Mitä mieltä nyky formuloiden tilasta?

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
WebSlave sanoi:
Johtuneeko siitä, ettei ne sääntöuudistukset ole tähdätty ohitusten lisäämiseen, vaan johonkin muuhun. Useimmiten vauhtien, eritoten kaarrenopeuksien hidastukseen. Sittemmin painopistettä on siirretty säästämisen suuntaan.
Kierrosrajoitin varmaan "paras" tämän kauden keksinnöistä mitä tulee ohitusten vähentämiseen.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
WebSlave sanoi:
Johtuneeko siitä, ettei ne sääntöuudistukset ole tähdätty ohitusten lisäämiseen, vaan johonkin muuhun. Useimmiten vauhtien, eritoten kaarrenopeuksien hidastukseen. Sittemmin painopistettä on siirretty säästämisen suuntaan.
Säästäminen on onnistunut hienosti: Ohitusten määrässä on säästetty hurjasti, katsojien jännittämistä on säästetty hienosti, Kilpailijoiden yrityshalua on säästetty myös kohtuullisella menestyksellä. Katsojien arvokasta vapaa-aikaa on myös säästetty: enää ei tarvitse katsella tylsää jonossa-ajoa vaan voi vaikka tehdä puutarhahommia.

Turvallisuustavoitteetkin ovat täyttyneet: Vähemmän ohitusyrityksiä, vähemmän kolareita. Seuraavaksi otetaan käyttöön kierrostenrajoittimen kaveriksi adaptiivinen vakionopeudensäädin jotta etäisyys edelläajavaan säilyy riittävän turvallisena, eikä vahingossakaan osu jarrutuksessa edelläajavan perään. :D
 
Viimeksi muokattu:

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Sue_me sanoi:
Seuraavaksi otetaan käyttöön kierrostenrajoittimen kaveriksi adaptiivinen vakionopeudensäädin jotta etäisyys edelläajavaan säilyy riittävän turvallisena, eikä vahingossakaan osu jarrutuksessa edelläajavan perään. :D
Montoya:lle olisi ollut tarpeen, tai olisi kuuleman mukaan vieläkin... :D
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24241
Sijainti
lappeen Ranta
Säästömielessäkö muuten se kierrosrajoituskin tuli? Säästetään kierrosluvuissa.

Ja kierrosluvuista tuli edelleen mieleen, että onko formuloissa rajoitettu vaihteiden lukumäärää. Nimittäin jos ei ole niin ei kai olisi mahdotonta laittaa vaihdelaatikkoon ylimääräistä "ylivaihdetta" imussa ajamista varten. Paitsi ettei siellä imussa vissiin voi oikein nykyään ajaa ja vaihteiden määräkin on todennäköisesti rajoitettu. Vitun sääntönikkarit, eikö ne vaan osaa vai valehteleeko ne sääntömuutosten todellisista tarkoitusperistä. Ja kumpi edellisistä vaihtoehdoista on se pahempi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
JPP sanoi:
Säästömielessäkö muuten se kierrosrajoituskin tuli? Säästetään kierrosluvuissa.
Sekä että: Säästöä ja turvallisuutta. Suoranopeuksia hiljennettiin ja moottoreiden kestävyyttä parannettiin -> Katastrofi
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mediaprofeetta sanoi:
aika-ajoihin vapaasti valittava bensamäärä nyt ihan alkuun.
Ajatellaan: Jos Ranskassa tai Silverstonessa olisi ajettu aika-ajot kevyillä autoilla, olisi luultavasti nopein mies ollut paalulla. Tämän jälkeen hänelle olisi laitettu bensaa enempi kuin kakkos tai kolmosruudusta starttaavalle, jolloin Kimi ei olisi voinut voittaa Ranskassa tai Silverstonessa siitä lähtöruudusta mistä lähti.

ELI: jos aika-ajot ajetaan loppuun asti ilman bensarajotusta, saadaan kärki sellaiseksi, ettei hitaampi "voi" lähteä nopeamman edestä (joka on bensa kikkailun vuoksi mahdollista). Ja koska nopeampi lähtee edeltä, ei myöskään nähdä ohituksia varikolla. Eli ei nähtäisi yhtäkään ohitusta, ei edes varikolla.

