Mitä mieltä nyky formuloiden tilasta?

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mielenkiintoisia pointteja. En kyllä aivan heti menisi tyrmäämään tätä kautta umpitylsäksi. Kamalaa jonossa ajelua sitä on ollut monena kautena siitä lähtien(1989) kun ykkösiä olen aktiivisesti seurannut. Ohittamisen helpottaminen on mielestäni tarpeetonta. Ei se koskaan helppoa ole ollut kun autot ovat olleet tasaväkisiä. Suurin ongelma on se, että autojen väleillä ei ole suuria nopeuseroja. Ei ohittamiseen riitä missään luokassa se, että on muutaman kymmenyksen puhtaalla radalla nopeampi.

On toki totta, että ohittaminen on vähentynyt. Näkisin ongelman olevan lähes yksiselitteisesti kierrosrajoitetuissa moottoreissa. Se rajaa huippunopeudet aina samaan eikä imuapua eikä erillistä tehonappia voi hyödyntää. Aerodynamiikka tekee lähellä seuraamisesta aina vaikeata, ei se tällä kaudella ole yhtään sen ongelmallisempaa kuin muinakaan vuosina. Ongelma se kaikesta huolimatta on.

Tämänkään ongelman poistaminen ei kuitenkaan auta alkuperäiseen ongelmaan, eli siihen että kisaan lähtevien autojen väleillä ei ole suuria nopeuseroja. Kisan aikana kuskien väleille pitäisi muodostua eroja kierrosaijoissa, jolloin luonnollisia ohitustilanteita syntyisi.

Ongelmaa on myös radoissa. Turkissa kyllä pystyy ohittamaan, jos vain haluaa, samoin Malesiassa, Kiinassa, Spassa, Monzassa, Hockeneimillä, Nürburgringillä, Indianapolisissa, Montrealissa, Interlagosissa ja jopa Silverstonessa. Mutta Monacossa, Hungaroringillä, Magny Coursissa, Suzukassa jne. on kyll vaikea päästä ohi, oli luokka sitten mikä vaan...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
pmv sanoi:
Aerodynamiikka tekee lähellä seuraamisesta aina vaikeata, ei se tällä kaudella ole yhtään sen ongelmallisempaa kuin muinakaan vuosina.

Turkissa kyllä pystyy ohittamaan, jos vain haluaa.
:eek:
 

Lezlie

Active member
Liittynyt
11.2.2007
Viestit
25
Kriisistä minäkin puhuisin. Tällä kaudella suurin mielenkiinto on keskittynyt lähinnä McLaren-kuskien keskinäiseen riitelyyn ja arvuutteluun Alonson jaksamisesta/jatkamisesta. Onhan tuossa mielenkiintoa vielä siinä, voittaako Kimi pisteissä tallikaverinsa mutta se kertoo jo melko paljon, että mies itsekin on avannut sanaisen arkkunsa nykytilasta, jossa aika-ajolla on aivan älytön merkitys ohitusten tultua mahdottomaksi järjettömillä sääntömuutoksilla, kuten moottoreiden kierrosrajoitin.

Luistoneston poistaminen on yksi askel oikeaan suuntaan. Toivottavasti lajia parempaan suuntaan vieviä muutoksia tehdään nopeasti lisää. Vieläkö muuten ensi vuonna moottorin kiertoa rajoitetaan?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Lezlie sanoi:
Kriisistä minäkin puhuisin. Tällä kaudella suurin mielenkiinto on keskittynyt lähinnä McLaren-kuskien keskinäiseen riitelyyn ja arvuutteluun Alonson jaksamisesta/jatkamisesta. Onhan tuossa mielenkiintoa vielä siinä, voittaako Kimi pisteissä tallikaverinsa mutta se kertoo jo melko paljon, että mies itsekin on avannut sanaisen arkkunsa nykytilasta, jossa aika-ajolla on aivan älytön merkitys ohitusten tultua mahdottomaksi järjettömillä sääntömuutoksilla, kuten moottoreiden kierrosrajoitin.

