Mitkä radat haluaisit joskus nähdä formuloissa?

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kun edellä Tamburellosta oli puhetta, niin monestihan sitä on ihmetellyt ettei ko. mutkaan laitettu rengasvallia törmäyksiä pehmentämään vaikka vaaralliseksi paikaksi hyvin tiedettiin ja muilla vauhtiradoilla rengaita suht. ahkerasti pahoissa paikoissa jo tuolloin järkevästi käytettiin.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5798
Sijainti
Kerava
Käsittääkseni rengasvalleja Imolaan oli mietitty sekä Tamburelloon että Villeneuveen mutta ei ollut laitettu sen pelossa että auto väärässä kulmassa osuessaan lähtee pyörimään (Andretti 1993 Brasilia) tai että renkaat lentelevat sitten muiden autojen tielle.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Käsittääkseni rengasvalleja Imolaan oli mietitty sekä Tamburelloon että Villeneuveen mutta ei ollut laitettu sen pelossa että auto väärässä kulmassa osuessaan lähtee pyörimään (Andretti 1993 Brasilia) tai että renkaat lentelevat sitten muiden autojen tielle.
Ok, onhan noissakin tietty logiikka, mutta jos asia ajatellaan loppuun asti, niin samoja perusteita käyttäen renkaita ei olisi pitänyt uskaltaa laittaa juuri minnekään.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4662
Sijainti
Kokkola
Ekalla sivulla oli tuo Elkhart Lake. Siitä radasta on legendaarisen GP2:n ansiosta kokemusta, koska parilla näistä lukemattomista GP2-aiheisista härpäkesivuista oli saatavilla tuo Elkhart Laken rata. Oli tietokonepelinäkökulmasta kyllä todella miellyttävä rata ajaa ja parempi kuin moni F1:ssä kisakäytössä olleista areenoista. Mutkia monenlaisia, ja korkeuseroja löytyy. Kyllähän JJ Lehtokin tuota aikanaan F1-maailma -lehdessä 90-luvun lopussa ylisti eikä ihme.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Ekalla sivulla oli tuo Elkhart Lake. Siitä radasta on legendaarisen GP2:n ansiosta kokemusta, koska parilla näistä lukemattomista GP2-aiheisista härpäkesivuista oli saatavilla tuo Elkhart Laken rata. Oli tietokonepelinäkökulmasta kyllä todella miellyttävä rata ajaa ja parempi kuin moni F1:ssä kisakäytössä olleista areenoista. Mutkia monenlaisia, ja korkeuseroja löytyy. Kyllähän JJ Lehtokin tuota aikanaan F1-maailma -lehdessä 90-luvun lopussa ylisti eikä ihme.
Ehkä paras F1:n ulkopuolella oleva rata, itsellekin tuttu GP2:sta. Ekat mutkat paperilla tylsiä ysikymppejä, mutta 1-mutka silti kohtuunopea, ja korkeuserot tuovat oman mielenkiintonsa. Ja loppuosa Carousellista Kinkin läpi jne. on kyllä tosi mageeta. Potrero de los Funes on upeen näkönen myös, mutta minulle siitä tulee vaan jotenkin Valencia mieleen. Mutta Argentiina, Etelä-Amerikan vanhimpana moottoriurheilukulttuurina, ansaitsisi kyllä GP:n.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Ehkä paras F1:n ulkopuolella oleva rata, itsellekin tuttu GP2:sta. Ekat mutkat paperilla tylsiä ysikymppejä, mutta 1-mutka silti kohtuunopea, ja korkeuserot tuovat oman mielenkiintonsa. Ja loppuosa Carousellista Kinkin läpi jne. on kyllä tosi mageeta.
Tuota on kyllä kiva tykittää Forza Motorsport 4:ssa. Juuri sellainen kun radan pitääkin olla. :D

Haluaa nähdä formulat:
Kyalami, vanha versio(pre-87?)
Österreichring
Montjuich
Oulton park
Bathurst
Fuji(ennen Tilke raiskauksia)
Adelaide
Donington
Jarama

lisäillään kun tulee mieleen...

