Mitä mieltä nyky formuloiden tilasta?

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
JKO sanoi:
Täytyy sanoa fanaattisena F1 seuraajana, että tämä vuosi on ollut ehdottomasti tylsin kausi, mitä itse olen nähnyt.
No sitten sulla on joko huono muisti tai heikko arvostelukyky.


JKO sanoi:
Nyky säännöissä ei ole järjen hiventäkään. GP ratkeaa ensimmäiseen 20 sekuntiin.
Väitätkö ihan tosissasi, että olet tiennyt tämän kauden kisojen lopputulokset ensimmäisten 20 sekunnin jälkeen?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tomacu sanoi:
kaikki ajelevat kiltisti jonossa paalulta lähteneen kuljettajan perässä, jolla tankki täynnä.:nope:
Näin kävisi jos ei ajettaisi Q3 kisa bensoilla.

Ja yleisesti kaikille: Minä en ole väittänyt että Formuloissa ohituksia on tarpeeksi tms., olen väittänyt, ettei homma parane yhtään ajamalla Q3 vapaasti valittavalla bensamäärällä.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Jotenkin mä en jaksa uskoa, että nuo moottorisääntömuutokset on vaikuttanut ohituksien määrään juurikaan. Eiköhän ohituksien vähyys selity enämpi mekaanisen ja aerodynaamisen pidon suhteella. Niin ja sillä, että noi autot on ilmeisen helppoja ajaa tänä päivänä. Itsekin voittaisin mestaruuksia...eiku tarkoitin just että noille huippukuskeille sattuu aika vähän ajovirheitä, joten ajaminen ei liene heille kovin vaikeaa verrattuna siihen mitä se oli 10 vuotta sitten.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
V12 sanoi:
- Pistesysteemi :thumbfh: . Tasaisen epätasainen pistelaskusysteemi, joka vaikuttaa tasaiselta, mutta tosiasiassa erojen kiinni kurominen entistä hankalampaa. Eikös siellä voitosta ajeta? Nykyään 2 pistettä sinne tai tänne ei aiheuttaa määrätiedotonta kurvailua.
Miksi tästä ei marmatettu 2003?:eek:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
kouvotsvoni sanoi:
Miksi tästä ei marmatettu 2003?:eek:
Ehkä siksi koska Schumi voitti sen mestaruuden - voitettuaan enemmän osakilpailuja kuin kukaan muu sillä kaudella. :frank:

No ei, tiedän itsekin todellisen syyn. :eek:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
VJR sanoi:
Jotenkin mä en jaksa uskoa, että nuo moottorisääntömuutokset on vaikuttanut ohituksien määrään juurikaan. Eiköhän ohituksien vähyys selity enämpi mekaanisen ja aerodynaamisen pidon suhteella. Niin ja sillä, että noi autot on ilmeisen helppoja ajaa tänä päivänä. Itsekin voittaisin mestaruuksia...eiku tarkoitin just että noille huippukuskeille sattuu aika vähän ajovirheitä, joten ajaminen ei liene heille kovin vaikeaa verrattuna siihen mitä se oli 10 vuotta sitten.
Ajovirheitä tulee tosiaan vähän ja nykyään sivuluisu aika-ajoissa on jo "iso virhe". Eli autot ovat selkeästi liian helppoja ajaa. Uudet radat ovat myöskin nykyään leveitä ja sileitä joten ajaminen helpottuu silläkin osin. Asvaltoiduilla turva-alueilla vain koukataan, ennen vanhaan jäätiin hiekkalaatikolle kiinni..
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Sue_me sanoi:
Ajovirheitä tulee tosiaan vähän ja nykyään sivuluisu aika-ajoissa on jo "iso virhe". Eli autot ovat selkeästi liian helppoja ajaa. Uudet radat ovat myöskin nykyään leveitä ja sileitä joten ajaminen helpottuu silläkin osin. Asvaltoiduilla turva-alueilla vain koukataan, ennen vanhaan jäätiin hiekkalaatikolle kiinni..
Elättelen toivetta,että Slicksi renkaiden paluu auttaa vähän tätä tuskaa. Tietysti Aero puolelle täytyy jotain tehdä.

Oletan, että rata pysyy tasaisemmassa kunnossa, kun renkaista ei irtoa niin isoja paloja kuin urarenkaista <- puhdas olettamus:D

Toivottavasti autoile voidaan antaa HANAA ensi kaudella niin, että kellokin siitä tykkää, mutta kauden voittaa kuitenkin kuljettaja joka parhaiten pystyy matkimaan sutimisenestoa:jaska:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Olikos moottorikehitys jäädytetty ensi kaudeksikin? Tuli vain edellisestä postauksesta mieleen...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
kouvotsvoni sanoi:
Olikos moottorikehitys jäädytetty ensi kaudeksikin? Tuli vain edellisestä postauksesta mieleen...
Kehitys on jäädytetty kausiksi 2007-2009.

