Miten muuttaisit F1 -sääntöjä?

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Semmoisen tyhmän säännön keksin että kaikkien kuljettajien olisi kisana aikana vapaasti valitulla kierroksella tehtävä "drive-trought" varikon läpiajo kierros. sekoittasi pakkaa mahaa kutkuttuvasti.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
- Perjantai vapaaksi testipäiväksi
- Urarenkaista takaisin slickseihin
- Härpäkkeiden sijoitteluun ja määrään radikaaleja rajoituksia
- Etusiivet jälleen "normaalille tasolle"
- Aika-ajot: 12 kierrosta/60 minuuttia.
- Moottorien kierrosrajoitus pois
- Pistelasku 10-6-4-3-2-1
- Mahdollisuus ajaa kisa ilman tankkausta
- Tietyt radat rauhoitetaan pysyvästi kisakalenteriin (Spa, Silverstone, Monza ja Monaco).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ground Effect sanoi:
Kyllä! Mua ei haittais, päinvastoin. Tuo avorenkain ajelu on ihan turhaa säännöillä pakottamista ja vanhojen perinteiden "kunnioittamista". Kyllä mä tiedän, ettei tällä palstalla ole ketään, joka voisi suvaita näin radikaaleja muutoksia F1 autojen ulkomuotoon (provo?:D ).
Pidän protojen ulkonäöstä ja odotin aikoinaan C-ryhmältä paljonkin, mutta se profiilinnosto kariutui valitettavasti omaan mahdottomuutensa. Myös Keken ajelu CanAm-sarjassa muistuu mieleen. Sehän oli periaatteessa lähes ykkösiä renkaat peitettynä.

Olen kuitenkin sen verran F1-fani, että lokasuojalliset protot ovat oma lajinsa. Ymmärrän kyllä, että kyse on pitkälti vivahde-erosta ja tässä on kyse vain perinteestä ja tunteista.

Minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että Le Mans-protoista tulisi F1:n rinnalle lähes yhtä korkeaprofiilinen ja mediaseksikäs laji. Jossain mielessä se olisi jopa näyttävämpää. Mutta minun ajatusmaailmassani se ei ole F1.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4218
- Sliksit takaisin
- Pisteet 15-12-10-8-6-5-4-3-2-1
- Etusiipi -94 tasolle,(5cm maasta) profiiltaan suora, vain kaksi profiilia sallitaan
- Takasiipeä nostetaan 15 cm ylös, takasiipi kaksiprofiilinen
- Takasiiven pystyprofiili pitää olla suora, kaikki aukot, pyöristykset, leikkaukset pystytuissa kielletään, pystytukien syvyyttä lisätään imuvaikutuksen lisäämiseksi
- Kaikki downforcea tuottavat härpäkkeet kaikkialta autosta kielletään(poislukien etu- ja takasiipi)
- Pass through nappi jolla koneen kierrokset nousee tasolla 19500 10 sekunnin ajaksi, saa käyttää max 10 kertaa kisan aikana
- Varikkomiehistön määrä 7 henkeen (4 x rengas-, 2 x tankkaus-, 1 tikkarimies)
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
WebSlave sanoi:
Pidän protojen ulkonäöstä ja odotin aikoinaan C-ryhmältä paljonkin, mutta se profiilinnosto kariutui valitettavasti omaan mahdottomuutensa. Myös Keken ajelu CanAm-sarjassa muistuu mieleen. Sehän oli periaatteessa lähes ykkösiä renkaat peitettynä.

Olen kuitenkin sen verran F1-fani, että lokasuojalliset protot ovat oma lajinsa. Ymmärrän kyllä, että kyse on pitkälti vivahde-erosta ja tässä on kyse vain perinteestä ja tunteista.
Samaa mieltä.
Tosihan on myös se että yksityyppiluokassa saataisiin paljon parempaa ja tiukempaa kisailua pienillä tallien budjeteilla, mutta se ei vain ole mielestäni f1:sien juttu. F1 on ja saisi olla tekniikan ja kehityksen huipulla, auto saisi olla nykytyylinen avorenkainen siipivehjes.

