pmv
Well-known member
Mielenkiintoisia pointteja. En kyllä aivan heti menisi tyrmäämään tätä kautta umpitylsäksi. Kamalaa jonossa ajelua sitä on ollut monena kautena siitä lähtien(1989) kun ykkösiä olen aktiivisesti seurannut. Ohittamisen helpottaminen on mielestäni tarpeetonta. Ei se koskaan helppoa ole ollut kun autot ovat olleet tasaväkisiä. Suurin ongelma on se, että autojen väleillä ei ole suuria nopeuseroja. Ei ohittamiseen riitä missään luokassa se, että on muutaman kymmenyksen puhtaalla radalla nopeampi.
On toki totta, että ohittaminen on vähentynyt. Näkisin ongelman olevan lähes yksiselitteisesti kierrosrajoitetuissa moottoreissa. Se rajaa huippunopeudet aina samaan eikä imuapua eikä erillistä tehonappia voi hyödyntää. Aerodynamiikka tekee lähellä seuraamisesta aina vaikeata, ei se tällä kaudella ole yhtään sen ongelmallisempaa kuin muinakaan vuosina. Ongelma se kaikesta huolimatta on.
Tämänkään ongelman poistaminen ei kuitenkaan auta alkuperäiseen ongelmaan, eli siihen että kisaan lähtevien autojen väleillä ei ole suuria nopeuseroja. Kisan aikana kuskien väleille pitäisi muodostua eroja kierrosaijoissa, jolloin luonnollisia ohitustilanteita syntyisi.
Ongelmaa on myös radoissa. Turkissa kyllä pystyy ohittamaan, jos vain haluaa, samoin Malesiassa, Kiinassa, Spassa, Monzassa, Hockeneimillä, Nürburgringillä, Indianapolisissa, Montrealissa, Interlagosissa ja jopa Silverstonessa. Mutta Monacossa, Hungaroringillä, Magny Coursissa, Suzukassa jne. on kyll vaikea päästä ohi, oli luokka sitten mikä vaan...
On toki totta, että ohittaminen on vähentynyt. Näkisin ongelman olevan lähes yksiselitteisesti kierrosrajoitetuissa moottoreissa. Se rajaa huippunopeudet aina samaan eikä imuapua eikä erillistä tehonappia voi hyödyntää. Aerodynamiikka tekee lähellä seuraamisesta aina vaikeata, ei se tällä kaudella ole yhtään sen ongelmallisempaa kuin muinakaan vuosina. Ongelma se kaikesta huolimatta on.
Tämänkään ongelman poistaminen ei kuitenkaan auta alkuperäiseen ongelmaan, eli siihen että kisaan lähtevien autojen väleillä ei ole suuria nopeuseroja. Kisan aikana kuskien väleille pitäisi muodostua eroja kierrosaijoissa, jolloin luonnollisia ohitustilanteita syntyisi.
Ongelmaa on myös radoissa. Turkissa kyllä pystyy ohittamaan, jos vain haluaa, samoin Malesiassa, Kiinassa, Spassa, Monzassa, Hockeneimillä, Nürburgringillä, Indianapolisissa, Montrealissa, Interlagosissa ja jopa Silverstonessa. Mutta Monacossa, Hungaroringillä, Magny Coursissa, Suzukassa jne. on kyll vaikea päästä ohi, oli luokka sitten mikä vaan...