Mediaprofeetta
Well-known member
tuosa kun ottaa lokasuojat pois niin ihan formulan näkönen
Pidän protojen ulkonäöstä ja odotin aikoinaan C-ryhmältä paljonkin, mutta se profiilinnosto kariutui valitettavasti omaan mahdottomuutensa. Myös Keken ajelu CanAm-sarjassa muistuu mieleen. Sehän oli periaatteessa lähes ykkösiä renkaat peitettynä.Ground Effect sanoi:Kyllä! Mua ei haittais, päinvastoin. Tuo avorenkain ajelu on ihan turhaa säännöillä pakottamista ja vanhojen perinteiden "kunnioittamista". Kyllä mä tiedän, ettei tällä palstalla ole ketään, joka voisi suvaita näin radikaaleja muutoksia F1 autojen ulkomuotoon (provo? ).
Samaa mieltä.WebSlave sanoi:Pidän protojen ulkonäöstä ja odotin aikoinaan C-ryhmältä paljonkin, mutta se profiilinnosto kariutui valitettavasti omaan mahdottomuutensa. Myös Keken ajelu CanAm-sarjassa muistuu mieleen. Sehän oli periaatteessa lähes ykkösiä renkaat peitettynä.
Olen kuitenkin sen verran F1-fani, että lokasuojalliset protot ovat oma lajinsa. Ymmärrän kyllä, että kyse on pitkälti vivahde-erosta ja tässä on kyse vain perinteestä ja tunteista.
Ei se mummielestä ole turhaa. Avorenkaat kun vaikuttavat varsin paljon siihen, voiko autoilla ottaa taistelutilanteessa lähikontaktia vai ei ja muuttaa täten kisailun luonnetta merkittävästi. Tästä syystä F1-auton tulee minusta olla jatkossakin avorenkainen. Ihan pelkästään historialla avorenkaisuutta en muutenkaan perustelisi, sillä MM-sarjan alkuvuosina katetulla autolla osallistuminen oli mahdollista ja jokusen kerran niin myös tehtiin.Ground Effect sanoi:Kyllä! Mua ei haittais, päinvastoin. Tuo avorenkain ajelu on ihan turhaa säännöillä pakottamista ja vanhojen perinteiden "kunnioittamista".
C-ryhmän kaatuminen taisi olla enemmänkin FIA:n käsittämättömien sääntömuutosten kuin sarjan toimimisen mahdottomuuden syytä.WebSlave sanoi:Pidän protojen ulkonäöstä ja odotin aikoinaan C-ryhmältä paljonkin, mutta se profiilinnosto kariutui valitettavasti omaan mahdottomuutensa.
Karsastan muutenkin kovasti tuota ajatusta, mutta erityisesti ongelmaksi nousee kilpailujen markkinointi. Ehdotuksesi perusteella vasta viikkoa ennen kilpailua selviäisi, osallistuuko kotiyleisön suosikki lainkaan tai nähdäänkö odotettua kärkinimien taistoa - täysin toimimaton tilanne tapahtuman promootion kannalta.JML82 sanoi:Tallit saisi osallistua vapaavalintaisiin 15 osakilpailuun. Loput pitäisi jättää välistä. Tallin molemmat kuljettajat pitäisi ajattaa samoissa osakilpailuissa. Näin pienet tallit voisivat jättää esim. aasian kisat ajamatta, jolloin syntyisi säästöä. Valituista kilpailuistasta saisi ilmoittaa vasta kilpailua edeltäneellä viikolla. Kisat pitäisi valita ennen kauden alkua. Näin annettaisiin jopa heikommille autoille mahd. voittaa, koska esim. jos jostain jättäytyy Ferrari ja McLaren pois, voittaja olisi joku muu.
Eihän tuo poista tuurin osuutta turva-auton tullessa radalle, päinvastoin. Aina joku onnellinen saisi tehdä pysähdyksensä, kun muut kiertää hitaasti rataa turva-auton perässä. Ja joku epäonninen suorittaa samat toimenpiteet vasta kierroksen turva-auton poistumisen jälkeen. Jonkun verran on vaikutusta kilpailumenestykseen.Toni_V sanoi:Ensimmäisen kisan jälkimainingeissa;
-Uusi SC sääntö: Tiimit saavat ilmoittaa FIA:lle suunnitellut varikkostopin ajankohdan vaikkapa +-1 kierroksen tarrkuudella. Kunkin varikkopysähdyksen jälkeen saadaan ilmoittaa seuraavan stopin ajankohta. Tuolla ajanjaksolla pysähtyminen SC:stä huolimatta on mahdollista ilman rangaistusta.
Säännöllä vieläkin estettäisiin SC:n aikainen taktikointi, mutta mahdollistettaisiin suunnitellut varikkostopit.
-Q3:ssa maksimissaan kaksi nopeaa kierrosta per yritys, yrityksien välissä saisi tankata sen bensaa nimellismäärän lisää. Samalla Q3 saisi olla pidempi. Kierrosaikoja seurattaisiin jotta yritykset oikeasti olisivat aika-ajoyrityksiä.
juhni sanoi:Huono ja epäreilu turva-auto-sääntö http://www.adressit.com/fiaboikottiin
Höpö höpö. En ole todellakaan pelannut liikaa f1-ratilla. Ja ei se pelaamisen määrä voi muuttaa mielipidettäni. Ihmisillä ei ole päätä päättää f1-sarjan säännöistä. Säästävät nykyään ihan liikaa:nope:J.Hunt sanoi:
Ja Juhni pelannu liikaa f1-ratilla... Nuku välillä.