Mitä pistelaskutapaan tulee, itse en usko suuremman eron voittajan ja kakkosen välillä vaikuttavan voitontahtoon ja sitä kautta ohitusmääriin. Kyllä kuski menee ohi, jos siihen tarjoutuu tilaisuus. Ottihan esim. Alonso varsin suuren riskin Nürburgringillä.

Laskutapahan muutettiin Schumin ylivoiman aikana, koska mestaruus ratkesi liian aikaisin lajin kiinnostavuuden kannalta. Tämän tavoitteen sääntö on saavuttanut. Luultavasti mestaruustaiston säilyminen auki on pitää katsojat kokonaisuutena paremmin televisioiden ääressä kuin muutama potentiaalinen ohitus, joiden toteutumisesta ei ole mitään varmuutta.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
WebSlave sanoi:
Mitä pistelaskutapaan tulee, itse en usko suuremman eron voittajan ja kakkosen välillä vaikuttavan voitontahtoon ja sitä kautta ohitusmääriin. Kyllä kuski menee ohi, jos siihen tarjoutuu tilaisuus. Ottihan esim. Alonso varsin suuren riskin Nürburgringillä.

Laskutapahan muutettiin Schumin ylivoiman aikana, koska mestaruus ratkesi liian aikaisin lajin kiinnostavuuden kannalta. Tämän tavoitteen sääntö on saavuttanut. Luultavasti mestaruustaiston säilyminen auki on pitää katsojat kokonaisuutena paremmin televisioiden ääressä kuin muutama potentiaalinen ohitus, joiden toteutumisesta ei ole mitään varmuutta.
Suurin ongelma nykyisessä pistelaskussa on se että köröttelijät voivat viedä mestaruuden. Ei tarvitse voittaa yhtä ainutta kisaa.. Jos toinen keskeyttää edes kerran ja köröttelijä poimii tällöin hedelmät, on takaa-ajajan voitettava viisi kisaa putkeen, mikäli köröttelijä tulee takana kakkoseksi, kuroakseen eron kiinni.

Piste-eron kurominen on äärimmäisen hankalaa.. Ylivoimainen kuski voittaa tälläkin pistelaskutavalla mutta eniten kisoja voittava ei välttämättä...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sue_me sanoi:
Suurin ongelma nykyisessä pistelaskussa on se että köröttelijät voivat viedä mestaruuden. Ei tarvitse voittaa yhtä ainutta kisaa.. Jos toinen keskeyttää edes kerran ja köröttelijä poimii tällöin hedelmät, on takaa-ajajan voitettava viisi kisaa putkeen, mikäli köröttelijä tulee takana kakkoseksi, kuroakseen eron kiinni.

Piste-eron kurominen on äärimmäisen hankalaa.. Ylivoimainen kuski voittaa tälläkin pistelaskutavalla mutta eniten kisoja voittava ei välttämättä...
Parhaalla autolla "köröttelijä" voi viedä mestaruuden millä tahansa pistesysteemillä. "Köröttelijät" eivät vain usein pääse huipputalleihin.

Mestaruuten vaaditaan muutakin kuin luupäinen riskinottaja. Taktisesti kypsä ja luotettava ajo ovat myös mestarin ominaisuuksia.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
WebSlave sanoi:
Parhaalla autolla "köröttelijä" voi viedä mestaruuden millä tahansa pistesysteemillä. "Köröttelijät" eivät vain usein pääse huipputalleihin.
Köröttelijä ei vie mestaruutta vanhalla pistelaskusysteemillä. Siinä on pakko voittaa.

WebSlave sanoi:
Mestaruuten vaaditaan muutakin kuin luupäinen riskinottaja. Taktisesti kypsä ja luotettava ajo ovat myös mestarin ominaisuuksia.
Kyllä mestarilla vaan yleisesti käsitetään voittajaa. Mikäli tämä käsitys alkaa hämärtyä, mestaruuden arvo laskee.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sue_me sanoi:
Köröttelijä ei vie mestaruutta vanhalla pistelaskusysteemillä. Siinä on pakko voittaa.
No jaa, Keke olisi voittanut mestaruuden, vaikkei olisikaan ohittanut Prostia Dijonissa.
Kyllä mestarilla vaan yleisesti käsitetään voittajaa. Mikäli tämä käsitys alkaa hämärtyä, mestaruuden arvo laskee.
Mestari on se, joka kulloisillakin säännöillä kerää eniten pisteitä. Mielikuvat ovat sitten erikseen, mutta vain mestaruudet muistetaan. Omasta mielestäni esim. Keken mestaruus on suurempi saavutus kuin vaikkapa Schumin mestaruudet vuosilta 2002 ja 2004. Vaikka voittoja tuli vain yksi. Schumin voitot tulivat köröttelemällä. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
WebSlave sanoi:
No jaa, Keke olisi voittanut mestaruuden, vaikkei olisikaan ohittanut Prostia Dijonissa.
Kausi 1982 oli niin poikkeuksellinen että sitä ei kannata käyttää minään yleistyksenä. Poikkeus vain vahvistaa säännön.

