WebSlave sanoi:
Hanford device (ei siis Handford) oli kyllä varsin radikaali (meinasin kirjoittaa "järkky"), joskin yksinkertainen ratkaisu. Kuvastaa hyvin, miten "low tech"-ajattelulla jenkeissä lähestyttiin ongelmaa. En tiedä käytettiinkö sitä muualla kuin isoilla ovaaleilla, mutta varmaan se toimisi jossain määrin ykkösissäkin.
Hanfordin siipeä käytettiin vaihtelevan heikolla menestyksellä myös lyhyt ovaaleilla. Sen tarkoitus oli hillitä nopeuksia suurilla ovaaleilla, mutta silti mm. Paul Tracy ja Gil de Ferran järisyttelivät maailmaa Michiganissa ja Fontanassa.
Milwaukeen Maililla, Nazarehtissa ja Chicagossa sitä kokeiltiin, koska sen huomattiin tuottavan parempaa kilpailua, mutta lyhyillä suorilla sen avulla ei kuitenkaan saatu aikaan tarpeeksi imuefektiä. Siksi epäilen sen toimintakykyä moottoriradoilla. Ja vaikka joiltakin radoilta löytyisikin tarpeeksi pitkä suora niin onko se sitten enää taidosta kiinni mikäli auto kulkee toisen takana suoralla linjalla huomattavasti paljon kovempaa kuin kilpailijan? Tästä syystä en pitänyt Hanfordin siivestä, kun sitä Michiganissa ja Fontanassa suurennettiin seuraavina vuosina vain kilpailun parantamiseksi.
WebSlave sanoi:
Joka tapauksessa peesauksesta saatavan edun tulee pysyä järkevyyden rajoissa.
Tästä syystä seuraan vain vähän moottoripyörä- ja NASCAR-kilpailuja. Molemmat ovat täynnä ns. turhia ohituksia, joilla ei ole merkitystä kilpailun lopputuloksen kannalta. Joillakin radoilla takana tuleva voi aina halutessaan ajaa vaivatta ohi suoralla.
Hanfordin laitteen kohtaloksi muodostui lopulta sen äärimmäisyyksiin vieminen. CART kasvatti sen kokoa vuosi vuodelta ja lopulta Fontanassa 2002 - viimeisessä CARTin superspeedway-kisassa - se ei toiminut lainkaan halutulla tavalla. Imusta toki päästiin edelleen rinnalle, mutta ohittaminen oli vaikeaa, koska laite toimi puhtaassa ilmassa kuin ankkuri. Tracy muistaakseni ajoi useita kierroksia Andrettin rinnalla, kun hän selvästi nopeammalla autollaan oli juuttunut tämän yläpuolelle. Seuraavana vuonna superspeedway-pakettia ei enää tarvittu, mutta samanlaista kilvanajoa nähtiin vielä Eurospeedwayllä Lautzitsissa. Tällä kertaa käytössä oli kuitenkin moottoriradoilta tutut siivet. Champ Carin kokeilu Las Vegasissa oli samankaltainen ja 2005 kisan pelasti P2P-nappi, koska muuten ohittaminen olisi ollut jälleen kerran minimaalista. Sikäli huvittavaa, että IRL on löytänyt itsensä samanlaisesta tilanteesta. Siiven kulmilla leikkiminen on lopettanut sarjan alkuvuosina kuuluisat "high-groove-ohitukset." Niiden tilalle on tullut NASCARin kuristinläppäkisoista tuttu pakka-ajo, jossa kukaan ei pääse karkuun, koska kaikki autot kulkevat - imussa tai ilman - yhtä kovaa.
Tarinan opetus lienee se, että aerodynamiikalla ei kannata leikkiä.