Luistoneston poistaminen on yksi askel oikeaan suuntaan. Toivottavasti lajia parempaan suuntaan vieviä muutoksia tehdään nopeasti lisää. Vieläkö muuten ensi vuonna moottorin kiertoa rajoitetaan?
Rengassota tarvitaan takaisin. Kovissa yhden valmistajan renkaissa ei ole tarpeeksi pitoa jotta Downforcea saataisiin pienentää suoranopeuksien kasvattamiseksi. Kaarreajo ei näin ole niin ratkaisevasti downforcen varassa kuin nyt.

Kausilla 2005 ja 2006 Kimi teki häntäpäästä uskomattomia nousuja aivan kärkeen saakka. Tänä vuonna Unkarissa Massa nousi 14 sijalta yhden pykälän ylöspäin kisan aikana. Ja kärkikuskit eivät juuri ole heikon startin jälkeen kyenneet ohittamaan edelleen päässeitä hitaampiaan normaaliolosuhteissa.

2006 Bahrainissa Nico nousi häntäpäästä pisteille, tänä vuonna Nico on myöntänyt pelin pelatuksi pistetaistelussa jos aika-ajoissa jää kympin ulkopuolelle. Williams on jopa kilpailukykyisempi kuin viime kaudella mutta silti ei ohi pääse.

Kyllä jotain radikaalia on ihan varmasti tapahtunut ohitusmahdollisuuksien suhteen. Sitä on aivan turhaa kiistää.
 

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
No prk! Rev limitti pois, luiston esto pois, standarti siivet (ilmeisesti on tulossakin) ja sliksit takaisin ja äkkiä. Mun mielestä jo pelkkien sliksien vaihto auttaisi ohituksiin koska ura gämmeistä jää palasia ajouran ulkopuolelle. Vaikka sanotaan että on vain yksi nopea ajolinja niin kyllä ohituksia on tehty ja paljon ulkokurvin puolelta esim sateella ja vanhoilla slikseillä näitä nähtiin paljon. F1 pitäisi olla tälläistä http://youtube.com/watch?v=LzCqY8Wg5So&mode=related&search= SLIKSIT TAKAISIN!!!!

Kyllä on ottanut pannuun ja pahasti tää F1 viimeiset 10 vuotta!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
zUsT sanoi:
Täytyy kuitenkin muistaa, että tuon ajelun mahdollisti maaefekti slicksien ohella. Slicksit eivät auta ellei peesaamisongelmaa ratkaista ensin. Ajoradan ulkopuolella olevista "marmorikuulista" puhuttiin jo Keken mestaruuden aikoihin. Ei ne mitenkään urarenkaiden tuoma ongelma ole.

Jos F1 olisi aina tuollaista, tuollainen taistelu kokisi inflaation eikä se tuntuisi miltään (vrt. MotoGP). Tuo on poikkeuksellinen tapaus senkin ajan formuloissa. Miksi muuten viitattaisiin aina tuohon yhteen ja samaan tapaukseen?
 

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
Kyllä Kyllä!

ettei aina viitata samaan niin voit katsella vaikka Senna vs Mansell pätkiä. Kylki kyljessä mennää vuodesta toiseen. Myös ei maa efekti autoilla. Tietysti kumin palasia on aina ollut ja tulee olemaan ennenkuin siirrytään titaani renkaisiin:eek: Isot kumin palat irtoavat renkaan sivuilta/reunasta. Slikseissä näitä reunoja on kaksi ja urarenkaista pikkaisen enempi.:doubtful: Peesaamista ei pidä auttaa... Mutta ei sitä saisi myöskään tappaa, millään vippas konstilla
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
WebSlave sanoi:
Täytyy kuitenkin muistaa, että tuon ajelun mahdollisti maaefekti slicksien ohella. Slicksit eivät auta ellei peesaamisongelmaa ratkaista ensin. Ajoradan ulkopuolella olevista "marmorikuulista" puhuttiin jo Keken mestaruuden aikoihin. Ei ne mitenkään urarenkaiden tuoma ongelma ole.
Leveät slicksit tuovat sen ominaisuuden mukanaan että suoranopeuksia täytyy kasvattaa lisääntyneen ilmanvastuksen takia. Ja se onnistuu vain downforcea vähentämällä -> Balanssia pidossa enemmän mekaaniseen suuntaan downforcen kustannuksella.