Ai niin, Bremgarten. Jos joku, niin tämä.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
No, minä näen asiassa muutakin kuin radan, eli olen kiinnostunut myös kilpailun onnistuneisuudesta noin katsojamäärien ja yleisön kiinnostuksen suhteen sekä USA:n ratojen tapauksessa myös F1:n jenkkimarkkinoille pääsystä. Long Beach Grand Prix on tapahtuma riippumatta siitä, mikä luokka viikonlopun päälähtönä nähdään. USA:n sinällään hienot moottoriradat eivät lisäksi ole realismia ilman rajuja muutoksia ja siksi F1 saisikin pitää likaiset näppinsä niistä erossa.
Tietyllä tapaa Long Beach olisi minusta se rata, minne F1:n pitäisi mennä, eri juttu olisi sitten se, vaihtaisiko Long Beachin promoottori IndyCaria F1:een. Jos F1 olisi Long Beachin päälähtö, niin se olisi hieno juttu F1:n kannalta, vieläpä kun länsirannikon tärkein kaupunki LA olisi lähellä. New Jerseyn kisalla olisi samaa potentiaalia, jos se vain saa katsojia. Sen sijaan Texasiin meno tuntuu minusta jonkin sortin virheeltä, saahan USA kisan, mutta onko Texasissa into F1:tä kohtaan suurinta. Itse uskoisin, että NY ja LA ovat alueet, joilla asuu eniten F1:stä kiinnostuneita ihmisiä.

Road American haluaisin nähdä,mutta paikka raiskattaisiin jos F1:set sinne tulisi,koska paskahousut ei uskaltaisi ajaa puiden välissä.
Ei minusta RA tarvitsisi F1:tä varten muuta kuin asfaltoituja turva-alueita. Ulosajon pelotettahan ne vähentäisivät, mutta rata pysyisi muuten samana.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ei minusta RA tarvitsisi F1:tä varten muuta kuin asfaltoituja turva-alueita. Ulosajon pelotettahan ne vähentäisivät, mutta rata pysyisi muuten samana.
Ja uudet varikkotilat. Mutta näiden vuoksi onkin toivottavaa ettei F1 koskaan astu kyseiselle areenalle, säästyypähän totaaliselta raiskaukselta kuten muutkin perinteiset jenkkimoottoriradat.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Ja uudet varikkotilat. Mutta näiden vuoksi onkin toivottavaa ettei F1 koskaan astu kyseiselle areenalle, säästyypähän totaaliselta raiskaukselta kuten muutkin perinteiset jenkkimoottoriradat.
Uudet varikkotilat, wtf. Jos Road Americalla vielä 50 vuoden päästä käydään edes kovatasoisia jenkkikisoja, niin luulen, että varikkotilat on jo siihen mennessä uusittu. Eikä Suzuka minusta mennyt pilalle uuden varikkorakennuksen myötä. Ja mitä asfalttiturva-alueisiin tulee, niin ei ne niin paljon pilaa nopeita ratoja kuin hitaita. Nopeissa radoissa säilyy haastetta, hitaista viimeinenkin haaste poistuu. Ennen vanhaan katuratakisoissa tapasi rytistä, tänä vuonna Valencian "katuradalla" 0 keskeytystä.

Eipä silti, sinun pelkosi, minun toiveeni F1:stä Road Americalla tuskin toteutuu, ellei promoottorilla ole varsin tuhti lompsa. Whitmarsh kesällä puhui itä- ja länsirannkikkojen tärkeydestä, joten tuskinpa kisaa Wisconsiniin tulee ainakaan toviin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Uudet varikkotilat, wtf. Jos Road Americalla vielä 50 vuoden päästä käydään edes kovatasoisia jenkkikisoja, niin luulen, että varikkotilat on jo siihen mennessä uusittu. Eikä Suzuka minusta mennyt pilalle uuden varikkorakennuksen myötä. Ja mitä asfalttiturva-alueisiin tulee, niin ei ne niin paljon pilaa nopeita ratoja kuin hitaita. Nopeissa radoissa säilyy haastetta, hitaista viimeinenkin haaste poistuu. Ennen vanhaan katuratakisoissa tapasi rytistä, tänä vuonna Valencian "katuradalla" 0 keskeytystä.

