Mitkä radat haluaisit joskus nähdä formuloissa?

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
ihmettelen miten paljon F1 loppujen lopuksi esim. Malesiassa tai Koreassa kiinnostaa, oma menestyvä kuski tarvittaisiin. Mutta kisat viedään pois sieltä, missä ihmiset ovat kiinnostuneita ja vähitellen lähetyksetkin muuttuu maksullisiksi. Vähitellen ihmisten kiinnostus lajia kohtaan vähenee, ja samalla sponssien, ja kupla puhkeaa.
Koreassahan väkeä oli jo ihan mukavasti. Malesiassa katsojia on liian vähän (n. 65.000), mutta hallitus tukee kisaa, joten se ei ole vaarassa. Kuskeista Fairuz Fauzy on lähimpänä kuskinpaikkaa. Tallipuolellahan malesialaisia on mukana peräti kolmen tallin toiminnassa, molempien Lotusten ja Mercedeksen (Petronas).

Jos katsojamäärillä kisan tarpeellisuutta mitattaisiin, niin edelleenkin Spa olisi ensimmäisten tiputettavien joukossa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Koreassahan väkeä oli jo ihan mukavasti. Malesiassa katsojia on liian vähän (n. 65.000), mutta hallitus tukee kisaa, joten se ei ole vaarassa. Kuskeista Fairuz Fauzy on lähimpänä kuskinpaikkaa. Tallipuolellahan malesialaisia on mukana peräti kolmen tallin toiminnassa, molempien Lotusten ja Mercedeksen (Petronas).
Mutta Aasian kisojen kupla puhkeaa, kun sponsorit (eli usein valtiot) vetäytyvät tukemasta kisoja, kun ne eivät usko saavansa rahoilleen vastinetta. Yhdenkin kisan vetäytyminen kalenterista saattaa aloittaa samanlaisten vetäytymissuman kuin Honda autotehtaiden suhteen, kukaan ei halua olla ensimmäinen vetäytyjä, toinen on helpompi olla. Ja Petronas oli Sauberin sponssina jo ennen Malesian GP:tä, ja on sen jälkeen sponssannut myös muissa Aasian kisoissa, joten ei se Malesian GP sillekään niin ensiarvoisen tärkeä taida olla. Tietenkin Aasian kisojen kupla on vahvaa spekulointia, mutta kassavirran ennustaminen näistä eksoottisemmista maista on epävarmempaa, kisat ovat enemmän sponsorien kuin uskollisten fanien varassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta Aasian kisojen kupla puhkeaa, kun sponsorit (eli usein valtiot) vetäytyvät tukemasta kisoja, kun ne eivät usko saavansa rahoilleen vastinetta. Yhdenkin kisan vetäytyminen kalenterista saattaa aloittaa samanlaisten vetäytymissuman kuin Honda autotehtaiden suhteen, kukaan ei halua olla ensimmäinen vetäytyjä, toinen on helpompi olla.
Eiköhän ne ole yksittäistapauksia kaikki. Bernie lypsää niiltä sen mikä lypsettävissä on, ja tottakai siellä arvioidaan onko rahoille saatu vastinetta. Korea - vaikka hyvän katsojamäärän keräsikin - on jo pyytänyt alennusta. Mutta vaikka joku tippuisikin, niin ei se mikään katastrofi olisi, uusia on jonoksi asti. Korean ja Intian jälkeen jonottaa Austin, Sotshi ja New Jersey. Ja vähemmän varmoja toiveikkaita löytyy noiden päällekin.
Ja Petronas oli Sauberin sponssina jo ennen Malesian GP:tä, ja on sen jälkeen sponssannut myös muissa Aasian kisoissa, joten ei se Malesian GP sillekään niin ensiarvoisen tärkeä taida olla.
Sen olikin tarkoitus kertoa hallitusta/kisajärjestäjää laajemmasta kiinnostuksesta F1:ä kohtaan Malesiassa. Mikään noista tallipuolen jutuista ei suoranaisesti ole sidoksissa Malesian kisaan.
 
Ylös