Mitä mieltä nyky formuloiden tilasta?

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Eipä tarvi imo koskaan formuloista tuollaista sarjaa tulla, että olisi turvallisempaa lähteä viimeiselle kierrokselle kakkospaikalta kuin ykkös. Lähinnä se, että nopeampi kuski saisi edes mahdollisuuden yrittää ohitusta olisi mielestäni jo suurta edistystä.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Kattelin youtubesta Top Gear-klippiä, jossa ajatettiin Damon Hilliä. Jeremy Clarksonilla oli loistava idea kisojen mielenkiinnon lisäämiseksi.
Pistetään jokaiselle kuljettajalle kiinteä 20000 punnan vuosipalkka ja jokaisesta ohituksesta maksetaan miljoonan punnan bonus. :ahem:
Luulisi ohitusten lisääntyvän.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
PeeVee79 sanoi:
Kattelin youtubesta Top Gear-klippiä, jossa ajatettiin Damon Hilliä. Jeremy Clarksonilla oli loistava idea kisojen mielenkiinnon lisäämiseksi.
Pistetään jokaiselle kuljettajalle kiinteä 20000 punnan vuosipalkka ja jokaisesta ohituksesta maksetaan miljoonan punnan bonus. :ahem:
Luulisi ohitusten lisääntyvän.
Ihan kiva idea, kannattaisi melekeen BMW jäädä joka aika-ajoissa viimeiseksi, tai 5 stopin strategia.
 

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
PeeVee79 sanoi:
Kattelin youtubesta Top Gear-klippiä, jossa ajatettiin Damon Hilliä. Jeremy Clarksonilla oli loistava idea kisojen mielenkiinnon lisäämiseksi.
Pistetään jokaiselle kuljettajalle kiinteä 20000 punnan vuosipalkka ja jokaisesta ohituksesta maksetaan miljoonan punnan bonus. :ahem:
Luulisi ohitusten lisääntyvän.
:D Vähän kuin työttömyydestä saisi vuoden linnatuomion ja töihin menosta kymppitonnin bonuksen.Luulisi työttömyyden loppuvan :D :D
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Kappas, tuossa Hanfordissa oli juuri sitä ajatusta mitä itse olin hakemassa. Itse tosin mietin tuollaista pakko-muotoa auton perään eikä siipeen. Hyvänä puolena tuollaisessa voidaan jättää tiimille mahdollisuudet kehitellä autoa, mutta silti rajoittaa ilmanvastusta varsin tehokkaasti.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
WebSlave sanoi:
Hanford device (ei siis Handford) oli kyllä varsin radikaali (meinasin kirjoittaa "järkky"), joskin yksinkertainen ratkaisu. Kuvastaa hyvin, miten "low tech"-ajattelulla jenkeissä lähestyttiin ongelmaa. En tiedä käytettiinkö sitä muualla kuin isoilla ovaaleilla, mutta varmaan se toimisi jossain määrin ykkösissäkin.
Hanfordin siipeä käytettiin vaihtelevan heikolla menestyksellä myös lyhyt ovaaleilla. Sen tarkoitus oli hillitä nopeuksia suurilla ovaaleilla, mutta silti mm. Paul Tracy ja Gil de Ferran järisyttelivät maailmaa Michiganissa ja Fontanassa.
Milwaukeen Maililla, Nazarehtissa ja Chicagossa sitä kokeiltiin, koska sen huomattiin tuottavan parempaa kilpailua, mutta lyhyillä suorilla sen avulla ei kuitenkaan saatu aikaan tarpeeksi imuefektiä. Siksi epäilen sen toimintakykyä moottoriradoilla. Ja vaikka joiltakin radoilta löytyisikin tarpeeksi pitkä suora niin onko se sitten enää taidosta kiinni mikäli auto kulkee toisen takana suoralla linjalla huomattavasti paljon kovempaa kuin kilpailijan? Tästä syystä en pitänyt Hanfordin siivestä, kun sitä Michiganissa ja Fontanassa suurennettiin seuraavina vuosina vain kilpailun parantamiseksi.
WebSlave sanoi:
Joka tapauksessa peesauksesta saatavan edun tulee pysyä järkevyyden rajoissa.
Tästä syystä seuraan vain vähän moottoripyörä- ja NASCAR-kilpailuja. Molemmat ovat täynnä ns. turhia ohituksia, joilla ei ole merkitystä kilpailun lopputuloksen kannalta. Joillakin radoilla takana tuleva voi aina halutessaan ajaa vaivatta ohi suoralla.

