Miten muuttaisit F1 -sääntöjä?

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Rohkeita hyviä ja huonoja ehdotuksia mietittäväksi päättäjille.
Tässä yksi esimerkki koht. arvovaltaiselta taholta keskustelun avaajaksi:

"Williams-tallin toinen omistaja Patrick Head heitti F1-kauden alla ilmoille mielenkiintoisen ehdotuksen kilpailujen värittämiseksi. Head passittaisi MM-sarjan kärkikuljettajat lähtöruudukon hännille, jotta ohituksia nähtäisiin.

- Haluaisin käännetyn lähtöjärjestyksen MM-sarjan tilanteen mukaan. Tilanne olisi silloin sama kaikille ja koko kauden perusteella oikea mies voittaisi silti mestaruuden, Head ehdotti BBC:n haastattelussa.

Kansainvälinen autoliitto FIA on suunnitellut kaudeksi 2009 muutoksia mm. autojen aerodynamiikkaan ohitusten helpottamiseksi. Head ei ole kuitenkaan vakuuttunut niiden toimivuudesta.

- Jos miesten annetaan ajaa kaikki nämä harjoitukset ja testit, ja sen jälkeen heidät laitetaan järjestykseen, jossa nopeimmat ovat kärjessä ja hitaimmat viimeisenä, miten ohituksia voisi tapahtua, Head huomautti." MTV3
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
:alppu:

Miten muuttaisin? Esim:

- F1-ratojen asfalttiturva-alueet kiellettäisiin lailla
- Aika-ajojen voittaja saisi yhden pisteen.
- Automaattivaihteet tulisi repiä autoista pois ja kuskit joutuisivat ajelemaan manuaalivaihteilla.
- Vain kisan kuusi parasta kuskia saisi MM-pisteitä (10, 6, 5, 3, 2, 1)
- Ei enää "lentävää lähtöä" turva-auton perästä sadekisoissa yms.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
- voitosta saisi esim. 12 pistettä
- aika-ajon kisabensoilla pelleily vittuun
- hieman vähemmän asfalttialueita turvallisuutta kuitenkaan vaarantamatta, esim. WebSlaven ehdottamalla mallilla jossa hiekkaesteen joutuisi kiertämään
- talleille vapaat kädet rengasseosten valinnan suhteen
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Mediaprofeetta sanoi:
- voitosta saisi esim. 12 pistettä
- aika-ajon kisabensoilla pelleily vittuun
- hieman vähemmän asfalttialueita turvallisuutta kuitenkaan vaarantamatta, esim. WebSlaven ehdottamalla mallilla jossa hiekkaesteen joutuisi kiertämään
- talleille vapaat kädet rengasseosten valinnan suhteen
Näitä. Jos puhutaan sellaisista pykälistä joita ei ole tiettävästi tulossa/muuttumassa niin:

-kierrosrajoittimet helvettiin.
-2 kisan moottorit ja 4 kisan vaihdelaatikot pois, tai muutokset niin että moottoreiden kohdalla kaikki ja vaihdeboksien kesken kaiken vaihdossa puolet tallipisteistä pois.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miltä tällainen kuulostaisi:
Talleille sallitaan 8 rangaistuksetonta moottorinvaihtoa. Siis sama kuin nytkin, mutta sitä ei "pakoteta" joka toisen GP:n jälkeen. Jos alkukaudella poksuu tiheämmin, loppuvuodesta on sitten ajettava 3 kisan putkia tai otettava 10 lähtöruudun rangaistus vastaan.

Näin suurin osa kaudesta ajettaisiin ilman moottorirangaistuksia, mutta dramatiikka lisääntyisi kauden loppua kohti.
 

sandman72

Asshole
Liittynyt
21.11.2000
Viestit
252
Sijainti
Arctic Roast Duck Society
-kisaan renkaita 7 kpl/auto, sadekisat poikkeus

-rungossa ei saa olla "härpäkkeitä"

-korkeintaan 1 välitankkaus sallittu

-aika-ajossa ei kisabensoja tankissa, 2-vaiheinen:
*1. vaiheessa kaikki radalla, 30 min., pakko ajaa molemmilla 15 min jaksoilla väh. 3 kierrosta
*1. vaiheen 10 parasta vaiheeseen 2 jossa 10 autoa 30 min radalla, pakko ajaa molemmilla 15 min jaksoilla väh. 3 kierrosta
*jos 1.vaiheen aika on parempi, se jää voimaan

-moottoreita 9/kausi, sen jälkeen rapsitaan pisteitä pois
*harjoituksissa eri koneet

-aika-ajoihin max. 2 uutta rengassarjaa, sade poikkeus

-etu- ja takasiiven koko rajoitettu pienempään nykyisestä

-suurempi minimimaavara eli autot korkeammalle

Noi nyt ainakin tulee mieleen.

