Legnum sanoi:
Nyt kun tässä on ehdoteltu kaikenlaista tähän turva-auto ongelmaan, niin mitenkäs tämmäinen järjestely tyrmätään.
Nyt yhteiselektroniikan aikakautena boxeihin sulautettaisiin kaukokytkettävä Safety Speed toiminto, jolla kaikkien autojen nopeus saataisiin samanaikaisesti rajoitettua esim. kuuteenkymppiin...
Tätä ideaa on tarjottu jo joskus vuosia sitten f1-tallien keskusteluissakin. En vain muista mihin homma kariutui. Kun nykyään on nuo varikkorajoittimet ja lippumerkkien näytöt ratissa niin kyllähän tuo olisi ihan mahdollinen toteuttaa. En enää muista miksei tuota toteutettu.
Huonona puolena on se että radan siivous tulee hankalammaksi, autoja kun pyyhkisi ohi koko ajan eikä vain sitä letkaa kerran kierroksessa. Lisäksi tosiaan nopeuden pitäisi olla kuitenkin aika korkea jotta jäähdytys autoissa toimisi. Ehkäpä tuossa se ongelma piilee - turvallisuuden kannalta hidas nopeus, mutta autojen kannalta nopeuden pitäisi olla suurempi. Nykyisellään SC vetelee suoralla varmaankin reilu parisataa, ja silti autojen lämmöt nousevat.
Toimisikohan paikallinen nopeusrajoitus lippupisteellä? Eli muualla radalla saisi työntää pedaali pohjassa mutta törmäyskohdalla (ja varmaan lippupiste ennen ja jälkeen) ajettaisiin rajoittajalla. Silloin paikallisesti tuo nopeus voisi olla matala, esim 60km/h.
Kyllä tuo nykyinen sääntö on raaka. Ajatellaan vaikkapa jos kisan johtaja joutuu tulemaan SC:n aikaan tankille. Tipahtaa stopissa viimeiseksi ja stop-and-go:sta vielä 30-40 sekkaa lisää tappiota.