Mitä mieltä nyky formuloiden tilasta?

Väisäskä

Toist pualt aitaa
Liittynyt
20.8.2007
Viestit
198
Sijainti
Sydney Australia
Sue_me sanoi:
N-o E-n O-saa t-av-ata mutta kuitenkin. Rissa? Voisitko suomentaa mitä se tarkoittaa?

Tuskin tarkoitat kuitenkaan ohjurirullaa rissalla...
Ai että rissa on poistettu Suomen kielestä,,
se on (tai oli) lyhennys riitapukarista, joka riitelee yksinään..

Muuten on hauska tutustua,, mun nimi on Twitter,, ojennan kättäni......
kättelyyn,,,
jos vaikka sanoisit päivää?? sillä voisi aloittaa... :wink:
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Twitter sanoi:
Ai että rissa on poistettu Suomen kielestä,,
se on (tai oli) lyhennys riitapukarista, joka riitelee yksinään..

Muuten on hauska tutustua,, mun nimi on Twitter,, ojennan kättäni......
kättelyyn,,,
jos vaikka sanoisit päivää?? sillä voisi aloittaa... :wink:
Taidat olla aika kovassa humalassa. Tai sitten suomi ei ole äidinkielesi? :)
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Mediaprofeetta sanoi:
Taidat olla aika kovassa humalassa. Tai sitten suomi ei ole äidinkielesi? :)
Ferrarin voiton takia soitetaan kirkonkelloja, täällä taas riipastaan kännit kun Kimi ei voita :alppu: Kausi 2005 oli aika kuivaa aikaa :D
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Twitter sanoi:
Ai että rissa on poistettu Suomen kielestä,,
se on (tai oli) lyhennys riitapukarista, joka riitelee yksinään..

Muuten on hauska tutustua,, mun nimi on Twitter,, ojennan kättäni......
kättelyyn,,,
jos vaikka sanoisit päivää?? sillä voisi aloittaa... :wink:
Asia selvisi, kiitos siitä. En mielestäni riidellyt kyllä itsekseni?

Mun nimi on Sue_me ja kääntämällä suomeksi voikin sitten miettiä mistä nick tulee..

Kädestä päivää vaan :wink:

Doubtful sanoi:
Ferrarin voiton takia soitetaan kirkonkelloja, täällä taas riipastaan kännit kun Kimi ei voita Kausi 2005 oli aika kuivaa aikaa
ROFL :D
 

Väisäskä

Toist pualt aitaa
Liittynyt
20.8.2007
Viestit
198
Sijainti
Sydney Australia
Mediaprofeetta sanoi:
Taidat olla aika kovassa humalassa. Tai sitten suomi ei ole äidinkielesi? :)
Aivan umpi tunnelissa,, hyvä kun vielä löytyy näppäimmet..
Ei oo Äidinkieli, Isä kun sen mulle opetti... :D
Ja eikä mennä henkilökohtaisiin... Jookos, vasta toisilla treffeillä..
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
ei kait sitä tarvitsisi tehdä muutakuin ottaa luistonesto pois ja kaikista tärkein juttu olisi palata 90-luvun alun pistejärjestelmään.

10, 6, 4, 3, 2, 1

Sillä tavalla että voitosta yksinkertaisesti tapellaan veren maku suussa, eikä tyydytä muihin pisteisiin.

Nyt voitat 4 ekaa kisaa ja lopuissa tulet jotenkuten pisteille niin se on siinä.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
retypeNick sanoi:
ei kait sitä tarvitsisi tehdä muutakuin ottaa luistonesto pois ja kaikista tärkein juttu olisi palata 90-luvun alun pistejärjestelmään.

10, 6, 4, 3, 2, 1

Sillä tavalla että voitosta yksinkertaisesti tapellaan veren maku suussa, eikä tyydytä muihin pisteisiin.