Edit:
10 parhaalle pisteitä:
20 - 16 - 12 - 9 - 7 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1
 
Viimeksi muokattu:

J-man

New member
Liittynyt
30.11.2004
Viestit
1
Sijainti
Hämeenlinna
Heitämpä seuraavan ajatuksen ilmoille:

sääntöjä olisi ennemminkin vapautettava kun kiristettävä.

Siispä moottorien rajoitukset pois.

Elektroniikan rajoitukset pois.

Aerodynamiikan rajoitukset pois.

Lisäksi tietysti ratoja pitäisi erilaistaa nykyisestä aikastavalla.

--> nähtäisiin "oikeasti" erilaisia ratkaisuja autojen suhteen, jolloin ohittaminen / voimasuhteiden muutokset kesken kauden tms. olisivat mahdollisia.

Rajoituspuolelta olen lähinnä miettinyt välitankkausten kieltämistä ja tankin koon rajoittamista radikaalisti, vaikka 50 litraan. Tulis laihialaisempia moottoreita ehkä joskus tänne siviilipuolellekin...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Vice sanoi:
- Automaattivaihteet tulisi repiä autoista pois ja kuskit joutuisivat ajelemaan manuaalivaihteilla.
Tarkoitit kai ihan oikein, mutta eihän nykyään automaatti ole, vaan semi-automaatti (sekventiaali).
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Ensimmäisenä slicksit takaisin. Siitä asti kuin minä olen kannattanu formuloota ja kartinkia nähnyt niin kyllä sitä kuivalla pitää slicksi olla.

Auton keskilinjasta (tämä pituussuunnassa oleva) 20-25cm vapaata aluetta viritellä mäkkisarvia ja ties mitä häröttimiä, vaikka se arrowsin jättisiipi keulan yläpuolelle. Muualta paitsi taka- ja etusiivestä kaikki profiilit pois (härpäkkeet).

Moottorijäädytys ok, mutta rinnalle tuoda hukkaenergian uudelleenkäyttöä. Jarrutuksista syntyvä energia ja hukkalämmöt.

Voittoa pitää arvostaa 10p -> 12p. Turha nysväillä jonossa ja keräillä pisteitä. Onko kuski mestaruuden arvoinen, joka ajaa jokaisessa kisassa 2.?

FIA:lle sisäiset säännöt sääntöjen laatimiseen, eli loppu Bernien mutuiluille. Kirpasee näitä pienempiä talleja nopeat sääntömuutokset. Fiktiivinen esim. Joo tossa päätettiin et parin kuukauden päästä pitää olla V6 dieselit kaikilla. On kuulema ekoteko ja sopii formula ykkösten imagoon. Jäädytetään koneet samalla 5vuodeksi. Tulee kato halvemmaksi kuulema.

Pakollinen turnaus kerran vuodessa kaikille f1-kuljettajille + testikuskit. Ajellaan samanlaisilla autoilla. Race of the champions tyylinen faneja varten, Nimmareiden kirjoittelua ja muuta median nuoleskelua. Sopii kauden jälkeen 'afterace' ja FIA tarjoo pirskeet. Poissaolosta seuraa hirveitä.

Offseasonille turnaushenkeä. Yhteistestissä nopeimmasta kiekasta tallille lentokuljetus-bonus ja kuljettajalle uusi auto. Varmaan jokin urheiluauto sopii henkeen tai Bernie voi lahjoittaa tallistaan jonkun keräilykappaleen.

Team-radiot nettiin streameiksi. Kaikki salaukset on kiellettävä. Sitten ei käytetä radioyhteyttä, jos on salaista asiaa tai käytetään salakieltä (mikä voi osoittautua huvittavaksi).

Heitänpä tällaisen säännön 310km/h huippunopeuskatto. 310+km/h ei pystytä nykytekniikalla suojaamaan kuskia, jos jokin menee todella pieleen.
Telvisiossa näyttää samalle peruspentille sohvalle ajetaan sitä 310 tai 381. Miksei raja 300km/h? No kyllähän nyt f1-auton pitää 300km/h rikkoa helposti.

Osien tuominen kesken viikonlopun kisapaikalle kiellettyä. Isot tallit lopettaa mässäilyn. Tosi halpaa lennätellä, vaikka Euroopasta Austraaliaan jotain muttereita omalla yksityiskoneella pikana. Maailma pelastuu. Osat loppuu kesken niin kärsitään tai otetaan opiksi, improvisoidaan tai lainataan FIAn luvalla. Rallissa menee turvakehikko niin kisa on siinä. Ei sieltä aleta kaivaan uutta kehikkoa tilalle.

Kisabensat pois aika-ajoista. Aika-ajoissa ajetaan 'nopeaa aikaa' ei kisa-aikaa.