Mestaruudentavoittelijat tippuivat yksi kerrallaan pelista, kuka heikon luotettavuuden, pahan onnettomuuden tai muun epäonnen ansiosta.

WebSlave sanoi:
Mestari on se, joka kulloisillakin säännöillä kerää eniten pisteitä. Mielikuvat ovat sitten erikseen, mutta vain mestaruudet muistetaan. Omasta mielestäni esim. Keken mestaruus on suurempi saavutus kuin vaikkapa Schumin mestaruudet vuosilta 2002 ja 2004. Vaikka voittoja tuli vain yksi. Schumin voitot tulivat köröttelemällä. ;)
Kyllä kalustolla on oma merkityksensä. Se pitää kuitenkin huomata että Keke voitti, ja ajoi voitosta. Aina, paitsi aivan viimeisessä kisassa. Auton puolesta oli vielä altavastaajana turboja vastaan joten siinäkin mielessä saavutuksen arvo nousee. Edes pikkaisen paremmalla onnella voittoja olisi tullut ainakin pari lisää (Österreichring, Zolder).

Ja Schumi ei körötellyt, paitsi viimeisillä kierroksilla kisassa...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sue_me sanoi:
Kausi 1982 oli niin poikkeuksellinen että sitä ei kannata käyttää minään yleistyksenä. Poikkeus vain vahvistaa säännön.
Tietenkin, mutta se kausi todisti, ettei olisi ollut "pakko" voittaa, kuten väitit.
Ja Schumi ei körötellyt, paitsi viimeisillä kierroksilla kisassa...
No, hän kykeni halutessaan pudottamaan kierrosajoistaan jopa toista sekuntia, joten mitä hän muuna aikana sitten teki?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
WebSlave sanoi:
No, hän kykeni halutessaan pudottamaan kierrosajoistaan jopa toista sekuntia, joten mitä hän muuna aikana sitten teki?
Puristi silloin kun se oli tarpeen. Ja lopussa rypistely oli turhaa, vastustajat jäivät niin kauas taakse.

Köröttely on sitä ettei ajeta voitosta, vaan pisteistä. Schumi ajoi aina voitosta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sue_me sanoi:
Köröttely on sitä ettei ajeta voitosta, vaan pisteistä. Schumi ajoi aina voitosta.
Vain ne, joilla on siihen kykenevät vehkeet ajavat voitoista. Hienoja suorituksia voi ajaa ilman voittoonkin kykenevää kalustoa (esim. Nico Bahrainissa viime vuonna), toisaalta voittoja voi ajaa ilman hienoja suorituksia.

Foorumeilla kritisoitiin Alonson ajelua 2005 siinä vaiheessa, kun McLaren oli loppukaudesta nopeampi. Se näytti köröttelyltä, mutta tosiasiallisesti voittoihin ei ollut juurikaan realistisia mahdollisuuksia. Tietenkin se oli myös Renaultin taktiikkaa, mestaruus oli tärkeämpi kuin yksittäisten kisojen voitot suurella riskillä. Kiinassa nähtiin, että ottamalla käyttöön tehokkaampi moottori voitoista oltaisiin voitu taistella, mutta samalla oltaisiin otettu riski, että menetetään varmoja pisteitä konerikkoihin. Mielestäni Renault toimi järkevästi.

Penäät käsittääkseni taistelua kisojen voitoista. Sellaisia nähdään, jos kisatilanteet sen sallivat. Näin on valitettavan harvoin. Toki, jos esim. Kimin edessä Turkissa olisi ollut jompikumpi McLaren, yritys olisi saattanut olla hieman agressiivisempi, mutta lopputulos olisi silti luultavasti ollut sama (tai huonompi). Riippumatta siitä mikä on pisteytys. Todellisia riskejä on järkevää ottaa vasta aivan loppukaudesta, kun mahdollisuudet pisteiden saalistukseen ovat harvassa. Ennen sitä varmat pisteet ovat tärkeämpiä.

Osasyy kisojen muuttumiseen on mielestäni myös F1:n muuttuminen ammattimaisemmaksi. Vielä 80-luvulla ja 90-luvun alkupuolellakin homma oli vielä amatöörimäisempää. Resurssit olivat vähäisemmät, pelissä oli paljon vähemmän. Autonvalmistajien mukaantulo on tehnyt hommasta niin tieteellistä ja tavoitekeskeistä, että luupäinen riskinotto ei ole enää toivottavaa. Kuten eräs sanonta kuuluu, kisat voitetaan suunnitteluosastoilla. Ne voidaan vain hävitä radalla.
 
