Mitkä radat haluaisit joskus nähdä formuloissa?

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18489
Toinen rata on täyttä haaveunta, mutta Ranskan GP tulisi viedä Rouenin kaltaiselle hienolle maantieradalle.
Kauan olen jo Paul Ricardia tuonne ranskaan odottanut, mutta entäpä Le Mans-Bugatti rata sopeutuisikohan F1:kkösille? ja se Paun katurata taitaa olla liian ahdas.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
mutta entäpä Le Mans-Bugatti rata sopeutuisikohan F1:kkösille?
Ei sopinut edes 60-luvulla ja nyt sinne on lisätty vielä muutama shikaanikin, niin vielä huonommin...

Tosin jonkinlaisen Tähän kallis ranskalainen automerkki -radan voisivat vaikka pykätä sinne. Tärkeimmät, eli varikkorakennus ja pääkatsomo kun ovat jo paikalla...

Buenos Aires ajettava? Ei ainakaan 1990-luvun puolivälissä, autot loikkasivat pahimman töyssyn kohdalla ilmaan. Vanhaan, nopeaan rataan verrattuna aika surullinen kötöstys.
Itseasiassa tuo oli se alkuperäinen rata. Se järvilenkki lisättiin vasta 70-luvulla... Okei noi sisälenkit on lisätty silloin, mutta se järvilenkki ei ollut alkuperäinen :mad_old:
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kauan olen jo Paul Ricardia tuonne ranskaan odottanut, mutta entäpä Le Mans-Bugatti rata sopeutuisikohan F1:kkösille? ja se Paun katurata taitaa olla liian ahdas.
Pau on liian ahdas jopa F3:lle ja koko kisan tulevaisuus taitaa olla vaakalaudalla. Minulla on jostain muistikuva, että katukisat olisi Ranskan laissa kielletty ja Paun erikoislupa olisi umpeutunut, kun kilpailu jäi pitämättä.

Paul Ricardin ongelma on se, että rata on suunniteltu täysin testikäyttöön ja katsomoita ei enää ole. GP:n voi toki järjestää ilmankin, mutta eurooppalaiset kisat on ainakin tähän asti pyritty järjestämään kannattavasti.

Le Mans Bugatti on turhan lyhyt ja vaatisi remonttia F1-vaatimuksiin päästäkseen sekin.

Itseasiassa tuo oli se alkuperäinen rata. Se järvilenkki lisättiin vasta 70-luvulla... Okei noi sisälenkit on lisätty silloin, mutta se järvilenkki ei ollut alkuperäinen :mad_old:
:D Selvä!
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Buenos Aires ajettava? Ei ainakaan 1990-luvun puolivälissä, autot loikkasivat pahimman töyssyn kohdalla ilmaan. Vanhaan, nopeaan rataan verrattuna aika surullinen kötöstys.
Kyllä minullakin meni suu auki, kun näin tuon ehdotusten joukossa... Kamalaa kuraa.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Paul Ricardin ongelma on se, että rata on suunniteltu täysin testikäyttöön ja katsomoita ei enää ole.
Niitä rakennettiin viime vuoden FIA GT -viikonloppua varten. 4000 katsomopaikkaa ei tosin taida vielä 'ihan' riittää GP:n tarpeisiin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Niitä rakennettiin viime vuoden FIA GT -kisaa varten. 4000 katsomopaikkaa ei tosin taida vielä 'ihan' riittää GP:n tarpeisiin.
No mutta äkkiäkös niitä lisää rakennellaan... Se nyt ei kai ole mikää ylitsepääsemätön ongelma, varsinkin kun jossain lähteessä PR on ilmaissut halunsa palata kalenteriin joskus...
 

Makkonen

Guest
Nordschleife

sekä Laguna Seca.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18489
varsinkin kun jossain lähteessä PR on ilmaissut halunsa palata kalenteriin joskus...
- Olemme päättäneet harkita vakavasti, millaisiin toimenpiteisiin pitäisi ryhtyä, jotta F1-kisa voitaisiin toivottaa meille tervetulleeksi. Mutta aloitimme tämän harkinnan vasta muutama päivä sitten, kertoi Neveu Autosportille.