Bensakikkailu täytyy säilyttää aika-ajoissa!

EDIT: Silverstonessa Hamilton otti PR-paalun, mutta putosi Kimin ja Alonson taakse. Jos bensakikkailua ei olisi ollut, tajutkaa (!), Kimi olisi ollut paalulla ja voittanut kisan kuin Schumi aikanaan. Sekö olisi viihdyttävämpää?
 
Viimeksi muokattu:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Racemaster sanoi:
Mitään Mailman mestari on eniten osakilpailuvoittoja saalistanut kuljettaja pistetilanteesta huolimatta en kuitenkaan näkisi hyvänä vaihtoehtona.
Täh? :confused:

Tarttis tehrä jotaki. Eilen jaksoin kokonaiset kymmenen minuuttia katsella kisaa. Sitten kiinnostus lopahti. Diagnosoimaton adhd, vai mikä lie...

Paria osakilpailua lukuunottamatta jumalattoman tylsä kausi on meneillään.
Suurin syy tylsyyteen on tässä: "Valitettavasti tänä päivänä formula ykkösissä kisojen tulos on melko lailla selvillä aika-ajon jälkeen. Se on sääli, Räikkönen harmitteli."(Mtv3)

Sue_me:n ykkössivulla luettelemat muutokset kuulostavat pääpiirteissään hyvältä. Etenkin aika-ajojen kisabensahärdelli pitää ehdottomasti saada pois ja palata vanhaan systeemiin. Lisäksi itse aika-ajo pitää muuttaa.
Ainakaan itseäni ei aikoinaan haitannut ollenkaan neljänkymmenen minuutin odottelu aika-ajosession alussa. Loput parikymmentä minuuttia rata kuitenkin oli täynnä autoja ja jännitys huipussaan. Tuon odottelunhan takia vanha hyvä systeemi hylättiin ja alettiin kehitellä "parempia". Ja kuinkas kävikään...

Ohittaminen pitää saada helpommaksi. Jos takana ajavalla on nopeampi auto, kuin edellä, niin pitäähän sen ohittamisen olla mahdollista! Nykyään se ei ole, ilman edellä ajavan virhettä. Imusta ei näillä nykypirsseillä ole tietoakaan. Ennen puristettiin ohi vaikka väkisin. Nyt esimerkiksi ykkös- ja kakkossijan välinen piste-ero on niin pieni, että riskiä ei kannata välttämättä ottaa. Eli pisteytys pitää laittaa uusiksi. Voittoa pitää arvostaa enemmän, kuin nykyään.

Toivon mukaan luistoneston poistuminen tuo edes jonkinlaista mielenkiintoa kisoihin. Nykyisenlaista jonossa ajelua ei kertakaikkiaan jaksa katsella.

edit: Ja niin joo, kierrosrajoittimet hevon hittoon, niillä ei ole mitään tekemistä autourheilun kuninkuusluokan kanssa!
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Oberfeldwebel sanoi:
Ajatellaan: Jos Ranskassa tai Silverstonessa olisi ajettu aika-ajot kevyillä autoilla, olisi luultavasti nopein mies ollut paalulla. Tämän jälkeen hänelle olisi laitettu bensaa enempi kuin kakkos tai kolmosruudusta starttaavalle, jolloin Kimi ei olisi voinut voittaa Ranskassa tai Silverstonessa siitä lähtöruudusta mistä lähti.

ELI: jos aika-ajot ajetaan loppuun asti ilman bensarajotusta, saadaan kärki sellaiseksi, ettei hitaampi "voi" lähteä nopeamman edestä (joka on bensa kikkailun vuoksi mahdollista). Ja koska nopeampi lähtee edeltä, ei myöskään nähdä ohituksia varikolla. Eli ei nähtäisi yhtäkään ohitusta, ei edes varikolla.

Bensakikkailu täytyy säilyttää aika-ajoissa!
Kummasti sitä männävuosina ohiteltiin vaikka ei bensasekoiluja ollut. Tänä vuonna ohitukset ovat loistaneet poissaolollaan radan ollessa kuiva...