Viimeksi muokattu:

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Ykköset on KRIISISSÄ!

Kilpailut ovat muutamaa sadekisaa lukuunottamatta hyvin ennalta-arvattavia köröttelyjä. Autot ovat yliteknisä panssarivaunuja, joita ohjaa tietokone. Kilpailuissa ei nähdä ohituksia, keskeytyksiä, ei hienoja tsemppauksia, ei edes hienoja "taktisia" viritelmiä.

Pistetilanne kertoo karua todellisuutta, Mclaren, Mclaren, Ferrari, Ferrari, BMW, BMW...

Siis ei kukaan voi heti ensimmäisellä kaudella olla maailman paras. Sellaista ei ole tapahtunut missään muussa lajissa. Sitä tapahtuu koska noita autoja on nykyisin niin helppo ajaa. Toi Hamiltonin touhu on vieny koko touhiusta uskottavuuden. Se on täysin autosta kiinni kuinka menestyt. Ennen vanhaan joutu edes jännittämään sitä pysyykö auto kisassa mukana, nykyisin ei tätäkään aspektia tarvitse jännittää.

1. Lewis Hamilton McLaren 84
2. Fernando Alonso McLaren 79
3. Felipe Massa Ferrari 69
4. Kimi Räikkönen Ferrari 68
5. Nick Heidfeld BMW 47
6. Robert Kubica BMW 29
7. Heikki Kovalainen Renault 19
8. Giancarlo Fisichella Renault 17
9. Alex Wurz Williams 13
10. Nico Rosberg Williams 9
11. Mark Webber Red Bull 8
12. David Coulthard Red Bull 8
13. Jarno Trulli Toyota 7
14. Ralf Schumacher Toyota 5
15. Takuma Sato Super Aguri 4
16. Jenson Button Honda 1
17. Sebastian Vettel BMW 1
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kyllä mä oon taipuvainen oleen samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja. En millään pysty uskomaan, että Hamilton olisi esim. 80-luvulla voinut olla ensimmäisellä kaudellaan yhtä menestyksekäs vaikka olisikin saanut alleen sarjan parhaan auton. Nykyään vain F1:set eivät ole alempiin luokkiin verrattuna kovinkaan paljoa vaativampia, joten hyppäys ei ole läheskään yhtä suuri. Lisäksi ykköset ovat absoluuttisestikin paljon helpompia ajettavia.

Kyllä se hieman vie lajilta uskottavuutta, että tulokas tulee ja on tasavertainen (ellei peräti parempikin) kuin kaksinkertainen maailmanmestari. Ei se vain näytä hyvältä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Revolt sanoi:
Kyllä mä oon taipuvainen oleen samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja. En millään pysty uskomaan, että Hamilton olisi esim. 80-luvulla voinut olla ensimmäisellä kaudellaan yhtä menestyksekäs vaikka olisikin saanut alleen sarjan parhaan auton. Nykyään vain F1:set eivät ole alempiin luokkiin verrattuna kovinkaan paljoa vaativampia, joten hyppäys ei ole läheskään yhtä suuri. Lisäksi ykköset ovat absoluuttisestikin paljon helpompia ajettavia.

Kyllä se hieman vie lajilta uskottavuutta, että tulokas tulee ja on tasavertainen (ellei peräti parempikin) kuin kaksinkertainen maailmanmestari. Ei se vain näytä hyvältä.
Näistä näkyy kuinka paljon hankalempaa "ennen vanhaan" oli:

Alain Prost-Suzuka 1989
http://youtube.com/watch?v=jbW7RW_N3KI

Michael Schumacher-Estoril 1991
http://youtube.com/watch?v=ZGSeP8ImHOs

Ayrton Senna-Jerez 1990
http://youtube.com/watch?v=Q4WlfWKmpEs&mode=related&search=

Vertailun vuoksi:
Lewis Hamilton-Melbourne 2007
http://youtube.com/watch?v=mAadII62rnU

Nykyautot menevät kuin kiskoilla verrattuna vaikka vielä 15-20v sitten käytettyyn kalustoon. Manuaalivaihteet ja kytkinpolkimen käyttö vaikeutti ajoa ennen, ei luistonestoa ja radat olivat töyssyisiä ja kapeita..

Pitkiä matkoja yhdellä kädellä ohjaaminen vaihteita toisella kädellä vaihtaen nopeissa töyssyisissä mutkissa on kyllä aika kunnioitustaherättävää...
 
Ylös