Nyt voitat 4 ekaa kisaa ja lopuissa tulet jotenkuten pisteille niin se on siinä.
Lisäksi voisi miettiä miten saataisiin jälleen toisen auton perässä ajaminen helpoksi ja hyödyttäväksi asiaksi, niin kuin ennen muinoin kun puhuttiin imusta.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Doubtful sanoi:
Lisäksi voisi miettiä miten saataisiin jälleen toisen auton perässä ajaminen helpoksi ja hyödyttäväksi asiaksi, niin kuin ennen muinoin kun puhuttiin imusta.
Se olisi kyllä tärkeämpää. Pisteistä kyllä taisteltaisiin "verenmaku suussa" kun pystyisi olemaan koko ajan toisen takakontissa, vaikka pisteitä saisikin vain kaksi enemmän jos onnistuisi ohittamaan.
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
Jason Voorhees sanoi:
Se olisi kyllä tärkeämpää. Pisteistä kyllä taisteltaisiin "verenmaku suussa" kun pystyisi olemaan koko ajan toisen takakontissa, vaikka pisteitä saisikin vain kaksi enemmän jos onnistuisi ohittamaan.
Eiköhän niistä taistella nytki yhtä verenmaku suussa, mutta minkäs teet kun lähelle ei vaan pääse nykyautoilla.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Vanhalla pistejärjestelmällä vain 11 kuljettajaa olisi saanut tällä kaudella enemmän kuin yhden pisteen.:eek!:
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Doubtful sanoi:
Lisäksi voisi miettiä miten saataisiin jälleen toisen auton perässä ajaminen helpoksi ja hyödyttäväksi asiaksi, niin kuin ennen muinoin kun puhuttiin imusta.
Mielestäni oli jotain suunnitelmia tulevaisuudessa sääntömuutoksiin, joilla rajoitettaisiin autojen aerodynamiikkaa...
Tosin en tiedä, oliko tuo pelkkä huhu vai ei ja jos ei ollut niin mille kaudelle olisi tulossa?
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Bleu sanoi:
Vanhalla pistejärjestelmällä vain 11 kuljettajaa olisi saanut tällä kaudella enemmän kuin yhden pisteen.:eek!:
Tässä näkyy se nykyformuloiden raadollisuus. Esim. vuonna 1950, seitsemän kilpailua käsittäneessä sarjassa 21 kuljettajaa pääsi pisteille. Ja vieläpä pisteitä jaettiin viidelle parhaalle / kilpailu (+ nopeimman kierroksen ajaneelle).
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
Vanhassa järjestelmässä ei ole mitään vikaa, nykyisin keskeytyksiä tulee vaan liian vähän.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Keskeytyksiä ja ohituksia tulisi varmaan lisää jos lähtöruudut jaettaisiin käänteisen mm-pistetilanteen mukaisesti. Järjestelmä ei olisi kyllä oikeudenmukainen, järkevä, turvallinen tai oikein mitään muutakaan, mutta tapahtumia riittäisi.
 

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
Mielestäni pisteitä voisi jakaa vaikkapa 10 ensimmäiselle seuraavasti:
1. 14p 2. 10p 3. 8p 4. 7p 5. 6p --->

Vaikka tietysti tietyllä tapaa tuokin systeemi on vähän keskinkertainen, mutta voittoa se arvostaisi huomattavasti paremmin kuin nykyinen... Ja onhan siinä 1-4 sijoitukset porrastettu jo aika tasapuolisesti...

Mitään Mailman mestari on eniten osakilpailuvoittoja saalistanut kuljettaja pistetilanteesta huolimatta en kuitenkaan näkisi hyvänä vaihtoehtona. Vaikka silloin kyllä nähtäisiin ankaria voitto kamppailuja. Silloin kuitenkin olisi mahdollinen sellainenkin tilanne, että kuljettaja A voittaa 8 osakilpailua, on kolmas 4 kertaa ja keskeyttää lopuissa kilpailuissa. Kuljettaja B voittaa 7 osakilpailua, on toinen 4 kertaa, kolmas kahdesti, keskeyttää kahdesti ja ajaa lopuissa kilpailuissa 4-8 joukkoon.
Tällöin A on Mestari vaikka B:llä on selvä pistejohto... Mutta tälläistähän FIA vai Bernie (?) kumpisenyt olikaan kaavaili...