Ja tuo Räikkös-vertaus: Silloinhan Kimi nopeimpana miehenä olisi putsannut pöydän jo aika-ajoissa vailla "raskaamman auton" tuomaa taakkaa....
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Racemaster sanoi:
Ja kuka sanoikaan vielä viimeviikolla, että Trulli ajaa kilpaa junalla???
Jep, Trulli kyllä ajele hienosti ja taisteli :thumbup:

Se on vaan niin hyvä se juna läppä:D
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Ronttu sanoi:
Jep, Trulli kyllä ajele hienosti ja taisteli :thumbup:

Se on vaan niin hyvä se juna läppä:D
Joo, yllättävän hyvin Trulli siellä takana ajoi. :)

"Junaläppä" taitaa vain tulla siitä, koska Trulli on sen verran nopea aika-ajoissa että kiilaa ns. huippukuskien eteen, ja kisassa onkin sitten tulppana koska ei pääse lujempaa (ja on niin vaikea ohitettava).
 

JKO

Member
Liittynyt
2.5.2007
Viestit
9
Sijainti
Lahti
Täytyy sanoa fanaattisena F1 seuraajana, että tämä vuosi on ollut ehdottomasti tylsin kausi, mitä itse olen nähnyt. Itse olen seurannut lajia on -94 vuodesta lähtien, mutta suurempaa letkassa ajelua en ole nähnyt kuin tämä vuosi. Nyky säännöissä ei ole järjen hiventäkään. GP ratkeaa ensimmäiseen 20 sekuntiin.
Kierrosrajoitin=Ohitusyritysten tappaminen.
Pistelasku=Aja varmasti maaliin ja yritä ensi GP:ssä parempaa tulosta aika-ajoissa.
Moottori sääntö=Aja aika-ajot hyvin ja varmistele kisassa, että lelut kestää.
Mekaanisen pidon vähentäminen=Et varmasti ohita kuin toisen virheestä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Sue_me sanoi:
Kummasti sitä männävuosina ohiteltiin vaikka ei bensasekoiluja ollut. Tänä vuonna ohitukset ovat loistaneet poissaolollaan radan ollessa kuiva...

Ja tuo Räikkös-vertaus: Silloinhan Kimi nopeimpana miehenä olisi putsannut pöydän jo aika-ajoissa vailla "raskaamman auton" tuomaa taakkaa....
Mikä männä vuosien ohittelu?

Räikkös-vertaus: Kimi todellakin olisi ottanut paalun ja ajanut voittoon niinkuin Massa tänään. Olisiko se siis jännää jos kyseessä olisi joku muu kuin Kimi?

Toki jos aerojuttua muutetaan, sliksejä tulee ja kaikki muukin vaihetaan entiselleen, niin silloin passaa mulle myös, että bensaruljanssi aika-ajoissa lähtee vekee.. Mutta näillä säännöillä sitä ei kärsi ottaa pois, se on ainut tämän hetken jännitys, kuka milläkin löpöllä ajaa..
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Kuinkas monta ohitusta on tällä kaudella tehty kärkitaisteluissa? Kolmen kärjessä ei ilmeisesti yhtään, kolmen parhaan tallin välillä tulee mieleen Nick->Alonso(Bahrain) ja Kimi->Nick(Indy), pari muutakin saattaa olla, mutta todella köyhää on kilvanajo kärjessä :mad_old: :mad_old: :mad_old:.

Nyt kärkitallien tasaisuus on tuonut illuusion mielenkiintoisemmasta sarjasta kuin se todellisuudessa onkaan, varsinkin kun pistelaskusysteemi ja autojen luotettavuus pitää mm-taistelun tasaisena pitkälle loppukauteen vaikka radalla ei tapahdu mitään.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Felix sanoi:
Kuinkas monta ohitusta on tällä kaudella tehty kärkitaisteluissa? Kolmen kärjessä ei ilmeisesti yhtään, kolmen parhaan tallin välillä tulee mieleen Nick->Alonso(Bahrain) ja Kimi->Nick(Indy), pari muutakin saattaa olla, mutta todella köyhää on kilvanajo kärjessä :mad_old: :mad_old: :mad_old:.
Ohittihan Fernando kostealla radalla Felipen Euroopan GP:ssä.

