesti jäänyt osallistumatta keskusteluihin, vaikka aiheen puolesta olisikin ehkä kiinnostanut. Enimmäkseen tulee lueskeltua. Jos sinne joskus uskaltaakin jotain omaa mielipidettä heittää väliin, niin se usein hukkuu sinne jarnan sekaan.

Puuh... mitähän mä yritin sanoa. :)

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Juu, persoonia pitää ehdottomasti olla, ei siinä mitään. Persoonat onkin varmaan yksi syy, että Vapaan puolella on alkanut alunperin pyörimään (varsinkin Yrjölän ynnä muiden huumori, joka on muuten ehkä harmittavasti hieman vähentynyt täällä? :(). Mä kuulun ehkä itse tollaseen tylsimysjoukkoon, ja siksi vaan jotenkin alkaa näissä keskusteluissa aina tökkimään jos joku persoona on liiaksi esillä. Keskusteluita/jarnojakaan ei jaksa, jos se menee enimmäkseen semmoiseksi piilokettuiluksi, jossa ainoastaan yritetään "voittaa" vastapuoli ilman, että huomioidaan vaikkapa niitä toisen hyviä pointteja laisinkaan. Ainakaan mä en tota jaksa, mutta voihan se toisille olla ton jarnaamisen hienouskin. Mulle ideaalikeskustelu (niin netissä kuin oikeassakin elämässä) on semmosta että puolin ja toisin osataan antaa arvoa toisen näkemyksille, ja ehkä jopa jotain niistä opitaan. Jos keskustelijat vaan kaivautuu asemiinsa ja keskustelu menee semmoseksi oman mielipiteen inttämiseksi, niin ei se taida juurikaan avartaa kummankaan osapuolen näkemyksiä. Silloin yleensä tuleekin otettua ihan luonnostaan etäisyyttä näihin jutskiin.

Osin sama ehkä sama pätee tonne Yleisen keskustelunkin puolelle. Ne samat tietyt aktiivihahmot kun siellä pyörii, niin se keskustelukin ehkä siksi menee välillä aika kärkkääksi välillä, siis ainakin näin ulkopuolisen silmin. Keskustelijat itse ovat varmaankin eri mieltä. Tuosta syystä on monesti jäänyt osallistumatta keskusteluihin, vaikka aiheen puolesta olisikin ehkä kiinnostanut. Enimmäkseen tulee lueskeltua. Jos sinne joskus uskaltaakin jotain omaa mielipidettä heittää väliin, niin se usein hukkuu sinne jarnan sekaan.

Puuh... mitähän mä yritin sanoa. :)
Ihan hyvin kirjoitit/sanoit. Ja välillä pitääkin vähän avautua (oli sitten tehty kiihkottomasti, niinkuin sinä nyt tai isommalla kalabaliikilla niinkuin jotkut joskus ;) ) Muuten on vaikea ymmärtää miksi joku suhtautuu miten suhtautuu. Esimerkiksi johonkin asiaan tai johonkin toiseen voorumilaiseen tms.

No täällähän on kirjoiteltu aikanaan mikä on hyvä jarna ja mikä huono. Hyvä jarna on sellainen missä todellakin perusteellisesti vaihdetaan mielipiteitä (=Omasta mielestäni Ruunar oli yleensä hyvä tässä) ja vähemmän mennään henkilökohtaisuuksiin yms. "Voittamista" en itsekään pidä tärkeänä. Tärkeämpää on hyvä osallistuminen.

---
Sanompa vielä, että pitäisi ehkä välillä rajoittaa esim. Jaskan tai Pietarin tai Ace17 (eli ässämiehen) hmmm....kiusaamista. Ikävää, että Jaska on lopetellut kommentoinnin lähes kokonaan. (vai johtuukohan eukosta :) ) Yrjölääkin on ikävä.

Ace17

Acenteella
Hyvä jarna on sellainen missä todellakin perusteellisesti vaihdetaan mielipiteitä (=Omasta mielestäni Ruunar oli yleensä hyvä tässä) ja vähemmän mennään henkilökohtaisuuksiin yms. "Voittamista" en itsekään pidä tärkeänä.
Itse kyllä sanoisin, että Runski oli just se kaikkein paras(/pahin) esimerkki hahmosta, jolle jarnan voittaminen on se tärkein asia jarnassa. Hänellä voittamisen hinku tuntui menevän jo jossain määrin pakkomielteen puolelle. Runski kyllä argumentoi hyvin ja huolellisesti mielipiteitään, mutta vaikka hän itsekin monesti toisteli, että jarnaaminen ei ole kilpailua vaan mielipiteiden vaihtoa ja näkökulmien avartamisesta, hänen käyttäytymisestään pystyi näkemään aivan jotain muuta.
Kuten hyvä ystäväni Stig Helmer aikoinaan totesi:
31.5.04 [23:51:20] <Stig> ts. mielestäni Runar on taiteilijaluonne, joka ei koskaan voi myöntää olevansa väärässä!!!!