Aika-ajojen bensakikkailut julki kisan jälkeen, jos ne nyt on aivan pakko säilyttää aika-ajoissa. Median tarvi mutuilla niitä kuvioita enää.
 

juhni

Banned
Liittynyt
26.11.2006
Viestit
474
Muuttaisin sääntöjä siten, että moottoria saa vaihtaa ilman rangaistuksia,samoin vaihdelaatikkoa.Aika-ajo-järjestelmä olisi sellainen, jossa ajetaan tunnin verran. Kisabensat laitettaisiin vasta aika-ajon jälkeen.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Muutamien käyttäjien ehdotuksien perusteella oltaisiin menossa täydelliseen sirkus pelleilyyn kilpa-autoilun sijasta.

Muutamia mitä itsellä sattui mieleen tulemaan:
1. Pistelasku
- Saatava muutos, suosii Lewis/Burns tyylisiä kuskeja. Palataan siis vanhaan.
2. Moottori
- Kierrosten rajoitus pois.
- Yks moottori per vkl, 10 ruudun pudotus hajonneesta.
3. Renkaat
- Sliksit
- kova, keskikova, pehmeä, sadekeli. Vapaasti vaihdettavissa. Joka kisassa samat nakit.
4. Elektroniikka
- Loputkin auton käyttätymiseen vaikuttava elektroniikka pois kuskeilta (esim. bensansäästö, tehojen säätö..)

-Aika-ajojen arvostus takaisin, minimi bensoilla siis tunti.
-Asfaltin käyttöä rajoitettava radan ulkopuolella.
-Turva-auton radalle tulo kynnys korkeampi.


"Härpäkkeittenhän" piti poistua ens kaudeksi jos jokin vetoomus menis läpi?
 
Viimeksi muokattu:

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
-Sliksit takaisin
-Keppivaihteet (ei H-kaavio)
-Vain etu- ja takasiipi muut pois
-Ahdetut koneet joissa imuilman kuristus jolla rajoitetaan tehot.
-Pisteytysjärjestelmä mikä suosisi myös keskikastin kilpailua. Pisteet viidelletoista kuskille.
-Paalupaikka 1 piste
-Nopein kierros 1 piste
-Sama kone aika-ajot+kisa ei koske harjoituksia
Saa kommentoida...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Voimanlähdetekniikkaa ei mitenkään rajoitettu, rajat asetetaan kokonaisenergiamäärän katolla.

Aika-ajot lauantaina kaksi tunnin sessioita. Nopeimmalla kierroksella paalu jne...

Sunnuntaina kisa. Varikolle asiaa vain jos auto on rikki tai kuskille annetaan rangaistus. Tankkaus kielletty. Saderenkaisiin saa tarvittaessa vaihtaa.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Vakio renkaiden toimittaja kaikilla, kuten nyt. Moottori ja energian keräys ym. täysin vapaa, mutta energianlähde on bensa ja sitä saa käyttää vain tietyn verran kisassa.

Auton aerodynamiikka ja runko täysin vapaat lukuunottamatta koko-rajoitusta, tyyliin leveys 2 metriä pituus 4,5 metriä. Pitää läpästä törmäystestit. Muuten auto olis ns. "vapaa".

Pisteiden jako esim. 12, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1.

Aika-ajoa vois myös miettiä ehkä, mutta tossa tärkeimmät, mitä tuli äkisti mieleen.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Ground Effect sanoi:
Auton aerodynamiikka ja runko täysin vapaat lukuunottamatta koko-rajoitusta, tyyliin leveys 2 metriä pituus 4,5 metriä. Pitää läpästä törmäystestit. Muuten auto olis ns. "vapaa".
Ja sitten itketään kun ei päästä ohi? :rolleyes:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Kuinkahan monta näitä samalaisia toikkeja oiken onkaan tässä aina sillöin tällöin pulpahtanut? No ihan hyvä että keskustelua löytyy...

Zaikom sanoi:
Voimanlähdetekniikkaa ei mitenkään rajoitettu, rajat asetetaan kokonaisenergiamäärän katolla.
Samalla linjalla, mutta rajoittaisin myös hetkellisen tehon tai energian per kierros. Sen lisäksi pitäisin moottorien keston rajoituksia. Eli useampi kisa per mylly.

Kisaviikonloppu pidemmäksi, vapailla koneilla harjoittelua/testausta vähintään torstaista, mielellään jo keskiviikkosta. Lauantain aika-ajoon kiinni se kisakone. Aika-ajot esim. tunnin, heikommat pudotetaan pois aika-ajon kestäessä nykytyyliin.

Aerodynamisia rajoituksia todella tiukaksi. Härpäkkeet pitkälti kieltoon. Downforcen merkittävä vähentäminen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ground Effect sanoi:
Auton aerodynamiikka ja runko täysin vapaat lukuunottamatta koko-rajoitusta, tyyliin leveys 2 metriä pituus 4,5 metriä. Pitää läpästä törmäystestit. Muuten auto olis ns. "vapaa".
Tämä taitaisi johtaa lokasuojallisiin koppiautoihin. Umpikorinen taitaa kuitenkin olla aerodynaamisesti parempi.