Mielestäni ihan hyviä ehdotuksia tässä toikissa, osa heti ensikädeltä mahdottomia, mutta useimmat ihan toteutettavissa. Näistähän voisi vaikkapa kasata jonkun paketin ja lähettää F1-forumin virallisena kantana Bernielle/Maxille :idea:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ground Effect sanoi:
Kyllä! Mua ei haittais, päinvastoin. Tuo avorenkain ajelu on ihan turhaa säännöillä pakottamista ja vanhojen perinteiden "kunnioittamista".
Ei se mummielestä ole turhaa. Avorenkaat kun vaikuttavat varsin paljon siihen, voiko autoilla ottaa taistelutilanteessa lähikontaktia vai ei ja muuttaa täten kisailun luonnetta merkittävästi. Tästä syystä F1-auton tulee minusta olla jatkossakin avorenkainen. Ihan pelkästään historialla avorenkaisuutta en muutenkaan perustelisi, sillä MM-sarjan alkuvuosina katetulla autolla osallistuminen oli mahdollista ja jokusen kerran niin myös tehtiin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Pidän protojen ulkonäöstä ja odotin aikoinaan C-ryhmältä paljonkin, mutta se profiilinnosto kariutui valitettavasti omaan mahdottomuutensa.
C-ryhmän kaatuminen taisi olla enemmänkin FIA:n käsittämättömien sääntömuutosten kuin sarjan toimimisen mahdottomuuden syytä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8429
Sijainti
Vantaa
Tallit saisi osallistua vapaavalintaisiin 15 osakilpailuun. Loput pitäisi jättää välistä. Tallin molemmat kuljettajat pitäisi ajattaa samoissa osakilpailuissa. Näin pienet tallit voisivat jättää esim. aasian kisat ajamatta, jolloin syntyisi säästöä. Valituista kilpailuistasta saisi ilmoittaa vasta kilpailua edeltäneellä viikolla. Kisat pitäisi valita ennen kauden alkua. Näin annettaisiin jopa heikommille autoille mahd. voittaa, koska esim. jos jostain jättäytyy Ferrari ja McLaren pois, voittaja olisi joku muu.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
JML82 sanoi:
Tallit saisi osallistua vapaavalintaisiin 15 osakilpailuun. Loput pitäisi jättää välistä. Tallin molemmat kuljettajat pitäisi ajattaa samoissa osakilpailuissa. Näin pienet tallit voisivat jättää esim. aasian kisat ajamatta, jolloin syntyisi säästöä. Valituista kilpailuistasta saisi ilmoittaa vasta kilpailua edeltäneellä viikolla. Kisat pitäisi valita ennen kauden alkua. Näin annettaisiin jopa heikommille autoille mahd. voittaa, koska esim. jos jostain jättäytyy Ferrari ja McLaren pois, voittaja olisi joku muu.
Karsastan muutenkin kovasti tuota ajatusta, mutta erityisesti ongelmaksi nousee kilpailujen markkinointi. Ehdotuksesi perusteella vasta viikkoa ennen kilpailua selviäisi, osallistuuko kotiyleisön suosikki lainkaan tai nähdäänkö odotettua kärkinimien taistoa - täysin toimimaton tilanne tapahtuman promootion kannalta.

Ecclestonen suurimpia saavutuksia formulasirkuksessa oli valmistajien osallistuminen koko sarjaan varmistamalla saada aikaan pysyvä paketti, jota tarjota kisajärjestäjille, ja jota nämä saattoivat hyödyntää markkinoinnissaan. Hölmöä tätä olisi lähteä romuttamaan.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Ensimmäisen kisan jälkimainingeissa;

-Uusi SC sääntö: Tiimit saavat ilmoittaa FIA:lle suunnitellut varikkostopin ajankohdan vaikkapa +-1 kierroksen tarrkuudella. Kunkin varikkopysähdyksen jälkeen saadaan ilmoittaa seuraavan stopin ajankohta. Tuolla ajanjaksolla pysähtyminen SC:stä huolimatta on mahdollista ilman rangaistusta.

Säännöllä vieläkin estettäisiin SC:n aikainen taktikointi, mutta mahdollistettaisiin suunnitellut varikkostopit.

-Q3:ssa maksimissaan kaksi nopeaa kierrosta per yritys, yrityksien välissä saisi tankata sen bensaa nimellismäärän lisää. Samalla Q3 saisi olla pidempi. Kierrosaikoja seurattaisiin jotta yritykset oikeasti olisivat aika-ajoyrityksiä.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Toni_V sanoi:
Ensimmäisen kisan jälkimainingeissa;

-Uusi SC sääntö: Tiimit saavat ilmoittaa FIA:lle suunnitellut varikkostopin ajankohdan vaikkapa +-1 kierroksen tarrkuudella. Kunkin varikkopysähdyksen jälkeen saadaan ilmoittaa seuraavan stopin ajankohta. Tuolla ajanjaksolla pysähtyminen SC:stä huolimatta on mahdollista ilman rangaistusta.

Säännöllä vieläkin estettäisiin SC:n aikainen taktikointi, mutta mahdollistettaisiin suunnitellut varikkostopit.