Eipä silti, sinun pelkosi, minun toiveeni F1:stä Road Americalla tuskin toteutuu, ellei promoottorilla ole varsin tuhti lompsa. Whitmarsh kesällä puhui itä- ja länsirannkikkojen tärkeydestä, joten tuskinpa kisaa Wisconsiniin tulee ainakaan toviin.
Raiskaaminen tarkoittaisi sitä, että radalle "luotaisiin ohituspaikkoja" tuhoamalla ennen niin haastavia mutkia. Eli hitaita neulansilmiä ja shikaaneja lisää.

Ja totta kai asvaltin yltiöpäinen viljely joka paikkaan poistaisi haastetta myöskin.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
K. August sanoi:
Eipä silti, sinun pelkosi, minun toiveeni F1:stä Road Americalla tuskin toteutuu, ellei promoottorilla ole varsin tuhti lompsa.
Ja miksi yksikään ei-valtion-rahoittama taho alkaisi maksamaan miljoonia radan ns. "päivittämisestä" (=downgradesta) ja täysin uusien varikkorakennusten valmistuksesta, kun kukaan ei niitä halua/tarvitse? Paitsi siis se kerran vuodessa piipahtava ulkomainen sarja joka ei kuitenkaan keräisi merkittävästi enempää katsojia kuin ALMS ja Nationwide + Grand-Am tällä hetkellä...? Päälle vielä nuo Bernien vaatimat täysin kohtuuttomat lisenssihinnat. Johan sen näkee miksi F1 kääntyi heti tilkering-ratkaisuun ja parhaiten heille maksavaan kohteeseen NA-ratavalintoja tehdessä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Johan sen näkee miksi F1 kääntyi heti tilkering-ratkaisuun ja parhaiten heille maksavaan kohteeseen NA-ratavalintoja tehdessä.
Niin siis Austin kääntyi. New Jersey kai ei kääntynyt? "F1" (eli FOM) vain tekee sopimuksen halukkaan kisajärjestäjän kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kerran tai kaksi kertaa vuodessa järjestettävät katuratatapahtumat eivät oikein ole vertailukelpoisia varsinaisten moottoriratojen kanssa. En tiedä paljon NJ/NY on varautunut tuhlaamaan, mutta tuohan on ollut Bernien unelma PR-kohde jo vuosia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kerran tai kaksi kertaa vuodessa järjestettävät katuratatapahtumat eivät oikein ole vertailukelpoisia varsinaisten moottoriratojen kanssa. En tiedä paljon NJ/NY on varautunut tuhlaamaan, mutta tuohan on ollut Bernien unelma PR-kohde jo vuosia.
Niin mutta New Jersey ei siis kääntynyt "tilkering-ratkaisuun" vaan valitsi toisen tien. Pointtini kuitenkin oli se, että sitä ratkaisua ei tee "F1", vaan kisajärjestäjä.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Johan sen näkee miksi F1 kääntyi heti tilkering-ratkaisuun ja parhaiten heille maksavaan kohteeseen NA-ratavalintoja tehdessä.
F1:n bisnesmallin suurin uhka piileekin tuossa, kisat viedään sinne, missä niistä maksetaan eniten. Turkki ei minusta antanut F1:lle paljon muuta paitsi poikkeuksellisen hyvän Tilkeringin. Ymmärrän kyllä Singaporen, Kiinan ja NY:n, näillä kisoilla houkutellaan sponsseja, mutta Kiina ja SGP, perinteisten Japanin ja Aussien ohella riittäisivät houkuttelemaan aasialaissponsseja, ihmettelen miten paljon F1 loppujen lopuksi esim. Malesiassa tai Koreassa kiinnostaa, oma menestyvä kuski tarvittaisiin. Mutta kisat viedään pois sieltä, missä ihmiset ovat kiinnostuneita ja vähitellen lähetyksetkin muuttuu maksullisiksi. Vähitellen ihmisten kiinnostus lajia kohtaan vähenee, ja samalla sponssien, ja kupla puhkeaa.

Ja miksi USA:han tulee Tilkering, niin se johtuu siitä, että millään olemassa olevalla ratayhtiölla ei rahat riitä kisan järjestämiseen, mutta Texasista lötyy joitakin tyyppejä halukkaana tuhlaamaan kymmeniä miljoonia per vuosi. Ja luonnollinen valinta radan suunnittelijaksi on Tilke.
 
Ylös