Miten pukeudut? Mitä kenkiä käytät?

Örfil

Guest
En mä kyllä itseasiassa ole ihan varma. Epämiehekäs?
Sepä. Samoin kuin heteromainen.
Wikipediaan nyt termejä täydentämään, mars!

Eikös nämä ole nyt sellaisia itsestänselvyyksiä ettei niitä tarvitse alkaa purkamaan sisällöltään ja aloittaa jotain semanttista väittelyä adjektiivi kerrallaan?

Johan tässä on jo joutunut viimeisen kymmenen vuoden aikana lopettamaan neekeri -sanan käytön ja käyttää eufemismiä musta.
Neekeri ei ole koskaan ollut Suomessa loukkaava sana, on vaan lainasana.

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana

Eikös nämä ole nyt sellaisia itsestänselvyyksiä ettei niitä tarvitse alkaa purkamaan sisällöltään ja aloittaa jotain semanttista väittelyä adjektiivi kerrallaan?
Ei auttanu. :nope:

Eikö se vihjaa vähän ITG-kokoiseen sanavarastoon jos ei keksi mitään muita loukkauksia kuin vähemmistöryhmiin viittaavia?

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku

Minä en käytä ainoatakaan adjektiivia ennen kuin ne purettu alkujuuriaan myöten palasiksi. Aina täytyy tehdä pohjatyöt kunnolla, että tietää ettei vaan vihjaa mistää epäilyttävästä.

Napatanssikin piti olla ihan jees juttu, mutta sekin on sitten alunperin haaremeissa naisten alistamiseen tarkoitettu tanssin muoto.

Ilmeisesti mies saa tanssia napatanssia ilman että aletaan kattelee kieroon, mutta auta armias jos naiselta sellaista pyydät, niin syöpi sulta pään!

Örfil

Guest
Minä en käytä ainoatakaan adjektiivia ennen kuin ne purettu alkujuuriaan myöten palasiksi. Aina täytyy tehdä pohjatyöt kunnolla, että tietää ettei vaan vihjaa mistää epäilyttävästä.

Napatanssikin piti olla ihan jees juttu, mutta sekin on sitten alunperin haaremeissa naisten alistamiseen tarkoitettu tanssin muoto.

Ilmeisesti mies saa tanssia napatanssia ilman että aletaan kattelee kieroon, mutta auta armias jos naiselta sellaista pyydät, niin syöpi sulta pään!
No, tässä on kyllä tosi heteromiehen vastaus :cool:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
https://www.youtube.com/watch?v=XjJQBjWYDTs

Tietyn ihmisryhmän käyttäminen synonyymina negatiiviselle tai ei-toivotulle vahvistaa negatiivista kuvaa kyseisestä ihmisryhmästä. Ei sillä ole mitään tekemistä herneiden kanssa.
Sä olet Mellu (valitettavasti taas kerran) lipsumassa sille linjalle, että ihan hyvää tarkoittavalla kommentillasi teet enemmän hallaa kuin hyvää ajamallesi asialle. Pahoitteluni.

Sen verran kuitenkin, että ymmärrän edelleenkin ja siitä itse asiasta (seksuaalinen ja sukupuolinen tasa-arvo jne.) olen luonnollisesti ihan samaa mieltä kanssasi, mutta sulla vaan on hieman, miten nyt diplomaattisesti sanoisi, kömpelö ja epäkäytännöllinen lähestymistapa tyyliin "norsu posliinikaupassa".

Luonnollisesti olen myös varsin tieotinen siitä, että me, jotka emme osaa suhtautua tähän adjektiiviongelmaan sen vaatimalla vakavuudella, olemme pohjimmiltamme ignorantteja moukkia ja juntteja, mutta tuskin sä meitä enää kykenet sivistämään.

Nyt olis mun mielestä ennenkaikkisen tärkeää, että jauhamme tästä asiasta seuraavat pari kolme sivua.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Lähdenpä tästä nyt kaakeloidulle vyöhykkeelle heteromaiselle kuselle. Tiedoksi!

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Nyt olis mun mielestä ennenkaikkisen tärkeää, että jauhamme tästä asiasta seuraavat pari kolme sivua.
Vastustan.

Muistelen, njotta jo nuoruudessa jostakin tyypistä käytettiin adjektiivia homomainen...että kyseistä sanaa on käytetty ainakin 1700 luvulta alkaen.
Jostain syystä en osaa tätä nyt ottaa järin vakavasti. So not, vaikka joku on homo ja so not vaikka tätä homoa "haukuttaisiin" homoksi tai homomaiseksi.

Lähdenpä tästä nyt kaakeloidulle vyöhykkeelle heteromaiselle kuselle. Tiedoksi!
Ota sidukat mukaan.

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
Sä olet Mellu (valitettavasti taas kerran) lipsumassa sille linjalle, että ihan hyvää tarkoittavalla kommentillasi teet enemmän hallaa kuin hyvää ajamallesi asialle. Pahoitteluni.

Sen verran kuitenkin, että ymmärrän edelleenkin ja siitä itse asiasta (seksuaalinen ja sukupuolinen tasa-arvo jne.) olen luonnollisesti ihan samaa mieltä kanssasi, mutta sulla vaan on hieman, miten nyt diplomaattisesti sanoisi, kömpelö ja epäkäytännöllinen lähestymistapa tyyliin "norsu posliinikaupassa".