Runskille kaikki kunnia oivallisista jarnoista ja täytyy kyllä myöntää, että itse olen ottanut paljon vaikutteita Runskin väittelytekniikoista, joiden yleinen tavoite tuntui olevan ärsyttää vastajarnaajaa. Yhtenä suurimmista suosikeistani "en minä mitään väittänyt mitään, minä vain kysyin". Hänellä oli mestarillinen taito käyttää väitteidensä tukena argumentaatiovirheitä, joista osa oli kaiketi tahattomia, mutta osa takuuvarmasti harkittuja. Ei haittaa, vaikka väitteen logiikka pohjimmiltaan kusee, jos siitä ei vain jää kiinni.

Eräälle Runskin tekniikalle olen oikeasti kateellinen, enkä ole sitä juurikaan kyennyt toistamaan. Eräs sovellus siitä menee näin: Kerrotaan ensin jokin omakohtainen tapahtuma, jossa itse on näennäisesti mulkvistin roolissa. Tähän hahmo A tulee huutamaan, että olitpas mulkku kun niin teit. Tämän jälkeen paljastetaan tarinasta jotain, joka kääntääkin asetelman nurinpäin ja itse onkin jutun hyvä jätkä eikä suinkaan mulkvisti. Lopputulos: Hahmo A on mennyt vipuun ja nöyryyttänyt itseään.
Äskeistä on vaikea selittää, se täytyy itse kokea. Vaikka tekniikan tiesi ja luki Runskin kommentteja se mielessä, että miten tähän saa lisättyä päälaelleen kääntävän twistin, silti se pääsi monesti yllättämään. Puhdasta neroutta.

Tässä olen nyt kommentoinut ainoastaan Runskin nettipersoonaa, en ota mitenkään kantaa henkilöön nimimerkin takana, sillä en häntä tunne. En näe mitään estettä sille, etteikö hän olisi livenä ihan hyvä tyyppi. Lopetan tämän fanipoika-arvioni ystäväni Stig Helmerin sanoihin:
22.11.04 03:06:43 <Stig> Vaikuttaako tuo Runar sinusta joskus edes "vähän" vituttavalta tyypiltä? :D

Knoukka

Well-known member
Itse kyllä sanoisin, että Runski oli just se kaikkein paras(/pahin) esimerkki hahmosta, jolle jarnan voittaminen on se tärkein asia jarnassa. Hänellä voittamisen hinku tuntui menevän jo jossain määrin pakkomielteen puolelle. Runski kyllä argumentoi hyvin ja huolellisesti mielipiteitään, mutta vaikka hän itsekin monesti toisteli, että jarnaaminen ei ole kilpailua vaan mielipiteiden vaihtoa ja näkökulmien avartamisesta, hänen käyttäytymisestään pystyi näkemään aivan jotain muuta.
Kuten hyvä ystäväni Stig Helmer aikoinaan totesi:
31.5.04 [23:51:20] <Stig> ts. mielestäni Runar on taiteilijaluonne, joka ei koskaan voi myöntää olevansa väärässä!!!!

Runskille kaikki kunnia oivallisista jarnoista ja täytyy kyllä myöntää, että itse olen ottanut paljon vaikutteita Runskin väittelytekniikoista, joiden yleinen tavoite tuntui olevan ärsyttää vastajarnaajaa. Yhtenä suurimmista suosikeistani "en minä mitään väittänyt mitään, minä vain kysyin". Hänellä oli mestarillinen taito käyttää väitteidensä tukena argumentaatiovirheitä, joista osa oli kaiketi tahattomia, mutta osa takuuvarmasti harkittuja. Ei haittaa, vaikka väitteen logiikka pohjimmiltaan kusee, jos siitä ei vain jää kiinni.

Eräälle Runskin tekniikalle olen oikeasti kateellinen, enkä ole sitä juurikaan kyennyt toistamaan. Eräs sovellus siitä menee näin: Kerrotaan ensin jokin omakohtainen tapahtuma, jossa itse on näennäisesti mulkvistin roolissa. Tähän hahmo A tulee huutamaan, että olitpas mulkku kun niin teit. Tämän jälkeen paljastetaan tarinasta jotain, joka kääntääkin asetelman nurinpäin ja itse onkin jutun hyvä jätkä eikä suinkaan mulkvisti. Lopputulos: Hahmo A on mennyt vipuun ja nöyryyttänyt itseään.
Äskeistä on vaikea selittää, se täytyy itse kokea. Vaikka tekniikan tiesi ja luki Runskin kommentteja se mielessä, että miten tähän saa lisättyä päälaelleen kääntävän twistin, silti se pääsi monesti yllättämään. Puhdasta neroutta.