Sennakin ohitteli muita aika hienosti tässä klipissä Kanadan GP:stä 1993. Eikä moottorina ollut kuin tehdas-Benettoneja heikompi asiakas-Ford V8 http://youtube.com/watch?v=Eut-9j3B_LQ
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Ensinnäkin, eiköhän urarenkaat ja sliksit molemmat saman verran jätä kuminmurusia radalle. Ei sliksien tuomisella takaisin mitään merkitystä olisi - pitoa pitää kuitenkin rajoittaa turvallisuussyistä.

On monta syytä ohituksien vähyydelle ja eiköhän nuo ole pitkälti esiinkin tulleet. Sliksit tai joku muu yksittäinen seikka ei paljoa ratkaise.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sue_me sanoi:
Leveät slicksit tuovat sen ominaisuuden mukanaan että suoranopeuksia täytyy kasvattaa lisääntyneen ilmanvastuksen takia.
Slicksien paluu tuskin tarkoittaisi leveiden slicksien paluuta.
Sennakin ohitteli muita aika hienosti tässä klipissä Kanadan GP:stä 1993. Eikä moottorina ollut kuin tehdas-Benettoneja heikompi asiakas-Ford V8 http://youtube.com/watch?v=Eut-9j3B_LQ
Tuohon aikaan peesaamisestakin vielä sai etua.
 

Pyranha

Well-known member
Liittynyt
3.4.2007
Viestit
73
Ei nykytilanne mukavaa ole, mutta sen muuttaminen radikaalisti vaatisi autojen kehityksen rajoittamista radikaalisti. Ja se on yhtä vastenmielinen ajatus.

Jos muukin autourheilu kiinnostaa niin esimerkiksi fia:n gt sarja on todella mukavaa katsottavaa erinomaisine selostajineen. Nykypäivänä kun netin ihmeellisestä maailmasta tuotakin on saatavilla :cool:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Pyranha sanoi:
Ei nykytilanne mukavaa ole, mutta sen muuttaminen radikaalisti vaatisi autojen kehityksen rajoittamista radikaalisti. Ja se on yhtä vastenmielinen ajatus.
Kyllähän jenkeissäkin kehitettiin CART-sarjaan ns. Handfordin laite 1990-luvun lopulla. Sen perimmäinen tarkoitus oli laskea nopeuksia superovaaleilla mutta se loi niin paljon ilmanvastusta että takanatuleva pääsi turhankin helposti ohi. Viimeisellä kierroksella ei kannattanut ajaa johtopaikalla kuin vasta maalisuoralla..

Lisäksi sen epäiltiin aiheuttavan takana ajaville vaarallisia turbulensseja, mm. Greg Mooren onnettomuuden epäillään osin johtuneen edelläajavien turbulensseista ja pidon menetyksestä sitä kautta.

Handford laite (siipi)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sue_me sanoi:
Kyllähän jenkeissäkin kehitettiin CART-sarjaan ns. Handfordin laite 1990-luvun lopulla. Sen perimmäinen tarkoitus oli laskea nopeuksia superovaaleilla mutta se loi niin paljon ilmanvastusta että takanatuleva pääsi turhankin helposti ohi. Viimeisellä kierroksella ei kannattanut ajaa johtopaikalla kuin vasta maalisuoralla..
Hanford device (ei siis Handford) oli kyllä varsin radikaali (meinasin kirjoittaa "järkky"), joskin yksinkertainen ratkaisu. Kuvastaa hyvin, miten "low tech"-ajattelulla jenkeissä lähestyttiin ongelmaa. En tiedä käytettiinkö sitä muualla kuin isoilla ovaaleilla, mutta varmaan se toimisi jossain määrin ykkösissäkin. Saataisiinhan siinä sivussa mukavasti uutta mainostilaakin. ;)

Paljon yksinkertaisempi se on kuin ehdotettu (ja sittemmin hylätty) jaettu takasiipi. Tosin ei se minun(kaan) suosikkiratkaisuni olisi. Mutta kun nyt mietitään jo liikkuvia etusiipiä, niin väistämättä tulee mieleen, että eikö nyt mitään yksinkertaisempaa muka ole tarjolla. Omasta mielestäni ratkaisu on auton takaosan aerosääntöjen muuttaminen, ei etuosan. Joka tapauksessa peesauksesta saatavan edun tulee pysyä järkevyyden rajoissa.
 