Miten ohituksia saadaan lisää en jaksa ottaa kantaa, koska tuntuu siltä, että mitä tahansa tehdään se vain vaikeuttaa ohittamista (tai ei ainkaan helpota sitä yhtään)... Ja nähtiinhän niitä ohituksia eilenkin aika paljonkin... Ne vaan tuppas oleen siellä Japanin kansallisen sarjan puolella...

Ja itsestäni ainakin näytti hienolta kun Sutil pisti kampoihin oikeen tosissaan Hondille... Ikävä kyllä Spykerin budjetti ei näytä riittävän sellaisen auton värkkäämiseen, että edes kilpailutilanteessa pystyisi pistämään todella kapulaoita rattaisiin muiden tallien autoille...

Ja kuka sanoikaan vielä viimeviikolla, että Trulli ajaa kilpaa junalla???
Mielestäni ihan kohtalaisia ohituksia siellä häntäpäässä teki... Ja oliko se nyt Ralfista aika riskilläkin pääsuoran päässä... Tai no riskillä ja riskillä, mutta heittämällä kumminkin...

Vika vain on siinä, ettei teitä kiinnosta mitä häntäpäässä tapahtuu...:jaska: :jaska: :jaska:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
poko sanoi:
Vanhassa järjestelmässä ei ole mitään vikaa, nykyisin keskeytyksiä tulee vaan liian vähän.
Miksi keskeytykset ovat hyvä asia?
Make79 sanoi:
Mielestäni oli jotain suunnitelmia tulevaisuudessa sääntömuutoksiin, joilla rajoitettaisiin autojen aerodynamiikkaa...
Tosin en tiedä, oliko tuo pelkkä huhu vai ei ja jos ei ollut niin mille kaudelle olisi tulossa?
Overtaking Working Group on päässyt yksimielisyyteen uudesta diffuusorimuotoilusta. Seuraavaksi etsitään takasiipi- tai etusiipiratkaisu, joka ei vaikeuta seuraamista. Ohjelmassa on myös pikkusiivekkeiden, "savupiippujen" ja barge boardien kieltoon tähtäävät sääntömuutokset.

Muutokset on tähdätty kaudelle 2010, mutta FIA voi ottaa käyttöön osan niistä jo kaudelle 2009.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/61511
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Racemaster sanoi:
Vika vain on siinä, ettei teitä kiinnosta mitä häntäpäässä tapahtuu...:jaska: :jaska: :jaska:
Hankala on kiinnostaa kun tv-ohjaaja seuraa lähinnä kärjen pitstoppien odottelua radalla...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
WebSlave sanoi:
Overtaking Working Group on päässyt yksimielisyyteen uudesta diffuusorimuotoilusta. Seuraavaksi etsitään takasiipi- tai etusiipiratkaisu, joka ei vaikeuta seuraamista. Ohjelmassa on myös pikkusiivekkeiden, "savupiippujen" ja barge boardien kieltoon tähtäävät sääntömuutokset.

Muutokset on tähdätty kaudelle 2010, mutta FIA voi ottaa käyttöön osan niistä jo kaudelle 2009.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/61511
Alkaa vaan hiipiä mieleen että tuo "overtaking working group" tuhoaa loputkin ohitusmahdollisuuksista.. :rolleyes:

Se on trendi kaikkien 1990-luvun loppupuolelta alkaneiden sääntömuutosten suhteen. Aina menee enemmän ja enemmän reisille, siten tuntuukin että ammattilaiset ovat ammattitaidottomia. Niin monta kertaa on säännöt kussu kilpailullisuuden suhteen.

Eikö sliksejä muka oteta takaisin? Liian vaarallisia vai voisiko ne tuoda jopa ohituksia lisää?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sue_me sanoi:
Se on trendi kaikkien 1990-luvun loppupuolelta alkaneiden sääntömuutosten suhteen. Aina menee enemmän ja enemmän reisille, siten tuntuukin että ammattilaiset ovat ammattitaidottomia. Niin monta kertaa on säännöt kussu kilpailullisuuden suhteen.
Johtuneeko siitä, ettei ne sääntöuudistukset ole tähdätty ohitusten lisäämiseen, vaan johonkin muuhun. Useimmiten vauhtien, eritoten kaarrenopeuksien hidastukseen. Sittemmin painopistettä on siirretty säästämisen suuntaan.
 
Ylös