Hanfordin laitteen kohtaloksi muodostui lopulta sen äärimmäisyyksiin vieminen. CART kasvatti sen kokoa vuosi vuodelta ja lopulta Fontanassa 2002 - viimeisessä CARTin superspeedway-kisassa - se ei toiminut lainkaan halutulla tavalla. Imusta toki päästiin edelleen rinnalle, mutta ohittaminen oli vaikeaa, koska laite toimi puhtaassa ilmassa kuin ankkuri. Tracy muistaakseni ajoi useita kierroksia Andrettin rinnalla, kun hän selvästi nopeammalla autollaan oli juuttunut tämän yläpuolelle. Seuraavana vuonna superspeedway-pakettia ei enää tarvittu, mutta samanlaista kilvanajoa nähtiin vielä Eurospeedwayllä Lautzitsissa. Tällä kertaa käytössä oli kuitenkin moottoriradoilta tutut siivet. Champ Carin kokeilu Las Vegasissa oli samankaltainen ja 2005 kisan pelasti P2P-nappi, koska muuten ohittaminen olisi ollut jälleen kerran minimaalista. Sikäli huvittavaa, että IRL on löytänyt itsensä samanlaisesta tilanteesta. Siiven kulmilla leikkiminen on lopettanut sarjan alkuvuosina kuuluisat "high-groove-ohitukset." Niiden tilalle on tullut NASCARin kuristinläppäkisoista tuttu pakka-ajo, jossa kukaan ei pääse karkuun, koska kaikki autot kulkevat - imussa tai ilman - yhtä kovaa.

Tarinan opetus lienee se, että aerodynamiikalla ei kannata leikkiä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
CARTer sanoi:
Tarinan opetus lienee se, että aerodynamiikalla ei kannata leikkiä.
Sepä se. Siksi pitäisikin tarkkaan miettiä millä tavoin Downforcen vaikutusta pienennetään ja painopistettä siirretään mekaaniselle pidolle.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Se mitä tuolla Handfordin siivellä myös sai, mitä ei F1:ssä nähdä käytännössä ollenkaan (ainakaan kuivalla), oli se että voidaan ohittaa toinen toisiaan.

Jos F1:ssä kuljettaja A ohittaa kuljettajan B, A todennäköisesti karkaa saman tien. Moottoripyörissä näin ei samalla tavalla tapahdu.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
No sillähän noita nopeuseroja ja ohituksia saatais että autoihin asennettais joku tehorajoitin. aina kierroksen vaihtuessa arvottais vaikka väliltä 0-100 että montako hevosvoimaa vähemmän moottorista tulee tehoja seuraavan kierroksen aikana.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
VJR sanoi:
No sillähän noita nopeuseroja ja ohituksia saatais että autoihin asennettais joku tehorajoitin. aina kierroksen vaihtuessa arvottais vaikka väliltä 0-100 että montako hevosvoimaa vähemmän moottorista tulee tehoja seuraavan kierroksen aikana.
Miksei samantien arvota tuloksia?

Handford -siipi toimi kaikilla samalla tavalla joka kierroksella, koska kyseessä oli kiinteä rakenneosa. Vaikka auton taakse muodostui turhankin runsaasti imua, se oli sama kaikille Kimi Räikkösen sanoin.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Sue_me sanoi:
Miksei samantien arvota tuloksia?

Handford -siipi toimi kaikilla samalla tavalla joka kierroksella, koska kyseessä oli kiinteä rakenneosa. Vaikka auton taakse muodostui turhankin runsaasti imua, se oli sama kaikille Kimi Räikkösen sanoin.
No mut niinku Bleu sanoi

Bleu sanoi:
Se mitä tuolla Handfordin siivellä myös sai, mitä ei F1:ssä nähdä käytännössä ollenkaan (ainakaan kuivalla), oli se että voidaan ohittaa toinen toisiaan.

Jos F1:ssä kuljettaja A ohittaa kuljettajan B, A todennäköisesti karkaa saman tien. Moottoripyörissä näin ei samalla tavalla tapahdu.
 
Ylös