Viimeksi muokattu:

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
Onneksi edes TC lähtee pois ensikaudeksi! Näemme kuinka Toyota nousee suosta kun Trulli Trulettaa! Ja Ralf pyörii.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
En näe suurimmaksi ongelmaksi ohitusten vähyyden vaan sen, että kaikki on liikaa automatisoitua. Taktiikatkin lasketaan moneen kertaan tietokoneen avulla mahdollisimman tehokkaasti. Kun kaikilla muillakin talleilla on sama systeemi, lopputuloksena on umpitylsät kaavamaiset ennalta-arvattavat kisat, joissa kuljettajan ei oikeasti tarvitse tehdä muuta kuin tuoda auto "turvallisesti maaliin."

Sadekisat ovat tästä poikkeus, jolloin kuljettajan täytyy äkisti miettiä menenkö missä minä missä vaiheessa kenties renkaita vaihtamaan. Tämä ei ole missään tietokoneessa laskettu, vaan se on inhimillisen pääoman tuotetta, jolloin tulee virheitä jne.. Tällöin myös parhaimmat kuljettajat erottuvat edukseen. Nykyäänhän paremman kuljettajan erottuminen on lähinnä vitsi.

ja sitten sellainen asia? Minkä H&%/%/%/% takia siellä on nykyisoin h&¤&#%&¤% suuret asfaltti"turva-alueet" Ennenvanhaan jos ajoit ulos radalta keskeytit, nykyään siellä on kilometrikaupalla jotain asfalttia ettei auto vahingossakaan menetä mitään. Noita asfalttialueita käytetään jopa hyödyksi ohituksissa niinkuin Cuutio teki pari vuotta sitten. Miksei saman tien levennä sitä rataa?
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
mn97 sanoi:
ja sitten sellainen asia? Minkä H&%/%/%/% takia siellä on nykyisoin h&¤&#%&¤% suuret asfaltti"turva-alueet" Ennenvanhaan jos ajoit ulos radalta keskeytit, nykyään siellä on kilometrikaupalla jotain asfalttia ettei auto vahingossakaan menetä mitään. Noita asfalttialueita käytetään jopa hyödyksi ohituksissa niinkuin Cuutio teki pari vuotta sitten. Miksei saman tien levennä sitä rataa?
Yksi sana: turvallisuus.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
kouvotsvoni sanoi:
Yksi sana: turvallisuus.
Tai yhdyssana: Yliturvallisuus

Asvaltoidut turva-alueet ovat sinänsä perusteltuja kovavauhtisissa paikoissa mutta sitä tunnutaan nykyään lätkivän joka ikiseen paikkaan. Esim. Turkin radan kahdessa viimeisessä mutkassa asvaltoiduilla turva-alueilla ei ole mitään tekoa turvallisuuden kanssa.

Sama koskee esim. Span uudistetun Bus Stopin viimeistä maalisuoralle kääntyvää mutkaa. Siinä ulkokaarteessa varikkotien rinnalla oleva suht leveä asvalttialue on turhaakin turhempi. Lisäksi monella radalla on ns. oikomismahdollisuus jätetty asvaltin kautta. Asvalttia pitäisi mielestäni käyttää suoraan ulosajolinjalla, ei oikomisen helpottamiseksi. Turkin ykkösmutkassakin voi laskea nopeammalla vauhdilla pitkäksi oikoen kakkosmutkaan ajan juuri kärsimättä. Uudella Hockenheimillä välittömästi Spitzkehren jälkeen ulkoreunalla oleva asvalttialue on myös vain ajamisen helpottamisen, ei turvallisuuden takia.
 

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
PeeVee79 sanoi:
Tuohon Handfordiin liittyen löytyi mielenkiintoinen klippi: http://www.youtube.com/watch?v=soYF-9SJ1h0&search=champcar

Ensimmäinen kisa, jossa laite oli käytössä. Kisan johtaja vaihtui 63 kertaa...:thumbup:
No toi oli jo kunnon kisaa,tohon ei päästä ykkösissä ainakaan seuraavaan 30 vuoteen :thumbdown

Formuloista varmaan tulee tulevaisuudessa autotehtaiden sarja jota seurataan netistä päivittäin oman uutislähetyksen muodossa skandaalien ja juorujen takia mutta kisoja ei edes televisioida koska siellä ajellaan jonossa lähdöstä maaliin :D .
 
Ylös