Luonnollisesti olen myös varsin tieotinen siitä, että me, jotka emme osaa suhtautua tähän adjektiiviongelmaan sen vaatimalla vakavuudella, olemme pohjimmiltamme ignorantteja moukkia ja juntteja, mutta tuskin sä meitä enää kykenet sivistämään.

Mitenhän tän nyt sanoisi kauniisti. Mulle on uskoakseni muodostunut kohtuullisen hyvä käsitys siitä miten sä suhtautudut "poliittiseen korrektiuteen", enkä ole enää lainkaan siinä uskossa että pystyisin sun mielipidettäsi heiluttamaan. En myöskään koe velvollisuudekseni tanssahdella tämän asian ympärillä mitenkään poikkeuksellisen sulavasti.

Mun kirjoissani tietyt asiat ei ole ookoo. Silloin tällöin koen tarvetta sanoa sen, ja saatan myös sanoa sen suoraan. Jos se herättää yhdessäkään henkilössä ajatuksia, hyvä niin. Jos ei, niin eipä mitään. Sitten jatketaan entiseen malliin.

Örfil

Guest
Josko tässä tehdään kuten neekeri sanan kanssa ja keksitään sille kiertoilmaus.

Hyvin neutraali olisi ei-heteromainen.
Nyt sitten pitäisi määritellä mikä on heteromainen.

Tosin meiltä jää sellaisia nyansseja siitä sanasta vaille ja pahasti, mitä homomainen sisältää ja joita ei voi ilmaista sanalla ei-heteromainen.

Se että jollain sanalla halutaan vähän toista tölväistä ei kyllä saa sitten johtaa siihen, että sanan sisältöä aletaan muuttaman koko ajan lennosta ettei tölväisyä pääsisi syntymään.
Tämä on näetkös mellu hyvä, loputon suo.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Mitenhän tän nyt sanoisi kauniisti. Mulle on uskoakseni muodostunut kohtuullisen hyvä käsitys siitä miten sä suhtautudut "poliittiseen korrektiuteen", enkä ole enää lainkaan siinä uskossa että pystyisin sun mielipidettäsi heiluttamaan. En myöskään koe velvollisuudekseni tanssahdella tämän asian ympärillä mitenkään poikkeuksellisen sulavasti.

Mun kirjoissani tietyt asiat ei ole ookoo. Silloin tällöin koen tarvetta sanoa sen, ja saatan myös sanoa sen suoraan. Jos se herättää yhdessäkään henkilössä ajatuksia, hyvä niin. Jos ei, niin eipä mitään. Sitten jatketaan entiseen malliin.
Ei tarvitse sanoa kauniisti, mieluummin suoraan ja rumasti kuin kierrellen ja kaartaen.

Itseasiassa mä en usko, että sä tiedät mun todellisesta polittisesta korrektiudesta hölkäsen pölähtämää, mutta uskon toki, että uskot tietäväsi.

Mielestäni on enemmän kuin ok sanoa, jos kokee siihen tarvetta, juuri siksi (i.e. koska koin siihen tarvetta) minäkin sanoin, ettei tuo sun tyylisi ole järin hedelmällinen vaan nimenomaan juuri päinvastoin pikemminkin haitaksi, sulavuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Örfil

Guest
Komppaan kyllä Mossea kun mainitsi taannoin että mellu on hyvä keskustelija.

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
Mielestäni on enemmän kuin ok sanoa, jos kokee siihen tarvetta, juuri siksi (i.e. koska koin siihen tarvetta) minäkin sanoin, ettei tuo sun tyylisi ole järin hedelmällinen vaan nimenomaan juuri päinvastoin pikemminkin haitaksi, sulavuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Arvostan toki rakentavaa palautetta, mutta mä olen itse asiassa saanut elämässäni niin paljon päinvastaista palautetta omasta ilmaisutyylistäni (myös muilta kuin Mosselta), etten vielä yhden poikkeavan mielipiteen takia ole valmis tekemään kauhean radikaaleja muutoksia. Jos sulla on antaa konkreettisia vinkkejä, niin voin ottaa ne harkintaan.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Josko tässä tehdään kuten neekeri sanan kanssa ja keksitään sille kiertoilmaus.
Kaikessa poliittisessa epäkorrektiudessani totean tähän väliin, että esim. tuo n-sana on juuri niitä sanoja, joita itse pyrin välttämään, koska koen sen olevan loukkaava. Mutta ehkäpä tähän käytökseeni (sanan käyttämättömyyteen) on syynä nimenomaan juuri se, että mun suustani lauottuna se olisi nimenomaan loukkaava, jonkun muun, joka ei koe tuota termiä loukkaavaksi, taas välttämättä ei, koska ko. henkilö ei sitä sanaa koe loukkaavaksi.

Eli jää perimmäinen kysymys: onko sana loukkaava, jos sitä ei ole sellaiseksi tarkoitettu? Onko vastuu sanojalla itsellään vaiko sittenkin kuulijalla vaiko ehkä hiukan kumpaisellakin?