Tuon "adressin" vaikutus on kuitenkin puhdas nolla.juhni sanoi:Höpö höpö. En ole todellakaan pelannut liikaa f1-ratilla. Ja ei se pelaamisen määrä voi muuttaa mielipidettäni. Ihmisillä ei ole päätä päättää f1-sarjan säännöistä. Säästävät nykyään ihan liikaa:nope:
Olet siis niitä, joiden mielestä on täysin oikein varastaa toisilta toimivat ideat? Itse pidän sitä osoituksena täydellisestä mielikuvituksettomuudesta ja laiskuudesta. Seuraava askel kun on se, että esitellään varastetut ideat omina a’la NASCAR. NASCARhan on tunnetusti kehittänyt SAFER-muurin, luonut Auringon ja keksinyt jäätelön. Aivan oikein. Keksinyt jäätelön.WebSlave sanoi:Laitetaan nyt joitain, vaikka osan olen kyllä kirjoittanut aiemminkin vastaavissa topikeissa:
1) varikkokäynnit epäedullisemmiksi:
- Auton ympärillä max 7 henkilöä, 1 per rengas
- Tankkaus, renkaanvaihto ja korjaukset tehtävä eri stopeilla (kuten rangaistuksetkin)
- Ei renkaanlämmitimiä
- Tankkausnopeutta hidastetaan
- Varikkonopeutta hiljennetään ja/tai nopeusrajoitusaluetta pidennetään
2) Ohitukset helpommiksi:
- Osittainen maaefektin paluu (á la GP2)
- FIA:n määrittelemä peräosasäännöt, jotka mahdollistavat imun
- Slicksit
- Härpäkkeet pois, siivet pienemmiksi
3) Kustannussäästöt:
- FIA:n toimittama turvamonokokki (á la F1-veneet)
- Tehdastalleille velvollisuus toimittaa kohtuuhintaiset moottorit tarvittaessa vähintään yhdelle muulle tallille
- Runkojen ostomahdollisuus
- Rengas- ja polttoaine(/energia)rajoitukset testeihin (nykyisten testipäivien sijaan)
- Suurempi osa testeistä sijoitetaan Kisaradoille kisaa edeltävälle viikolle
- Mahdollisesti palkkakatto kuskeille
4) Ekologisuus:
- Maksimienergiamäärä per kisa, pienenee 5% vuosittain
- Jarrutusenergian hyödyntäminen (KERS)
- Kierrätettäviä materiaaleja siellä missä mahdollista
5) Sessiot
- Aika-ajo nykytyyliin, mutta 3. osio "tyhjin" tankein
- Sunnuntai-aamuna lyhyt warm-up
- Kisaan vapaa-valintainen polttoainemäärä
6) Media:
- Muutkin tiedotustilaisuudet televisioitaviksi
- Kuvaruutunäyttöjen edelleen kehittäminen
- Vapaampi, taustoittavampi ja reagoivampi world feed (á la NASCAR)
- FOM:n toimittama F1TV-kanava?
Jos ei niitä ole copyrightattu, niin se ei ole varastamista. Tietenkin kannattaa hyödyntää muiden kilpasarjojen kokemuksia.CARTer sanoi:Olet siis niitä, joiden mielestä on täysin oikein varastaa toisilta toimivat ideat? Itse pidän sitä osoituksena täydellisestä mielikuvituksettomuudesta ja laiskuudesta.
Jos ne sattuvat olemaan CARTista/ChapCarista, niin sehän on vain osoitus siitä, että kyseinen sarja keksi ne ensin. Kaikki kunnia siis heille. Minä en ole ollut kieltämässä ChampCarilta mitään, enkä katso olevani vastuussa muiden teoista.Ehdotuksesi muistuttavat erittäin paljon CART/Champ Car - sääntöjä ja toteutuksia. Itse asiassa useat kohdat ovat täysin samoja. Champ Car ei saanut olla F1, eikä kilpailla heidän kanssaan, mutta F1 - kuninkuusluokan mandaatilla uskoisin? - saa kaikessa rauhassa varastaa kaiken heiltä.
En tietenkään syytä sinua mistään. Olen vain aina ihmetellyt tällaisia listoja lukiessani kuinka aina ehdotetaan niitä asioita, jotka on jo ollut olemassa muissa sarjoissa, useimmiten toisessa suuressa formulasarjassa eli Champ Car – sarjassa. Olen vuosia neuvonut niitä, jotka moottoriuhreilusta puhuttaessa ovat valittaneet F1:n sääntöjen ja tapahtumien tylsyyttä katsastamaan Champ Car – kisoja. Yleensä heille on välittömästi lyönyt suojelumentaliteetti päälle: ”Ei ei kyllä F1 on kuitenkin F1. Mikä ihme se Tsämp Kar/ChapCar oikein on? Siellähän on ihan surkeita kuljettajia - taso on retuperällä”WebSlave sanoi:Jos ne sattuvat olemaan CARTista/ChapCarista, niin sehän on vain osoitus siitä, että kyseinen sarja keksi ne ensin. [--]Minä en ole ollut kieltämässä ChampCarilta mitään, enkä katso olevani vastuussa muiden teoista.
Se kunnia vaan jää suurelta yleisöltä tunnustamatta, kun F1 omii NASCARin tavoin kaikki ideat ja esittelevät ne sitten ominaan. Toivottavasti Bourdais'lla on syksyllä pokkaa sanoa ekstaasissa oleville toimittajille Singaporessa, että "ei tämä iltakilpailu mitenkään erikoinen ole, minähän olen kaksi iltakilpailua formulalla voittanut."WebSlave sanoi:Kaikki kunnia siis heille.