-Q3:ssa maksimissaan kaksi nopeaa kierrosta per yritys, yrityksien välissä saisi tankata sen bensaa nimellismäärän lisää. Samalla Q3 saisi olla pidempi. Kierrosaikoja seurattaisiin jotta yritykset oikeasti olisivat aika-ajoyrityksiä.
Eihän tuo poista tuurin osuutta turva-auton tullessa radalle, päinvastoin. Aina joku onnellinen saisi tehdä pysähdyksensä, kun muut kiertää hitaasti rataa turva-auton perässä. Ja joku epäonninen suorittaa samat toimenpiteet vasta kierroksen turva-auton poistumisen jälkeen. Jonkun verran on vaikutusta kilpailumenestykseen.:D


Turva-auto ongelmaan on mielestäni kaksi varteenotettavaa ratkaisua.

1.
Tankkaamisen lopettaminen olisi helpoin, tosin sekään ei ratkaise ongelmaa kokonaan, mutta lieventää vaikutusta tuntuvasti. Renkaita täytyisi edelleen vaihtaa, mutta niiden vaihto ei ole SC tilanteessa samalla tavalla akuutti kun tankkaaminen.

2.
Ratojen muutos kaksiosaisiksi. Eli normaali tilanteessa ajettaisiin täyttä (nykyistä) lenkkiä. Damagen sattuessa eristettäisiin onnettomuuspuoli radasta siivouksen ajaksi ja kilpailu jatkuisi toisella puolikkaalla.
Ongelma on tietysti käytännön toteutus, siten että varikko olisi molempien puoliskojen käytössä ja raha. Mutta Berniältä jälkimmäistä tuntuisi löytyvän.

F1 säännöistä yleensä. Liikaa rajoituksia huipputeknologian autosarjaksi, fysiikan lait riittäisivät. Ja säästö sekä rahasta puhuminen ei kuulu F1:siin. Ne joilla ei riitä rahat, saavat siirtyä halvempiin luokkiin.
 

juhni

Banned
Liittynyt
26.11.2006
Viestit
474
J.Hunt sanoi:
:D :rolleyes: :eek:
Ja Juhni pelannu liikaa f1-ratilla... Nuku välillä.
Höpö höpö. En ole todellakaan pelannut liikaa f1-ratilla.:confused: Ja ei se pelaamisen määrä voi muuttaa mielipidettäni. Ihmisillä ei ole päätä päättää f1-sarjan säännöistä. Säästävät nykyään ihan liikaa:nope:
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
juhni sanoi:
Höpö höpö. En ole todellakaan pelannut liikaa f1-ratilla.:confused: Ja ei se pelaamisen määrä voi muuttaa mielipidettäni. Ihmisillä ei ole päätä päättää f1-sarjan säännöistä. Säästävät nykyään ihan liikaa:nope:
Tuon "adressin" vaikutus on kuitenkin puhdas nolla.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
WebSlave sanoi:
Laitetaan nyt joitain, vaikka osan olen kyllä kirjoittanut aiemminkin vastaavissa topikeissa:

1) varikkokäynnit epäedullisemmiksi:
- Auton ympärillä max 7 henkilöä, 1 per rengas
- Tankkaus, renkaanvaihto ja korjaukset tehtävä eri stopeilla (kuten rangaistuksetkin)
- Ei renkaanlämmitimiä
- Tankkausnopeutta hidastetaan
- Varikkonopeutta hiljennetään ja/tai nopeusrajoitusaluetta pidennetään

2) Ohitukset helpommiksi:
- Osittainen maaefektin paluu (á la GP2)
- FIA:n määrittelemä peräosasäännöt, jotka mahdollistavat imun
- Slicksit
- Härpäkkeet pois, siivet pienemmiksi

3) Kustannussäästöt:
- FIA:n toimittama turvamonokokki (á la F1-veneet)
- Tehdastalleille velvollisuus toimittaa kohtuuhintaiset moottorit tarvittaessa vähintään yhdelle muulle tallille
- Runkojen ostomahdollisuus
- Rengas- ja polttoaine(/energia)rajoitukset testeihin (nykyisten testipäivien sijaan)
- Suurempi osa testeistä sijoitetaan Kisaradoille kisaa edeltävälle viikolle
- Mahdollisesti palkkakatto kuskeille

4) Ekologisuus:
- Maksimienergiamäärä per kisa, pienenee 5% vuosittain
- Jarrutusenergian hyödyntäminen (KERS)
- Kierrätettäviä materiaaleja siellä missä mahdollista

5) Sessiot
- Aika-ajo nykytyyliin, mutta 3. osio "tyhjin" tankein
- Sunnuntai-aamuna lyhyt warm-up
- Kisaan vapaa-valintainen polttoainemäärä

6) Media:
- Muutkin tiedotustilaisuudet televisioitaviksi
- Kuvaruutunäyttöjen edelleen kehittäminen
- Vapaampi, taustoittavampi ja reagoivampi world feed (á la NASCAR)
- FOM:n toimittama F1TV-kanava?
Olet siis niitä, joiden mielestä on täysin oikein varastaa toisilta toimivat ideat? Itse pidän sitä osoituksena täydellisestä mielikuvituksettomuudesta ja laiskuudesta. Seuraava askel kun on se, että esitellään varastetut ideat omina a’la NASCAR. NASCARhan on tunnetusti kehittänyt SAFER-muurin, luonut Auringon ja keksinyt jäätelön. Aivan oikein. Keksinyt jäätelön.

