Sue_me sanoi:
Köröttely on sitä ettei ajeta voitosta, vaan pisteistä. Schumi ajoi aina voitosta.
Vain ne, joilla on siihen kykenevät vehkeet ajavat voitoista. Hienoja suorituksia voi ajaa ilman voittoonkin kykenevää kalustoa (esim. Nico Bahrainissa viime vuonna), toisaalta voittoja voi ajaa ilman hienoja suorituksia.
Foorumeilla kritisoitiin Alonson ajelua 2005 siinä vaiheessa, kun McLaren oli loppukaudesta nopeampi. Se näytti köröttelyltä, mutta tosiasiallisesti voittoihin ei ollut juurikaan realistisia mahdollisuuksia. Tietenkin se oli myös Renaultin taktiikkaa, mestaruus oli tärkeämpi kuin yksittäisten kisojen voitot suurella riskillä. Kiinassa nähtiin, että ottamalla käyttöön tehokkaampi moottori voitoista oltaisiin voitu taistella, mutta samalla oltaisiin otettu riski, että menetetään varmoja pisteitä konerikkoihin. Mielestäni Renault toimi järkevästi.
Penäät käsittääkseni taistelua kisojen voitoista. Sellaisia nähdään, jos kisatilanteet sen sallivat. Näin on valitettavan harvoin. Toki, jos esim. Kimin edessä Turkissa olisi ollut jompikumpi McLaren, yritys olisi saattanut olla hieman agressiivisempi, mutta lopputulos olisi silti luultavasti ollut sama (tai huonompi). Riippumatta siitä mikä on pisteytys. Todellisia riskejä on järkevää ottaa vasta aivan loppukaudesta, kun mahdollisuudet pisteiden saalistukseen ovat harvassa. Ennen sitä varmat pisteet ovat tärkeämpiä.
Osasyy kisojen muuttumiseen on mielestäni myös F1:n muuttuminen ammattimaisemmaksi. Vielä 80-luvulla ja 90-luvun alkupuolellakin homma oli vielä amatöörimäisempää. Resurssit olivat vähäisemmät, pelissä oli paljon vähemmän. Autonvalmistajien mukaantulo on tehnyt hommasta niin tieteellistä ja tavoitekeskeistä, että luupäinen riskinotto ei ole enää toivottavaa. Kuten eräs sanonta kuuluu, kisat voitetaan suunnitteluosastoilla. Ne voidaan vain hävitä radalla.