Itse käytän tasamaalla ehdottomasti mollea. Jyrkissä ylämäissä siirryn kuokkaan.
Ongelmaksi muodostuu ensisijaisesti ankkaa hiihtävät ylämäissä. Itse revin ylämäet niin lujaa kuin pääsen, joten onhan se hivenen ärsyttävää jumittua jonkun taakse. Menee oma rytmi ihan sekaisin.
Mutta itse asiaan, mitä hiihtotekniikkaa käytät?
Miten kapeilla laduilla sitten oikein hiihdät? Vai miten leveällä kuokalla lykit menemään?
Ensinnäkin kannattaa tehdä mäkivetoja wassulla niin pitkään kun pystyy. Se kehittää hyvin tekniikkaa ja siitä saa hyviä vk/mk vetoja samalla.
Wassulla / Mogrenilla ohittaminen on myös helpompaa, koska omat sukset eivät mene niin leveälle kuin kuokassa, siis jos on tekniikka hanskassa. Näin ollen ankkatyypin voi ohittaa helposti muutamalla wassutyönnöllä jyrkemmässäkin mäessä (tai kuokan työnnöllä ja mogrenin potkulla tai tasatyönnöllä + toisen jalan potkulla, keinoja on useita)..
Yksi hyvin toimiva vinkki ohittamiseen on myös (suomalaisille mörökölleille toki aina niin vaikea) kohtelias pyyntö "voisitko väistää" tai siis tietenkin "latua prkele".