- Aina kun Ranskan kisalla on ollut ongelmia, on media kysynyt, miksei Paul Ricardilla?, Neveu lisäsi.
http://plaza.fi/stadion/f1/uutiset/paul-ricard-pelastaa-ranskan-gpn
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Le Mans ja Laguna sega.
Käsitystä kummankaan radan sopivuudesta fykkösille minulla ei ole. Joten olkaa hyviä ja torpedoikaa ideat tarpeen vaatiessa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Le Mans ja Laguna sega.
Käsitystä kummankaan radan sopivuudesta fykkösille minulla ei ole. Joten olkaa hyviä ja torpedoikaa ideat tarpeen vaatiessa.
Le Mans on vähän kuin vanha Hockenheim potenssiin puolitoista. Ratana se ei varsinaisesti tarjoa mitään huikeita säväreitä, eikä se ole oikein F1-kisan paikka. 24-tuntiselle se toki on ainoa oikea areena.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Buenos Aires ajettava? Ei ainakaan 1990-luvun puolivälissä, autot loikkasivat pahimman töyssyn kohdalla ilmaan.
Katsoin pari vuotta sitten radalla ajetun Brasilian Stock Car - sarjan kilpailun, koska muuan jokapaikanhöylä Jacques Villeneuve osallistui kyseiseen kilpailuun ja olihan se rata aivan järkyttävässä kunnossa. 90-luvun pomput potenssiin kolme ja uudet tekarit kaupan päälle.

Gualter Salles muistaakseni siellä oli vuosi pari aiemmin heittänyt volttia ja päätynyt turva-alueelta aidan yli radan ali menevään tunneliin. Pudotusta oli ilmasta siis melkoisesti. Mieleen jäi myös kuinka vähän katsojia paikalle oli saapunut. Nykyäänhän kyseinen sarja ei siellä enää vieraile. Jokin taso heilläkin siis on...

Jos toivoisin F1:lle kaikkea muuta kuin pahaa, niin haluaisin nähdä kilpailun Mexico Cityssä ja formulat vielä kerran kaasupohjassa SAFER-muurilla vuoratun Peraltada-mutkan läpi.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
vastaan että..

Niinpä. Tiivistetysti LS: lyhyt suora, 180, lyhyt suora, 90, lyhyt suora, 90, lyhyt suora, 90, lyhyt suora, 90, lyhyt suora, korkkiruuvvi, lyhyt suora, 90, lyhyt suora, 90, lyhyt suora ja vielä 90...
Kuvauksestasi unohtui vielä tarkennus, että melkein jokainen suoranpätkä taittaa johonkin suuntaan rajoittaen ajolinjoja jonnin verran.

Voisitko kertoa millä tavoin Mugello on mukkihiiri? Pääsuoralla on mittaa reilun kilometrin verran ja niitä potentiaalisia ohituspaikkojakin pitäisi radalla olla. Ja muutama ajettavakin mutka, kuten 8-9, 13 ja 14.
Se pääsuora on ainoa hyvä asia koko radalla ja sekään ei ihan suora tainnut olla. Muuten koko rata on mutkaa mutkan perään, sellaista riittävän keskinopeeta, että edessä ajavan aerodynamiikka puskee ilmaa pois alta niin ettei takana tuleva pysy ohitusetäisyydellä. Hungaroring II. Eikös Mugellon varikko ollut sillä suoralla ja vielä ulkolaidalla? Siinä sitä olisi haastetta rakentaa siitä riittävän turvallinen ykkösten tarpeisiin.

Täysin samaa mieltä :thumbup: PR:n hyviä puolia on myös se, että radalla voitaisiin ajaa vaikka joka vuosi eri konfiguraatiolla. Lisäksi Asfalttiset turva-alueet oikeasti hankaloittavat ajamista eivätkä helpota sitä...
Niin, ne asfalttialueet voi oikeasti rakentaa tarkoitukseensa sopiviksi eikä sitä perhanan soraa tarvita.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Jep jep

En viitsi enää edes ehdottaa lempiratojani siitä syystä, että ykkösten tullessa ratojen ilmapiiri muuttuisi täysin ja turva-alueista tulisi asfalttimössöä.
En tiedä, mutta luulen, että sinä ehkä hieman yliarvioit foorumilaisten vaikutusmahdolisuuksia asian suhteen.:D Kyllä niitä ratoja voi ehdottaa, ei me heti Bernielle soiteta.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Tuon Buenos Airesin lisäksi jaksaa ihmetyttää Laguna seca...mikä siinä vetää ihmisiä puoleensa?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vaikka ei videossa sitä kyseistä tilannetta olekkaan, niin tulipahan mieleeni legendaarisista hetkistä Laguna Secalla: Mitenkähän nykyään Formuloissa suhtauduttaisiin samankaltaiseen ohitukseen kuin Zanardin Hertasta? :D
Sehän oli kauden viimeisessä kilpailussa. Toisin sanoen kuljettajista riippuen joko tosi mahtavaa tai kolmen kuukauden itku rangaistuksista ja likaisesta pelistä. Tässä tuo ohitus.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tuon Buenos Airesin lisäksi jaksaa ihmetyttää Laguna seca...mikä siinä vetää ihmisiä puoleensa?
Kait se on syöpynyt alitajuntaan lämpimänä muistona kun aikoinaan koitti tunnista toiseen taitaa Dodge Viperiä neulansilmään jonkun Gran Turismon (veikkaisin 1) lisenssiajossa.
Anteeksi.
 
Ylös