Laitetaan nyt joitain, vaikka osan olen kyllä kirjoittanut aiemminkin vastaavissa topikeissa:

1) varikkokäynnit epäedullisemmiksi:
- Auton ympärillä max 7 henkilöä, 1 per rengas
- Tankkaus, renkaanvaihto ja korjaukset tehtävä eri stopeilla (kuten rangaistuksetkin)
- Ei renkaanlämmitimiä
- Tankkausnopeutta hidastetaan
- Varikkonopeutta hiljennetään ja/tai nopeusrajoitusaluetta pidennetään

2) Ohitukset helpommiksi:
- Osittainen maaefektin paluu (á la GP2)
- FIA:n määrittelemä peräosasäännöt, jotka mahdollistavat imun
- Slicksit
- Härpäkkeet pois, siivet pienemmiksi

3) Kustannussäästöt:
- FIA:n toimittama turvamonokokki (á la F1-veneet)
- Tehdastalleille velvollisuus toimittaa kohtuuhintaiset moottorit tarvittaessa vähintään yhdelle muulle tallille
- Runkojen ostomahdollisuus
- Rengas- ja polttoaine(/energia)rajoitukset testeihin (nykyisten testipäivien sijaan)
- Suurempi osa testeistä sijoitetaan Kisaradoille kisaa edeltävälle viikolle
- Mahdollisesti palkkakatto kuskeille

4) Ekologisuus:
- Maksimienergiamäärä per kisa, pienenee 5% vuosittain
- Jarrutusenergian hyödyntäminen (KERS)
- Kierrätettäviä materiaaleja siellä missä mahdollista

5) Sessiot
- Aika-ajo nykytyyliin, mutta 3. osio "tyhjin" tankein
- Sunnuntai-aamuna lyhyt warm-up
- Kisaan vapaa-valintainen polttoainemäärä

6) Media:
- Muutkin tiedotustilaisuudet televisioitaviksi
- Kuvaruutunäyttöjen edelleen kehittäminen
- Vapaampi, taustoittavampi ja reagoivampi world feed (á la NASCAR)
- FOM:n toimittama F1TV-kanava?
 
Viimeksi muokattu:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Mediaprofeetta sanoi:
- voitosta saisi esim. 12 pistettä
- aika-ajon kisabensoilla pelleily vittuun
- hieman vähemmän asfalttialueita turvallisuutta kuitenkaan vaarantamatta, esim. WebSlaven ehdottamalla mallilla jossa hiekkaesteen joutuisi kiertämään
- talleille vapaat kädet rengasseosten valinnan suhteen
Kyllä tuo olisi ainakin pirun hyvä alku ja lisäksi Lancerin mainitsema kierrosrajoittimen poisto. Moisella vekottimella kun ei ole mitään tekemistä moottoriurheilun kanssa. Onhan se nyt suoraan saatanasta, jos ei moottoria saa laulattaa niin kuin itsestä tuntuu.

Muutama lisää:
-Slicksit takaisin
- Kyllä rengassotakin toi oman mielenkiintonsa mukaan, eli ainakin kaksi rengastoimittajaa, mieluummin useampikin
-Vanha aika-ajosysteemi takaisin (tunti aikaa ja oliko se 9 kierrosta)
-Moottorinkehitysrajoitukset pois. Päätön sääntö alunalkaen. Sillä tiimillä, jolla on paras moottori rajoituksen tullessa voimaan, on paras moottori rajoituksen loppumiseen saakka. Tai sitten mulla on tuossa kohtaa mennyt jokin ohi.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
WebSlave sanoi:
Tämä taitaisi johtaa lokasuojallisiin koppiautoihin. Umpikorinen taitaa kuitenkin olla aerodynaamisesti parempi.
Kyllä! Mua ei haittais, päinvastoin. Tuo avorenkain ajelu on ihan turhaa säännöillä pakottamista ja vanhojen perinteiden "kunnioittamista". Kyllä mä tiedän, ettei tällä palstalla ole ketään, joka voisi suvaita näin radikaaleja muutoksia F1 autojen ulkomuotoon (provo?:D ).

Jotain tällaista olis kenties tiedossa, Allard J2X:






Downforce:
5500 lbs. @ 150 mph, with 916 lbs. of drag
7920 lbs. @ 180 mph, with 1320 lbs. of drag
9778 lbs. @ 200 mph, with 1629 lbs. drag

Lift-to-drag ratio: 6.0:1


J.Hunt: jos noi toteutus, niin minä en ainakaan itkis :D
 
Viimeksi muokattu:
Ylös