Felix sanoi:
Nyt kärkitallien tasaisuus on tuonut illuusion mielenkiintoisemmasta sarjasta kuin se todellisuudessa onkaan, varsinkin kun pistelaskusysteemi ja autojen luotettavuus pitää mm-taistelun tasaisena pitkälle loppukauteen vaikka radalla ei tapahdu mitään.
Sarjan mielenkiintoisuudesta: Pisteissä ja radan ulkopuolella jännittävin kausi vuosiin, radalla tylsin kausi sitten Schumin Dominoinnin. Tai ehkä ei sittenkään, Kerppenin Rehtorin porskuttaessa kärjessä muut kyllä ohittelivan toisiaan. Schumikin välillä hitaampiaan..

..eli tylsin kausi koskaan?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Felix sanoi:
Kuinkas monta ohitusta on tällä kaudella tehty kärkitaisteluissa? Kolmen kärjessä ei ilmeisesti yhtään,
Tämän kauden ohitukset kolmesta kärkisijasta:

Koodi:
Kierr. Sija Ohittaja (Ohitettu)

Malesian GP
 6     3    Räikkönen (Massa)       [team-mates]

Kanadan GP
19     3    Massa (Alonso)

USA:n GP
19     3    Massa (Alonso)

Euroopan GP
 8     3    Coulthard (Webber)        [team-mates]
10     3    Webber (Coulthard)        [team-mates]
56     1    Alonso (Massa)
Lisäksi lähdöissä ja ensimmäisellä kierroksella on tapahtunut ohituksia myös kärkikolmikossa.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Mun mielestä se on askel parempaan suuntaan, että kisan voittaja tiedetään vasta aika-ajon jälkeen. Muutama vuosi sitten se tiedettiin jo ennen kauden alkua, tai viimeistään perjantain harjoituksissa.

Häkkisen voitokkaiden kausien (97-01) aikana voittaja tiedettiin todellakin vasta kisan jälkeen. McLaren joko hajosi tai ei hajonnut. Mun mielestä se oli aika perseestä jännittää että kestääköhän se tällä kertaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
poko sanoi:
Tuovat mielenkiintoa kisoihin ja mestaruustaisteluun.
Onneksi Räikkönen on tarjonnut tuota mielenkiintoa riittämiin. ;)

Tuloksista tulee toki yllättävämpiä, mikäli osa "varmoista" pistemiehistä keskeyttää erilaisten syiden takia, mutta mitä enemmän autoja on mukana, sitä enemmän potentiaalisia ohituksia.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Oberfeldwebel sanoi:
Toki jos aerojuttua muutetaan, sliksejä tulee ja kaikki muukin vaihetaan entiselleen, niin silloin passaa mulle myös, että bensaruljanssi aika-ajoissa lähtee vekee.. Mutta näillä säännöillä sitä ei kärsi ottaa pois, se on ainut tämän hetken jännitys, kuka milläkin löpöllä ajaa..
Jos Q3:ssa ei ajettaisi kisabensoilla, niin taktiikan saisi tietenkin valita aika-ajon jälkeen, kuten nyt tekevät kympin huonommalta puolelta lähtevät, joten siltä osin jännitys säilyy kisaan.

Toki sen ohittamisen pitää olla mahdollista että hyötyisi jotain esim. ottamalla kevyemmän bensamäärän, muuten kaikki ajelevat kiltisti jonossa paalulta lähteneen kuljettajan perässä, jolla tankki täynnä.:nope:
 
Viimeksi muokattu:

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Nykyformulan ovat pilanneet seuraavat asiat.

- Kierrosten rajoittaminen! Yksi selvä asia joka parantaa ohitus mahdollisuuksia mikäli lelut kestää.

- Pistesysteemi :thumbfh: . Tasaisen epätasainen pistelaskusysteemi, joka vaikuttaa tasaiselta, mutta tosiasiassa erojen kiinni kurominen entistä hankalampaa. Eikös siellä voitosta ajeta? Nykyään 2 pistettä sinne tai tänne ei aiheuttaa määrätiedotonta kurvailua.

- Koneiden pienentäminen. Voi niitä aikoja kun oli vielä V10 ja V12 koneet puhumattakaan Turboista.
 
Ylös