Tässä olen nyt kommentoinut ainoastaan Runskin nettipersoonaa, en ota mitenkään kantaa henkilöön nimimerkin takana, sillä en häntä tunne. En näe mitään estettä sille, etteikö hän olisi livenä ihan hyvä tyyppi. Lopetan tämän fanipoika-arvioni ystäväni Stig Helmerin sanoihin:
22.11.04 03:06:43 <Stig> Vaikuttaako tuo Runar sinusta joskus edes "vähän" vituttavalta tyypiltä? :D
Siviilissähän tollasia tyyppejä sanotaan sosiopaateiksi. Narsistinkin oireenkuvaus tossa on luettavissa.

Archie

Well-known member
Tuli vaan mieleen joitakin yhtäläisyyksiä erään Mikkosen, yhden Paavon ja Runskin välillä.

Ace17

Acenteella
Mulle tulee mieleen lähinnä Darth Vader
Jedin paluussa Obi-Wan Kenobin haamu sanoo Luke Skywalkerille, että Vader on "enemmän kone kuin ihminen" sekä "kieroutunut ja paha". Nämä sanat kuvaavat hyvin Vaderin luonnetta. Vader oli myös hyvin temperamenttinen, ja pelätty siitä, että hän saattoi raivostuessaan kuristaa hengiltä keisarillisessa avaruuslaivastossa palvelleita upseereja täysin mitättömistä syistä.

Luke Skywalker kuitenkin uskoi, että Vaderissa olisi vielä jäljellä hyvyyttä Anakin Skywalkerista. Kuolemaisillaan oleva Vader tunnusti poikansa olleen oikeassa.

Quasimodo

Well-known member
Sijainti
Helsinki
Tätä tuli kieltämättä luettua hymy huulessa :D. Nerokkaan tuntuinen jarnaustekniikka, jolla saa jallitettua toisen ja saatettua hänet huonoon valoon. Nerokas jätkä tuo Ruunari ja olisi ollut hauskaa kokea tuon tekniikan "pirullisuus" :alppu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Kait sä Ässämies huomasit, että tuo maininta voittamisesta oli vastaus SamiJ:lle. Siis oma mielipiteeni. Ruunarin vastaavasta en ole varma.

Ruunarissa oli hyvää perusteellisuus. Olkoonkin, että kyllähän hän käytti joskus monenlaisia konsteja. Toisaalta monellakohan jarnaajalta esim. sinä mukaan lukien on täysin puhtaat jauhot pussissa. Tulee vaan mieleen nämä varsinaiset törppöilyt Esana ja mikäs se olikaan se teidän chätissä sopiva närää aiheuttanut tempaus. Ja aivan varmasti sellaisia kyseenalaisia "vetoja" on siis muillakin jarnareilla eli rapatessa roiskuu. Muistelen nyt varmaan lähinnä tuolla yleisellä puolella käytyjä pitkäkestoisia väittelyitä joskus muinoin...

Melissan mielipide kiinnostaisi. Onko missään vaiheessa tuntunut siltä, että olisipa kiva väitellä taas Ruunarin kanssa jostain asiasta eli että jotakin puuttuisi. Katselin muuten teidän vanhoja väittelyitä aiemmin päivällä. Olihan siellä ihan asiaakin...siis kiihkotonta keskustelua ilman henkilökohtaisuuksiin menemisiä.

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
Melissan mielipide kiinnostaisi. Onko missään vaiheessa tuntunut siltä, että olisipa kiva väitellä taas Ruunarin kanssa jostain asiasta eli että jotakin puuttuisi. Katselin muuten teidän vanhoja väittelyitä aiemmin päivällä. Olihan siellä ihan asiaakin...siis kiihkotonta keskustelua ilman henkilökohtaisuuksiin menemisiä.
Hyvä, kipakka jarna silloin tällöin ei toki tekisi pahaa. Minulla vain tosiaan on sellainen muistikuva että Runar tapasi kääntää jarnat sivuraiteille, niin että päädyttiin kränäämään jostain vain etäisesti asiaan liittyvästä. Sitä pidin äärimmäisen turhauttavana.

Ei mulla siis (valitettavasti) ole sellaista oloa että mitään erityisen suurta puuttuisi. Mahdollisuuksia huonoon jarnaan on internetti täynnä.

Pietari

HarjunHerra
Sijainti
Etelä-Savo

Kiitos. :thumbup:

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Näköjään aivan kuten linkittämässäsi esimerkissä. Näköjään moista tahallista riidanhakuisuutta epäiltiin jo tuolloin. :D Lisätään vielä tapa laittaa sanoja/mielipiteitä toisen suuhun ja 'tietäminen' paremmin mitä joku toinen tarkoittaa kirjoittamallaan kuin kirjoittaja itse.
Juna jatkaa matkaansa ja jotkut jää asemille.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Onhan se tietty niinkin, että ne jotka joskus ovat saaneet ns. Ruunarin hanskasta ovat toki miehelle katkeria hamaan tappiin saakka. :D