Ehdotuksesi muistuttavat erittäin paljon CART/Champ Car - sääntöjä ja toteutuksia. Itse asiassa useat kohdat ovat täysin samoja. Champ Car ei saanut olla F1, eikä kilpailla heidän kanssaan, mutta F1 - kuninkuusluokan mandaatilla uskoisin? - saa kaikessa rauhassa varastaa kaiken heiltä.

Nimimerkillä "Edelleen kunniaa vaihtoehtorengastuksesta odottava" :nope:
 

Teemu.I

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
448
Minäkin kannan korteni kekoon. Tavoitteena saada kuskeille lisää ohjelmaa kabiiniin:

- Aerodynamiikan rajoituksia kiristettävä, härpäkkeet pois
- Takasiipeen yksi standardi malli, helpottamaan auton takana ajamista
- Rautajarrut
- Keppivaihteet
- Slicksit
- Elektroniset avut pois

Näillä nähtäisiin todelliset rattimiehet.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CARTer sanoi:
Olet siis niitä, joiden mielestä on täysin oikein varastaa toisilta toimivat ideat? Itse pidän sitä osoituksena täydellisestä mielikuvituksettomuudesta ja laiskuudesta.
Jos ei niitä ole copyrightattu, niin se ei ole varastamista. Tietenkin kannattaa hyödyntää muiden kilpasarjojen kokemuksia.
Ehdotuksesi muistuttavat erittäin paljon CART/Champ Car - sääntöjä ja toteutuksia. Itse asiassa useat kohdat ovat täysin samoja. Champ Car ei saanut olla F1, eikä kilpailla heidän kanssaan, mutta F1 - kuninkuusluokan mandaatilla uskoisin? - saa kaikessa rauhassa varastaa kaiken heiltä.
Jos ne sattuvat olemaan CARTista/ChapCarista, niin sehän on vain osoitus siitä, että kyseinen sarja keksi ne ensin. Kaikki kunnia siis heille. Minä en ole ollut kieltämässä ChampCarilta mitään, enkä katso olevani vastuussa muiden teoista.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
WebSlave sanoi:
Jos ne sattuvat olemaan CARTista/ChapCarista, niin sehän on vain osoitus siitä, että kyseinen sarja keksi ne ensin. [--]Minä en ole ollut kieltämässä ChampCarilta mitään, enkä katso olevani vastuussa muiden teoista.
En tietenkään syytä sinua mistään. Olen vain aina ihmetellyt tällaisia listoja lukiessani kuinka aina ehdotetaan niitä asioita, jotka on jo ollut olemassa muissa sarjoissa, useimmiten toisessa suuressa formulasarjassa eli Champ Car – sarjassa. Olen vuosia neuvonut niitä, jotka moottoriuhreilusta puhuttaessa ovat valittaneet F1:n sääntöjen ja tapahtumien tylsyyttä katsastamaan Champ Car – kisoja. Yleensä heille on välittömästi lyönyt suojelumentaliteetti päälle: ”Ei ei kyllä F1 on kuitenkin F1. Mikä ihme se Tsämp Kar/ChapCar oikein on? Siellähän on ihan surkeita kuljettajia - taso on retuperällä”

Siksi tässä vaan taas ihmettelin ääneen tätä lähinnä huvittavaa yhtäläisyyttä listasi ja Champ Car – sääntöjen kanssa. Jos kerran katsojat tällaista halusivat, niin miksei sitten Champ Carilla ollut tarvittavaa kannatusta?
WebSlave sanoi:
Kaikki kunnia siis heille.
Se kunnia vaan jää suurelta yleisöltä tunnustamatta, kun F1 omii NASCARin tavoin kaikki ideat ja esittelevät ne sitten ominaan. Toivottavasti Bourdais'lla on syksyllä pokkaa sanoa ekstaasissa oleville toimittajille Singaporessa, että "ei tämä iltakilpailu mitenkään erikoinen ole, minähän olen kaksi iltakilpailua formulalla voittanut." :D
 
Ylös